N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Fr/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Mette Hink Stefansen
Hold
2023 Fr/3 (
1gf Fr3
,
1g Fr3
,
2g Fr3
,
2g Fr3/HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
La nouvelle policière
Titel 3
Les contes
Titel 4
Grammatik og forberedelse til mundtlig årsprøve
Titel 5
Entre deux cultures- EKSAMENSEMNE
Titel 6
La Seconde Guerre Mondiale- EKSAMENSEMNE
Titel 7
FS8- Tværfagligt forløb
Titel 8
L'enfance, l'amitié et l'amour -EKSAMENSEMNE
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Indhold
Kernestof:
Bienvenue à tous au cours de français!!!🇫🇷🇫🇷🇫🇷
Medbring kompendiet fra sidst.
I får lidt tid til at lave den første skriftlige aflevering
Kære alle,
I får igen en lille smule tid til at færdiggøre det skriftlige arbejde fra sidst.
Lektier: Læs tekststykke 3/3 del af teksten Une petite faute- slå alle de ord op, I ikke kender, så I er klar til at kunne oversætte det til dansk.
Une petite faute-2.doc
Ekskursion med de andre 1.g-franskhold. Vi mødes i klassen og går derefter alle samlet til SMK. Kom endelig til tiden!
Svarark til verberne i præsens fra sidste modul: Retteark til verber i nutid.docx
Vi mødes i klassen og går samlet ned i Zahlen. Sørg for endelig ikke at komme for sent, da vi skal nå ned i Zahlen hurtigt.
I får lidt tid til at finpudse jeres billedbeskrivelser inden I fremlægger. I får lov at fremlægge i små grupper for hinanden. Husk kun stikord- ikke læse op. Og husk at alle fra gruppen skal sige noget. I kan orientere jer i mappen "Billedbeskrivels
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La nouvelle policière
Introduktion til krimigenren.
Materiale: J’ai dansé avec une morte, la maison du malheur, Pierre Bellemare, ”Police”, Munksgaard 1996
Quizletter
Memrize glosetræning
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier! Pas de devoirs! Vi starter nyt emne!
Vi hjælpes ad med at få læst og oversat den første side af teksten fra i går færdig- den er svær, så vi gør det sammen.
https://www.fundacionquerer.org/juego-quien-es-quien/#iLightbox[gallery32115]/0
Lektier: Læse videre i teksten fra sidst - læs fra side 7 nederst (de sidste tre linjer) og til side 8 ned.J%27ai dansÃÂ_, teksten.pdf Ekstra gloser er vedhæftet her.
J'ai dansé, gloser.docx
Læse side 9 i J'ai dansé-teksten- ekstra gloser vedhæftet.
Gloser til side 9.docx
Læse hele side 10 i J'ai dansé-teksten. Skal kunne oversættes. Ekstra gloser vedhæftet her.Gloser til side 10.docx Sørg for at I alle får læst teksten grundigt, da I vil blive hørt i den.
https://quizlet.com/539483697/la-generacion-de-los-mil-euros-flash-cards/?i=xlb5l&x=1jqt
Arbejd selv pga.lærerkursus. læ side 11 og 12 i J'ai dansé-teksten og lav et resumé af de to sider på DANSK, som I uploader under Elevfeedback ved modulets slutning.
I skal læse J'ai dansé-teksten helt færdigt.
Arbejd selv-modulJ_ai dansé avec une morte, slut.doc : I skal lave vedhæftede arbejdsark til slutningen af J'ai dansé-teksten og uploade jeres svar ved modulets slutning i Elevfeedback. I må gerne arbejde to og to sammen men husk at skrive, hvem I ha
Vi afrunder J'ai dansé-teksten og holder juleafslutning. I skal til modulet i dag forberede jer på at kunne fortælle historien på fransk ud fra henholdsvis Monique/Anne-Maries synspunkt, Gérards synspunkt og Michels synspunkt ( i 1. person "je"), så
Arbejd selv-modul: Gå ind og lav den oprettede screening (januar) på Min Læring, som er jeres næste skriftlige opgave. I skal være færdige med den senest ved modulets slutning for at undgå fravær-den er sat til 65 min. Det er individuelt arbejde. Her
Qu'est-ce que vous pensez de Caroline? Elle est hystérique, superstitieuse, peu intelligente, prudente, intuitive, rationnelle?
Vi tager hul på en ny tekst. Læs og oversæt første side af vedhæftede tekst. Slå alle de ord op, I ikke kender.
la maison du malheur.pdf
Vi gennemgår den næste side - side 17 - i La maison du malheur som I læste i sidste modul.
Memrise La maison du malheur.docx
Ekstraelev: 1je3edm0gd
Lille test/prøve i grammatik + billedbeskrivelse uden hjælpemidler. Læs op på artsartiklen, delingsartiklen, genitiv, verber i præsens, le passé récent, le futur proche samt gode vendinger til billedbeskrivelse - se under Dokumenter her på Lectio i m
I får første halvdel af modulet til at øve jeres præsentationer. Dem der ikke endnu har lavet grammatikprøven skal lave den i modulet. Husk papir og blyant.
Lektier: Læs videre i teksten om La maison du malheur sider 18+19 (til dér hvor der står "Le vent redouble..."). Slå de ord op, I ikke kender- det hele skal kunne oversættes til dansk.
Quizlet gloser suspense og la maison du malheur.docx
Lektier: (Lille læselektie) -Læse og oversætte side 19 ned (fra le vent redouble de violence) i La maison du malheur.Vi overhører jeres øvelser med Le Gérondif fra sidst.
Lektier: læse videre i teksten om La maison du malheur (side 20).
Lektier : læse og oversætte side 22 i La maison du malheur.
Tid til næste skriftlige opgave,
Læse side 23 i La maison du malheur. Det skal kunne oversættes.
I skal arbejde selv i dag: I skal i små grupper lave et rollespil på fransk til teksten La maison du malheur. I skal vælge én af de tre muligheder på vedhæftede papir-(eller selv være kreativ og vælge noget helt fjerde). I får ,odulet til at skrive d
Jeres dialoger/rollespil til La maison du malheur skal være færdige til i dag, så I i grupper kan opføre dem for hinanden. I får lige en 5 min. til at indøve det.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Les contes
Eventyrforløb I dette forløb arbejder vi med eventyr. Formålet er, at eleverne opbygger et ordforråd - i al almindelighed- samt et eventyrordforråd, som gør dem i stand til både at kunne genfortælle og producere eventyr mundtligt såvel som skriftligt som led i at styrke deres kommunikative kompetencer. De skal altså erhverve sig viden omkring gloser og udtryk, som er specifikke for eventyrgenren.
Materiale:
Entrées, Mimi Sørensen &Mette Bering, Gyldendal 2009:
-Chapeau rond rouge
-Cendrillon, Téléphone 1998
Supplerende materiale:
• Le petit Chaperon rouge
Arbejdsformer:
klasseundervisning
pararbejde
Gruppearbejde om at lave deres eget eventyr
Indhold
Kernestof:
Medbring eventyr-papirerne!
Medbring kompendiet med eventyr!
https://www.quizz.biz/quizz-1091409.html
Lektier: Læse og oversætte næste side i eventyret om Chapeau rond rouge.
Quizlet chapeau rond rouge https.docx
Lektier: Lyt til denne lille franske fortælling om Rødhætte: https://youtu.be/qXs9DaMx53g?feature=shared - I kan trykke på transskriptionen og så kan I se hele teksten ved siden af videoen- og dermed oversætte de dele, I har svært ved at forstå. Der
Rødhætte på fransk og dansk: https://www.grimmstories.com/language.php?grimm=026&l=fr&r=da#google_vignette
Lektier: Se denne franske video: https://youtu.be/cU8d3iHJlKA?feature=shared
Jeres gloser fra sidst: honteux(skamfuld), chasseur( jæger), La forêt( Skoven), les oreilles (=ørerne), s'éloigner (fjerne sig), chemin (sti), désobéir (ikke adlyde), en permanence (permanent/altid), déguisé (forklædt), voix (stemme), perdue (fortab
Tid til at færdiggøre jeres eventyr og så ser vi jeres videoer bagefter og kårer en vinder.
Lille prøve i billedbeskrivelse. Øv jer på gambitter, le passé récent og le futur proche samt på billedbeskrivelsesord som au premier plan, à l'arrière-plan, au centre etc.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grammatik og forberedelse til mundtlig årsprøve
Repetition af regelmæssige verber, le futur proche, le futur, le passé récent og øvning af billedbeskrivelse som forberedelse til den mundtlige årsprøve i fransk.
Indhold
Kernestof:
lektier: Tjek I kan bøje verbet boire i præsens her : https://wordwall.net/fr/resource/4784387/le-verbe-boire-au-présent og repetér le futur proche her: https://wordwall.net/fr/resource/16156021/francais/futur-proche
Fransk eventyrforløb.pdf
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=269424 om adjektiver
Lektier: have færdiglæst eventyret om BlancheNeige fra i går. Niveauinddelt træning til mundtlig årsprøve
Sidste franskmodul i år. Med det andet franskhold over på La Pétanque og spise franske pandekager:)
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Entre deux cultures- EKSAMENSEMNE
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Materiale: L’enterrement de ma mère, Alain Mabanckou, Fiction Française 2000.
Supplerende materiale:
http:/www.francophonie.org
http://da.wikipedia.org/wiki/Republikken_Congo
Drømmenes hotel, dokumentar 2005, af Helle Toft Jensen.
Forløbet fokuserer på at kunne læse tekster fra et andet fransktalende land end Frankrig. At opnå viden om Congo-Brazzaville og udbygge ordforråd op til at kunne tale om teksten på fransk. Eleven skal desuden kunne perspektivere den erhvervede viden om Congo til egne samfunds- og kulturforhold.
Hjælpemidler:
Quizlet
Min Læring
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferie- håber I har nydt den!
https://www.lumni.fr/quiz/la-france-et-les-jeux-olympiques#containerType=folder&containerSlug=les-jeux-olympiques
Svar på spørgsmålene om Congo fra sidst.
Ekstraelev: 12k1h0d9n7 Aktiveringskoden gælder til det bestilte antal brugere og skal benyttes til at oprette hver bruger på portalen. Gå ind på https://www.franskportal.dk og Klik på knappen ”Opret bruger” i menuen øverst for oprettelse og udfyld fe
Lektier:svar på spørgsmålene til kapitel 1.
https://fr.kidmoocs.com/texte-court-decrire-une-personne/
Arbejd selv-modul: I skal arbejde på jeres første aflevering- I må gerne arbejde to og to, hvis I vil. Men skriv når I uploader jeres opgave, hvem I har arbejdet sammen med eller aflevér som gruppeaflevering.
Medbring papirerne til L'enterrement de ma mère.
Lektier: læse kapitel 2 i "L'enterrement de ma mère".
Le passé composé: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=279165
Læs og oversæt starten af kapitel 3 i L'enterrement de ma mère.
Lektier: læse og oversætte resten af kapitel 3
Læs og oversæt starten af kapitel 4 i L'enterrement til side 21 "Je me rappelle".
Kapitel 4 fortsat i L'enterrement. Læs side 21 ned og oversæt det.
Læs og oversæt kapitel 4 færdigt. I skal desuden kunne bøje faire og aller udenad i l'imparfait.
Læse og oversætte den første side af kapietl 5 i L'enterrement de ma mère.
Dokumentar om Senegal
Læse og oversætte videre i kapitel 5 til side 27 midten af siden og medbring papirerne om le passé composé og l'imparfait samt arbejdsarket med stafet og arbejdsemner til dokumentaren vi så om Senegal og Jeannot.
Prøve i de to datider og i almindelige verber - regelmæssige og uregelmæssige i præsens. Der er masser af øvelser med de to datider på Min Læring jeg har lagt ud som "lektier"- man laver bare efter behov- der er mange øvelser, så det er ikke meningen
Kapitel 5 skal være læst færdigt og halvdelen af kapitel 6 læst ekstensivt i L'enterrement-dvs. det skal ikke kunne oversættes ord for ord, men man skal blot kunne forstå hovedhandlingen i det.
Lektier: resten af kapitel 6- læses ekstensivt (=man skal blot forstå hovedindholdet- ikke kunne oversætte det ord for ord)
https://app.minlaering.dk/traening/291410
Alle har læst kapitel 6 færdigt (kun forstå hovedindholdet) og svaret på de danske spørgsmål til kapitlet, I fik sidst- man skal blot svare på dansk!
Ch. 6 spørgsmål.pdf
Læse kapitel 7 i L'enterrement de ma mère- blot ekstensivt (dvs. at I skal kunne forstå hovedindholdet men ikke nødvendigvis kunne oversætte det linje for linje).
Lektier: Gå ind på franskportalen, under "fransk kultur" og i mappen "la francophonie" find teksten der hedder "Les DOM-TOM/com" og læs denne og lav både opgave A og B til den.
https://leszexpertsfle.com/produit/liste-de-vocabulaire-fle-les-faits-divers/
Devoirs: Læs kapitel 7 i L'enterrement.
Kapitler 7-10.pdf
Læs og oversætte kapitel 8 i L'enterrement til side 41 midt (Nous sommes allés...).
Kap 8 læses og oversættes færdig. Træn også verberne Venir og dire i præsens.
Læs og oversæt første side af kapitel 9 i L'enterrement samt have færdiggjort portrættet af Marie--Jeanne, I arbejdede på sidst. Dagens to verber I skal kunne udenad er faire og lire. Karaktersamtaler fortsat.
Nasalvokaler - sætninger.docx
I skal arbejde selv i dagens modul- I laver afleveringen færdig. Hvis man er hurtig færdig, så læser i videre i kapitel 10 i L'enterrement, så langt I kan nå.
Læse første side af kapitel 10 og oversæt det. Ellers amme lektie som sidst med de to samme verber og øve hvad I kan lide ved Frankrig og det franske sprog.
Læs og oversæt kapitel 11 til side 52 (hvor der står "Mon oncle et le chef du village...").
Læse kapitel 11 færdig. I skal ikke kunne oversætte det ord for ord men blot forstå hovedindholdet i teksten. Øv jer desuden på verberne vouloir og devoir i præsens- og hvad betyder de?
Juleafslutning🌲❤️🎅🏻 Vi starter med at gennemgå kap. 12. Træn den svære nasalvokal med denne video:https://youtu.be/mH5vafDxux8?feature=shared
Læs kap. 13 i L'enterrement. NB: husk der er fransk sprogcafé kl 17, hvis man vil komme og øve fransk med franskmænd:)
Læs kapitel 14 i L'enterrement. I skal kun kunne oversætte fra side 64 nederst "Tout le village est là" til og med side 65 ned. Læs det grundigt- det er et vigtigt afsnit. Resten af kapitlet skal I blot forstå hovedindholdet i.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 61
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La Seconde Guerre Mondiale- EKSAMENSEMNE
Materiale: Malle, Louis ”Au revoir, les enfants” (uddrag) Manuskript+ DVD, Dahlgreen og Odel, Gyldendal 1988.
Frankrig under 2. Verdenskrig. Eleverne skal opnå kendskab til franske historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
2. Verdenskrig
Fokus i dette forløb er 2. Verdenskrig og de mange almengyldige emner og pro-blemstillinger, såsom kammeratskab, religion, forhold mellem forældre/voksne og børn samt kærlighed, som teksten/filmen skildrer.
Supplerende materialer:
Au revoir, les enfant, Louis Malle:
-Indledningen om 2.Verdenskrig
-Om Louis Malle
Franskportalen - fransk historie:
-Les Juifs
-Charles de Gaulle- L'appel du 18 juin du général de Gaulle enregistré le 22 juin.
Indhold
Kernestof:
Lektier: Læs på Franskportalen (under pixigrammatik, pronominer og så ind under de bundne personlige pronominer)om de bundne personlige pronominer som objekt og indirekte objekt :
Lektier: LAu revoir, les enfants indledning +starten.pdf æs hele den danske indledning til 2. Verdenskrig i vedhæftede fil til o gmed side 22.
Læse den første scene i "Au, revoir, les enfants" - men I skal kun kunn eoversætte den første side.
Au revoir, les enfants indledning +starten.pdf
Læs scene 2 i vedhæftede fil. Vi oversætter kun første side (og vi mangler at oversætte 1 side af sene 1 også)Scener 2-5.pdf
Lektier er at svare på spørgsmålene (her nedenfor) til Scene 1 i "Au revoir, les enfants". Vi fortsætter desuden med Le Subjonctif. Hvem kan lave en sætning med Je ne crois pas que + en konjunktiv*?
Regelmæssige verber.docx
Le subjonctif_overblik.docx
IMG_5885.jpg
Læse og kunne oversætte scene 4 i Au, revoir, les enfants.
Samme lektie som sidst!
Velkommen tilbage fra ferie- håber den har være god:) Ingen lektier. Vi skal se filmen i dag Au revoir, les enfants af Louis Malle om 2. verdenskrig i Frankrig. Vi fortsætter med le futur simple.
Vi ser filmen færdig
Le futur proche https://www.quia.com/quiz/4585977.html?AP_rand=1667833196
Læs scene 26 grundigt.(den ligger under Dokumenter her påLectio i PDF-format i mappen om 2. verdenskrig. Brevet fra Juliens mor skal kunne oversættes ord for ord mens I blot skal kunne forstå hovedhandlingen i resten af kapitlet.
Lektier: læse scene 36 i Au revoir, les enfants. I skal kun kunne oversætte fra starten til dér, hvor Julien siger: "Comme d'habitude". Lyt også til denne podcast der handler om snyd, og om man skal indberette andre, som snyder :https://smartlink.aus
https://quizlet.com/dk/764567756/glossaire-au-revoir-les-enfants-scene-36-flash-cards/?x=1jqt
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FS8- Tværfagligt forløb
Tværfagligt projekt med historie og andet fremmedsprog om 2. verdenskrig i Frankrig.
Indhold
Kernestof:
Læs scene 53. Vi gennemgår scene 49 og 53 i modulet.
Vi arbejder videre med jeres franske podcast
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
L'enfance, l'amitié et l'amour -EKSAMENSEMNE
Le Petit Prince, Antoine de Saint-Exupéry, 1943,- udvalgte kapitler.
I dette forløb har vi arbejdet med udvalgte kapitler fra "Le Petit Prince" af Antoine de Saint-Exupéry med særligt fokus på temaerne barndom, venskab og kærlighed. Der er lagt vægt på at undersøge, hvordan bogen gennem barnets perspektiv stiller spørgsmål ved den voksne verdens værdier og normer, og hvordan relationer og følelser skildres med både enkelhed og dybde.
Supplerende materialer:
Baggrundsviden om forfatteren : Entre ciel et plume, la vie rêvée d'Antoine de Saint-Exupéry: https://www.ystory.fr/les-articles-ystory/c/1/i/81880052/entre-ciel-et-plume-la-vie-revee-d-antoine-de-saint-exupery (biografisk artikel)
Grammatik:
Le conditionnel
Le passé simple i skrevne tekster
Quizlet
Indhold
Kernestof:
Nyt emne : Le petit prince 🇫🇷🦊🪐🐍🌹🫅🐑🛩️❤️⭐️👑🇫🇷
m. pot
Info til kapitel 2, le petit prince.pdf -gloser til næste lektie/næste uge.
Konditionalis-tekst, fransk.docx
Kapitel 3 i Le petit prince: læs og oversæt til "Vous imaginez combien j'avais pu être intrigué par.."(cirka halvanden side i alt). Nedenfor er gloser til hele kapitel 3. En god idé er lige at orientere jer i de resterende gloser også til den sidste
Læs om le conditionnel på Franskportalen under pixigrammatik og under verber (under =oversigt over verber) ellers læs her nedenfor om tiden og lav dernæst øvelse nr. 2 (og ikke de andre øvelser) i den vedhæftede fil. Le cond..pdf
Gloser/Vocabulaire:
Lektier : Svar på spørgsmålene i vedhæftede arbejdsark Arbejdsark til kapitel 3 i Le petit prince.docx
Vi kigger også på øvelsen fra sidst med le conditionnel
Læse og oversætte starten af kapitel 4 i "Le petit prince". til 2 side cirka, hvor der står "les grandes personnes sont comme ça" Læs resten af kapitlet på dansk - er vedhæftet her - eller lyt til det oplæst på dansk (og også gerne fransk) på yt - li
Den lille prins dansk kap. 4-15.pdf
https://fransknu.systime.dk/?id=553
Læse og oversætte kapitel 6 i Le petit prince på fransk og læs kapitel 7 på dansk. -Så -hey giga chads 🧠💪 – log in og få styr på jeres lektier, inden brain rot og skibidi mode tager over 💀. Det her er seriøst giga chat type shit – let’s go!"😂 Tun
Vi træner modalverber.
I skal læse en del af den lille prins på dansk som lektie til modulet i dag- nemlig fra kapitel 8-12 (inklusiv kap. 12). Man må også MEGET gerne læse videre...Det er meget vigtigt, I tager jer tid til at læse det, da vi skal arbejde med dem, og fordi
Devoir & Dire.pdf
Vigtige lektier: Læs kapitel 20 på dansk af den lille prins Le petit prince dansk 16-20.pdf og bagefter læs og oversæt kapitel 21 fra start til "Les autres pas me font rentrer sous terre" (lidt lang læselektie. cirka to sider). I er også velkomne til
Le petit prince
Le petit prince og sidste franskmodul. Vi kan slutte af med at synge en sang fra La famille Bélier https://youtu.be/CEWS8idGt3M?feature=shared -øv jer på at kunne synge med på vedhæftede tekst. Kan I den mon udenad til i dag?Elle court.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357334705", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357334705", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357334705" }