Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Dennis Kirchheiner Johansen
|
Hold
|
2023 En/c (1c En, 1c FS4, 2c En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror Fiction
Forløbet har til formål at introducere eleverne til fiktionsanalytiske begreber gennem arbejdet med horgenren. Eleverne har gennem forløbet stiftet bekendtskab med fiktionsanalytiske begreber såsom narrator, point of view, setting, theme/message, composition, characterisation. Ligeledes har de tilegnet sig viden om horrorgenren herunder begreber såsom, terror, horror, gross-out, magical realism, the marvellous, the fantastic, the uncanny, science fiction.
Faglige mål:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Kernestof (læste tekster):
The Tell-Tale Heart – Edgar Allan Poe
Strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde– Robert L. Stevenson (Uddrag) (26-32)
American Psycho – Bret Easton Ellis (Uddrag)
Bret Easton Ellis, "How Bret Easton Ellis came up with "American Psycho""
(Larry King, 2016) (2:07 min) https://www.youtube.com/watch?v=zM4gAIRMO88
Suffer the Little Children (1972) – Stephen King
The Larder – Nicholas Royale (Anglo Files)
Carrie (Film) – Stephen King
Supplerende stof:
The Gothic Universe - M.Mortensen R.D.Erbst (teori, arketyper, baggrund)
Introduction to Horror – Mette Weisberg (PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Challenges We Face
Forløbet har til formål at introducere eleverne til analyse af non-fiktion om samtidens store problemstillinger herunder særligt klima og miljø. Dele af forløbet er sket i fagsamarbejde med Fysik. Gennem forløbet tilegner eleverne sig tekstanalytiske begreber såsom Toulmins argumentationsmodel, appelformer, retoriske pentagram/situation, samt sammenligninger, parallelismer og metaforer. Eleverne har primært arbejdet med non-fiktion, herunder både i skriftligt og videomateriale. Eleverne har i den forbindelse anvendt filmiske virkemidler i analysen.
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning (i særdeleshed verbets tider)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
Kernestof (Læste tekster):
- Nature is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature, Conservation International (2014): https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
- Gretha Thunbergs tale til FN (2019): https://www.pbs.org/newshour/world/read-climate-activist-greta-thunbergs-speech-to-the-un
- Don’t Choose Extinction (Kampagnevideo), UNDP (2021) https://www.youtube.com/watch?v=3DOcQRl9ASc
- Samantha Faella, The Las Generation (2020): http://fiftywordstories.com/2020/02/28/samantha-faella-the-last-generation/
- Follow the Frog (kampagnevideo), Rainforest Alliance (2012): https://www.youtube.com/watch?v=3iIkOi3srLo
- Here’s how to demolish the most common excuses for climate crisis apathy (artikel), Elizabeth Cripps (2022), The Guardian: https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/12/excuses-tackle-climate-crisis-apathy
- Nature and the City, Eric Hoffer (1976) i Wider Context s. 211-212.
Supplerende stof:
- Let's create a world that runs entirely on green energy (kampagnevideo), Ørsted (2017): https://www.youtube.com/watch?v=56MhjXTcSCg
- A Mission for Our Oceans – Episode #2: Symbols of Change, (kampagnevideo), Adidas (2021): https://www.youtube.com/watch?v=-ftFXh4iH2c
- Flextape (kampagnevideo), 2017: https://www.youtube.com/watch?v=0xzN6FM5x_E
- Statistik fra ”On the Cusp of Adulthood and Facing an Uncertain Future” at Pew Research Center (2020).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Great Speeches
Forløbet har fokuseret på retorisk analyse af amerikanske taler. Hertil anvendt Toulmins argumentationsmodel samt det retoriske pentagram.
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernetekster:
Abraham Lincoln: 1863 Gettysburg Address
Donald Trump’s jan. 6 speech (2021)
Martin Luther King, jr: I Have a Dream
Hillary Clinton: "Women’s Rights Are Human Rights" (1995)
Bill Clinton: "I Have Sinned" (1998)
John F. Kennedy: "Ich bin ein Berliner" (1963)
John F. Kennedy: 1961 Inaugural Speech
Will Smith apology video: It’s been a minute (2023) : https://www.youtube.com/watch?v=jXrxDKwlA_s
Derudover:
Toolbox - Tools for Analysing English texts
Narrating Truth: Tools for Analysis pp (282-287)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN: America in an Election Year
Forløbet har fokuseret på amerikanske værdier og det amerikanske valg, samt introduceret til racemæssige problematikker.
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernetekster:
- John Winthrop: A Model of Christianity, i Links s. 44-5
- John F. Kennedy: City Upon a Hill Speech (1961)
- The Declaration of Independence 1776
- Emma Lazarus: The New Colossus, poem (1883), I Worlds of English
- Peter Slevin: Kamala Harris’s “Freedom” Campaign. The New Yorker. https://www.newyorker.com/news/the-lede/kamala-harris-freedom-campaign
- Kamala Harris: “Acceptance Speech” (DNC, Aug. 2024)
- NRA: He Stopped a Mass Shooting But The Media Never Covered It — Now We Know Why. Campaign video.
- Cameron Welch's TikTok video "Young black man shares his mother's unwritten rules"
- United Shades of America: Native "Americans" (2017). TV dokumentar.
- Mara Liasson: A Growing Number of Critics Raise Alarms About the Electoral College. NPR. (2021)
- Sterling HolyWhiteMountain: Wolves (2023)
- Daniel Woodrell: Winter's Bone. (2006) uddrag.
- Barack Obama: A More Perfect Union (2008)
Supplerende tekster:
- Being American: Having Values (2016)
- Election Year, Ch 1. How the system works.
- Edward N. Kearny: The Frontier Heritage, non-fiction (1984), i Worlds of English s. 103-106
- Every mass shooting in the US – a visual database:https://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2021/may/27/us-mass-shootings-database?fbclid=IwAR2wLNVSosmMq7emxcfFx69CDOSE3HIiZgwXa-T7-jdJWwSUQwuS4JYNaHU
- The New York Times: Gun Control, explained: https://www.nytimes.com/explain/2023/gun-control
- Pew Research: Key facts about Americans and guns:
https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/09/13/key-facts-about-americans-and-guns/
- Pew Research: 10 facts about Republicans in the U.S. https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/07/12/10-facts-about-republicans-in-the-us/
- Pew Research: 10 facts about Democrats in the U.S. https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/08/16/10-facts-about-democrats-in-the-us/
- https://www.270towin.com/
- https://ballotpedia.org/Main_Page
- Every mass shooting in the US – a visual database:https://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2021/may/27/us-mass-shootings-database?fbclid=IwAR2wLNVSosmMq7emxcfFx69CDOSE3HIiZgwXa-T7-jdJWwSUQwuS4JYNaHU
- The New York Times: Gun Control, explained: https://www.nytimes.com/explain/2023/gun-control
- Pew Research: Key facts about Americans and guns:
https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/09/13/key-facts-about-americans-and-guns/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN: A Taste of Irish Literature
A Taste of Irish Literature inkl. værklæsning: Sally Rooney: Normal People
Forløbet har fokuseret på Irske litteratur med fokus på James Joyce, Yeats samt værklæsning af Sally Rooneys Normal People. Introduktion til digtanalyse herunder typer af digte, stress, feet, metre, rhymes schemes, stanza etc.)
Faglige mål:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Kernetekster:
James Joyce: "An Encounter," Dubliners (1914) – short story
James Joyce: "A Painful Case," Dubliners (1914) – short story
James Joyce: "Araby", Dubliners (1914) – short story
W.B. Yeats: Lake Isle of Innisfree (1888) – poem
W.B. Yeats: Sixteen Dead Men (1917) – poem
W.B. Yeats: The Stare’s Nest by my Window (1923) – poem
Sally Rooney: Normal People – novel
Normal People, episode 1-3 (TV mini-series)
The Guardian interview: Sally Rooney: ‘I don’t respond to authority very well’ (2018)
Derudover:
A Brief History of Ireland: https://www.livinginireland.ie/culture-society/a-brief-history-of-ireland/
- Plantations and Penal Laws
- The Great Famine
- Home Rule
- Easter Rising
- War of independence
- Civil War
Introduction to Poetry (DKJ)
Udklip af diverse anmeldelser af Normal People (1ns)
Grammatik: Aktiv/passiv, verbets tider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMEN: The Rise and Fall of an Empire
The Rise and Fall of an Empire (+ lingua franca)
Forløbet har fokuseret på British Empire, dets historiske kontekst samt effekterne af det i nutiden samt i litteraturen. Derudover er forløbet koblet til lingua franca, udviklingen af det engelske sprog samt introduktion til variationer af engelsk. Eleverne har i forbindelse med lingua franca lavet præsentationer i grupper.
Faglige mål:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernetekster:
Thomas Babington Macaulay, from "Minute on Indian Education" (1835), non-fiction
Joseph Chamberlain, from “The True Conception of Empire” (1897), non-fiction
Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden” (1899), poem
Rudyard Kipling: “Lispeth” (1886), short story
George Orwell: “Shooting an Elephant” (1936), short story
George Orwell: "Burmese Days". uddrag
Khushwant Singh: Karma (1950), short story
Doris Lessing: “No Witchcraft for Sale” (1951), short story
Supplerende tekster:
- Empire intro pdf (2s)
- ABC podcast: The British Empire and what became of it: https://www.abc.net.au/listen/programs/rearvision/the-british-empire-and-what-it-became/5068702
Grammatik: omskrivning med do, pronominer, udvidede tider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKSAMEN: African Voices (ELF)
Forløbet har til formål at introducere eleverne til ELF samt Vestafrikansk kultur og litteratur, særligt Nigeria.
Faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
- udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Kernetekster:
- The Mysterious Anxiety of Them and Us, Ben Okri (stoku) in Africa Unforld, Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2015, pp. 188-190
- Things Fall Apart, Chinua Achebe (excerpt) in Africa Unfold, pp. 180-184
- Bye-Bye, Barbar, Tayie Selasi (essay), 2005 in Global Voices, Ulla Rahbek, Gyldendal, 2016
- Americanah, Chimamanda Ngozi Adichie (novel excerpts, chapters 11+12)
- The Danger of A Single Story, C. N. Adichie (TED-talk - non-fiction), https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg
- How to Write About Africa, Binyavanga Wainaina (essay) in Africa Unfold, pp. 172-175
- Colonial Mentality, Fela Kuti (1977), song, https://www.youtube.com/watch?v=6euC-JNr6KU
Supplerende stof:
- Postcolonial perspectives, Introduction from Africa Unfold (theory)
- BBC Nigeria - news in pidgin, https://www.bbc.com/pidgin/topics/c2dwqd1zr92t
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814668421",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814668421",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814668421"
}