Holdet 2024 FR/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Vicki Würtz Allouche
Hold 2024 FR/3g (3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Amour et passion EKSAMEN
Titel 2 Le théâtre absurde  EKSAMEN
Titel 3 Studietur til Paris
Titel 4 L'existentialisme
Titel 5 Colonialisme et postcolonialisme EKSAMEN
Titel 6 Det arabiske forår - le monde arabe EKSAMEN
Titel 7 La société de consommation EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Amour et passion EKSAMEN

I dette emne om har vi studeret eksempler på fremstillinger af kærlighedens veje og vildveje i fransk litteratur, nyere såvel som ældre (19. årh) samt i en enkelt film. Vi har desuden læst definitioner på kærlighedens forskellige former i flg. en psykologisk teori af Sternberg.
Omfang: ca. 27 lektioner

Kernestof:
Baudelaire: À une passante, Le chat; in Les fleurs du mal 1857
Le baiser de maman, Marcel Proust 1913 (uddrag fra Du côté de chez Swann)
Anna Gavalda: Cet homme et cette femme, Petites pratiques germanopratines 1999
Extrait Tinder, Le monde (Eksamensopgave fransk begynder A, fra tirsdag 30. maj 2017)
L'élégance du hérisson 2009 (film)
Supplerende stof:
La théorie triangulaire de l'amour, https://yestherapyhelps.com/the-triangular-theory-of-love-of-sternberg-11737 (uddrag)
Ingen dekadence uden Baudelaire - Baudelaire om det dekadente,
Peter Sejersen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Le théâtre absurde EKSAMEN

Vi har læst absurd teater og analyseret brug af virkemidler og effekten heraf. Stikord:
La manipulation et la dominance; une caricature d’un personnage savant/stupide/totalitaire et de l'enseignement;  éducation / séduction / domination; un régime totalitaire (cf. le nazisme) et la violence; le comique; le langage – par exemple les rimes, les néologismes, le détournement de la logique, la déconstruction de la langue, les contradictions, la répétition, les banalités et les non-sens ...
Emnet er perspektiveret i forhold til det følgende emne om eksistentialisme.

Omfang: 7 timer til læsning af stykket, derudover teateroplevelsen af stykket i Paris

Kernestof:
La leçon, Eugène Ionesco
Opførelse af stykket på Le théâtre de la Huchette, Paris

Supplerende stof:
Interview avec Eugène Ionesco, https://www.youtube.com/watch?v=FGOFBLHiVXU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Studietur til Paris

Studietur til Paris med forskelligt fagligt indhold bearbejdet såvel før, under og efter turen.
- Impressionistisk kunst: Besøg på Musée d'Orsay; L'impressionisme, c'est quoi ? https://www.youtube.com/watch?v=pflx2YzIltQ
- Surrealistisk kunst: Udstilling på Centre Pompidou, introduktion til 'le cadavre exquis', perspektivering til det absurde
- Teaterforestilling, La leçon, Théâtre de la Huchette
- Interview, blandt andet om Marcel Proust; La madeleine (Entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2009)
- besøg på la Sorbonne, karrierelæring
- sproglige aktiviteter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 L'existentialisme

Vi har arbejdet med eksistentialisme, først og fremmest som forklaringsramme til foregående emne om det absurde teater.
Omfang: ca. 14 lektioner
Kernestof:
Den franske eksistentialisme, red. Steen Eiberg, Vivian Nedergaard, Systime 1985:
L'existentialisme est un humanisme, Jean-Paul Sartre (uddrag, pp. 68-72)
Le Deuxième Sexe, Simone de Beauvoir (uddrag, pp. 137-143)
L'Étranger, Albert Camus 1942 (første side af teksten)

Supplerende stof:
Eksistentialisme er en humanisme, Jean-Paul Sartre, Reitzels forlag (uddrag på dansk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Colonialisme et postcolonialisme EKSAMEN

I dette forløb har vi arbejdet med det tidligere franske imperium og også talt om dets betydning for Frankrig i dag som fx indvandring og det anstrengte forhold mellem Frankrig og Algeriet. Fokus har været på (magt)forholdet mellem koloniherre og koloniserede folk, herunder racisme. Geografisk har fokus været på Algeriet og Guadeloupe. Vi har dog også kort talt om hvilke lande i andre verdensdele der har været under fransk koloniherredømme.
Omfang: ca. 19 lektioner

Kernestof:
Meursault, contre-enquête, Kamel Daoud 2016 (første side) (læst og sammenlignet med starten på L'étranger fra foregående emne)
Entrées, Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal 2009: Les pieds-noirs et les harkis, La guerre d'Algérie, L'hymne national d'Algérie, Le cahier de Leïla (pp. 127-131)
La France coloniale et les zoos humains, Vincent DOUMERC, « La France coloniale et les zoos humains », Histoire par l'image [en ligne], (downloadet 3.1.2021) URL : http://histoire-image.org/de/etudes/france-coloniale-zoos-humains
À l'époque des zoos humains | CNRS Le journal (extrait), https://lejournal.cnrs.fr/articles/a-lepoque-des-zoos-humains
Le Coeur à rire et à pleurer, chap. 1 Portrait de famille (pp. 11-18), Maryse Condé 1999
Pour ou contre la colonisation (Jules Ferry / Georges Clémenceau) https://www.pedagogie.ac-nantes.fr/medias/fichier/corpus-documents_1587803102811-pdf?ID_FICHE=1424110223020&INLINE=FALSE (downloadet 22.4.2023)
https://information.tv5monde.com/afrique/abdelmadjid-tebboune-la-france-doit-se-liberer-de-son-complexe-de-colonisateur-et-lalgerie

Supplerende stof:
//Nénufar, 1931, Alibert. Chanson officielle de l’exposition coloniale de 1931



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det arabiske forår - le monde arabe EKSAMEN

Med udgangspunkt i romanen "Par le feu" har vi arbejdet med det arabiske forår, baggrunden for dets opståen, udviklingen samt situationen i dag, 15 år senere. Vi har således fokuseret på Tunesien hvor oprøret startede. Ud over de temaer som romanen lægger op til har vi set på den rolle de sociale medier spillede. Vi har aflslutningsvis berørt andre dele af den arabiske verden, baseret på elevfremlæggelser.
Omfang: ca. 19 lektioner

Kernestof:
Par le feu, Tahar ben Jelloun 2011

Supplerende stof:
Materiale om det arabiske forår på Franskportal
Le printemps arabe, Bilan 7 ans après, https://www.youtube.com/watch?v=tuopkQsdDek

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La société de consommation EKSAMEN

Forløbet har handlet om forbrug, la consommation og grådighed der ofte også ledsages af en følelse af tomhed og frustration. Man tænker oftest på det som et aspekt ved det moderne samfund, men det kan spores langt tilbage i menneskehedens historie, her dog blot et par nedslag fra inden for de sidste 150 års litteratur.
Omfang: ca. 25 lektioner

Kernestof:
La parure, Guy de Maupassant 1884
99 Fr, Frédéric Beigbeder 2000 (in: Tendances littéraires autour du millénaire, Inge Lise Andersen, Ulla Gjedde Palmgren, Gyldendal 2004
Combat de fauves au crépuscule, Henri-Frédéric Blanc 1987 (in: Tendances littéraires)

Supplerende stof:
Interview med Frédéric Beigbeder, https://www.nouvelobs.com/opinions/00006917.EDI0001/frederic-beigbeder-comment-j-ai-ete-licencie.html (downloadet 01.03.2025)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer