N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Lasse Mølgaard
Hold
2022 SA/d (
1d SA
,
2d SA
,
3d SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitet i det senmoderne samfund
Titel 2
Udfordringer for den danske velfærdsstat
Titel 3
Medier og politisk kommunikation
Titel 4
Magt og demokratiopfattelser
Titel 5
Aktuel dansk økonomi 1
Titel 6
Ulighed i Danmark
Titel 7
EU - Valg til parlamentet
Titel 8
Dansk politik og SVM
Titel 9
USA og international politik
Titel 10
Dansk udenrigspolitik i en ny verden
Titel 11
Aktuel dansk økonomi 2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitet i det senmoderne samfund
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Faglige mål:
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-
Indhold
Kernestof:
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, Columbus; sider: 29-78
Afsnit
Supplerende stof:
nyheder.tv2.dk
KMDValg
Country Comparison - Hofstede Insights
Hofstedes 6 kulturdimensioner
Indfødsretsprøven
medieudviklingen 2020 df9599c3 2 .pdf
onlineadfærd sp.docx
Lorenzkurve og Ginikoefficient.mw
Gini Coefficient and Lorenz Curve
Gadens Stemmer
Partiledere gav råd til de unge_ Sig pyt og drop skærmtid.pdf
Er skærmtid og det sociale medieforbrug ødelæggende unges trivsel.pdf
Ledende artikel_ Social værnepligt kan føre til bedre trivsel.pdf
Debat_ Ni bud på bedre trivsel for de unge.pdf
Tæt på hver anden under 25 år oplever mistrivsel.pdf
Unge mistrives mere end nogensinde før.pdf
Excel i samfundsfag - Julekalender
Iran er ude af VM – men hvad vender spillerne tilbage til?
Nu er der både opposition til højre og venstre: Partier har lidt ros men mest kritik af ny regerings politik
Topskat, klima og farvel til en helligdag: Det vil den nye regering
DRTV - Statsministerens nytårstale: Efter statsministerens nytårstale
DRTV - Statsministerens nytårstale: Talen
DRTV - Explainer
DRTV - Skam: I
DRTV - Skam: II
DRTV - Skam: III
Gruppeopgave om SKAM og det senmoderne samfund 1d.docx
Diskussion. Gode formuleringer.pdf Afsnit
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Udfordringer for den danske velfærdsstat
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Indhold
Kernestof:
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, Columbus; sider: 167-169, 196-220
Afsnit
Supplerende stof:
VIDEO Sådan er ’den danske model’
31082020.pdf
Den danske model
192693_c1_tabel_2.xlsx
DRTV - Debatten
Afsnit
Den danske model er uovertruffen.docx
Er den danske model under angreb.docx
Partifilm om velfærdsstaten overfor konkurrencestaten - Luk Samfundet Op
Information om årsprøven i mundtlig samfundsfag A.docx
Politik og Molin.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Medier og politisk kommunikation
Faglige mål:
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Indhold
Kernestof:
Jakob Glenstrup Jensby m.f.: Politikbogen, Colombus; sider: 155-177
Supplerende stof:
Du må brænde Koranen, men hvor går grænsen for vores ytringsfrihed?
DRTV - TV AVISEN: Regeringen vil stoppe koranafbrændinger
DRTV - TV AVISEN: Regeringens tiltag mod koran-afbrændinger får kritik
Ny undersøgelse viser det store dilemma i danskernes holdning til koranafbrændinger - politiken.dk.pdf
1.Hvad er et medie? 2.Hvad er et massemedie? 3.Kan sociale medier kategoriseres som masssemedier? 4.Hvad er definitionen på kommunikation? 5.Forklar figur 7.1 6.Hvad definerer politisk kommunikation? 7.Forklar figur 7.2 8.Hvilken rolle spiller medier
Skrevne nyhedsmedier 2021.pdf
Undersøg en avis: 1.Avisens baggrund. 2. Avisens ejerskab. 3. Udviklingen i oplag. 4. Segment. 5. Brug af nyhedskriterier/medialisering
Folkemødet.docx
a07211 4215f42fbfb64d31862679007e200d8f.pdf
Gruppeøvelse 1: Sæt jer sammen i grupper, og undersøg jeres egen adfærd og holdninger i forhold til nyheder og politisk kommunikation. •Hvor får I ofte jeres nyheder fra? •Hvordan behandler I disse nyheder – læser/ser I for eksempel kun på overskrift
Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen
Bilagsguide - skitse.docx
SVM-regeringen mangler i den grad at overbevise vælgerne
1.Hvad handler priming om? 2.Hvad handler framing om? 3.Hvad er et wedge-issue? 4.Hvad handler diskurs om? 5.Hvad menes med politisk spin og er der forskellige typer af spin (inddrag figur 7.10) 6.Hvad mener den tidl. politiske rådgiver Søren Lippert
Politikbogen Kapitel 7 - Medier og politisk kommunikation.docx
Hej 2.D
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Magt og demokratiopfattelser
Faglige mål:
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Kernestof:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Jakob Glenstrup Jensby m.f.: Politikbogen, Colombus; sider: 179-191, 193-214
Supplerende stof:
Bilagsguide - skitse.docx
Den lille hjælper til samfundsfag.pdf
Diskussion. Gode formuleringer.pdf
Delopgave C - Demokratiet under pres.pdf
Politikbogen kapitel 8 - Magt.docx
Debat Gu er der grund til at kritisere eliten. Politiken.docx
Hej 2.D
1.Hvad er problemet med Inger Støjbergs pressemeddelelse/instruks? 2.Hvorfor tilrettelægger Venstre en spinkampagne? 3.Hvilke former for ressourcemagt findes der? 4.Hvad er positionsmetoden? 5.Hvad er institutionel magt? 6.Hvad er magtadskillelsespri
Delopgave C - Demokratiet under pres (med alle bilag).pdf
Artikler om magt - Information.docx
Politikbogen Kapitel 9 - Demokrati, rettigheder, pligter og medborgerskab.docx
DRTV - Debatten: Israel og Hamas i krig
DRTV - Deadline: Kan velfærdsstaten holde?
DRTV - Deadline: Polen ved afgørende skillevej
Idea - Democracy tracker
2019.30.08 bilag_c2_tabel2.xlsx
182196_print_4 30082019.pdf
Afsnit
Dst
Eurostat
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delopgave C: Demokratiet under pres, spørgsmål 3
29-10-2023
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Aktuel dansk økonomi 1
Faglige mål og kernestof står under forløbet 'Aktuel dansk økonomi 2'
Indhold
Kernestof:
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens Kernestof, Columbus; sider: 20-21, 36-45, 48-59, 62-71, 84-85, 88-92, 103-109
Afsnit
Supplerende stof:
Home - Eurostat
Er vi i recession.pdf
Cheføkonom forudser at ECBrenten kan være på vej ned.pdf
Havde du heller ikke opdaget forhandlingerne om finansloven.pdf
Excel i samfundsfag - Lektion 7: Lineær regression
Excel i samfundsfag - ...til lektion 7: Lineær regression
Afsnit
Faellesdel_1a.xlsx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Undersøgelse om demokrati (øvelse)
01-12-2023
Hypotese om lønstigning
05-12-2023
Prøve. Lineær regression
08-01-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ulighed i Danmark
Faglige mål:
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Jakob Glenstrup Jensby & Peter Brøndum: Ulighedens mange ansigter, 2. udgave, Columbus; sider: 8-10, 15-26, 28-33, 53-62, 84-103, 106-112, 148-151, 160-161, 184-190, 201-203
Supplerende stof:
Ulighed mht ressourcebeholdere. Matrixøvelse.docx
Glenn Bech.pdf
Figurer - Luk Samfundet Op kap 4
Excel i samfundsfag - ...til lektion 8: Statistisk usikkerhed
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Zahles Skriveportal - N. Zahles Gymnasieskole
CEPOS er en borgerlig-liberal tænketank
Indkomstulighed
ROCKWOOL Fonden
Analyse | Kraka om ulighed
Ulighed, AE-rådet
Cepos - ulighed.pdf
Ækvivaleret
Statistikbanken (fra Dst)
Notat om ulighed.docx
Partifilm om ulighed og fattigdom - Luk Samfundet Op
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EU - Valg til parlamentet
faglige mål:
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
-mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Hans Branner: Det politiske Europa, 4. udg., Columbus; sider: 17, 30-36, 41-52, 64-71, 89-98, 121-124, 171-209
Supplerende stof:
DRTV - Debatten
Folketingets EU-oplysning
Din indgang til EU, nyheder og de vigtigste begivenheder | Den Europæiske Union
Spørgsmål vedr EU - valg til parlamentet.docx
EU meningsmålinger - Europe Elects
Europa-Parlamentets hjemmeside
Europa-Parlamentet EU-oplysningen
Flertalsberegner - Ministerrådet
Euronews
POLITICO
EU institutionerne skema.docx
Afsnit
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Øvelser vedr. Europa-Parlamentsvalget
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Opgave 2 Statistisk usikkerhed og EPvalg.xlsx
Home - Europe Elects
Offentlig gæld i EU-landene
BNP pr. indbygger i EU
Offentlig budgetsaldo i EU-landene
2021 31.8.pdf
2021 31.8 (1).pdf
Kandidattesten til Europa-parlamentsvalget 2024 | DR
Tag kandidattesten for EU-valg 2024 - Altinget
Se stemmeseddel - Altinget - Alt om politik: altinget.dk
EU-huset
Udsyn | Europa i dødskramper | DR LYD
Eurobarometer
TV2 kandidattest
Information om skriftlig årsprøve og terminsprøve i samfundsfag.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk politik og SVM
Faglige mål:
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
-komparativ metode og casestudier
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Jakob Glenstrup Jensby m.f.: Politikbogen, Colombus; sider: 29-67, 71-85, 91-110, 128-152
Afsnit
Supplerende stof:
Parliament debates with Ursula von der Leyen, candidate for President of the European Commission
Emotional moment Ursula von der Leyen re-elected European Commission president
Eurobarometer
Præsentation af vigtige valg siden vi så hinanden sidst.docx
Melonis Italien.pdf
2020.31.8.pdf
The front-runners for the next European Commission
Explainer i forbindelse med studietur til Napoli 3d 2024.docx
Arbejdsproces vedr explaineren.docx
Country comparison tool Hofstede
Euronews. Turisme
Home - Eurostat
Italiens statistik
Georgia Meloni.pdf
Meloni og Italiens økonomi.pdf
Meloni har mange bejlere i Europa.pdf
Meloni er på vej mod italiensk isolation.pdf
Meloni vil udvide forbud mod surrogatmoderskab.pdf
Meloni og migration.pdf
Meloni og abort.pdf
Meloni og Kina.pdf
Meloni og fascisme.pdf
Studietur til Rom og Napoli 2024.docx
Københavns Kommune - Ungerådsvalg
Partier og skillelinjer.pdf
Notat til et parti om deres strategi til næste valg.docx
Partivalg og geografi.pdf
Hvem sætter kryds ved Støjberg? Her er den typiske danmarksdemokrat
Hvad er en livsstil, og hvad siger den om os.docx
SamfBC USA[1].pdf
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Excel i samfundsfag - ...til lektion 8: Statistisk usikkerhed
2024.31.05.pdf
2024.31.05.xlsx
Kan du slå USA-ekspert Steffen Gram i en valg-quiz?
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
USA og international politik
Faglige mål:
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Hans Branner: Global Politik 4. udgave, Columbus; sider: 24-35, 40-43, 47-53, 55-61, 64-68, 71-95, 137-139, 145-150, 178-191, 213, 234-239
Afsnit
Supplerende stof:
Amerikansk gyservalg med to vidt forskellige udgange.pdf
Donald Trump peger mod junglelov i en ny verdensorden.pdf
Sp. til Bekkevold og polaritet.docx
INTERVIEW_ Mellem to poler.pdf
Vesten er truet af et voksende netværk af tyranner.pdf
Skema til individuel evaluering SAMFUNDSFAG.docx
2023.25.5.pdf
Bluesky.pdf
Stor NATO-øvelse i Baltikum skulle sende en advarsel.pdf
Sådan vil Trumps udenrigsminister tackle Europa og verden.pdf
Retteark til peer review af sammenligning om international politik.docx
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dansk udenrigspolitik i en ny verden
Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
-mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Hans Branner: Global Politik 4. udgave, Columbus; sider: 58, 100-115, 125-126, 191-202, 245-246, 248, 250-274
Afsnit
Supplerende stof:
Mette Frederiksen tegner dystert verdensbillede - tre eksperter vurderer, om hun har ret
Lille Danmark blander sig i en af verdens største konflikter. Ekspert er skeptisk
Information om skriftlig årsprøve og terminsprøve i samfundsfag 3d.docx
Netprøver.dk
Køn - skillelinjer i debatten.pdf
Udviklingsteori IP.docx
Hans Branner: Global Politik 4. udgave, Columbus
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Aktuel dansk økonomi 2
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
-makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens Kernestof, Columbus; sider: 20-29, 48-58, 74, 77-81, 109-114, 120-126, 134-135, 162-168, 190-194, 199-206, 211-221
Supplerende stof:
Flot hop i dansk økonomi - men kan det blive ved....pdf
Dansk inflation kravler ned.pdf
Nye tal viser at den danske statsgæld rasler ned.pdf
Solide eksporttal øger overskud på betalingsbalancen.pdf
Fagforeningsøkonom glæder sig over flere i job.pdf
Trumps trusler om en massiv toldmur vil især ramme USA selv.pdf
Trumps handelskrig vil ramme Danmark hårdt.pdf
Competitiveness Compass: Innovation, Decarbonisation and Security
Sorte tal | Danmark bliver VIRKELIG hårdt ramt af handelskrig + EU som det nye Romer- eller Inkarige? | DR LYD
EU's Strong Plan to Slash Energy Bills: Commissioner Jørgensen Speaks Out!
Nationalbankenpressemoedepraesentation-19-marts-2025.pdf
Økonomiministeriet
Økonomi. Repetition.pptx
Det Økonomiske Råd
DK-Spillet - Startside Vismandsspillet
Danmarks Nationalbanks hjemmeside
Repetition af kernestof.docx
Mundtlig eksamen i samfundsfag A.docx
Excel i samfundsfag
Grupper til repetition i 3d.xlsx
Information om skriftlig årsprøve og terminsprøve i samfundsfag 3d.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266302148", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266302148", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266302148" }