Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne-Grete Rovbjerg-Hansen, Ariane Isabel Bräuninger Tang
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Post-Brexit Britain
Titel 2 Who We Are and How We Work
Titel 3 American Rhetoric
Titel 4 Man, Nature and the Climate
Titel 5 Inequality and gender issues in the US (SRO)
Titel 6 EKSAMEN:The British Empire and Post-Colonial India
Titel 7 EKSAMEN: Nigeria and English as a global language
Titel 8 Presidential Elections in the USA
Titel 9 EKSAMEN: Black Voices in the USA
Titel 10 EKSAMEN: Macbeth
Titel 11 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Post-Brexit Britain

Post-Brexit Britain

Dette forløb sætter fokus på den suverænt vigtigste begivenhed i britisk politik og nationalidentitet i de seneste årtier: Storbritanniens udtræden af EU og den lammende splittelse nationen gennemlevede i forbindelse med afstemningen om Brexit i 2016 og den følgende tid. Vi starter med The Guardians filmatiserede monologer, Brexit Shorts - Dramas for a Divided Nation, har derefter et projektforløb bygget op om politiske nøglepersoner i processen, David Cameron, Boris Johnson, Theresa May, Rishi Sunak og Keir Starmer. Til slut læser vi erindringsessays om Europas betydning for britiske familier og individer i opvækst og ungdom. Hofstedes kulturteori indgår undervejs.

Pensum

Charlene James, Go Home ( Brexit Shorts - Dramas for a Divided Nation)

David Hare, Time to Leave ( Brexit Shorts - Dramas for a Divided Nation)


Ian Rankin, A Song for Europe
Amy Liptrot, Folding Brown Paper
(Begge erindringsessays fra antologien Goodbye Europe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Who We Are and How We Work

Dette forløb udforsker diversitet i personlighed, identitet og menneskelig interaktion. Såvel det neurotypiske som det neurodiverse bliver sat under lup i forbindelse med tekstlæsning inden for en bred vifte af genrer. Særligt fokus på autismespektret i forbindelse med læsning af romanværket

Mark Haddon, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.

Vi læser David Eaglemans titelnovelle (kortprosa) fra samlingen

Sum,

som uden illusioner opregner de aktiviteter et menneskeliv består af og det tidsforbrug, der er knyttet til det. I forlængelse heraf arbejdes der med kreativ skrivning over samme læst.

Der læses digte:

Philip Larkins This be the Verse

og tre digte af Emily Dickinson:

The brain is wider than the sky, I'm nobody - Who are you?, Tell all the truth, but tell it slant

Vi bruger teorien om The Big Five Personality Traits og OCEAN-modellen anvendes individuelt

Mere neuropsykologisk videnskab kommer på banen i form af tekst og foredrag af Simon Baron-Cohen:

https://www.theguardian.com/society/2019/oct/02/simon-baron-cohen-autism-neurodiversity-brains-money

https://www.youtube.com/watch?v=eEYy1GXaNNY&t=101s  (Autism, Sex and Science)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American Rhetoric

American Rhetoric

Med udgangspunkt i den aktuelle Biden-Trump kontrast går vi tilbage og analyserer væsentlige amerikanske værdikampe, som de italesættes i retorikken. Vi læser bl.a.et udvalg af taler fra følgende retoriske undergenrer:
The Commencement Address (en kvalificeret persons tale til en universitetsårgang ved dimissionen), mindetaler efter masseskyderi, den præsidentielle 'Berlin-Tale' (om USAs rolle i verden og vestens værdier). I får udvidet jeres kendskab til stilistik og retorisk analyse.

(Udenfor forløbet begynder vi skoleåret med at mindes den ukrainsk-canadiske forfatter Viktoria Amelina, som vi stiftede bekendtskab med i slutningen af 1g og som blev dræbt i et russisk angreb få dage inde i vores sommerferie.)

Pensum

Biden vs Trump

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/09/01/remarks-by-president-bidenon-the-continued-battle-for-the-soul-of-the-nation/

https://www.youtube.com/watch?v=wygovCnX8Uw (Videoversion af ovenstående tale)

Strengths and Weaknesses - The New York Times.pdf

Commencement addresses

https://www.americanrhetoric.com/speeches/stevejobsstanfordcommencement.htm

https://www.youtube.com/watch?v=s4pVFLUlx8g  (Dokumentar om Steve Jobs)

https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2016/06/03/remarks-first-lady-city-college-new-york-commencement

https://www.youtube.com/watch?v=MgqAhn0a-tk (Videoversion af ovenstående tale)

School shootings rhetorical responses

https://www.americanrhetoric.com/speeches/nikkigiovannivatechmemorial.htm

https://edition.cnn.com/2013/10/31/us/virginia-tech-shootings-fast-facts/index.html (Background)

https://awpc.cattcenter.iastate.edu/2018/09/26/march-for-our-lives-rally-march-24-2018/   (Emma Gonzales)

https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg  (Emma Gonzales)

https://awpc.cattcenter.iastate.edu/2018/09/26/we-call-b-s-address-at-gun-control-rally-feb-17-2018/  (Emma Gonzales)

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/06/02/remarks-by-president-biden-on-gun-violence-in-america/

https://www.pbs.org/newshour/education/opinion-a-students-obituary-should-never-say-gunned-down-while-studying-for-chemistry   (Teachers' textual responses)

Bowling for Columbine, film af Michael Moore

Berlin-tale projekter med fremlæggelse

Berlin Speech Project.docx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Man, Nature and the Climate


Man, Nature, and the Climate

Dette forløb handler om menneskets forhold til naturen og spænder over epoken fra industrialiseringen til klimakrisen.
Der ses både på det epokale, det samfundsmæssige og det individuelle ide forskellige tekster, både fiktion og non-fiktion, både prosa og poesi, der indgår undervejs.. Vores ansvar, vores vilkår, vores tab, vores handlemuligheder.
De fleste af teksterne er hentet fra:

Jonna Engberg-Pedersen, Hanne Ohland-Andersen og Mette Grønvold: Wider Contexts, Gyldendal

Al Gore: An Inconvenient Truth
Ian McEwan: The Hot Breath of Our Civilisation
Ray Bradbury: A Sound of Thunder
Liz Jensen: Survivor Syndrome
Margaret Atwood: Chicken Little Goes Too Far

William Blake: The Ecchoing Green
William Blake: London
William Wordsworth: Composed Upon Westminster Bridge


Dertil kommer

Jeanette Wintersons The Polar Bear (pdf)

og endelig en stor samling fotos af den canadiske fotograf

Edward Burtynsky,

hvis kunstneriske dokumentation af den antropocene tidsalder blev gjort til genstand for såvel analyse som kreative elevprodukter

https://www.theguardian.com/artanddesign/2022/apr/13/all-participate-edward-burtynsky-photographing-epic-ravaging-of-earth-ukraine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Inequality and gender issues in the US (SRO)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN:The British Empire and Post-Colonial India

The British Empire and Post-Colonial India -
Colonial Rule, Independence, Partition and India's Role in the Globalized World

Dette forløb favner bredt hvad angår historiske vilkår og konflikter, men har geografisk fokus på Indien. Brudfladerne handler om koloniseringens argumenter og grundlæggende ideologi, uafhængighedens nødvendighed, den efterfølgende blodige deling i et muslimsk Pakistan og et hinduistisk Indien, og om lynmoderniseringen af visse byer i Indien, deres rolle i den globale økonomi og den øgede, spektakulære sociale og økonomiske ulighed, vi er vidner til i disse år. Vi foretager en sidste afstikker til Modis betydning for indisk politik, idenrigs- og udenrigspolitisk.

På nær et mindre antal materialer fra andre kilder (nyhedsmedier), har forløbet været baseret på tekster fra Wider Contexts:

Rudyard Kipling: The White Man's Burden
George Orwell: Burmese Days
Urvashi Butalia: Blood
Saadat Hasan Manto: The Dutiful Daughter
Rasipuram Krishnaswamy Narayan: Another Community
Aravind Adiga: The White Tiger

I denne periode ,hvor der arbejdes med Indien, foregår der sideløbende andre ting i engelsk:
- SRO om The Bell Jar og kønsproblematikker(med spansk) eller Ulighed i USA (fem tekster fra Tales of Two Americas) (med samfundsfag)
- et ad hoc samarbejde med en Culture and leadership-klasse fra det private amerikanske universitet i København, DIS, der bl.a.gav mulighed for både at repetere Hofstedes teori og tale lidt løseligere om selvoplevede kulturforskelle DK-US
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN: Nigeria and English as a global language

Keywords:
Identity, nationality, ethnicity, religion, the British empire, the colonization of Nigeria, slave trade, the scramble for Africa, relations between Nigeria and Denmark, independence, English as a global language, standards of English (British English, Indian English etc.), Kachru’s model of the three circles of English, English as a lingua franca, the role of language and identity

Kernestof:
Taiye Selasi, “Don’t ask where I’m from, ask where I am a local” (TED talk, excerpt),
2015
Ch.N. Adichie, “My Mother, the crazy African” (short story in One World)
Setting the scene. The historical context (in:
Molara Wood, Girl on the Wall (2013) (short story in Worlds of English)
Chika Unigwe, Growing my hair again (short story in One World)
The Myth of the native speaker, with David Crystal The myth of the native speaker (with David Crystal) (youtube.com)
Global English, with David Crystal Global English with David Crystal - YouTube
Global English (article in: Worlds of English)

Supplerende:
A Scramble for Africa (Quiz i Worlds of English)
Language and identity on our study trip to Barcelona (Spanish, Catalan, English as a lingua franca)
Judith Thompson, Pink (1986), short story (South Africa, apartheid)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Presidential Elections in the USA

Kamala Harris, Concession Speech, November 2024

President Trump’s Speech at the January 6th Ellipse Rallye, 2021

The day it happened, MSNBC on the first anniversary of the attack on Congress https://www.youtube.com/watch?v=BdSts0khChE

Presidential debate on Sept. 10, 2024 (excerpt)  
https://www.youtube.com/watch?v=q0pQ5NwciBo.

Group presentations based on chapters 1-7 of The Election Year:
Keywords:
How the system works: the president, Congress, the Supreme Court, Checks and balances, the two-party system, swing states, Gerrymandering, Parties and Voters, Trust in Government
abortion, immigration, democracy, a country divided
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EKSAMEN: Black Voices in the USA


Keywords: Civil War, institutionalized racism,  racial bias, segregation, Jim Crow laws, Civil rights movement, Black Lives Matter, All Lives Matter ...

The Hate U Give, Angie Thomas (roman, værklæsning)
I'm Not Racist, song by Joyner Lucas
How Racial Bias Works, Ted talk by Jennifer L. Eberhardt
13th, documentary by Ava DuVernay
Merry-Go-Round, poem by Langston Hughes
Strange Fruit, song by Abel Meeropol (sung by Billie Holiday)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EKSAMEN: Macbeth

keywords:
the Elizabethan era, the great chain of being, humanism, performance on Shakespeare's stage, tragedy, literary and dramatic devices

themes: ambition, evil, guilt and conscience, order and disorder, appearance and reality, masculinity and femininity...

Macbeth, Justin Kurzel (2015) på filmstriben

Why Shakespeare loved iambic pentameter, Ted talk
http://ed.ted.com/lessons/why-shakespeare-loved-iambic-pentameter-david-t-freeman-and-gregory-taylor

The language of Macbeth pp. 170 - 173  in in  Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993.  
Macbeth in Performance pp. 174 – 177 in  Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993.  
How are characters created? p. 166 in Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993.  
Tragedy (p. 165) in Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993.  

Historical context: The Elizabethan Era
in Bo Høpfner-Clausen og Jesper Kaalunds introduktion til Romeo and Juliet, Systime, 2017.

Act 1, scene 1 in Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993
Act 1, scene 2  in Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993
Act 1, scene 5   in Wider Contexts, Gyldendal, 2012.
Act 2, scene 2 in Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993
Act 3, scene 2 in MIT Shakespeare page: shakespeare.mit.edu
Act 5, scene 5, lines 15 -27 in Cambridge School Shakespeare: Macbeth, CUP, 1993


supplerende:
summary of Macbeth og henvisende stedord øvelse 3 i Papegøjebogen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 21-03-2025
The Proverbial Glasshouse- peergrading 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hjælpemidler til eksamen

Ordbøger
www.ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/
https://merriam-webster.com
https://www.thesaurus.com/

Grammar
https://www.minlaering.dk/


Analysis
The rhetorical pentagram www.lr-web.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer