Holdet 2023 Fr/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Vicki Würtz Allouche
Hold 2023 Fr/1 (1gf Fr1, 1g Fr1, 2g Fr1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til franskfaget i gymnasiet
Titel 2 Les jeunes Maghrebins (ved Stine Kure)
Titel 3 La France et les Français (ved Stine Kure)
Titel 4 Nouvelles policières - suspense
Titel 5 Les contes modernes EKSAMEN
Titel 6 La vie en banlieue EKSAMEN
Titel 7 La gastronomie EKSAMEN
Titel 8 La France et la seconde guerre mondiale EKSAMEN
Titel 9 Les SDF EKSAMEN
Titel 10 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Les jeunes Maghrebins (ved Stine Kure)

I forløbet får eleverne kulturspecifik viden om de tre nordafrikanske lande; Algeriet, Tunesien og Marokko. De får ydermere indblik i, hvad det vil sige at være ung i disse lande. Unge i Nordafrika er lige så forskellige som unge i Danmark, derfor arbejder vi med narrativer og ikke med spørgsmålet om for eksempel ”hvordan unge tunesere generelt er”. Forløbet bygger desuden på et dynamisk kultursyn, i den optik er kultur noget vi ”gør” og ikke noget vi ”er”.

Kernestof
Hassan nous raconte sa vie à Marrakesh, fra bogen Porte-Parole, Peter Jensen, Systime,2001
« Aisha », Cheb Khaled, 1996 (sang)
Meriam - une Tunisienne, fra bogen Porte-Parole, Peter Jensen, Systime,2001
Amsterdam, Philippe Étienne,  Takami production, 2010 (kortfilm)

Supplerende materiale:
Être jeune à Tunis, Alors demande, SVT2, 2014 (kort video)
L'amitié et la famille en Tunisie, Alors demande, SVT2, 2014 (kort video)
Le français en Tunisie, Alors demande, SVT2, 2014(kort video)
Fire videoer på 30sec-1 min af gymnasieelever i Tunis, Carthage, som jeg lavede i februar 2023. Videoerne handler om musik, fritidsinteresser, yndlingsret, relation til Frankrig og skoleliv.
Disco Maghreb

Fokuspunkter:  
Kommunikative færdigheder
-        At kunne redegøre for tekster, film og sange på fransk.
-        At kunne indgå i hverdagssituationer med unge fra Nordafrika.
-        At kunne fortælle om Algeriet, Marokko og Tunesien (geografi, kulturer, samfund). Herunder om:
o   raï musik
o   artisanat
o   ramadanen
o   forholdet mellem kønnene
o   turisme
o   overtro
-        At kunne købe ind i en souq

Interkulturelle kompetence
-        Viden om andre kulturer, herunder om kulturel og sproglig diversitet
-        Viden om kulturmøde/ interkulturel kommunikation
-        at kunne begå sig sprogligt og socialt i mødet med andre kulturer
-        At være fordomsfri og nysgerrig
-        Relativisere sit eget perspektiv

Eleven trænes i denne kompetence ved at observere (billeder, tekster, film, sange), beskrive og sammenligne med egen kultur og reflektere over hvordan man skal agere i mødet med andre nationaliteter

Grammatiske færdigheder
-        Præpositioner (artikler) foran lande og byer
-        Delingsartikel, herunder reduceret delingsartikel v. mængdeudtryk og
          nægtelse
-        Verbernes bøjning i nutid, le passé récent, futur proche
-        Avoir l’air/avoir l’air de
Udtalefærdigheder
-        Stumme slutkonsonanter
-        Nasalvokaler


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La France et les Français (ved Stine Kure)

Formålet med dette forløb har været at udvikle elevernes interkulturelle kommunikative kompetence til at tale om Frankrig og med franskmændene. Forløbet har således fortrinsvis været baseret på hverdagssituationer og ikke så meget tekst.

Kernestof og supplerende stof ikke adskilt i dette forløb:
Cliché ! La France vue de l'étranger (https://ielanguages.com/french-cliche.html)
'Comment bien connaître un Français ?' i Paroles Françaises (2013), Gyldendal, p.55
SKETCH sur la politesse
Comment dire bonjour à quelqu'un en France ? (Franskportalen)

Grammatik: Præpositioner (artikler) foran lande og byer, adjektivers køn, tal & gradbøjning, le futur proche, fortsat - delingsartikler

Udtalefærdigheder: Udtale af “g” , nasalvokaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nouvelles policières - suspense

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les contes modernes EKSAMEN

Grammatik og ordbøger gennem hele 2g: Minlæring; Franskportal; ordbog.gyldendal.com; https://leconjugueur.lefigaro.fr; Voilà - den nødvendige grammatik, Birte Dahlgreen, Gyldendal 2022
Vi har arbejdet med moderne eventyr og eventyrgenrens karakteristika. Som modvægt til moderne eventyr har vi læst et enkelt traditionelt eventyr, Le petit Chaperon rouge og talt om  folkeeventyrets opståen via mundtlig overlevering samt om forskelle på Perraults og brd. Grimms versioner. Derudover har vi arbejdet med filmen, Le fabuleux destin d'Amélie Poulain. Afslutningsvis har vi talt om eventyrs funktion som børnelitteratur.
Grammatisk har emnet givet anledning til introduktion af le passé simple, og vi har arbejdet med aspekt inden for de franske datider, le passé composé, le passé simple og l'imparfait. Eleverne har i grupper skrevet og filmet eget eventyr.

Omfang: ca. 30 lektioner

Kernestof:
Cendrillon, Louis Bertignac/Telephone 1998 (in : Entrees, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2009
Chapeau rond rouge, Geoffroy de Pennart 2004 (in: Entrees)
La sorcière de la rue Mouffetard, Pierre Gripari Pierre Gripari (in : La sorciere de la rue Mouffetard, Pierre Gripari, Vibeke Bruun Dahl, Systime1994)
La paire de chaussures, Pierre Gripari (in : La sorciere de la rue Mouffetard)

Supplerende stof:
6 raisons de raconter des contes aux enfants,
hhtps ://www.bloghoptoys.fr/conte-6-raisons-de-raconter-contes-aux-enfants
Les contes de la rue Broca, épisode 11, La sorcière de la rue Mouffetard, https://www.dailymotion.com/video/xvhx2b
Le Petit Chaperon Rouge, Perrault (1697), Französisch www.französisch-bw.de   



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La vie en banlieue EKSAMEN

Vi har arbejdet med livet og menneskene i de franske forstæder; hvilke befolkningsgrupper møder man typisk her? Og hvilke positive og negative aspekter er der ved livet her? Gennemgående temaer vi har arbejdet med: identitet, etnicitet og rødder, tilhørsforhold, racisme, fordomme mm. Sprogligt har vi arbejdet med le verlan.
Omfang: ca. 22 lektioner
Kernestof:
Jens Peder Weibrecht: Les gars de Villiers, Lilje-Forlaget: Bio express, Mara; Les codes d'honneur, Mossi et Yassine; Le jet de lacrymo, Endy; Les préjugés, Le prince des voleurs, Mossi; ; Les racines et le téléphone, Samba
Entre les murs, film 2008 (og lille uddrag af teksten (manus))

Supplerende stof:
C'est quoi une banlieue ? - 1 jour, 1 question,
https://www.youtube.com/watch?v=7DDg7CV2rnc
Destinée, Booba https://genius.com/Booba-destinee-lyrics; https://www.youtube.com/watch?v=aZIntPQij9w

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La gastronomie EKSAMEN

Gastronomi spiller en stor rolle i fransk kultur og er noget mange franskmænd er stolte af. Fransk gastronomi er da også optaget på UNESCO's liste over immateriel kulturarv. Vi har i dette forløb arbejdet med elementerne i et traditionelt fransk måltid og om  madens og måltidernes betydning som identitetsmarkør, som rammer om socialt samvær og vigtige begivenheder. Vi har desuden arbejdet lidt med forskellige typer mad, som det traditionnelle cuisine og la cuisine moléculaire.
Omfang: ca. 20 lektioner
Kernestof:
La galette des rois; Moules frites, Franskportal, kultur
Pierre Bourdieu sur nos goûts (et dégoûts)
Une question de goût : La distinction selon Bourdieu 1979,
https://www.facebook.com/watch/?v=910679983073329
Le repas gastronomique des Français, https://ich.unesco.org/fr/RL/le-repas-gastronomique-des-francais-00437
Un couple, Emmanuèle Bernheim 1988 (uddrag in: Obsessions, Nicole Marie Andersen, Gyldendal 2002)
Le grand chef, film 2007 (Filmstriben)
Supplerende stof:
Eleverne har i grupper lavet præsentationer af franske egnsretter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La France et la seconde guerre mondiale EKSAMEN

Vi har arbejdet med Frankrig under 2. verdenskrig med fokus på jødernes situation. Andre berørte temaer i forbindelse med film og tekster har været skyld og ansvar, Frankrigs deling i den frie zone og den besatte zone samt  Vichy-regimet og 'les collabos' versus 'la Résistance' under de Gaulles ledelse fra London.
Omfang: ca. 19 lektioner samt 10 fransklektioner i fagligt samarbejde med historie (se herunder)
Kernestof:
Elle s'appelait Sarah (film 2010, Gilles Paquet-Brenner efter roman af Tatiana de Rosnay)
Myriam (in: Je ne lui ai pas dit au revoir, Des enfants de déportés parlent, Claudine Veigh, Éd. Galliamard 1979)
Cécile, Liliane-Georgette. Rosa-Clara, Simon (in: Paroles d'étoiles, Mémoires d'enfants cachés 1939-45, Librio Radio France 2002)
Je m'appelle Arlette, https://www.youtube.com/watch?v=WdfyGnSWmlA  
L'appel du 18 juin 1940 du Général de Gaulle, https://www.gouvernement.fr/partage/8708-l-appel-du-18-juin-du-general-de-gaulle

Supplerende stof:
Franskportal: Materialer under Fransk historie, Seconde guerre mondiale
Frankrig under anden verdenskrig (fra lærebog i fransk, kilde ukendt)
Forløbet har endvidere omfattet et tværfagligt samarbejde med historie om Frankrig under 2. verdenskrig. Eleverne har her arbejdet projektorienteret i grupper ud fra selvvalgt problemformulering og selvvalgte kilder, hvoraf nogle på fransk.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Les SDF EKSAMEN

Vi har i dette forløb beskæftiget os med hjemløshed i Frankrig, fortrinsvis via læsning af uddrag af ungdomsromanen 'No et moi'. Vi har prøvet at finde svar på hvilke mennesker der lever som hjemløse og hvorfor. Emnet har endvidere givet anledning til at reflektere over hvordan vi selv forholder os til de hjemløse vi selv møder her i Danmark. Centrale temaer i forløbet: fattigdom og marginalisering, ensomhed og forholdet mellem forskellige socialklasser.  
Omfang: ca. 16 lektioner

Kernestof:
No et moi (extraits); En dehors, Je dois faire un exposé, Qu'est-ce que tu me donnes en échange?, Thaïs, Les rendez-vous avec No, Les chiens on peut les prendre chez soi, mais pas les SDF in: No et moi, Delphine de Vigan, lærebogsudgave af Mette Bering, Mimi Sørensen, Vibeke Gade, Systime 2011
La vie dans la rue | Reportage français
https://www.youtube.com/watch?v=Lxwu1njfgjU&list=RDCMUCYFI5PGuw_34XaA3SGDkQOQ&index=5 (de første 8:27 minutter om Jacques og Francis)

Supplerende stof:
Franskportal, Fransk samfund: Les SDF, La solitude
Les restos du Coeur, in: Carte blanche, Jutte Fitzner & Trine Rhein-Knudsen, Gyldendal 2003
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer