Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Malene Louise Meine
Hold 2023 Ty/1 (1gf Ty1, 1g Ty1, 2g Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm og verber
Titel 2 Digital dannelse i tysk: ordbogsopslag
Titel 3 Körper und Geschlecht
Titel 4 Reisen
Titel 5 Liebe und Beziehungen
Titel 6 Märchen
Titel 7 DDR
Titel 8 Rechtsextremismus
Titel 9 Reisen - Teil zwei
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Digital dannelse i tysk: ordbogsopslag

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reisen

I dette tematiske forløb arbejder eleverne med temaet "Reisen" – både den fysiske rejse og den symbolske/indre rejse. Vi ser på, hvordan rejser kan udvide horisonter, ændre menneskers livssyn og skabe nye møder og erkendelser. Forløbet kombinerer tekster, film, billeder, grammatik og mundtlighed med et særligt fokus på interkulturelle kompetencer, personlig refleksion og sprogproduktion.

Eleverne arbejder med egne erfaringer og drømme, ligesom de analyserer fiktive og ikke-fiktive tekster samt filmen Im Juli. Temaet perspektiveres også til kærlighed, identitet og sprogbrug, og grammatiske emner som personlige og possessive pronominer indgår naturligt i arbejdet.


Materialer og tekster
Tekster

Bente Jacob: "Ferien in Norwegen" + arbeitsblatt

"Eine einzige Reise kann alles verändern" (læse- og forståelsesopgaver)

Citater om reisen – refleksion og samtale

"Was es ist" af Erich Fried – digtanalyse i sammenhæng med rejse og kærlighed

Film og visuelle medier

Kortfilm og souvenirs (mundtlig præsentation og refleksion)

"Im Juli" – tysk roadmovie om kærlighed og søgen (arbejde med analyse og opgaver)

Grammatik

Personlige pronominer (opgaver og teaterstykker)

Possessive pronominer (opgaver fra Alles in Allem)

Skriftlig aflevering med fokus på kongruens, kasus, ordstilling og pronominer


Arbejdsformer
Mundtlighed og samtale

Eleverne medbringer souvenirs og holder korte præsentationer på tysk

Beskrivelse af Meine Traumreise med stikord og samtale i par

Diskussionsøvelser med citater om rejser

Fremlæggelser og scenespil med grammatiske strukturer

Læsning og analyse

Tekstanalyse (bl.a. Ferien in Norwegen og Eine einzige Reise ...)

Digtlæsning og fortolkning (Erich Fried)

Filmanalyse af Im Juli med fokus på kærlighed og identitet

Grammatik og skriftlighed

Grammatikøvelser i kontekst: pronominer, kasus og ordstilling

Skriftlig aflevering med oversættelse og grammatisk fokus

Skriftlige refleksioner om egne rejser og erfaringer

Kreative og differentierede øvelser

Mini-teaterstykker med grammatikfokus

Visuelle præsentationer (souvenirs, billeder)

Filmisk og poetisk fortolkning af rejsetemaet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Märchen


I dette forløb arbejder vi med eventyrgenren – både traditionelle folkeeventyr og moderne kunsteventyr. Eleverne skal opnå forståelse for typiske genretræk og deres funktion i teksten. Vi læser og analyserer klassiske og nyere eventyr på tysk og arbejder med mundtlig og skriftlig formidling. Forløbet afsluttes med et kreativt produkt: elevernes eget eventyrteater.

Tekster og materialer

Gattungen.pdf (introduktion til eventyrgenren)

Rotkäppchen (Brüder Grimm)

Der Wolf und die sieben jungen Geißlein

Die drei kleinen Schweinchen (Disney-version og spørgsmål til filmen)

Hänsel und Gretel (Wikipedia-artikel)

Holger und Gesine (kunsteventyr)

Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte

Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich.pdf

Redemittel.pdf

Tysk udtale.docx

Samtalestrategi og historiestafet.pdf

Grammatik

Uregelmæssige verber (Alles in allem, s. 65–69)

Sammensatte verber (Alles in allem, s. 74–76)

Øvelser og oversættelser fra grammatikbogen

Fokus på anvendelse i egne tekster og tale

Arbejdsformer

Læsning og analyse af tekster med fokus på genretræk og personkarakteristik

Samtalestrategier, historiestafet og præsentationer på tysk

Gruppearbejde: manuskriptskrivning og opførsel af eventyrteater

Glosetræning (bl.a. via Quizlet)

Mundtlige og skriftlige øvelser med feedback

Sprogcoaching og refleksion over egen læring og progression
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 DDR

DDR og den tyske deling – historie, skæbner og spor i dag

Overordnede forløbspointer
I dette forløb arbejder vi med Tysklands deling efter 2. verdenskrig og DDR’s opståen og fald. Eleverne opnår både historisk og kulturel forståelse gennem forskellige medier og personlige fortællinger og udvikler deres sproglige kompetencer gennem læsning, oversættelse, samtale og skriftlig formidling. Forløbet afsluttes med filmen Barbara og diskussioner om murens betydning i dag.

Centrale tekster og materialer
YouTube-videoer:

Die Teilung Deutschlands nach dem Zweiten Weltkrieg

Die deutsche Teilung: Das müsst ihr wissen

Tekster og kilder:

Ein Unternehmer erzählt (DDR-Flüchtlinge erzählen)

Zwei Menschen – zwei Schicksale

Als die Mauer fiel

Ein einziger Satz… (om Schabowski og Mauerfall)

Film:

Barbara (instr. Christian Petzold)


Aktuelle perspektiver:

Die Mauer im Kopf (Instagram/tekst om øst-vest-konflikter i dag)

Bundestagswahl 2021 (valgdata og forskelle mellem øst og vest)

Grammatiske fokuspunkter
Adjektivets bøjning (Alles in allem, s. 99–103)

Modalverber (i forbindelse med nytårsfortsætter)

Grammatik i kontekst: analyse og forklaring af sprog i oversættelser

Arbejdsformer
Lytte- og videoforståelse: YouTube og nyhedsindslag

Læseforståelse: Arbejde med både autentiske og bearbejdede tekster

Kildekritik: Vurdering af udsagn og kildeanalysemodeller

Gruppearbejde og sprogcoaching: Fokus på mundtlighed og støtte i grupper

Oversættelse og skriftlighed: Løbende oversættelser og aflevering

Film- og tekstanalyse: Analyse af karakterer, miljø og temaer i Barbara

Afsluttende opsamling og diskussion: Historiske og nutidige perspektiver på tysk identitet

Mål
Udvide ordforråd og anvende grammatisk korrekt sprog i kontekst

Forstå historiske og samfundsmæssige forhold i DDR og efter genforeningen

Udvikle evnen til kildekritisk tænkning og kulturel refleksion

Udtrykke sig skriftligt og mundtligt om både fakta og holdninger på tysk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Rechtsextremismus

Vi indleder vores forløb med et projektarbejde, hvor eleverne undersøger, hvordan forskellige tyske medier dækker højreekstremisme. Herefter definerer vi begrebet højreekstremisme og bruger det aktivt i mødet med teksterne. Projektet kombinerer medieanalyse, sprogligt arbejde og mundtlig/skriftlig formidling. Eleverne arbejder i grupper med forskellige medier og præsenterer deres analyser både mundtligt og skriftligt. Forløbet munder ud i sammenligninger mellem tekster, film og billeder samt eksamensforberedelse.

Materialer og tekster
Primære opgaver og tekster

Gruppeopgave: Analyse af dækning af "Rechtsextremismus" på udvalgte tyske medier (FAZ, Welt, Bild, Zeit, Stern, Berliner Zeitung, Spiegel)

Was ist Rechtsextremismus? (begrebsdefinition)

Artikel: "Information 25. februar 2025 – Det tyske valgresultat"

Analysemodel: Das rhetorische Pentagramm (pdf)

Sangen: "Schrei nach Liebe" + tilhørende analyseopgaver

Film: "Kriegerin" + opgaver til filmen

Tekst: "Hilfe – meine Freundin hat NPD gewählt"

Instagram-posts: AfD – gesichert rechtsextremistisch

Billedanalyse: Bildbeschreibung – To billeder med højreekstremt indhold

Opgaver til tekstsammenligning og eksamensøvelse


Ekstra læsning / øvelser

Gloser og resumeøvelse til Kriegerin

Oversættelsesøvelse med fokus på grammatik

Redemittel og eksamensteknik til mundtlig eksamen (pdf)


Grammatikfokus
I forløbet arbejdes der med:

Bøjning af adjektiver og præpositionel kasus (i forbindelse med oversættelsesøvelse)

Kongruens, ordstilling og kasusbrug ved substantiver og pronominer

Tyske småord (øvelse i forbindelse med lektie)

Mundtlig formulering og redemidler til eksamen

Glosetræning ifm. Kriegerin og billedanalyse

Arbejdsformer
Gruppearbejde: Medieanalyse i faste grupper, matrixfremlæggelse, samarbejde om aflevering

Individuel opgave: Resume, glosetræning, oversættelse, forberedelse af eksamensoplæg

Fælles klasseundervisning: Filmvisning, sanganalyse, fælles læsning og diskussion

Skriftligt arbejde: Analyseaflevering, billedbeskrivelse, eksamensforberedelse

Mundtlighed: Løbende mundtlig opsamling og sparring, oplæg i par og grupper, eksamensøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Reisen - Teil zwei

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer