Titel
2
|
Les jeunes Maghrebins (ved Stine Kure)
I forløbet får eleverne kulturspecifik viden om de tre nordafrikanske lande; Algeriet, Tunesien og Marokko. De får ydermere indblik i, hvad det vil sige at være ung i disse lande. Unge i Nordafrika er lige så forskellige som unge i Danmark, derfor arbejder vi med narrativer og ikke med spørgsmålet om for eksempel ”hvordan unge tunesere generelt er”. Forløbet bygger desuden på et dynamisk kultursyn, i den optik er kultur noget vi ”gør” og ikke noget vi ”er”.
Kernestof
Hassan nous raconte sa vie à Marrakesh, fra bogen Porte-Parole, Peter Jensen, Systime,2001
« Aisha », Cheb Khaled, 1996 (sang)
Meriam - une Tunisienne, fra bogen Porte-Parole, Peter Jensen, Systime,2001
Amsterdam, Philippe Étienne, Takami production, 2010 (kortfilm)
Supplerende materiale:
Être jeune à Tunis, Alors demande, SVT2, 2014 (kort video)
L'amitié et la famille en Tunisie, Alors demande, SVT2, 2014 (kort video)
Le français en Tunisie, Alors demande, SVT2, 2014(kort video)
Fire videoer på 30sec-1 min af gymnasieelever i Tunis, Carthage, som jeg lavede i februar 2023. Videoerne handler om musik, fritidsinteresser, yndlingsret, relation til Frankrig og skoleliv.
Disco Maghreb
Fokuspunkter:
Kommunikative færdigheder
- At kunne redegøre for tekster, film og sange på fransk.
- At kunne indgå i hverdagssituationer med unge fra Nordafrika.
- At kunne fortælle om Algeriet, Marokko og Tunesien (geografi, kulturer, samfund). Herunder om:
o raï musik
o artisanat
o ramadanen
o forholdet mellem kønnene
o turisme
o overtro
- At kunne købe ind i en souq
Interkulturelle kompetence
- Viden om andre kulturer, herunder om kulturel og sproglig diversitet
- Viden om kulturmøde/ interkulturel kommunikation
- at kunne begå sig sprogligt og socialt i mødet med andre kulturer
- At være fordomsfri og nysgerrig
- Relativisere sit eget perspektiv
Eleven trænes i denne kompetence ved at observere (billeder, tekster, film, sange), beskrive og sammenligne med egen kultur og reflektere over hvordan man skal agere i mødet med andre nationaliteter
Grammatiske færdigheder
- Præpositioner (artikler) foran lande og byer
- Delingsartikel, herunder reduceret delingsartikel v. mængdeudtryk og
nægtelse
- Verbernes bøjning i nutid, le passé récent, futur proche
- Avoir l’air/avoir l’air de
Udtalefærdigheder
- Stumme slutkonsonanter
- Nasalvokaler
|