Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Malene Louise Meine
|
Hold
|
2023 Ty/1 (1gf Ty1, 1g Ty1, 2g Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm og verber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Körper und Geschlecht
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reisen
I dette tematiske forløb arbejder eleverne med temaet "Reisen" – både den fysiske rejse og den symbolske/indre rejse. Vi ser på, hvordan rejser kan udvide horisonter, ændre menneskers livssyn og skabe nye møder og erkendelser. Forløbet kombinerer tekster, film, billeder, grammatik og mundtlighed med et særligt fokus på interkulturelle kompetencer, personlig refleksion og sprogproduktion.
Eleverne arbejder med egne erfaringer og drømme, ligesom de analyserer fiktive og ikke-fiktive tekster samt filmen Im Juli. Temaet perspektiveres også til kærlighed, identitet og sprogbrug, og grammatiske emner som personlige og possessive pronominer indgår naturligt i arbejdet.
Materialer og tekster
Tekster
Bente Jacob: "Ferien in Norwegen" + arbeitsblatt
"Eine einzige Reise kann alles verändern" (læse- og forståelsesopgaver)
Citater om reisen – refleksion og samtale
"Was es ist" af Erich Fried – digtanalyse i sammenhæng med rejse og kærlighed
Film og visuelle medier
Kortfilm og souvenirs (mundtlig præsentation og refleksion)
"Im Juli" – tysk roadmovie om kærlighed og søgen (arbejde med analyse og opgaver)
Grammatik
Personlige pronominer (opgaver og teaterstykker)
Possessive pronominer (opgaver fra Alles in Allem)
Skriftlig aflevering med fokus på kongruens, kasus, ordstilling og pronominer
Arbejdsformer
Mundtlighed og samtale
Eleverne medbringer souvenirs og holder korte præsentationer på tysk
Beskrivelse af Meine Traumreise med stikord og samtale i par
Diskussionsøvelser med citater om rejser
Fremlæggelser og scenespil med grammatiske strukturer
Læsning og analyse
Tekstanalyse (bl.a. Ferien in Norwegen og Eine einzige Reise ...)
Digtlæsning og fortolkning (Erich Fried)
Filmanalyse af Im Juli med fokus på kærlighed og identitet
Grammatik og skriftlighed
Grammatikøvelser i kontekst: pronominer, kasus og ordstilling
Skriftlig aflevering med oversættelse og grammatisk fokus
Skriftlige refleksioner om egne rejser og erfaringer
Kreative og differentierede øvelser
Mini-teaterstykker med grammatikfokus
Visuelle præsentationer (souvenirs, billeder)
Filmisk og poetisk fortolkning af rejsetemaet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Liebe und Beziehungen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Märchen
I dette forløb arbejder vi med eventyrgenren – både traditionelle folkeeventyr og moderne kunsteventyr. Eleverne skal opnå forståelse for typiske genretræk og deres funktion i teksten. Vi læser og analyserer klassiske og nyere eventyr på tysk og arbejder med mundtlig og skriftlig formidling. Forløbet afsluttes med et kreativt produkt: elevernes eget eventyrteater.
Tekster og materialer
Gattungen.pdf (introduktion til eventyrgenren)
Rotkäppchen (Brüder Grimm)
Der Wolf und die sieben jungen Geißlein
Die drei kleinen Schweinchen (Disney-version og spørgsmål til filmen)
Hänsel und Gretel (Wikipedia-artikel)
Holger und Gesine (kunsteventyr)
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich.pdf
Redemittel.pdf
Tysk udtale.docx
Samtalestrategi og historiestafet.pdf
Grammatik
Uregelmæssige verber (Alles in allem, s. 65–69)
Sammensatte verber (Alles in allem, s. 74–76)
Øvelser og oversættelser fra grammatikbogen
Fokus på anvendelse i egne tekster og tale
Arbejdsformer
Læsning og analyse af tekster med fokus på genretræk og personkarakteristik
Samtalestrategier, historiestafet og præsentationer på tysk
Gruppearbejde: manuskriptskrivning og opførsel af eventyrteater
Glosetræning (bl.a. via Quizlet)
Mundtlige og skriftlige øvelser med feedback
Sprogcoaching og refleksion over egen læring og progression
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Neues Thema: Märchen
-
Materiale til Märchen, fra Gattungen.pdf
-
Velkommen tilbage
-
Redemittel
-
Samtalestrategi og historiestafet
-
Die Gattung mündlich präsentieren
-
Tysk udtale.docx
-
Rotkäppchen
-
Themen und Interpretation
-
Medbring grammatikbogen
-
Introduktion til sprogcoaching
-
Der Wolf ist wieder da!
-
Der Wolf und die sieben jungen Geisslein
-
Personen und Märchenmerkmale
-
Medbring grammatikbog
-
Der Wolf und die drei kleinen Schweinchen
-
Die drei kleinen Schweinchen – Fragen zum Film
-
Das Märchenhafte im Alltag
-
Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich.pdf
-
Hänsel und Gretel
-
Redemittel.pdf
-
Die drei kleinen Schweinchen
-
Holger und Gesine vs. Hänsel und Gretel
-
Manuskript og samtaler
-
Stærke verber øvelse.docx
-
Uregelmæssige verber
-
Lone Häckert, Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal; sider: 65-69, 74-76
-
Premiere på eventyrteater
-
Evaluering
-
Oversættelse - uregelmæssige verber
-
Sammensatte verber
-
Vom Ritter, der ... Wortschatz
-
Gloser til Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte.pdf
-
Glosetræning og tekstlæsning
-
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte.pdf
-
Glosetræning Vom Ritter, der ...
-
sammensatte verber, regler og eksempler.pptx
-
Oversættelse i timen
-
Vom Ritter, der nicht...
-
Neues Thema
-
Gennemgang af oversættelse
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
DDR
DDR og den tyske deling – historie, skæbner og spor i dag
Overordnede forløbspointer
I dette forløb arbejder vi med Tysklands deling efter 2. verdenskrig og DDR’s opståen og fald. Eleverne opnår både historisk og kulturel forståelse gennem forskellige medier og personlige fortællinger og udvikler deres sproglige kompetencer gennem læsning, oversættelse, samtale og skriftlig formidling. Forløbet afsluttes med filmen Barbara og diskussioner om murens betydning i dag.
Centrale tekster og materialer
YouTube-videoer:
Die Teilung Deutschlands nach dem Zweiten Weltkrieg
Die deutsche Teilung: Das müsst ihr wissen
Tekster og kilder:
Ein Unternehmer erzählt (DDR-Flüchtlinge erzählen)
Zwei Menschen – zwei Schicksale
Als die Mauer fiel
Ein einziger Satz… (om Schabowski og Mauerfall)
Film:
Barbara (instr. Christian Petzold)
Aktuelle perspektiver:
Die Mauer im Kopf (Instagram/tekst om øst-vest-konflikter i dag)
Bundestagswahl 2021 (valgdata og forskelle mellem øst og vest)
Grammatiske fokuspunkter
Adjektivets bøjning (Alles in allem, s. 99–103)
Modalverber (i forbindelse med nytårsfortsætter)
Grammatik i kontekst: analyse og forklaring af sprog i oversættelser
Arbejdsformer
Lytte- og videoforståelse: YouTube og nyhedsindslag
Læseforståelse: Arbejde med både autentiske og bearbejdede tekster
Kildekritik: Vurdering af udsagn og kildeanalysemodeller
Gruppearbejde og sprogcoaching: Fokus på mundtlighed og støtte i grupper
Oversættelse og skriftlighed: Løbende oversættelser og aflevering
Film- og tekstanalyse: Analyse af karakterer, miljø og temaer i Barbara
Afsluttende opsamling og diskussion: Historiske og nutidige perspektiver på tysk identitet
Mål
Udvide ordforråd og anvende grammatisk korrekt sprog i kontekst
Forstå historiske og samfundsmæssige forhold i DDR og efter genforeningen
Udvikle evnen til kildekritisk tænkning og kulturel refleksion
Udtrykke sig skriftligt og mundtligt om både fakta og holdninger på tysk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rechtsextremismus
Vi indleder vores forløb med et projektarbejde, hvor eleverne undersøger, hvordan forskellige tyske medier dækker højreekstremisme. Herefter definerer vi begrebet højreekstremisme og bruger det aktivt i mødet med teksterne. Projektet kombinerer medieanalyse, sprogligt arbejde og mundtlig/skriftlig formidling. Eleverne arbejder i grupper med forskellige medier og præsenterer deres analyser både mundtligt og skriftligt. Forløbet munder ud i sammenligninger mellem tekster, film og billeder samt eksamensforberedelse.
Materialer og tekster
Primære opgaver og tekster
Gruppeopgave: Analyse af dækning af "Rechtsextremismus" på udvalgte tyske medier (FAZ, Welt, Bild, Zeit, Stern, Berliner Zeitung, Spiegel)
Was ist Rechtsextremismus? (begrebsdefinition)
Artikel: "Information 25. februar 2025 – Det tyske valgresultat"
Analysemodel: Das rhetorische Pentagramm (pdf)
Sangen: "Schrei nach Liebe" + tilhørende analyseopgaver
Film: "Kriegerin" + opgaver til filmen
Tekst: "Hilfe – meine Freundin hat NPD gewählt"
Instagram-posts: AfD – gesichert rechtsextremistisch
Billedanalyse: Bildbeschreibung – To billeder med højreekstremt indhold
Opgaver til tekstsammenligning og eksamensøvelse
Ekstra læsning / øvelser
Gloser og resumeøvelse til Kriegerin
Oversættelsesøvelse med fokus på grammatik
Redemittel og eksamensteknik til mundtlig eksamen (pdf)
Grammatikfokus
I forløbet arbejdes der med:
Bøjning af adjektiver og præpositionel kasus (i forbindelse med oversættelsesøvelse)
Kongruens, ordstilling og kasusbrug ved substantiver og pronominer
Tyske småord (øvelse i forbindelse med lektie)
Mundtlig formulering og redemidler til eksamen
Glosetræning ifm. Kriegerin og billedanalyse
Arbejdsformer
Gruppearbejde: Medieanalyse i faste grupper, matrixfremlæggelse, samarbejde om aflevering
Individuel opgave: Resume, glosetræning, oversættelse, forberedelse af eksamensoplæg
Fælles klasseundervisning: Filmvisning, sanganalyse, fælles læsning og diskussion
Skriftligt arbejde: Analyseaflevering, billedbeskrivelse, eksamensforberedelse
Mundtlighed: Løbende mundtlig opsamling og sparring, oplæg i par og grupper, eksamensøvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reisen - Teil zwei
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357336810",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357336810",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60357336810"
}