Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jens Müller Hasle
Hold 2023 Ty/3 (1gf Ty3, 1d Ty, 2d Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kurzfilme
Titel 2 Krimi
Titel 3 Märchen
Titel 4 DDR
Titel 5 Rechtsextremismus
Titel 6 Reisen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kurzfilme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi


- Begriffskarte: Krimi

-  Ferdinand von Schirach: Einsam

- Ferdinand von Schirach: Anatomie

- Andrea Maria Schenkel: Finsterau

- Lola rennt (film)

- Lola rennt (Impulse für den Unterricht) - kapitel 5: Das Kuckucksei


Supplerende materiale

- Begriffskarte Krimi

- Elevproducerede krimier på film ud fra genrebenspænd

Grammatisk fokus - Bisætninger og ordstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Märchen

Vi har i dette forløb arbedet med det klassiske folkeeventyr og hvilke typiske eventyrstræk, det er gennemsyret af. Vi har ligeledes taget kunsteventyret i betragtning og hvilke træk, der gør sig gældende her. Materialet består således af tyske folke- og kunsteventyr.

I skal kunne redegøre for det klassiske folkeeventyr såvel som kunsteventyr. Det drejer sig om de typiske eventyrtræk (genremæssige). I skal ligeledes kunne redegøre for Volksmärchen vs. Kunstmärchen (forskelle og ligheder).

Kernestof

Volksmärchen

- Gebrüder Grimm: Sterntaler (Der Zauberspiegel, Tyskforlaget 2006)

- Gebrüder Grimm: Die Wassernixe (Grimmstories.com)

- Gebrüder Grimm: Rotkäppchen (Grimmstories.com)

- Gebrüder Grimm: Frau Holle (Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999)

- Gebrüder Grimm: Prinzessin Mäusehaut

Kunstmärchen


-  Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte (Beziehungen - Systime 1996)

- Paul Maar: Die Geschichte vom bösen Hänsel und der bösen Gretel, erzählt von einer Hexe (Literarische Texte im Unterricht - Märchen, Goethe-Institut 1985)

Sage (= sagn på dansk)

- Tekst: Die Heinzelmännchen von Köln

Supplerende stof

- H.C. Andersen: Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern (www.labbe.de/lesekorb/index.asp?themaid=81&titelid=389)

- Begriffskarte: Märchen - taget fra Gattungen

Grammatisk fokus: personlige pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DDR

I dette forløb har I arbejdet med DDR og hvorledes livet for borgerne så ud på dette tidspunkt. I denne forbindelse har vi haft særligt fokus på Stasi og overvågning.
I skal forholde jer til Stasi og deres metoder mht. overvågning osv.. I skal ligeledes have et overblik over DDR som socialistisk stat. Endvidere skal I kunne forholde jer reflekteret til, hvad det vil sige at være borger fra DDR efter murens fald.

Kernestof

- DDR: afsnittene 'Kurz und knapp', 'Geteiltes Deutschland', 'Dikutatur', kort over det delte Tyskland, 'Berliner Mauer', 'Friedliche Revolution und Ende der DDR' - (taget fra DDR I Politik fur Kinder, einfach erklart - Hanisauland.de)

- Flix "Frank" (Comic) (AUF UNS - Grundbog til tysk i gymnasiet - Gyldendal 2016)

- 12-jähriges Mädchen aus Leipzig berichtet: Die Grenze ist offen + billedanalyse (Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999)

- Das Ministerium für Staatssicherheit - Kilde: Redigeret tekstuddrag fra
http://www.modernruins.de/index.php?option=com_content&view=article&id=97&ltemid=138

- Film af Florian Henckel von Donnersmarck "Das Leben der anderen" 2006

- "Das Leben der Anderen - Film/Textverständnis" + "Schlüsselbegriffe" (taget fra Goethe-Institut Brüssel - Arbeitsblätter zum Film)

- Republikflucht

- Die Stasi hinter der Küchenspüle

- Ines - Sportlerin der DDR

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rechtsextremismus

Emnet for dette forløb drejede sig om den højreekstremistiske scene i Tyskland. Her har vi beskæftiget os med, hvad der ligger til grund for denne form for ekstremisme - altså hvilke motiver findes der, som forklarer hvorfor unge mennesker vælger at træde ind i sådanne miljøer? Vi har også arbejdet med spørgsmål om, hvad man som samfund og individ kan gøre for at komme problemet med højreekstremisme til livs.

I skal kunne redegøre for, hvorfor man går hen og bliver høreekstremist og forholde jer reflekteret til, hvad man kan gøre for at undgå, at det kommer dertil.

Kernestof

- Tekst: "Was ist Rechtsextremismus?" (Niemals Vergessen, Systime 2016)

- Tekst: "Aktion gegen Neonazis - Dorf begegnet Neonazi-Aufmarsch mit Humor" + videoen hertil (Niemals Vergessen, Systime 2016)

- Tekst: Hilfe meine beste Freundin hat die NPD gewählt

- Tekst: "Undercover gegen Neonazis" (taget fra Die Themenkiste)

Nedenstående tekster er taget fra 'Entscheidung im Unterricht. Was tun gegen Rechtsextremismus?' (taget fra https://www.bpb.de/shop/lernen/entscheidung-im-unterricht/176092/was-tun-gegen-rechtsextremismus)

- Adrian, ein Aussteiger
- Eine Aussteigerin, die anonym bleiben will
- Jugendliche werden rechtsextrem, weil...

- Film: David Wnendts film "Kriegerin" 2011

- Offizieller Wahlspot der AfD zur Landtagswahl in NRW 2022 ( - YouTube)

Supplerende stof

- Graf over 'Extremismus in Deutschland - Straftaten mit extremistischen Hintergrund'

- Definition: Radikalismus, Extremismus, Terrorismus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reisen

I dette forløb har vi beskæftiget os med 'Reisen'. Man kan rejse på mange forskellige måder og der findes mange forskellige motiver for, hvorfor vi gerne vil rejse. Det kunne fx være at drage ud for at finde lykken, kærligheden eller komme væk fra den kedelige hverdag.
Med begrebet 'Reisen' er der således tale om både den indre såvel som den ydre rejse.

I skal kunne redegøre for hvorfor vi rejser? og hvad vi gerne vil opnå med vore rejser (innere und äussere Reise)

Kernestof

- Bente Jacob: Ferien in Norwegen (Bis ans Ende der Welt - Texte zum Thema Reisen - Tyskforlaget, 2009)

- Margret Steenfatt: Vater im Baum (Reise, Tod und Träume, Tyskforlaget 2002)

- Franz Kafka: Der Aufbruch (textlog.de)

- Franz Kafka: Gib's auf (AUF UNS - Grundbog til tysk i gymnasiet - Gyldendal 2016)

- Franz Hohler: Der Abstecher (Reise, Tod und Träume, Tyskforlaget 2002)

- Hanns-Josef Ortheil: Die Berlinreise (AUF UNS - Grundbog til tysk i gymnasiet - Gyldendal 2016)

- Erich Kästner: Besuch vom Lande (AUF UNS - Grundbog til tysk i gymnasiet - Gyldendal 2016)

- Fatih Akin "Im Juli" (film fra 2000)

- Sibylle Berg: Ein paar Leute suchen da Glück und lachen sich tot (Romanauszug) (Stuttgart (Reclam), 1997)


Supplerende stof

- Elevproducerede reklamer for rejsemål (eine Werbung für eine Reise machen)

Grammatisk fokus: Modalverber + Kasus mht. artikler og adjektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer