Titel
2
|
1. Ligestilling mellem kønnene i Danmark? (GF)
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er en evig aktuel tematik og konflikt, som strækker sig langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Og det er lige, hvad vi vil gøre i dette grundforløb til samfundsfag C-niveau. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden for samfundsfaget. Herunder skal de arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
De tre fagområder i grundforløbet ”Ligestilling mellem kønnene i Danmark?”
Økonomi: Eleverne vil i forløbet blive introduceret kort til, hvad økonomi handler om, hvad økonomiske sammenhænge er for noget, herunder hvad det økonomiske kredsløb handler om. Der er betydelige økonomiske forskelle og uligheder mellem mænd og kvinder i det danske samfund - særligt i forhold til størrelsen af de to køns formuer, hvilket vil træde frem for eleverne. I forløbet vil eleverne også blive introduceret til centrale økonomiske begreber som marked, udbud, efterspørgsel, markedsmekanisme, prisdannelse osv. I forbindelse med elevernes arbejde med det økonomiske stof vil de skulle arbejde med enkle modeller og mere overskueligt talmateriale, fx tal over udviklingen i indkomst- og formueforskelle mellem kønnene. I arbejdet med det økonomiske stof introduceres eleverne til en række kvantitative data.
Politik: I forbindelse med det politiske stof i grundforløbet er fokus her på dels kønnenes forskellige repræsentation i det politiske (Folketinget, kommunalbestyrelser osv.), men også på andelen af kvinder og mænd i forskellige magtfulde positioner i samfundet. I forbindelse med spørgsmålet om, hvorvidt der skal gøres noget ved de forskelle og uligheder, som kan identificeres, introduceres eleverne til, hvad en politisk ideologi er, hvad forskellen er på henholdsvis liberalisme, konservatisme og socialisme. Ideologierne introduceres sammen med arbejdet med forskellige aktører, der udtaler sig om, hvorvidt de er tilhængere eller modstandere af at lave særlige tiltag (fx kvoter), der kan sikre, at flere kvinder vil få plads i virksomhedsbestyrelser, i politik osv. Vi kigger også kort på, hvordan henholdsvis mænd og kvinder placerer deres politiske stemme (hvilke partier de stemmer på).
Sociologi: I forbindelse med sociologien sættes der fokus på, hvad socialisering er, herunder begreber som formelle og uformelle normer, sociale arenaer, sociale roller og rollekonflikter, sanktioner osv. Eleverne skal i den forbindelse arbejde med begrebet kønsrolle og forskellige statistikker, der viser noget om, hvordan der i Danmark fortsat synes at være forskelle på, hvilke typer arbejde mænd og kvinder laver i og uden for hjemmet. Der vil undervejs være en kort introduktion til Judith Butlers teori om kønnet som en social konstruktion i forløbet.
OBS: forløbet er grundforløbet, og derfor kan der vare variationer i hvad de enkelte elever har gennemgået.
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave, Columbus; sider: 10-25, 29-37, 100-120, 167-179
|