Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Mads Kappel Clausen
|
Hold
|
2024 eø/1 (3g eø1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Strategi
I dette forløb skal vi se på, hvad et marked er, hvordan konkurrencen er på markedet og hvordan virksomheder konkurrerer.
Faglige mål:
-Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
-Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og
internationale rammevilkår
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske
problemstillinger
-Anvende viden og kundskaber om en virksomheds
konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere (virksomhedens
marketing mix) og strategiske muligheder
-Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
Kernestof: Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Materialer:
Luk virksomheden op ! 3. udgave, Heding og Jepsen, 2022, Columbus
s. 32-33,46-48, 60-66, 67-71, 74-93
DR.dk, 18 marts. 2024
Frankrig går i krig mod 'fast fashion': Vil indføre miljøafgifter og forbyde reklamer | Udland | DR
Matas har vendt skuden efter års dødvande, 21. august 2023 Berlingske
Undersøgelse af Carlsbergs produkter på Carlsberg.dk
ELON MUSK’S VILDESTE TESLA-LØFTER: DEM DER IKKE ER BLEVET TIL NOGET ENDNU - OG DEM DER ER, bilmagasinet.dk 14. januar 2023
TESLA MED MEGASATSNING - VIL VÆRE DE STØRSTE I DANMARK, bilmagasinet.dk 15. marts 2023
Tesla taber muligvis penge i Kina efter nye prisnedsættelser, 3. Mobilitywatch.dk 22 april 2024
Den har allerede fået et kodenavn: Tesla har ny model på vej, 4. 24. januar 2024. Euroinvestor.dk
Analyse af Hummels arbejde med den tredobbelte bundlinje med særligt henblik på deres værdikæde hummel.dk/companykarma-home.html
Vigtigste modeller vi har gennemgået
Idegrundlag, Mission og vision
SWOT
STEEPLE
Homogene og heterogene produktmarkeder
Konkurrenceformer
Porters five forces
Porters generiske strategier
BCG-matrix
PLC-kurven
Ansoffs vækstmatrix
Integrationsformer
Red ocean og blue ocean
Værdiinnovation
Porters værdikæde
CSR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Regnskab
Regnskaber
Her ser vi på regnskabers opbygning, krav til årsrapporten og regnskabsanalyse.
Afsluttes med eleverne som vurderer den økonomiske bæredygtighed af en selvvalgt virksomhed
Faglige mål:
-anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske
situation til at undersøge og diskutere virksomhedens
bæredygtighed
-strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både
mundtligt og skriftligt.
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
Kernestof:
årsrapporten, regnskabsanalyse
Materiale:
s.87-102, Virksomhedens verden 3. udgave Hauge Lerche, Sebastian, Systime.dk, 2024
Nøgletal Aktivernes afkastningsgrad, Overskudsgraden, Aktivernes omsætningshastighed, Soliditetsgraden fra s. 22-26 Virksomheders regnskaber, Steensen, Jan, Andrico, 2001
Kurs/indre værdi og Price/earnings taget fra Dansk Aktionærforening september 2024
Matas årsrapport 2023/24 https://matasgroup.com/app/uploads/2024/05/matasgroup-ar-2023-24-web.pdf
Vigtigste teori vi har gennemgået:
Regnskab
Hvorfor regnskab?
Resultatopgørelsen-primært den artsopdelte resultatopgørelse
Balancen
Nøgletal(Aktivernes afkastningsgrad, overskudsgraden, egenkapitalens forrentning,aktivernes omsætningshastighed og soliditetsgraden)
Kurs/indre værdi og price/earnings
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Markedsføring
forløbet markedsføring ser vi på kundegrupper/segmenter, og hvordan man sælger sit produkt vha. af marketingmixet.
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds
konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestof:
Marketing
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
s.96-132 i Luk virksomheden op !
Red bull:
https://www.youtube.com/watch?v=NnWZ9pcrgSg
Nike:
Nike - Dream Crazier | #JustDoIt – YouTube
Nike Commercial - Never Too Far Down (Motivation) – YouTube
Tesla:
Tesla-ejere vil ikke associeres med Elon Musk – sælger biler og laver kampagner - TV 2
Om Lakrids by Bülow
"Øget e-handel gav Lakrids by Bülow rekordsalg i 2021", Watchmedier, 19.05.2022 (uddrag)
"Bülow går globalt med ny kampagne: “Målet er at få verden til at elske lakrids”, markedsforing.dk, 12.10.2021 (uddrag)
"FORBRUGERNE BRUGES SOM FORSØGSKANINER", Fødevarefokus 18.05.2022
Vigtigste modeller vi har gennemgået:
B2B og B2C
Købstyper og sociale købsmotiver
Segmenteringskriterier herunder Minervamodellen
Marketingmixet de 7 p´er
Branding og unique selling point
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projekt
Forløbet dækker det valgfri kernestof: " Den bæredygtige virksomhed". I skal arbejde i grupper med Lagkagehuset A/S, hvor I skal analysere virksomhedens bæredygtighed ud fra den teori I har lært i Strategi, Regnskab og markedsføring. Derudover skal I udtænke et innovativt strategisk løsningsforslag på nogle af de svagheder og trusler virksomheden står overfor.
Med bæredygtighed mens derfor alle aspekter af den tredobbelte bundlinje. Udover de anvendelse af den teori, vi har gennemgået i de andre forløb, bliver I også introduceret til innovationsteori og overvejelser om etablering af virksomhed.
Forløbet afsluttes med at hver gruppe skal pitche deres innovative løsningsforslag pba. deres analyse for klassen. Gruppen med den mest original ide går videre til en finale, hvor de dyster mod en gruppe fra det andet eøhold overfor et eksternt panel.
Faglige mål:
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
marketing mix og strategiske muligheder
anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens
bæredygtighed.
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof: Strategi
Virksomheden og dens omverden
forretningsmodeller og rammevilkår
Strategi
konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Marketing
branding, kundesegmentering og marketing mix
Økonomi
årsrapporten, regnskabsanalyse
Materialer:
s.19-32+ 51-54 i Luk virksomheden op!, Columbus 3. udgave, 2022
Om virksomhedsformer: https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/faa-overblik-over-virksomhedsformer/1669d3e5-d022-4c85-99b4-e4369c235593/
Lagkagehuset A/S
https://lagkagehuset.dk/arsrapport-og-nogletal
Diffusion of Innovation Theory: The Adoption Curve - YouTube
Gladteknik i Løvernes Hule https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-den-danske-elon-musk_361247
Vigtigste modeller vi har gennemgået:
Kundeværdi
Innovationsopfattelser
Rogers diffusionsmodel
Innovationsformer og typer
Virksomhedsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation og ledelse
I forløbet Organisation og ledelse ser vi på, hvordan virksomhedens organisation, ledelse og måden at motivere på er afhængig af virksomhedens omgivelser, produkt og medarbejdertyper.
Faglige mål:
-anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens interne forhold
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestof:
organisationsstrukturer og ledelse
Materiale:
172-173+ 199-207+ 210-215+ 226-234 i Luk virksomheden op!, Columbus, 2022
s.261-266, 270-282 i Det virksomhedsøkonomiske område i grundforløbet, Trojka, 2006
Om Grundfos
Vores organisation | Grundfos
Lederskab, struktur og ejerskab | Grundfos
Hvad vi gør | Grundfos
Henry Ford og Taylor Ford and Taylor Scientific Management (Edited) (youtube.com)
Carsten Egeriis: »Som topleder bliver du nødt til at vise noget skrøbelighed«, lederstof.dk, 15. august 2024 Carsten Egeriis: »Som topleder bliver du nødt til at vise noget skrøbelighed« | Lederstof
Peter Hyballa og hans ekstreme tilgang som cheftræner for Esbjerg (youtube.com)
”Brinteventyr rammer plet med de personlige værdier”, Herning Folkeblad.dk, 3. maj 2022
Om Novo Nordisk:
”Et internt oprør ulmede i Novo Nordisk - nu går topchefen foran i kampen for værdierne”, Berlingske, 26.2.23
”Novo Nordisk kåret til verdens bedste arbejdsplads”, Medwatch, 9.1.23
”Det bedste match var chilensk”, Pharmadanmark, 20.2.23
Novo Nordisk organisationsdiagram, Microsoft Word - Big Data Analytics & Beslutningstagning - kandidatafhandling 2019.docx
Prognose for markedet for fedmemedicin i USA, Anti-obesity medications part 1: the market for anti-obesity drugs
Vigtigste modeller vi har gennemgået:
Organisationens formål
Mekanistisk og organiske organisationsformer
Objekt, funktionsopdelt eller hybrid organisation
Linie, linie-stabsprincip og funktionelle princip
Matrixorganisation og projektorganisationen
Ledere og managere
Taylor, Fayol og Mayos ledelsesteorier
Lewins ledelsesformer
Adizes´teamledelse
Værdibaseret ledelse
Maslows behovspyramide
Mcgregors x og y-syn
Ydre og indre motivation
Herzbergs to-faktorteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63903858319",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63903858319",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63903858319"
}