Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/d (2d SRO, 3d FS10b SA/MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SRO 2d 23-24
Emne: ulighed
fag: samfundsfag, matematik
plan (foreløbig):
6.2: opgaveformuleringen udleveres
21.2: sro-arbejdsdag
23.2: projektbeskrivelse incl. problemformulering version1 afleveres
27.2: delaflevering matematik
1.3: endelig projektbeskrivelse incl. problemformulering afleveres
4.-5.3: skrivedage med vejledning
5.3: opgaven afleveres kl. 16
selvevaluering første udgave afleveres
talepapir afleveres
mundtligt forsvar
selvevaluering endelig afleveres
emner:
dokumentation (henvisninger, fodnoter)
projektbeskrivelse
problemformulering
materialevalg og litteraturliste
de taksonomiske niveauer
metatekst
bevidsthed om fremgangsmåde i din undersøgelse, fagenes metoder, videnskabsteoretiske refleksioner og kategorisering v.hj.a. vt-begreber
HVAD SKAL TRÆNES I SRO?
• Formalia – jf skriveportalen med formalia og evalueringsskemaer.
• Litteratursøgning (være kritisk)
• Taksonomiske niveauer (jf DHO).
• Faglig argumentation / faglig skrivning, herunder henvisninger, litteraturliste.
• Struktur i opgaven, f.eks. metatekst, rød tråd, afsnitsinddeling.
• undgå plagiat.
• anvendelse af Fagenes metoder, metodisk bevidsthed og samt metodiske og videnskabsteoretiske
refleksioner (jf VT)
• Resumé på dansk (nyt).
• Projektbeskrivelse (nyt) og Problemformulering ud fra opgaveformulering (som i DHO). PF og PB vil naturligt optræde i indledning og resumé.
HVAD ER NYT I SRO IFT. DHO?
Fagenes metoder og VT. Større metodisk fokus undervejs og i det mundtlige oplæg end i DHO. VT er nyt fag.
Resumé, 10-20 linjer på dansk: problemformulering, (metoder), resultater og konklusioner.
Projektbeskrivelse
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Integralreging:
Bevis for indskudssætningen ligger som pdf
Lorenz-kurve og Gini-koefficient
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Statistisk, måling og test (FS10b)
flerfagligt samarbejde med samfundsfag
produkt: skriftlig projektbeskrivelse + mundtlig præsentation ("pitching")
skriftlige afleveringer onsdag 9.10:
kl. 10.55 afleveres Projektbeskrivelsen (1,5-2 sider).
kl. 11.45 afleveres det talepapir som understøtter elevens mundtlige oplæg.
Den mundtlige præsentation (individuel) skal vare 10 minutter og man ville typisk starte med at præsentere sin problemformulering. Efter oplægget giver to andre elever feedback og stiller spørgsmål (fx kan de undervejs overveje, hvorvidt problemformuleringen er realistisk, om materialet er relevant, om det højeste taksonomiske niveau prioriteres i projektet, om begge fag er synlige)
MATEMATIK
målemetoder:
χ2 - test ("chi-i-anden"):
- GOF (goodness-of-fit). Man opstiller og tester nulhyp
otesen: der er overensstemmelse (mellem de observerede og forventede værdier).
- uafhængighedstest. Man opstiller og tester nulhypotesen: der gælder uafhængighed.
intro: Frividen video 17: uafhængighedstest +18: GOF chi-i-anden-test
Konfidensinterval.
Lineær regression.
materiale matematik:
chi2 test AUC.pdf
chi i anden test B2 Grundbog.pdf
intro: Frividen video 17: uafhængighedstest +18: GOF chi-i-anden-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965843738",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965843738",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965843738"
}