Holdet 2024 mu/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Christian Sund
Hold 2024 mu/1 (1gf mu1, 1g mu1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tematisk forløb 1: Teori, analyse og sammenspil
Titel 2 Tematisk forløb 2: Klassisk musik
Titel 3 Tematisk forløb 3: Rytmisk musikhistorie
Titel 4 Særligt studeret område: Soul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tematisk forløb 1: Teori, analyse og sammenspil

I dette forløb skal vi arbejde med at opnå et grundlæggende kendskab til henholdsvis musikkundskab og musikudøvelse.

Særlige fokuspunkter:

Teori:

Tonernes navne
Intervallernes størrelse (visuelt og som hørelære)
Tre- og Firklange
Dur/mol
Dur-skalaer
Taktarter
Rytmik
Koordination (rytmik: forskellige øvelser med ERT (elementær rytmisk træning))
Groove (fokus på at beskrive de forskellige instrumenter i forhold til hinanden)
Hook, Break og Gimmick

Analyse:
Analyse af henholdsvis klassisk og rytmisk musik ud fra grafisk gengivelse
af det hørte.



Musikhistorie:
Vi skal lære at sætte musikken ind i en historisk kontekst, og dermed
påpege særlige karaktertræk ved den genre vi beskæftiger os med.


Musikudøvelse
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.



Faglige mål:

Musikkundskab:

̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Musikudøvelse:
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Kernestof:

Musikkundskab
– grundlæggende musiklære og hørelære

Materiale:
Grønager, Johannes: C-nøglen, Systime: side 7-11, 12-17, 21

Analysenumre (visuelt og auditivt):

Barkley, Gnarls: ”Crazy” St. Elsewhere, 2006
Brown, James, ”I feel good”, Out of sight, 1964
Flash, Grandmaster: ”The message”, The message, 1982
Gees, Bee:”Stayin’ alive”, Saturday night fever, 1977
Toploader: ”Dancing in the moonlight”, Onka’s Big Moka 1999
TOTO: ”Rosanna”, IV, 1982



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Tematisk forløb 2: Klassisk musik

Som navnet antyder, skal vi arbejde med at få en forståelse for den klassiske musik, med særligt fokus på Barokken.

Særlige fokuspunkter:
- Klassiske instrumenter og deres egenskaber
- At kunne identificere temaer i musikken, instrumenternes roller
- At opnå kendskab til Barokken herunder de væsentligste
komponister, som vi har arbejdet med (elevoplæg):

Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel,  Claudio Monteverdi, Henry Purcell, Jean-Baptiste Lully 


Vi arbejder med følgende kompositioner :

Britten, Benjamin: "The young people's guide to the orchestra", 1945
Händel, George Friedrich: Messias, 1741 (uddrag)
Bach, Johann Sebastian: Air Suite Nr. 3 - Air on the g string
Vivaldi, Antonio: Efteråret, 1. sats, 1723
Williams, John: "Star Wars (Main theme)" 1977 (uddrag)

Podcast:

Hammer, Mathias og Cilius, Frederik: Podcast om Antonio Vivaldi, DR 2021 (uddrag):
https://www.dr.dk/lyd/p2/hammer-og-cilius/hammer-og-cilius-2021/vivaldi-12422174481

Faglige mål:

- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Kernestof:

– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.


Materiale:

https://www.musikipedia.dk/instrumenter
https://www.musikipedia.dk/barokken (om Barokmusik)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html
https://www.aarhussymfoni.dk/wp-content/uploads/2017/05/ASO-planche.pdf (oversigt over symfoniorkestret)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb 3: Rytmisk musikhistorie

I dette forløb, skal vi fokusere på den rytmiske musikhistorie fra ca. 1900- i dag.
Vi skal bruge nogle af de begreber, som vi har lært i det tematiske forløb 1, til at undersøge musikken.
Særlige fokuspunkter: forståelse for den rytmiske musikhistorie, undersøge udviklingen af den rytmiske musikhistorie samt
fokus på, hvilke genremæssige træk, der går igen hos de respektive kunstnere.

Vi har arbejdet med nedenstående numre
med særligt fokus på:

1. Biografi/historisk placering (med omverdenen i fokus)
2. Instrumentation
3. Form
4. Genre/typiske karaktertræk
5. Hook, break og gimmick



1. Country Blues – Robert Petway: Catfish Blues (1942)
2. Swingjazz - Count Basie/Jimmy Rushing (voc): Baby Don’t Tell On Me (1939)
3. Gospel (gospelkvartet) - Swan Silvertones: Mary Don’t You Weep (1959)
4. Country – Hank William: Honkey Tonk Blues (1948)
5. Rhythm ’n’ blues - Muddy Waters: (I’m Your) Hoochie Coochie Man (1954)
6. Rock and roll – Bill Haley & His Comets: Shake, Rattle and Roll (1954)

Samt:

Beatles, The: ”With a little help from my friends”, 1967
Cocker, Joe: “With a little help from my friends”, 1967


Sammenspil:


Faglige mål:

Musikkundskab

̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Kernestof:

– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.

Materiale:
Jensen, Jakob: "Den vestlige populærmusiks historie"  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Særligt studeret område: Soul

I dette forløb skal vi arbejde fokuseret med ét område i musikhistorien nemlig Soulmusikken. Vi skal undersøge genren, lyden, musikerne og ikke mindst hele baggrunden for Soulmusikkens opståen. Vi skal forsøge at definere forskellen på Motown og Sydstatssoul.
I skal arbejde med projektarbejdsformen, som munder ud i en aflevering samt et oplæg for resten af holdet. I skal arbejde med følgende kunstnere:

1. The Supremes: ”Baby Love”, Where did our love go, 1964
2. Sam and Dave: ”Soul Man”, Soul Men, 1967
3. Aretha Franklin: “I say a little prayer”, The House That Jack Build, 1968
4. Marvin Gaye:  “What’s going on”, What’s going on, 1971
5. Otis Redding: “Hard to handle”, The Immortal Otis Redding, 1968  
6. James Brown: “Say It Loud – I'm Black and I'm Proud”, Say It Loud – I'm Black and I'm Proud, 1968         
7. The Temptations: “My Girl”, The Temptations sings smokey, 1964
8. The Supremes: “You can’t hurry love”, The Supremes A' Go-Go, 1966

Alle numre er blevet analyseret i grupper og dokumenteret skriftligt som en aflevering. Alle grupper har holdt oplæg om deres respektive numre for resten af klassen.

Analysenumre (som ikke er relateret til ovennævnte projekter):

Pickett, Wilson:"Mustang Sally", The Wicked Picket, 1966

Kernestof:

– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.

Faglige mål:

Musikkundskab
̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Materiale:

Nielsen, Per Reinholdt: Rebel og Remix - Rockens Historie, Systime 2003, s. 78-86

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde