Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Johannes Holm
|
Hold
|
2024 fy/c (1c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er fysik?
Pensum: side 10-21 i FysikCbogen
Vi har arbejdet med:
- Den naturvidenskabelige metode. Herunder: Eksperimenter, målinger, modeller, formler, beregninger og SI-enheder.
Forsøg:
- Hvilke faktorer har indflydelse på et penduls svingningstid?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det naturvidenskabelige verdensbillede
Pensum: s.24-35 i FysikCbogen
Vi har arbejdet med:
Kosmisk zoom - fra atomer til galakser. Ti'er potenser, partikler, de fire naturkræfter, tilstandsformer, absolut temperatur og kelvin, lysets hastighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Solsystemet og den nære astronomi
Pensum: s.38-59 i FysikCbogen
Vi har arbejdet med:
-Solsystemets dannelse og opbygning
- Solen og solens energiproduktion
- Planeterne
- Verdensbilledets udvikling fra geocentrisk til heliocentrisk
- Den heliocentriske model som forklaring på: Året, årstiderne, døgnet, månens faser, sol- og måneformørkelser.
- Keplers love
- Liv i rummet og exoplaneter
- Transitmetoden til opdagelse af exoplaneter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bølger - Lyd- og lys-bølger
Pensum: s.88-115 i FysikCbogen
Vi har arbejdet med:
- Harmoniske bølge, tværbølge, længdebølge, ringbølge, amplitude, bølgelængde, periode, frekvens, bølgehastighed og bølgeformlen.
- Lydbølger, lydens frekvenser, lydens hastighed, decibel.
- Interferens (konstruktiv og destruktiv), refleksion og stående bølger på en streng. Sammenhæng med strenginstrumenter.
- Lysbølger og elektromagnetisk stråling, typer af elektromagnetisk stråling og lysets hastighed.
- Lysets farver og sammenhæng med bølgelængde, additiv farveblanding og hvidt lys
- Optisk gitter, brydning og interferens, gitterformlen.
- Brydning og refleksion af lys
Forsøg:
- Forsøg med stående bølger på en streng. Sammenhæng mellem strenglængde og frekvens.
- Måling af en lasers bølgelængde ved hjælp af gitterformlen.
- Forsøg med brydning af lys, eksperimentel bestemmelse af brydningsloven for små indfaldsvinkler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Atomer og lys
Pensum: s.120-137 i FysikCbogen
Vi har arbejdet med:
- Atomets opbygning, størrelse og masse
- Bohrs atommodel og de to postulater: Stationære tilstande og frekvensbetingelsen
- Energiniveauerne i hydrogenatomet. Grundtilstanden og exciterede tilstande.
- Absorption og emission af fotoner (lyspartikler)
- Beregning af fotonens energi
- Linjespektrum/emissionsspektrum for hydrogen og Balmer serien
- Absorptionsspektra
Forsøg:
- Linjespektre og kontinuerte spektre. Linjespektre som atomers fingeraftryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kosmologi
Pensum: s.148-166 i FysikCbogen
Vi har arbejdet med:
- Det kosmologiske princip
- Hubbles lov, Hubble konstanten og hubbletiden
- Universets udvidelse
- Rødforskydning og dopplereffekten
- Den kosmiske baggrundsstråling
- Big-bang teorien og universets udvikling
Forsøg:
- Elastikbånd som model for universets udvidelse og Hubbles lov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898882358",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898882358",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64898882358"
}