Holdet 2022 SRP/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e)
Hold 2022 SRP/d (2d SRO, 3d FS10b SA/MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SRO 2d 23-24
Titel 2 Integralregning
Titel 3 Statistisk, måling og test (FS10b)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SRO 2d 23-24

Emne: ulighed

fag: samfundsfag, matematik

plan (foreløbig):
6.2: opgaveformuleringen udleveres
21.2: sro-arbejdsdag
23.2: projektbeskrivelse incl. problemformulering version1 afleveres
27.2: delaflevering matematik
1.3: endelig projektbeskrivelse incl. problemformulering afleveres
4.-5.3: skrivedage med vejledning
5.3: opgaven afleveres kl. 16

selvevaluering første udgave afleveres

talepapir afleveres

mundtligt forsvar

selvevaluering endelig afleveres

emner:
dokumentation (henvisninger, fodnoter)
projektbeskrivelse
problemformulering
materialevalg og litteraturliste
de taksonomiske niveauer
metatekst
bevidsthed om fremgangsmåde i din undersøgelse, fagenes metoder, videnskabsteoretiske refleksioner og kategorisering v.hj.a. vt-begreber

HVAD SKAL TRÆNES I SRO?
• Formalia – jf skriveportalen med formalia og evalueringsskemaer.
• Litteratursøgning (være kritisk)
• Taksonomiske niveauer (jf DHO).
• Faglig argumentation / faglig skrivning, herunder henvisninger, litteraturliste.
• Struktur i opgaven, f.eks. metatekst, rød tråd, afsnitsinddeling.
• undgå plagiat.
• anvendelse af Fagenes metoder, metodisk bevidsthed og samt metodiske og videnskabsteoretiske
        refleksioner (jf VT)
• Resumé på dansk (nyt).
• Projektbeskrivelse (nyt) og Problemformulering ud fra opgaveformulering (som i DHO). PF og PB vil naturligt optræde i indledning og resumé.


HVAD ER NYT I SRO IFT. DHO?
Fagenes metoder og VT. Større metodisk fokus undervejs og i det mundtlige oplæg end i DHO. VT er nyt fag.
Resumé, 10-20 linjer på dansk: problemformulering, (metoder), resultater og konklusioner.
Projektbeskrivelse

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Statistisk, måling og test (FS10b)

flerfagligt samarbejde med samfundsfag


produkt: skriftlig projektbeskrivelse + mundtlig præsentation ("pitching")

skriftlige afleveringer onsdag 9.10:
kl. 10.55 afleveres Projektbeskrivelsen (1,5-2 sider).
kl. 11.45 afleveres det talepapir som understøtter elevens mundtlige oplæg.

Den mundtlige præsentation (individuel) skal vare 10 minutter og man ville typisk starte med at præsentere sin problemformulering.  Efter oplægget giver to andre elever feedback og stiller spørgsmål (fx kan de undervejs overveje, hvorvidt problemformuleringen er realistisk, om materialet er relevant, om det højeste taksonomiske niveau prioriteres i projektet, om begge fag er synlige)


MATEMATIK

målemetoder:

χ2 - test ("chi-i-anden"):

- GOF (goodness-of-fit). Man opstiller og tester nulhyp
otesen: der er overensstemmelse (mellem de observerede og forventede værdier).

- uafhængighedstest. Man opstiller og tester nulhypotesen: der gælder uafhængighed.

intro: Frividen video 17: uafhængighedstest +18: GOF chi-i-anden-test


Konfidensinterval.

Lineær regression.


materiale matematik:

chi2 test AUC.pdf

chi i anden test B2 Grundbog.pdf

intro: Frividen video 17: uafhængighedstest +18: GOF chi-i-anden-test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer