Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Lasse Mølgaard
|
Hold
|
2023 Sa/c (1c Sa, 2c Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet i det senmoderne samfund
Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Faglige mål:
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udfordringer for den danske velfærdsstat
Kernestof:
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politisk system, magt og demokrati
Kernestof:
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Faglige mål:
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EU og valg til Europa-Parlamentet
Faglige mål:
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi i Danmark nu 1
Faglige mål:
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens Kernestof, Columbus; sider: 20-21, 25-32, 36-40, 48-52, 54-55, 62-67, 84-85, 88-93, 124-126, 165-168
-
Flot hop i dansk økonomi - men kan det blive ved....pdf
-
Excel i samfundsfag
-
Frygt for kinesisk hævntogt.pdf
-
Flertalsberegner EU's ministerråd
-
077_1stx161-SAMn-A-2-26052016.pdf
-
Excel i samfundsfag - Lektion 7: Lineær regression
-
Skr.samf årsprøve 2d SA 2. del.pdf
-
Kopi af 194406_faellesdel_tabel1.xlsx
-
Derfor blev selv topøkonomer taget på sengen da inflationen steg.pdf
-
Dansk inflation kravler ned.pdf
-
Eurostat
-
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens Kernestof, Columbus; sider: 21-25, 100-103, 105-115, 190-194, 201-206, 212-221
-
Arbejdsspørgsmål om arbejdsløshed s 105-115.docx
-
Solide eksporttal øger overskud på betalingsbalancen.pdf
-
Fagforeningsøkonom glæder sig over flere i job.pdf
-
Skema til individuel evaluering SAMFUNDSFAG.docx
-
Nye tal viser at den danske statsgæld rasler ned.pdf
-
Bluesky.pdf
-
31052021.pdf
-
Faellesdel_1a.xlsx
-
Ro om kronen tegner godt for danskerne forud for ECB-møde.pdf
-
Trumps trusler om en massiv toldmur vil især ramme USA selv.pdf
-
Trumps handelskrig vil ramme Danmark hårdt.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ulighed i Danmark
Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag (SRO med engelsk)
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
-statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
-social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
-komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jakob Glenstrup Jensby & Peter Brøndum: Ulighedens mange ansigter, 2. udgave, Columbus; sider: 9, 15-19, 28-33, 53-59, 66-83, 85-102, 106-112, 126-133, 137-151, 160-161, 184-188
-
Afsnit
-
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens Kernestof, Columbus
-
Ulighed AE-rådet
-
Fordeling Arkiv - Kraka
-
Forside - ROCKWOOL Fonden
-
Analyser | CEPOS, fordeling
-
Notat om ulighed.docx
-
Demokrati- og magtvandring i København 2c.docx
-
Luk samfundet op! Kap.6.Demokrati1.pdf
-
Grønland - Få Nyheder om Grønland
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økonomi i Danmark nu 2
Faglige mål:
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk politik
Faglige mål:
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62719298041",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62719298041",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62719298041"
}