Titel
4
|
Multicultural Britain
I dette forløb har vi beskæftiget os med det multikulturelle England og de konsekvenser immigration til Storbritannien fra de tidligere engelske kolonier har haft for det britiske samfund og de mennesker der er flyttet til landet. I den forbindelse har vi undersøgt forskellige holdninger til kulturmøder, integration etc.
Tematikker der navnlig er arbejdet med er: clash of cultures, clash of generations, multicultural identity (hybrid identity), sprogets betydning for identitet samt opfattelser af hvad multikulturalitet er, og på hvilken måde Storbritannien kan betegnes som et multikulturelt samfund. Som en del af forløbet har eleverne fået en introduktion til Englands fortid som kolonimagt /imperium samt immigration til Storbritannien, bl.a. som følge af afkoloniseringen efter Anden Verdenskrig. I forløbet har vi desuden behandlet engelsk som lingua franca ligesom vi har arbejdet med standardsprog og variation (Standard English vs. Non-standard English).
Læste tekster:
- Hanif Kureishi: ”My Son, the Fanatic” (1994)
- John Agard: "Listen Mr. Oxford Don" (poem)
- John Agard: "Remember the Ship" (poem)
- Caryl Phillips: "The Pioneers"
Film: "East is East" (instr. Damien O'Donnel, 1999)
Supplerende materiale:
- Trine Østergaard: "The English Handbook", pp. 183-187 (om "English as a lingua franca")
- Zahra Dadd: "Multicultural Britain" (Fixers.org.uk) YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Az-mi5_Sbts
- BBC London: "I'm British but I have no white friends", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pguJEIXclt4&t=60s
Følgende tekster er blevet behandlet i matrix-arbejde. Eleverne har derfor kun læst 1-2 af dem:-
- David Crystal: “What is a Global Language?” and “Why English?” (Fra Leif Frederiksen, "English. Global Language, Global Anguish", Forlaget Malling Beck, 2007), s. 10-11 + 16-17.)
- Ruth Wajnryb: “A Thousand Languages, All of Them English” (Fra "English. Global Language, Global Anguish", Forlaget Malling Beck, 2007), s. 19-22.
- Heather Hansen: TED Talk: "2 Billion Voices" (YouTube)
- David Crystal: World Englishes (interview, YouTube)
- David Crystal: "Will English always be a global language?" (interview, YouTube)
Faglige mål:
- forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, lydsystem, ortografi og tegnsætning
– idiomatik, ordforråd og orddannelse
- standardsprog og variation, herunder det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
– et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
– tekstanalytiske begreber
– væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
– historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.
Omfang: Tekstmateriale ca. 35 s. samt filmen "East is East" (ca. 95 min).
|