Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Mads Froberg
|
Hold
|
2024 me/3 (1gf me3, 1g me3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Med Marvel-universet som rammesætning er eleverne introduceret til filmiske grundbegreber, og
den teoretiske del er løbende suppleret med eksemplariske citater samt praktiske øvelser.
Fortælleforhold og dramaturgi er gennemgået - sidstnævnte med fokus på historiens
grundelementer, karakterorkestrering, fremdriftskomponenter, spænding og sammenhæng.
Dramaturgiske modeller såsom berettermodellen, tre-akter-modellen og dragen er introduceret i
tilknytning til analysetræning.
I grundforløbet har vi set uddrag fra hhv:
The Incredible Hulk (2008)
Thor (2011)
Avengers (2012)
Thor: The Dark World (2013)
Guardians of the Galaxy (2014)
Avengers: Age of Ultron (2015)
Captain America: Civil War (2016)
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)
Spider-Man: Homecoming (2017)
Ude i skoven (2013)
Stranger than fiction (2006)
Dexter (2006-2013)
Deadline (04.08.2022)
Teoretisk afsæt ved uddrag af:
Fokus af Per B. Katz og Henrik Poulsen, Gyldendal (2002)
= 20 ns
Levende billeder – Grundbog i mediefag af Mimi Olsen (red.) m.fl., Systime (2020)
= 10 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mediesociologi + pilotprojekt
Der er arbejdet med målgrupper i forbindelse med forskellige segmenteringsprincipper. Via Gallup Kompas og den såkaldte Mosaic-model hos Conzoom har eleverne fx testet sig selv og fundet deres tilhørsforhold til et segment.
Begreber som symbolsk livsstil og mediesociologi er gennemgået. Med fokus på distribution og konkret målgruppe har eleverne udarbejdet bud på nye streamingtjenester med fokus på indhold, design og tilgængelighed.
Eleverne laver pilotprojekt, som er inddelt i faser:
- Præproduktion; gruppedannelse, idégenerering, synopsis
- Optagelse
- Postproduktion; redigering, screening
Pilotprojektet integrerer teori fra grundforløbet ift. filmiske virkemidler, dramaturgi, målgruppe, distributionskanal samt kortfilmen som format.
FEMO-principperne; ”Fire veje til filmiske frames” er afrundingsvis introduceret ud fra videoessay af Dorte Schmidt Granild (2016)
8 segmenter hos TNS Gallup
= 8 ns
Gode råd til Kortfilm
= 3 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Faktaforløb
Som optakt til faktaforløbet er eleverne introduceret til en begrebsforståelse af de såkaldte autenticitetsmarkører (her kan man også skelne mellem fakta- og fiktionskoder).
Genremæssigt har eleverne arbejdet med de tre klassiske dokumentargenrer; den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar samt den performative dokumentargenre.
Mockumentary er introduceret kort.
Teoretisk afsæt i:
Uddrag fra "DOX" af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, Lindhardt og Ringhof 2016.
Sider; 9 ns
Set:
”Emilie Meng – en efterforskning går galt” sæson 1 episode 2, DR 2019 (hele episoden)
”Forført til at smugle – En partypiges bekendelser: Ibiza” sæson 1 episode 1, DR 2021 (hele episoden)
”Alt for kliken” sæson 1 episode 3, DR 2019 (uddrag)
”Operation X: Narret til porno” TV2 2010 (uddrag)
”Unge i nattens klør” episode 1, Kanal 5 2017 (uddrag)
”Death to 2020” Netflix (uddrag)
“Tynd i topppen – når mænd mister håret” TV2 2020 (uddrag)
Med udgangspunkt i portrættet som indholdsmæssigt aspekt er teorien koblet til en praktisk miniproduktion inden for en af de tre klassiske dokumentargenrer. Hertil har grupperne også indtænk FEMO-principperne, dramaturgi, budskab og målgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal se episode 2 af dokumentaren om Emilie Meng fra DR1. I skal logge på mitcfu.dk, hvor episoden skulle være tilgængelig for jer. I skal kunne genfortælle handlingen, og genfortælle vigtige elementer fra episoden.
-
Om autoritativ dokumentar.pdf
-
1. I skal fremlægge jeres gruppeopgave fra mandag. ca.5min pr. gruppe.2. Læs artiklen: Om Autenticitetsmarkører+spg.pdf
-
Vi dykker ned i den næste dokumentargenre: Observerende dokumentar
-
LÆS: Om observerende dokumentar.pdf LÆS: Om reality KLIKEN.pdf Gruppeopgave: Alt for kliken OPG.docx
-
1. Gennemgang af lektiespørgsmål om Autenticitetsmarkører2. Gennemgang af gruppeopgave fra fredag: Alt for Kliken3. Læs: Om deltagende dokumentar.pdf
-
1. LÆS: Om Performativ Dokumentar.pdf 2. Formulér selv 3-5 opklarende spørgsmål til teksten, som ikke kan besvares med et ja/nej.
-
Inden timen skal I overveje, hvilken gruppedannelse, I vil indgå i til en lille faktaproduktion (varighed 45-90 sekunder). I skal producere en portrætdokumentar og være 3-5 medlemmer i hver gruppe. De nærmere detaljer får I, når vi ses.
-
EKSTRA: Jeg har lånt afsnit 2 i "Forført til at smugle", hvis nogle af jer har lyst til at se videre. Find den på mitcfu.dk
-
Da ingen grupper har fået godkendt deres projektbeskrivelser, så er der mødepligt på mandag, hvor der godkendes projektbeskriver + udleveres udstyr + karaktersamtaler (der er også mulighed for samtaler næste mandag d.3 februar)Når projektbeskrivelser
-
Der er ikke mødepligt, da mange sikkert mangler nogle optagelser, så derfor bliver lektionerne brugt på vejledning og karaktersamtaler.Det er med princippet "drop-in" uden tidsbestilling, både for vejledning og karaktersamtale. Jeg er i lok.517 kl.12
-
I skal fremlægge jeres faktaprojekt + evt. afrunding af faktaforløbet
-
Om inter og intratekstualitet.pdf
-
Arbejdsspørgsmål:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Titelsekvens
Eleverne er introduceret til titelsekvensens udtryk og funktion, hvor der skelnes mellem den klassiske/konkrete og den (post)moderne/abstrakte form. Dette er tænkt som en overgang fra fakta til fiktion, da flere af dokumentareksemplerne i forrige forløb har en titelsekvens.
Med udgangspunkt i Marvel-universet er begreber som intra- og intertekstualitet samt paratekst også berørt i forhold til tværmedialitet.
Tværmedialitet: I undervisningen har vi set "Om tværmedialitet ved Henrik Højer" på EMU
Teoretisk afsæt i:
Uddrag af ”De korte medieformater” af Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen, Systime 2019 = 10 ns.
Sete titelsekvenser:
”Killer Inside: The Mind of Aaron Hernandez” Netflix 2020
”Brooklyn Nine-Nine” Netflix 2013-2021
”Sopranos” HBO 1999-2007
“True Detective” sæson 2 HBO 2015
”The Last of Us” HBO 2023-
“Desperate Housewifes” ABC 2004-2012
“Peacemaker” HBO 2022-
“The Sinner” sæson 1, 2, 3 Netflix 2017-2021
“Orange is the New Black” Netflix 2013-2019
“Counterpart” ViaPlay 2017-2019
”Norskov” sæson 1 TV2 2015
"Walking Dead" HBO 2010-
"Dynasti/Dollars" ABC 1981
"Dexter" Showtime 2006-2021
"Boardwalk Empire" HBO 2010-2014
”Dark” sæson 2, Netflix 2017
”Succession” HBO 2018-2023
“Severeance” Apple TV+ 2022-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fiktionsforløb
Fiktionsforløbet tager genremæssigt udgangspunkt i science fiction med fokus på to undergenrer:
1.Postapokalypsen og dystopien + koblingen den postapokalyptiske dystopi
2.Transhumanismen og robotten
Omdrejningspunktet er fortællinger, hvor teknologiske opfindelser påvirker/overtager menneskets livsførelse.
Ud fra Erling Sørensens overordnede introduktion til science fiction samt karakteristika for de tilhørende undergenrer i bogen ”Genrefilm og filmgenrer” fra 2016 ser og analyserer eleverne relevante eksempler.
Hertil er anmeldelsen ”Black Mirror - sæson 3” (EKKO, 21. oktober 2016) også læst.
Den serielle fortælling er kort repeteret i tilknytning til de episoder, som eleverne ser fra antologiserierne "Black Mirror" og ”Electric Dreams”.
Set:
Uddrag af James Cameron´s "Story of Science Fiction" (2018)
Uddrag af interview med skaberen af “Black Mirror” Charlie Brooker, Channel 4 2015
“Safe and Sound” fra Philip K. Dick´s “Electric Dreams” (2017) sæson 1 episode 9, Viaplay
”Metalhead” fra “Black Mirror” (2017) sæson 4 episode 5, Netflix
Uddrag af “Eye of the Beholder” fra “The Twilight Zone” sæson 2 episode 6 (1959)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904054300",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904054300",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904054300"
}