Holdet 2024 bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Mette Vestergaard
Hold 2024 bk/1 (gf bk1, 1g bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samtidskunst
Titel 2 Vanitas
Titel 3 Podcast om ismer i stilperioder i kunsten
Titel 4 SMK: Træning af viden om perioder og virkemidler
Titel 5 Perspektivet
Titel 6 Formlære
Titel 7 Skulpturforløb
Titel 8 Performancekunst: Marina Abramovíc
Titel 9 Eksamensprojekt
Titel 10 Michelangelo på SMK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samtidskunst

I dette forløb er der fokus på samtidskunst i forhold til at få styr på følgende:

- Hvornår er samtidskunsten?
- Hvad kendetegner samtidskunst? Hvilke emner arbejder man med?
  Hvilken rolle spiller beskueren ofte? Og hvilke medier/genrer udtrykker
  kunstnerne sig gennem?
- Hvad betyder ready-made
- Hvad betyder relationel æstetik?
- Hvordan laver man en formal- og betydningsanalyse af en installation?
- Hvordan laver man en formalanalyse af et værk i fladen? Med afsæt i HuskMitNavn

Gruppefremlæggelse af installationer:
- En af kunstnerne fra udstillingen, Project Art Work (to og to)
- Oplæg om en af følgende kunstnere: Ai Weiwei, Olafur Eliasson, Yayoi Kusama, Christo og Jeanne-Claude, Anish Kapoor, Kara Walker, Elmgreen & Dragset
- Oplæg om cyanotypi og en samtidskunstner, der anvender cyanotypi i sin kunst

Gruppeanalyse af et af malerierne med fokus på rumskabende virkemidler og synsvinkel:
- Julie Nord, The only Child, 2011, 52 x 76 cm, vandfarver på papir
- Katrine Ærtebjerg, Hun var aldrig alene,  2004, olie på lærred, 200 x 200 cm
- Peter Carlsen, Corona Villy, 2021, olie på lærred, 145 x 121 cm
- HuskMitNavn, The Waiter, 2020, silketryk A3
- Michael Kvium, Behind the Scene, 2019, olie på lærred, 145 x 140 cm

Fælles analyse af installationerne:
- Rose Eken, Aftermath, 2018
- Rose Eken, Udsmykning Frederiksbjerg Skole, 2016
- SUPERFLEX, One Two Three Swing!, 2018
-Den samlede installation, Project Art Work på Copenhagen Contemporary, 2024

Fælles formal- og betydningsanalyse:
HuskMitNavn, A couple of listeners, 2011, 200 x 170 cm, aryl på lærred.

Individuel analyse af en selvvalgt installation af enten:
- Ai Weiwei
- Elmgreen og Dragset
- Kort beskrivelse af en installation af enten: Ai Weiwei, Olafur Eliasson, Yayoi Kusama, Christo og Jeanne-Claude, Anish Kapoor, Kara Walker, Elmgreen & Dragset

Praktisk arbejde:
- En hverdagsgenstand i bemalet hvidler a'la Rose Eken (individuel)
- Mini gruppe-installation a'la Rose Eken i brændt og bemalet hvidler (gruppe)
- 3D-tegninger a'la HuskMitNavn (nogle af jer), øvelsen, ”Det skal handle om papir” (gruppe)
- Little people-installation a'la Slinkachu (gruppe)
- Fælles cyanotypi-print (gruppe)
-Fælles maleri med udfordringer inspireret af udstillingen på Copenhagen Contemporary (gruppe)

Portefølgeindsamling:
- Værker fra udstillingen, Project Art Work på Copenhagen Conpemporary
- Værker af Rose Eken
- Værker af HuskMitNavn
- Værker af Slinkachu
- Værker af samtidskunstnere, der anvender cyanotypi
- Værker af en af kunstnerne: Ai Weiwei, Olafur Eliasson, Yayoi Kusama, Christo og Jeanne-Claude, Anish Kapoor, Kara Walker, Elmgreen & Dragset

Museumsbesøg:
Copenhagen Contemporary, udstillingen, Project Art Work
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vanitas

I dette forløb har der været fokus på begrebet vanitas og barokken. Eleverne har haft særligt fokus på:
- Hvad betyder vanitas? Hvordan kobles det til forgængelighed og forfængelighed?
- Hvad var særligt ved den barokke malerkunst?
- Formal- og betydningsanalyse af malerier med vanitasmotiver, både de barokke og moderne kunstneres brug af vanitas
- Farvelære: læren om farvecirklen og farvekontrasterne: komplementær, primær/egen, kvalitet, kvantitet, lys/mørke, kulde/varme

Fælles analyser ift. at finde vanitas-motiver:

- Nicolaes Van Gelder, Stilleben med frugt, 1660, olie på lærred, 35 x 50 cm
- Willem Claeszoon Heda, Stillleben – Vanitas, 1628
- Harmen Steenwick: Vanitas - tilværelsens forgængelighed (maleri, ca.1645)
- Willem Heda, Morgenmadsbord med solbærtærte, 1631
- Jan van Huysum, Blomster i en vase, 1724


Praktiske arbejder:
- Et moderne vanitas-foto, hvor eleverne arbejder med symbolerne (betydningen) samt beskæring, komposition, farver, rum og lyssætning (individuelt)
- collage med rumskabende virkemidler (individuelt)

Værker til portefølge:
- Vælg vanitasværker fra nettet (individuelt)
-Værker med vanitasmotiver fra SMK (ekskursion 18.12.)
- Find vanitastræk ved en samtidskunstner og vælg blandt følgende: Damien Hirst, Michael Kvium, Wes Lang, Christian Lemmerz (individuelt)
- Find farvekontraster i barokke værker: https://artsandculture.google.com/entity/baroque/m0194x?hl=en&categoryid=art-movement
- Find farvekontraster i byen (grupper)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Podcast om ismer i stilperioder i kunsten

I dette forløb har der været fokus på at lave en podcast og at bruge AI plus at indsamle værker fra en bestemt periode/isme ud fra denne beskrivelse:

I skal i grupper lave en podcast om en kunstnerisk stilperiode, og I skal bruge chatgbt til at hjælpe jer med at skaffe viden og at lave en plan for, hvordan I kan bygge den op. I er også meget velkomne til at søge viden andre steder.
Podcasten skal vare ca. 5 minutter, og I skal komme omkring følgende ved hver stilperiode:

- Hvornår var perioden/strømningen?
- Hvor opstod den? Og evt. hvorfor? Var den en reaktion på noget?
- Nævn mindst tre centrale kunstnere fra perioden/strømningen inden for malerkunst og skulptur.
- Hvad er de særlige kendetegn ved den kunstneriske stil? Her skal fokus være på malerkunst. Det er en god ide at fremhæve f.eks. 5 træk ved den maleriske stil.

I må gerne tænke over, hvordan I præsenterer det, så det virker så realistisk som muligt og ikke bare bliver en oplæsning. Musik er også en god ide
Udover podcasten skal I udvælge tre malerier, som er karakteristiske for perioden. De skal lægges ind i en powerpoint i god kvalitet og med kunstner, titel, årstal, størrelse og teknik.
Der skal være et link til jeres podcast på det første slide i jeres powerpoint.
Når I bruger chatgbt, er det vigtigt, at I prompter den godt – det er faktisk alt afgørende for resultatet. I kan f.eks. bruge den til at lave selve planen for podcasten nedenfor og sætte jeres informationer ind.

Abbie, Sofie, Stine (renæssance)
Caroline, Nanna, Anton (renæssance)
Jana, Aaiza (Barokken)
Laura, Sarah, Josefine (barokken)
Manja, Nadia, Nanna 1.c (romantikken)
Konrad Simon, Frederik (realisme)
Ida, Konrad 1.c, Silja, Filippa (ekspressionisme)

Praktisk: Et kunstfoto i romantisk stil (opgavebeskrivelse er under 17.1.). (individuelt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SMK: Træning af viden om perioder og virkemidler

I dette forløb har der været fokus på at trække på viden om de forskellige podcast om perioder/ismer og at træne formal- og betydningsanalysen på værker fra renæssance, barok, romantik, realisme.

Formalanalyse af et af værkerne (gruppe):
- Raphael, Madonna med barnet og Johannes døberen, 1500
- Claude Lorrain, Landskab med den hellige familie hvilende på vejen til Egypten, 1666
- Caravaggio, Peters korsfæstelse, 1601
- Caravaggio, Saulus’ omvendelse, 1601
- Johan Christian Dahl (1788-1857), Vinterlandskab. Nær Vordingborg, 1827. 173x205,5 cm.
- Michael Ancher, Redningsbåden køres gennem klitterne, 1883, 171x221cm

Betydningsanalyse af et selvvalgt maleri fra listen ovenfor (individuelt)

Værker til portefølje: Billeder af malerier fra Statens Museum For Kunst:

1.Tag billeder af mindst to malerier med vanitas-symboler og bestem symbolerne (se den vedlagte liste bagerst). Husk at fotografere de formelle oplysninger også.
2.Tag billeder af mindst et maleri fra barokken. Find statiske og dynamiske linjer i maleriet og se på farvevirkningen: Hvilke farver er brugt og hvilke farvekontraster? (se farvecirklen der er vedlagt). Husk at fotografere de formelle oplysninger også.
3.Tag billeder af mindst et maleri fra romantikken og find alle rumskabende virkemidler. Husk at fotografere de formelle oplysninger også.
4.Tag billeder af mindst et maleri fra realismen og find alle rumskabende virkemidler. Husk at fotografere de formelle oplysninger også.
5.Tag billeder af mindst et maleri fra ekspressionismen. Find statiske og dynamiske linjer i maleriet og se på farvevirkningen: Hvilke farver er brugt og hvilke farvekontraster? (se afsnittet om farver og farvecirklen, der er vedlagt). Husk at fotografere de formelle oplysninger også.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Perspektivet

I dette forløb har der været fokus på at tegne perspektivet fra to-punkts perspektiv og et-punkts perspektiv. Desuden er der en powerpoint, som samler op på perioderne.

Praktisk:
- To perspektivtegninger
- En collage: fra statisk til dynamisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Formlære

I dette forløb har der været fokus på at lære om de forskellige formgengivelser: Den flade og forenklede form, den plastiske form, den stoflige form, den barokke form, den impressionistiske form og den fragmenterede form.

De har bestemt formgengivelserne i udvalgte værker.

Praktisk opgave: Stort maleri, hvor den barokke form omskabes til den flade og forenklede form. Desuden bevidst farvebrug (gruppeopgave)

Fælles analyse af: Michael Kvium, ”Beach of plenty”, 2017, olie på lærred, 300 x 750 cm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skulpturforløb

I dette forløb har der været fokus på gengivelsen af menneskekroppen i skulpturen fra renæssancen til nutiden samt på formal- og betydningsanalyse af skulpturer. Desuden har der været fokus på den realistiske fremstillingsform (er den f.eks. idealiseret, mere neutral eller hyperrealistisk).

Vi har dykket ned i kunstneren, Niki de Saint Phalle og haft en mere biografisk og betydningsmæssige tilgang til hendes skulpturer og har blandt andet set en film om hende.

Gruppeanalyse af en af skulpturerne:
Michelangelo, ”David”, 1501-1504, marmor
Edgar Degas, ”Danserinde 14 år”, 1881
Duane Hansson, ”Supermarked Lady”, 1970

Analyse af en skulptur af Niki de Saint Phalle (individuelt)
Gruppeanalyse af en skulptur af Niki de Saint Phalle (grupper)

Værker til portefølge:
- Finde værker af Niki de Saint Phalle

Praktisk:
- En skulptur til ens egen skulpturhave eller blot en Niki de Saint Phalle-inspireret skulptur (individuel)
- Evt. en tegning inspireret af Niki de Saint Phalles tegninger (frivilligt). Alternativt en analyse af en tegning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Performancekunst: Marina Abramovíc

I dette forløb har der været fokus på performancekunstneren, Marina Abramovíc og eleverne har læst om hende og om performancekunst og lavet en analyse af en performance i grupper og fremlagt for hinanden i mindre grupper. Det er følgende performances:

- The Artist is present, 2010
- Rhythm 5
- Rhythm 0, 1974
- Lips of Thomas, 1975
- Balkan Baroque, 1997
- Nightsea Crossing, 1981-87
- Nude with Skeleton, 2002
- Imponderabilia, 2003 (før og efter)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensprojekt

Du skal udarbejde et selvstændigt, individuelt visuelt eller billedkunstnerisk samtidskunstværk, som kommenterer på en problemstilling i samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Michelangelo på SMK

Vi så udstillingen med Michelangelo på Statens Museum For Kunst, og eleverne lavede opgaver og samlede billeder af værker ud fra formelle virkemidler og lavede en formalanalyse af en skulptur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer