Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Jens Müller Hasle
|
Hold
|
2024 fi/3 (fi/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erkendelsesteori
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i spørgsmålet om, hvordan mennesker kan opnå viden. Vi har arbejdet med modsætningerne 'rationalisme' og 'empirisme' i antikken frem til 1600-1700 tallet. De filosoffer vi har læst er Platon, Descartes, Locke og Hume.
Kernestof
- Platon (Mikkel G. Sparsø. Teknologi og filosofi 1, Systime 2010. S. 9-16. Indeholder bl.a. Platons hulelignelse)
- Descartes: Meditationer over den første filosofi - 1. og 2. meditation.
- Locke: "Essay om den menneskelige forstand" (uddrag af Kap. 1, Kap. 2 og Kap XII)
- Hume: "En undersøgelse af den menneskelige erkendelse" (uddrag af kapitlet "om forestillingernes oprindelse")
Sekundært stof
- Film: Er fornuft kilden til sikker viden? (cfu.dk)
- Tekst: A priori og a posteriori (https://refleksion.systime.dk/)
- Tekst: Platons idelære (https://refleksion.systime.dk/)
- Astrid Holm: "Hvad er filosofi?" (Den første filosofi, Systime, 2008)
- Karin-Ann Madsen og Rita Werner: "Cogito: Erkendelsesteori", Gyldendal 1993, s. 13-17)
- Keld B. Jessen: "Filosofi - Fra antikken til vor tid" Systime, 1999 (afsnit om Humes filosofi s. 104-109
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
dette forløb har vi fokuseret på 3 forskellige filosofiske takes på etik. Nemlig nytteetik, pligtetik og dydsetik. Vi har arbejdet med forskellige cases og argumenteret for de 3 forskellige etiske positioner i casearbejdet. De filosoffer vi har læst er: Bentham, Kant og Aristoteles.
Kernestof
-Kant: uddrag af "Grundlæggelse af moralens metafysik" (https://refleksion.systime.dk/)
- Bentham: uddrag af "En indføring af principperne for moral og lovgivning" (Uddrag af kapitel 1 og kapitel 4) (https://refleksion.systime.dk/)
- Aristoteles: Uddrag af 'Etikken' (https://refleksion.systime.dk/)
Sekundært stof
- Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: "Refleksion - grundbog i filosofi" (I-bog), Systime - Kap. 6.2 om Pligtetik og konsekvensetik (Kant og Bentham) - kapitlet vedrørende "Dydsetik"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksistentialisme
I forløbet om eksistentialisme har vi arbejdet med forskellige menneskesyn og hvorledes disse kommer til udtryk hos Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger og Sartre. Vi har arbejdet med forskellige nøglebegreber som fx frihed, angst, valg, vilje og ansvar. Vi har diskuteret forskellige cases, film mm.. i forbindelse med de gennemgåede eksistentielle teorier.
Kernestof
Søren Kierkegaard: Uddrag fra ' Enten eller - Et ekstatisk foredrag´s. 71-73 + 'Ligevægten....' 1843 (s. 73-75)
Nietzsche: Uddrag fra 'Således talte Zarathustra' (1885) (1. Del s. 9-14). Det lille Forlag, 1999
Nietzsche: Uddrag fra 'Således talte Zarathustra' - kapitlet: 'De tre forvandlinger' (Astrid Holms 'Fire menneskesyn, Systime, 1996
Sartre: Uddrag af 'Eksistentialisme er humanisme' (1946) (Hans Reitzels Forlag 2002) (s. 56-60 + s. 80-83)
Simone de Beauvoir fra 'Mads Rangvid "Kærlighedens filosofi" Introduktion til Simone de Beauvoir ''Det andet køn" (1949),
Systime 2010
Supplerende stof:
- Film: Hærværk
- Nietzsche: The Superman (video på youtube.com)
- Diskussion mellem Emma Holten og Sørine Godtfredsen i Deadline
- Kim Larsen: De smukke unge mennesker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bevidsthedsfilosofi
Vi har i dette forløb tilegnet os forskellige opfattelser af hvad bevidsthed vil sige. Turing, Nagel, Putnam og Searle har alle fire forskellige syn på netop bevidsthed.Vi har i forbindelse med dette forløb draget tråde til forløbet om erkendelsesteori.
Kernestof
- Allan Turing: "Regnemaskiner og intelligens - Imitationsspillet" (uddrag s. 65-68)
- John Searle: "Bevidstheder, hjerner og videnskab - kapitel 2 Kan en computer tænke?" (uddrag s. 70-73)
- Thomas Nagel "Hvordan er det at være en flagermus?" (Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: "Refleksion - grundbog i filosofi" (I-bog), Systime)
- Hilary Putnam: "Hjerner i et kar" Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: "Refleksion - grundbog i filosofi" (I-bog), Systime
Sekundært stof
- Tekst: Bevidsthedsfilosofi (om forskellige retninger inden for bevidsthedsfilosofi) - (s. 304-312 + 323-324 i 'Engelsk og amerikansk filosofi - Gyldendal) - om Behaviorisme, materialistisk identitetsteori, funktionalisme og epifænomenalisme.
- "Er din blå den samme som min blå?" Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: "Refleksion - grundbog i filosofi" (I-bog), Systime
Supplerende materiale
- Film: Ex Machina
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63903858561",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63903858561",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63903858561"
}