N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Fr/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Ariane Isabel Bräuninger Tang, Radoslava Nikolova
Hold
2023 Fr/2 (
1gf Fr2
,
1g Fr2
,
2g Fr2
,
2g Fr2/HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduction au français au lycée
Titel 2
Régions francaises
Titel 3
La gastronomie
Titel 4
La famille Bélier
Titel 5
EKSAMEN: La Francophonie et la Guadeloupe
Titel 6
EKSAMEN: Les contes modernes
Titel 7
EKSAMEN: La Seconde Guerre Mondiale en France
Titel 8
EKSAMEN: L'école et la famille
Titel 9
Hjælpemidler til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduction au français au lycée
I dette introforløb fokuserer vi på at arbejde med og udvikle elevernes mundtlige kompetencer vha små selskabslege, identitetsbeskrivelser med udgangspunkt i originale franske tekster og andre små tekststykker.
Textes:
Mara, Bio express in Les gars de Villiers
Grammatik: elementær grammatik, som skal mestres. Verberne af 1. gruppes bøjning
Omfang: ca 13,5 s. beregnet udfra definition præsenteret under FIP forår 2018
Indhold
Kernestof:
Bonjour et bienvenue à notre premier cours de francais! Présentez-vous: on va faire un speed-dating. Âge, nom, intérêts, ce que vous avez fait pendant les vacances. Parlez librement, seule une petite carte de cette taille est permise (voir photo ci-j
Træn det nye ordforråd som blev noteret sidste gang - faire le ménage, lave-vaisselle, nogle af verberne vi trænede - skriv dem 10 gange ned, lav flashcards, find jeres måder at træne ordforråd på
Français avec Pierre.pptx
Jeres lektie er beregnet til ½ time. Tilbring ½ time på at øve de ukendte ord i nedenstående liste, som Anna og Freja fik udarbejdet - skriv dem ned 10 gange, print og gem den ene side for at se om I kan huske den, fortsæt med at oversætte de sidste
Une liste des mots (Freja og Anna).docx
smk billedpræsentation (1).docx
Kære elever. I dag skal vi på SMK og se på fransk kunst. Vi mødes i klassen og går sammen afsted med det samme. Glæd jer. I den kommende tid – og i resten af modulet i dag - skal I arbejde med en opgave, den kan I nu se og forberede jer på her. Hvis
Grupperne for dagens aktivitet er:
billedbeskrivelsesmodel.pdf
Vi mødes i normalt lokale til fravær og følges derefter til Zahlen - derfor, ingen lektier
Jeg giver jer et Quizlet-sæt af mine her:
Gruppe 1
smk billedpræsentation (1) (3).docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Régions francaises
Dans ce cours on zoome sur les régions francaises, leurs particularités et les différents clichés qui y sont liés.
Mots-clés: stéréotypes, savoir s'adapater. Compétences interculturelles.
Textes:
Bienvenue chez les Ch'tis, Dany Boon (film), 2008
Paris by Night, Bénabar (chanson: paroles et vidéo),
https://www.youtube.com/watch?v=mYApOnwUnLI
, le 15 avril 2014, dernièrement accédé le 18 novembre 2023
10 astuces pour parler comme un francais, Francais avec Pierre (vidéo),
https://www.youtube.com/watch?v=rZGQqyJnp0c
, le 7 mai 2017, dernièrement accédé le 18 novembre 2023
La bise by Paul Taylor (VOSTFR), French Fried TV,
https://www.youtube.com/watch?v=T-VWbV6TJxU&t=1s
, le 1 janvier 2016, dernièrement accédé le 18 novembre 2023
Kontekstbaseret grammatik: imparfait VS passé composé ifm sangen Paris by Night
Indhold
Kernestof:
Pas de devoirs - Sanne est là :)
Les devoirs: studer venligst dette Quizlet-sæt om hverdagsting på fransk og skriv 5 sætninger om jeres hverdag med 5 af de (nye) ord. De 5 sætninger skal være på et stk papir/kort. Husk:
Det er efterhånden længe siden vi har set hinanden. Øv ordforrådet, som I skrev ned da Sanne var med sidste gang, der,hvor vi lavede små situationer i kemilokalet.
Fra franskportal om imparfait og passé composé (1).docx
Her skal I arbejde i par med at færdiggøre interviewet med Joe Dassin. I skal uploade manuskript & lydfil - enten Teams, rn@zahles.dk, YouTube (skjult kanal) eller WeTransfer
Les devoirs: kig tilbage på vores sidste live-time. Vi arbejdede med imparfait/passé composé. Øv alle ukendte ord fra arket eller alle ord, som I noterede, mens vi lavede og gennegik øvelsen
Les devoirs: se vedhæftede dokument og følg instruktionerne trin for trin. Bon courage!
Cours virtuel - jeg er dobbeltbooket ifm pædagogikumbesøg, men I kan stadig se mig på gangene, da jeg er fysisk til stede på skolen. Når timen begynder skal I kigge på "Præsentation" for dagens time og der vil I se arbejdsark som I skal arbejde med i
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La gastronomie
Vi beskæftiger os med det franske køkken og den rolle det franske køkken spiller i kulturelle og sociale sammenhæng. Vi har diskuteret spørgmål som: Elsker franskmænd snegle og ost, eller er der tale om stereotyper? Hvilke faktorer har betydning for et vellykket måltid?
Alors demande, La gastronomie på MitCfu
Alors demande, La nourriture på MitCfu
C’est l’heure de l’apéro –
franskportal.dk
Billedbeskrivelse
Videoaflevering: Eleverne har valgt og tilberedt en fransk ret.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Pourquoi mange-t-on des galettes en Janvier ? - 1 jour, 1 question
Øv gloserne til Alors demande: La gastronomie. Husk også at lytte til udtalen.
Gloser "Faire la cuisine"
Billedbeskrivelse 3 piger på bænken
Inspiration til franske retter tvkoekken
Est-ce que tu fais souvent la cuisine à la maison? Quel plat est-ce que tu aimes faire? Quels sont les ingrédients? Aflever dine svar i elevfeedback.
Gloseøvelser A table - geografi, mad og kultur: Vi arbejder med den 1. kolonne og starter med opgaven "Dagens måltider"
Billedbeskrivelse Au marché
1.4. Delingsartiklen - vi gennemgår reglerne og laver øvelserne 1-3
Repeter reglerne for Genitiv og lav øvelse 1 +2 - aflever screenshot på elevfeedback
Øv gloserne "Au café" i 10 minutter
Læs den korte tekst og beskriv billedet i 3 franske sætninger L'apéro
La nourriture - questions.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La famille Bélier
Nøgleord: un voyage initiatique, adolescente, la jeunesse, être sourd-muet, communiquer en langue de signes, avoir un handicap, avoir un don, quitter le nid familial, vivre sa propre vie, abandonner sa famille, trouver son propre chemin dans la vie, vivre ses rêves, suivre son coeur
Forløb om gymnasiepigen Paula, der er et ungt sangtalent og del af en familie, som er døvstum. Vi har set filmen og arbejdet med opgaven i tilhørende øvehæftet
Kernetekster:
La famille Bélier, film af Eric Lartigau
La famille Bélier, øvehæfte: læs en film udarbejdet af Karen Schumacker
Franskportalen/Læs en film: La famille Bélier
Je vole, sang
Fokus på:
ordforråd til emnerne familie og skole
billedbeskrivelse
basisgrammatik
lytteforståelse
produktion af små dialoger
at tale frit om filmen
Indhold
Kernestof:
Devoir 1: Øv sætningerne i 15 minutter. Husk at lytte til oplæsningen.
Devoir 2: Repeter verbformerne être, avoir, 1. bøjning i præsens
Arbejd selv modul den 29 februar.docx
Devoir: Forbered en mundtlig billedbeskrivelse af M. Thomasson ved hjælp af gloserne.
Scene 9 og 10 Opgave A: Oversættelse og verber
Scene 11 og 12
oversigt
Forbered dig til den mundtlige samtale (se under opgaver)
Øv quizletten til scene 11-12
Lav opgaven "Spørgsmål og svar"
Øv gloserne til scene 15-18
Scene 15-18 Oversættelse og verber
Lav opgave A færdig og aflever screenshot i elevfeedback
Scène 28, Opgave A
Scène 26 og 27, Opgave B, sp. 1-4
Scène 29, opgave B
Scene 25, opgave A: Forbered billedbeskrivelsen mundtligt. Alle forbereder billede 1,2 og 6. Dem, der synes det er nemt, forbereder alle billeder.
Scène 28, opgave A - hvis I ikke blev færdige i timen, er opgaven lektie til i dag.
"Je vole": Écris 8-10 phrases sur ton dessin et réponds aux questions. (I har taget et billede af begge dele).
Learn French for Free with Music Videos, Lyrics and Karaoke!
Grammatikhæfte (udleveret): Du skal være nået til slutningen af side 4.
Lektien til i dag er:
Årsprøve fransk 2024.docx
Husk at medbringe det udleverede grammatikhæfte.
Oversæt til dansk og forklar formen/ tiden.
Lav desuden følgende opgaver i grammatikhæftet:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMEN: La Francophonie et la Guadeloupe
Efter en introduktion til la francophonie (fransktalende lande), ser vi nærmere på Guadeloupes fortid og nutid.
Mots clés : la francophonie, les francophones, les Caraïbes, la relation entre la Guadeloupe et la France métropolitaine, le commerce triangulaire, le code noir, le tourisme, le créole
Kernestof :
« Les francophones » artikel på
franskportal.dk
« La francophonie » artikel på
franskportal.dk
.
Uddrag af kapitlet « Le passé et le présent » i Mette Bering og Mimi Sørensen, La Guadeloupe, Gyldendal 2016
Maryse Condé, « Moi, Tituba sorcière » (extrait du roman) i Mette Bering og Mimi Sørensen, La Guadeloupe, Gyldendal 2016
Doc Gynéco, Né ici (chanson) Doc Gyneco - Né Ici (Clip officiel) (youtube.com)
Supplerende :
« Det danske kapitel i slaveriets historie » (dansk Artikel i bogen « La Guadeloupe »)
Forskellige CL øvelser til emnet « Les vacances » + repetition af futur proche, passé composé og imparfait, præpositioner ved byer og landenavne
Indhold
Kernestof:
Raconte tes vacances d’été en 3-4 phrases.
Minlæring: Passé composé
Repeter dannelsen af imparfait. Husk at tage kopierne til passé composé og imparfait med til timen.
Pixigrammatik - Verber perfektum/imperfektum
Doc Gyneco - Né Ici (Clip officiel)
12k1h0d9n7
La francophonie et la Guadeloupe_ le passé et le présent_elevkopi.pdf
Les francophones
Læs afsnittet om le commerce triangulaire færdig og slå gloser op, hvis du ikke nåede det i timen. Lav en enkel skizze, der illustrerer trekantshandlen.
Det danske kapitel i slaveriets historie.pdf
1. Lektier til spørgsmålstyper på MinLæring: det du ikke nåede i timen.
1. Øv gloserne: Le commerce triangulaire
2. Le code noir (se kompendie)
3. Hvordan bøjer man verbet "devoir" i nutid? Du skal kunne alle former udenad.
Svar på følgende spørgsmål:
Moi, Tituba sorcière. Genlæs teksten, lav opgaven "Combinez" og svar på spørgsmål 1-3 (Pour explorer le texte).
Quiz og byt UDEN SVAR La francophonie et la Guadeloupe.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EKSAMEN: Les contes modernes
Mots clés: les traits typiques du conte moderne/ traditionnel, une fée, une sorcière, un obstacle à surmonter, des objet magiques, des répétitions, des chiffres magiques, une phrase d’ouverture, une fin heureuse/ malheureuse
Kernetekster:
- Cendrillon, chanson de Téléphone, 1998
- Le chapeau rond rouge, conte modern, Geoffroy de Pennart, 2004
- La sorcière de la rue Mouffetard, Pierre Gripari, 1994
- Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, film, Jean-Pierre Jeunet, 2001
Supplerende:
Allez, parlez: Un conte de fée
Eleverne har skrevet og filmet deres egen eventyr i grupper.
Indhold
Kernestof:
Øv gloserne på side 7 i vedhæftet dokument. I modulet skal I bl.a. øve jer i at genfortælle eventyret Askepot.
Cendrillon
La Belle au Bois Dormant
Cendrillon Lav opgave 5 på side 9. (adjektiver)
Slå gloserne op, hvis du ikke kender dem og øv dem.
Chapeau rond rouge.pdf
Chapeau rond rouge: Genfortæl eventyret i 4-5 enkle franske sætninger i nutid. Brug gerne vedhæftet quizlet som hjælp. (où? qui? quand?).
Medbring farveblyanter eller highlighter, da vi skal markere forskellige tider i eventyret i timen.
Chapeau rond rouge. Øv dig i at læse og forstå resten af eventyret (side 12-13). Marker de forskellige tider, hvis ikke du allerede har gjort det.
Husk at udfylde evalueringen/ amøben.
Færdiggør jeres gruppearbejde fra sidste modul og aflever hver især i elevfeedback for vores første modul i dag. (spørgsmål 4,5,6)
Forberedelser til at optage jeres video. Marker, hvilke passager I ønsker feedback til mhp. udtale.
Øv gloserne: Allez parlez_Un conte de fee_La cle.pdf
Fransk B fortsættter_Den mundtlige prøve 2025 .docx
3Ggramopgave.pdf
Pixigrammatik - 6.1. Personlige pronominer
I skal være nået til og med side 9 i grammatiktesten 3g. Vi retter og fylder hullerne ud i timen.
Husk jeres kompendie. Vi går i gang med "La sorcière de la rue Mouffetard"
Ingen lektie. I dag ser vi jeres eventyrfilm og spiller bingo.
Nyttige ord til tekstgennemgang
La sorcière de la rue Mouffetard. (Re)lis pages 28-29 et prépare un petit résumé à l'oral.
La sorcière de la rue Mouffetard_le texte.pdf
La sorcière de la rue Mouffetard: Lisez pages 32 et 33 et résumez en quelques phrases ce qui se passe.
La sorcière. Lis pages 34-35, jusqu'à la ligne 22 et écris un petit résumé.
Lav opgaven "Futurum test", tag et screenshot og aflever i elevfeedback.
Husk at færdiggøre jeres små dialoger fra sidst, hvis I ikke nåede det i timen. I skal spille dem udenad i dag.
Afsnit
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain.
Udtryk_levende sprog.pdf
8 Tekstgennemgang. Spørgsmål og svar.pdf
11 Perspektivering.pdf
Allez parlez_Un conte de fee_La cle.pdf
Husk alle dine kopier og noter til emnet "Les contes modernes" (se undervisningsbeskrivelse)
"Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" est souvent décrit comme un conte de fée moderne. Pourquoi? Trouve des éléments de conte moderne. Donne des exemples. I har allerede skrevet lidt i timen, men skal gå mere i dybden. Aflever i elevfeedback for dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EKSAMEN: La Seconde Guerre Mondiale en France
Forløb om Frankrig under 2. verdenskrig med fokus på jødernes situation
Forløbet har desuden omfattet et tværfagligt samarbejde med historie om Frankrig under 2. verdenskrig. Eleverne har her arbejdet projektorienteret i grupper ud fra selvvalgt problemformulering og selvvalgte kilder, hvoraf nogle på fransk.
mots clés:
l'armistice, le maréchal Pétain, le gouvernement de Vichy, le Général de Gaulle, la Résistance, la zone occupée, la zone libre, la collaboration, les juifs, la rafle du Vél d'hiv, les camps de déportation/ concentration, la Shoah
Kernestof:
"Le contexte historique" i Témoignages- Les rafle
s et l'histoire d'Arlette, af Mads Ilsøe og Line Faden Babin, Systime, 2024
L’armistice (på franskportalen)
Charles de Gaulle (på franskportalen)
Les Juifs + Francine Christophe (på franskportalen)
Elle s’appelait Sarah (film)
Je m'appelle Arlette et j'ai survécu Auschwitz, chapitre 1: L'histoire de Mala, extrait d'un film (på
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/film-jeg-hedder-arlette-jeg-overlevede-auschwitz
)
Supplerende stof:
Frankrig under anden verdenskrig (fra lærebog i fransk, kilde ukendt)
Vichy, dokumentarfilm på mit
cfu.dk
Indhold
Kernestof:
Spørgeord Kahoot
Interrogative pronominer
https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/69911/lektie/311149/#tab-settings
En classe: L'armistice
En classe: Décrivez la carte à la page 15 à l'aide des mots suivants:
La seconde guerre mondiale: Faites un filet à mots (mindmap) avec les mots des pages 13 et 14.
Charles de Gaulle
Parvis samtale om "les contes modernes" - se opgavebeskrivelse. Husk dine tekster og skabelonerne: "Pour parler d'un texte" og "Allez, parlez: un conte de fée"
Minlæring: adaptiv træning 20 min
Adaptiv træning - 30 min.
Øv gloserne til teksten "Les Juifs"
Lyt til teksten "Les Juifs" og øv dig i at læse den højt.
Lav opgave D og aflever i elevfeedback
Øv gloserne (Francine)
Øv gloserne (Les Juifs)
Elle sappelait Sarah - questions (1).docx
Læs résumeet (færdig) og øv gloserne. Vi skal se filmen i dag.
8 Tekstgennemgang. Spørgsmål og svar.pdf
Pixigrammatik - Pronominer
Modèle pour la description des images
Elle s'appelait Sarah - images .docx
Minlæring: Lav lektien: Bundne personlige pronominer
Boîte à outils 8_ Billedbeskrivelse_En brugsanvisning.pdf 11 Perspektivering.pdf
se lektie til den 18.3.
Vi mødes ved Bremen Teater (Nyropsgade 39-41, Kbh V) kl. 10. for at se dokumentaren ‘Casa’ i Bremen Teater og høre et ekspertoplæg.
Vi skriver en opgave i timen til vores forløb "La seconde guerre mondiale" - se under opgaver.
Jeg hedder Arlette - og jeg overlevede Auschwitz
Arlette - Lhistoire de Mala_afsnit .docx
Film: Jeg hedder Arlette - og jeg overlevede Auschwitz
Relevante metoder i fransk i fs8 (2).docx
Grupper FS8 Fransk 2 hos ABT 2025.docx
paroles d_27étoiles, pp. 105-113 .pdf
L'appel du 18 juin du général de Gaulle
Francois Hollande 2012 (2).docx
Chanter pour la vie, Fania Fenelon.pdf
Interview avec Francine Christophe (les juifs)
FS8, plan, 2025 Fransk,historie ABT og VIW.docx
FS8, skabelon talepapir (4).docx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
EKSAMEN: L'école et la famille
Forløbet om La famille Bélier i 1g indgår i dette forløb (se uv beskrivelse for 1g)
Kernetekster:
"L'année scolaire en France", artikel på franskportalen.
"Vie scolaire, vie privée", artikel fra NCFF.
35 kilos d'espoir, romanuddrag af Anna Gavalda
Le cancre, digt af Jacques Prévert
Som en del af forløbet har eleverne i grupper præsenteret deres skoleliv og fritidsliv for en fransk målgruppe.
Indhold
Kernestof:
L'année scolaire en France
Vie scolaire, vie privée.docx
Arbejd videre med jeres dialoger til videoen. De skal blive helt færdige i timen i dag og I kan evt. allerede begynde at opdage dele af videoen.
I skal i denne time blive færdige med at optage jeres video og evt. begynde med redigeringen.
Fransk B fortsættter_Den mundtlige prøve 2025 .docx
Billedbeskrivelsesmodel2023 (6).pdf
Présenter un texte à l'examen oral.docx
35 kilos d'espoir pp 11- 14.docx
35 kilos d'espoir_Anna Gavalda .pdf
35 kilos - pp. 14-17.docx
Jacques Prévert, Le Cancre.pdf
La famille Bélier
5 Fra påstand til argumentation og forklaring.pdf
Quiz og byt MED SVAR La francophonie et la Guadeloupe.docx
Billedbeskrivelsesmodel franskportalen.pdf
Boîte à outils 8_ Billedbeskrivelse_En brugsanvisning.pdf
6 og 7 Billedbeskrivelse.pdf
Vi skal i dag bla. repetere emnet "La Francophonie et la Guadeloupe". Gennemgå derfor undervisningsbeskrivelsen og dan dig et overblik over teksterne og " les mots clés".
Øv fransk udtale her
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Videoaflevering
02-05-2025
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Hjælpemidler til eksamen
Ordbøger:
ordbogen.dk
https://dictionnaire.lerobert.com/
Grammatik:
https://www.minlaering.dk/
https://www.franskportal.dk/grammatik
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357327430", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357327430", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357327430" }