Holdet 2023 En/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anna Cathrine Ballisager Bjarnøe
Hold 2023 En/d (1d En, 1d FS4, 2d En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Outsiders
Titel 2 Horror Fiction
Titel 3 The US Election
Titel 4 Multicultural Britain
Titel 5 Race Matters in the US
Titel 6 African Voices

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Outsiders

Forløb med fokus på forskellige måder at være "outsider" på. Vi beskæftiger os navnlig med følelsen af at være anderledes og ønsket om at passe ind/ frygten for at blive holdt ude af fællesskabet. Længerevarende/ dybdegående arbejde med kerneteksten "Flowers for Algernon" samt introduktion til fortællertypen "unreliable narrator". Fokus i forløbet har været at træne elevernes evne til at analysere og fortolke fiktion. Derudover har der været fokus på elevernes mundtlige/sproglige kompetencer og evne til at formulere sig på engelsk.

Kernestof/ Læste tekster:
Daniel Keyes: "Flowers for Algernon" 1965 (American Scenes, Gyldendal 1978)
Danny Santiago: "The Somebody", 1975 (Different Lives - Different Worlds, Munksgaard 1986)
Leslie Silko: "Tony's Story" (1969).

Supplerende materiale:
Film: "This is England" (dir. Shane Meadows, 2006). - NB: Filmen er ikke behandlet /analyseret. Kun supplement.

Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi

Kernestof:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- Principper for tekstopbygning

Omfang i alt: ca. 35 sider (+ film ca. 100 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror Fiction

Horror is a genre that most people are familiar with today since many popular films and television shows can be categorized as “horror stories”. The genre, however, is older than one might expect, and today’s horror films often draw on characteristics that were invented in the 19th century. During this course we will study the origins – and evolution – of the horror genre (students will, among other things, be introduced to the concept of “The Gothic”), and as part of our reading, we will study such classic horror archetypes as the monster and the psychopath. Finally, through a close-reading of selected passages, we will investigate how the feeling of “horror” is established in different texts.
Central concepts include: The Gothic, “The Other”/ “Otherness”, norms vs. deviations, madness vs. sanity etc. As part of the course we have worked with "unreliable narrators".

Kernestof/ Læste tekster:
Fra Marianne Mortensen og Rolf D. Erbst: "The Gothic Universe" (Gyldendal, 2003):
- Bram Stoker: “Dracula” (1897) - excerpts from chapters 2, 3 and 4.
- Edgar Allan Poe: “The Tell-Tale Heart” (1843)
- Stephen King: “Suffer the Little Children” (1972)

Desuden:
- Nick Cave: “Where the Wild Roses Grow” (1995) - song lyrics + music video.
- Bret Easton Ellis: “American Psycho” (1991) - Excerpt from the chapter “Tuesday”.

Supplerende materiale:
- Mette Weisberg: “Stephen King’s American Nightmare – An Introduction”, s. 7-11.
- Div. arbejdsark med definitioner af og historisk overblik over genren (inkl. introduktion til begrebet”The Gothic”).

Film: "American Psycho" (instr. Mary Harron, 2000).

Faglige mål:
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Gøre rede for indhold og synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
-  Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning

Omfang: Tekstmateriale ca. 50 s. samt spillefilmen "American Psycho" (dir. Mary Harron), 2000 - i alt ca. 100 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The US Election

Dette forløb sætter fokus på det amerikanske politiske system, de amerikanske partier og selve valghandlingen i USA. Forløbet er kørt som optakt til det amerikanske valg d. 5. november 2024.

For at få kendskab til amerikanernes selvforståelse og nationale identitet, har forløbet først behandlet amerikanske kerneværdier, som f.eks. "individual freedom", "self-reliance", "hard work", "The American Dream" etc. Dernæst har vi arbejdet med de to politiske partier Republikanerne og Demokraterne og deres historiske udvikling, samt hvordan en præsident vælges i USA. Vi har efterfølgende haft fokus på den splittelse og polarisering der hersker i USA i dag og forsøgt at forstå årsagerne hertil. Forløbet er delvist kørt som et tværfagligt samarbejde med samfundsfag.  

Forløbet har desuden indeholdt en repetition af non-fictionanalysens grundelementer med fokus på kommunikationsanalyse, retorik og argumentation, og vi har læst og analyseret taler af hhv. Kamala Harris og Donald Trump.

Undervejs har eleverne både genneført Matrix-præsentationer i grupper, arbejdet individuelt og gruppebaseret med tekst- og videoanalyse samt forberedt mundtlige oplæg for klassen og deltaget i klassediskussioner.

Kernestof/ Læste tekster:
- Donald Trump: Speech at the Jan 6 Ellipse Rally, Washington DC,  2021 ("Stop the Steal" speech). s. 42-47 i "Election Year" af Lotte Genefke etl. al (Columbus, 2024).
- Kamala Harris: Acceptance Speech at the Democratic National Convention, 22 August 2024.

Reklamer/ kommercielle videoer (behandlet med fokus på amerikanske værdier):
- Cadillac – Poolside
- Will Ferrell Super Bowl Ad – General Motors [2021]
- Budweiser – Born the Hard Way
- Budweiser – Old School Delivery (2024)
- Coca-Cola – #AmericaIsBeautiful (2014 Olympics)

Supplerende materiale
- "American Ways: An Introduction to American Culture" af Maryanne Kearney Datesman et.al. (3rd edt. Longman), s. 28-34; s. 54-55; s. 73-78. (om amerikanske værdier).
- "Presidential Elections", fra Being American af  Mette Holm: s. 63-75 – Introduktion til valgsystemet,  s. 75-81 – Valgkamp og medier, s. 81-89 – Valgfinansiering og systemkritik.
- "The Impact of Trump rhetorics", s. 37-39 i  "Election Year" af Lotte Genefke et. al. (Columbus, 2014).
- "Reps or Dems: Competing Myths" by Ron Elving (NPR.org) - article
- PBS NewsHour: "America at a Crossroads" - with Judy Woodruff (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=74TlZtAlhUw&t=14s) - the first 37 minutes.
- "Social media and political polarization in America", 60 Minutes (YouTube, ca. 13 min) https://www.youtube.com/watch?v=WLfr7sU5W2E

Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde  om almene og faglige emner.
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvist flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Omfang:
Tekstmateriale i alt: ca. 45 sider,; video i alt: ca. 45 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Multicultural Britain

I dette forløb har vi beskæftiget os med det multikulturelle England og de konsekvenser immigration til Storbritannien fra de tidligere engelske kolonier har haft for det britiske samfund og de mennesker der er flyttet til landet. I den forbindelse har vi undersøgt forskellige holdninger til kulturmøder, integration etc.

Tematikker der navnlig er arbejdet med er: clash of cultures, clash of generations, multicultural identity (hybrid identity), sprogets betydning for identitet samt opfattelser af hvad multikulturalitet er, og på hvilken måde Storbritannien kan betegnes som et multikulturelt samfund. Som en del af forløbet har eleverne fået en introduktion til Englands fortid som kolonimagt /imperium samt immigration til Storbritannien, bl.a. som følge af afkoloniseringen efter Anden Verdenskrig. I forløbet har vi desuden behandlet engelsk som lingua franca ligesom vi har arbejdet med standardsprog og variation (Standard English vs. Non-standard English).

Læste tekster:
- Hanif Kureishi: ”My Son, the Fanatic” (1994)
- John Agard: "Listen Mr. Oxford Don" (poem)
- John Agard: "Remember the Ship" (poem)
- Caryl Phillips: "The Pioneers"

Film: "East is East" (instr. Damien O'Donnel, 1999)

Supplerende materiale:
- Trine Østergaard: "The English Handbook", pp. 183-187 (om "English as a lingua franca")
- Zahra Dadd: "Multicultural Britain" (Fixers.org.uk) YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Az-mi5_Sbts
- BBC London: "I'm British but I have no white friends", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pguJEIXclt4&t=60s

Følgende tekster er blevet behandlet i matrix-arbejde. Eleverne har derfor kun læst 1-2 af dem:-
- David Crystal: “What is a Global Language?” and “Why English?” (Fra Leif Frederiksen, "English. Global Language, Global Anguish", Forlaget Malling Beck, 2007), s. 10-11 + 16-17.)
- Ruth Wajnryb: “A Thousand Languages, All of Them English” (Fra "English. Global Language, Global Anguish", Forlaget Malling Beck, 2007), s. 19-22.
- Heather Hansen: TED Talk: "2 Billion Voices" (YouTube)
- David Crystal: World Englishes (interview, YouTube)
- David Crystal: "Will English always be a global language?" (interview, YouTube)


Faglige mål:
- forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, lydsystem, ortografi og tegnsætning
– idiomatik, ordforråd og orddannelse
-  standardsprog og variation, herunder det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
-  det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
– et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
– tekstanalytiske begreber
– væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
– historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.

Omfang: Tekstmateriale ca. 35 s. samt filmen "East is East" (ca. 95 min).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Race Matters in the US

I dette forløb har vi arbejdet med race, diskrimination og borgerrettigheder i USA – både historisk og i nyere tid (med fokus på "the Black Lives Matter movement").
I forløbet har eleverne fået en introduktion til afroamerikanernes historie i USA (læreroplæg), herunder slavery, the American Civil War, The Reconstruction Era, Jim Crow laws, the Civil Rights movement og "The Black Lives Matter" movement. Vi har behandlet racisme og vold mod afroamerikanere med særligt fokus på fortidens lynchings i Sydstaterne og nutidens politivold og racediskrimination.
Hovedværket i forløbet har været ungdomsromanen "The Hate U Give" af Angie Thomas, med fokus på strukturel racisme, politivold og afroamerikansk identitet set gennem en teenagers øjne. Romanen er blevet suppleret med videoer, artikler og begreber som code-switching og stereotyper.

Læste tekster (kernestof):
- Billie Holiday: "Strange Fruit" (fra Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, "Black Voices", Gyldendal, 2016), s. 81.
- Martin Luther King. "I Have a Dream"
- Angie Thomas: "The Hate U Give" (2018) VÆRKLÆSNING

Film: "Mississippi Burning" (1988, dir. Alan Parker)

Supplerende materiale:
- Channel 4 news: Black Lives Matter explained: The history of a movement", YouTube https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs
- The Economist: "How lynching still affects American politics", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mYYDgYWc3lE
- Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, "Black Voices" (Gyldendal, 2016), s. 60-63 + s. 96-98.

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold  

Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Omfang i alt: ca. 300 sider + 130 minutters film/video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 African Voices

Dette forløb har som overordnet formål at give eleverne indblik i afrikanske perspektiver på kolonialisme, identitet og repræsentation i litteratur og medier. Med afsæt i både fiktion og non-fiktion har eleverne arbejdet med, hvordan afrikanske stemmer (primært fra Nigeria) – har udfordret stereotype fremstillinger af kontinentet og taget kontrol over deres egne fortællinger.
Forløbet har bl.a. haft et historisk fokus og har behandlet Storbritanniens fortid som imperiemagt, de europæiske stormagters "scramble for Africa" i slutningen af 1800-tallet samt begrebet "The White Man's Burden" og ønsket om at civilisere de indfødte.

I deres arbejde med emnet har eleverne stiftet bekendtskab med centrale forfattere som Chinua Achebe, Chimamanda Ngozi Adichie og Jomo Kenyatta, samt satirevideoer og fotokampagner.

Læste tekster (kernestof):
Chimamanda Ngozi Adichie: The Danger of a Single Story (2009)  - TED Talk.
Jomo Kenyatta: "The Gentlemen of the Jungle" (1938)
Chinua Achebe: "The Role of the Writer in Africa"
Chinua Achebe: "Things Fall Apart" (1958) - excerpt of chapter 21.

Supplerende materiale:
- "Africa is not a country" – CNN-artikel og fotokampagne
- "Africa for Norway" – satirisk video
- "The White Man’s Burden" af Rudyard Kipling (kort nævnt til kontekst - ikke analyseret på klassen).
- Uddrag af Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen "Africa Unfold" (Lindhardt og Ringhof, 2015): "Setting the Scene - The historical context" (pp. 8-10); "Modern West African literature" (pp. 12-14).

Uddrag af dokumentaren: "Africa - States of Independence" (Al Jazeera English) De første ca. 10 min. https://www.youtube.com/watch?v=CgzSnZidGuU

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Omfang i alt: ca. 23 sider + 30 minutters video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer