Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Christine Bianca Wickelgren
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til oldtidskundskab
Titel 2 Epos: Odysseen & Æneiden
Titel 3 Drama: Ødipus
Titel 4 Drabssager
Titel 5 Skulptur
Titel 6 Filosofi: Det gode samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til oldtidskundskab

Introforløbet er en introduktion til fagets genstandsfelter og metode. Introforløbet indeholder følgende:
-Kort gennemgang af bekendtgørelsen (de faglige mål)
-Kronologisk overblik: Forhistorie (minoerne og mykenerne), geometrisk tid, arkaisk tid, klassisk tid, hellenistisk tid, romersk kongetid, republik og kejsertid
-Intro til Den trojanske krig (Det Gyldne Æble)
-Oversigt over de olympiske guder
-Nærlæsning: Homer, Odysseen, 5. sang vers 75-94 (oversættelse: O.S. Due); Lysias, ”Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes”, 1-10 (oversættelse: M.H. Hansen); Sofokles, Elektra, vers 78-136 (oversættelse: J.K. Larsen); Plinius d. Y., Brev til Tacitus, Epist. 16.6.4-11; 16.6.13-17 (oversættelse: Jensen & Outzen)
-Induktive øvelser: skulptur, arkitektur og vasemaleri
-YouTube-klip om stiltræk inden for græsk skulptur: https://www.youtube.com/watch?v=SomeknNgwKA&t=2s

Antal sider: 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos: Odysseen & Æneiden

Vi læser uddrag af Odysseen: Odysseus´ hjemrejse fra Troja, hvor han efter opholdet hos Kalypso kommer til Faiakerne, hvor han bl.a. fortæller om sit besøg hos Kirke og kyklopernes ø. I 22. sang er Odysseus kommet hjem og bliver genforenet med Penelope. I Æneidens 2. sang fortæller Aeneas om Trojas fald.

Fokuspunkter: Nærlæsning, genretræk, helteidealet, historien om Troja, relevante begreber.

Kernestof:
-Homer, Odysseen (oversættelse: O.S. Due), Gyldendal, 1999, 1. sang, vers 1-79; 6. sang, vers 1–331; 9. sang, vers 1-566; 10. sang, vers 210-347; 22. sang, vers 381-501; 23. sang vers 1-240.

- Vergil, Æneiden (oversættelse: O.S. Due), 2. bog, i Christensen, B. & C.G. Tortzen, Romersk Antologi, Gyldendal, 2006, s. 108-132

Antal sider i alt: 76


Supplerende stof:
-Oversigt over handlingsforløbet i Odysseen, i: Andreasen, B. & J. Refslund Poulsen, Paideia, Systime, 2012, s. 20-21
-Power point: Græsk forhistorie og geometrisk tid
-Odysseen i kunsten (Odysseen i senere tiders kunst)
-Film: The Truth about Troy

Perspektivtekster:
- Atwood, M., Penelopiaden, 2005, s. 81-84
- Hooge, N.H.,”Den grønne Odysseus & Polyfem”, Grøn Nation, Forlaget Mellemgaard 2015, s. 137-145


Vigtige ord og begreber:
- Hekatombe
- Epos
-Timé, areté og kleos
-Geras
-Epitet
-Patronym
-Homerisk lignelse
-Daktylisk hexameter
-Hybris og nemesis
-Do ut des
-Musepåkaldelse
- Xenia
- Virtus (latin)
- prolepse og analepse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Drama: Ødipus

Ødipus
Forløbet har fokus på det antikke græske teater: konteksten (Dionysosfesten), selve dramaet (Ødipus), oldgræsk religion og teaterarkitekturen. Eleverne har arbejdet projektorienteret, produceret en kort video samt udvalgt passager til nærlæsning og fremlæggelse. I arbejdet med teksten har fokus været på Ødipus´ erkendelsesproces, hans karaktertræk, menneskets skæbne og relationen til guderne.


Vigtige ord og begreber:
Dionysier
Drama
Tragedie
Trilogi
Satyrspil
Orkestra, skene, theatron, parodos
Prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos
Sofrosyne
Peripeti
Anagnorisis
Stichomythi
Agon
Katarsis
Hybris & nemesis
Desis & lysis

Kernestof:
Sofokles, Ødipus (oversættelse: Otto Foss), Hans Reitzels Forlag, 1990


Supplerende stof:
Nietzsche, F., Tragediens Fødsel, Gyldendal 1996 (oprindelig udgivelse: 1872)
YouTube-klip: The History of Theatre, 1-4

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Drabssager


Forløbet er centreret omkring to autentiske taler fra Athen (klassisk tid) og supplerende stof om attiske retsforhold, herunder drabssager. I Lysias´ ”Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes” er fokus på kønsrollerne og karakterfremstillingen (ethopoiia). Vi kigger på billeder af vasemalerier for at få et indblik i kvindernes verden. I Antifons ”Drabet på kordrengen” er fokus på det politiske system og retssystemet. I sammenligningen af talerne er fokus på diegesis´ og pistis´ længde og indhold. Under læsningen af talerne kigger vi på brugen af retoriske virkemidler samt bevisførelse (tekniske og atekniske beviser).

Vigtige ord, betegnelser, lokaliteter og begreber:
Metøk
Demokrati
Logograf
Retorik, retoriké techne
Forensisk tale (retstale)
Dikæ og grafæ
Prooimion, diegesis, pistis, epilogos
Anklage, forsvar, replik, duplik
Appelformer: Etos, logos og patos
Ethopoiia
Tekniske beviser, atekniske beviser
Fyle og deme
Areopagos, Palladion, Delfinion og Freatto


Antikke tekster (kernestof):
- Lysias, ”Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes”
- Antifon, ”Drabet på Kordrengen” (6. tale)

Supplerende stof:
- Elizabeth Rawson, Oldtidens Grækenland, hvad vasemaleriet fortæller, Det Schønbergske Forlag, 1979, s. 47-68
- M.H. Hansen, Antifons taler, Hans Reitzels Forlag, 1999, s. 11-18, 19, 26, 27-30, 30-32, 36-40, 40-43

Perspektivtekst:
- Susan B. Anthony,” On Women´s Right to Vote”, 1873

Andet:
Intro til Lysias (PP)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skulptur

Forløbet omhandler skulptur og kleinkunst fra arkaisk tid til romersk kejsertid. Vi gennemgår de forskellige tidsperioders skulptur med fokus på type, stil, materiale, standmotiv, stilistiske træk, bemaling, plasticitet og funktion. Vi undersøger skulpturens udtryk, herunder interesse for idealkroppen, tid og bevægelse. Den perspektiverende skulptur belyser, hvordan det græske og romerske formsprog bruges i senere tiders skulptur.

Eleverne skal eksamineres i kendt skulptur.


Monumenter (kompendium):
- Kroisos
- Peploskoren
- Rayethovedet
- Kritiosdrengen
- Zeus Artemision
- Diskoskasteren/ Discobolos
- Spydbæreren/ Doryphoros
- Riacebronzerne
- Hermes med Dionysosbarnet
- Sandalbinderen
- Den knidiske Afrodite
- Laokoön
- Bokseren
- Augustus Primaporta
- Marcia Furnilla

Perspektiverende skulptur:
- Donatello, "David" (1444-1446)
- Michelangelo, "David" (1501-1504)
- Thorvaldsen, "Jason" (1803/ 1828)
- Thorvaldsen, "Venus med æblet" (1813-1816)
- Canova, "Theseus & kentaur" (1804-1819)


Baggrundslitteratur:
- Fich, H., T. Fischer-Hansen, M. Moltesen & K. Waaben, Græsk Kunst, Gads Forlag, 1999, s. 76-78, 136, 150-152, 157-159, 230-233 (kompendium)
- Kluge, M. & K. Holm, Kunsten at se på skulptur, Systime, 2023, s. 143-145
- Woodford, S., Græsk og romersk kunst, Systime, 1985, s. 4-9, 83-92 (kompendium)

Ekskursioner:
- Ny Carlsberg Glyptotek

Links mm.:
- Arkaisk tid, mp4
- Kouroi & korai (power point)
- Perspektiverende skulptur, mp4
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/athen/akropolis/museet/korai/korai.htm
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/exekias/exekias.htm
https://www.youtube.com/watch?v=yK_e77uSgh8
https://www.youtube.com/watch?v=b7cM11JS1O4
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/vatikanet/primaporta/primaporta.htm


Vigtige ord og begreber:
- Form: rundskulptur, statuegruppe, relief
- Materiale: bronze, marmor, kalksten, terrakotta, etc.
- Type: kore, kouros, atletstatue, gudestatue, kejserportræt (panserstatue, togatus, heroisk nøgenhed), arkitektonisk skulptur
- Funktion: votivstatue, gravmarkør, mindesmærke, repræsentation, dekoration
- Standmotiv: frontalitet, kontrapost
- Stil: det arkaiske smil, perlelokker, patos, hellenistisk barok, hellenistisk rokoko
- Klædedragt, peplos, chiton, kappe, kyrads, toga
- Polykromi
- Plasticitet
- Linea alba
- Det prægnante øjeblik
- Keramik: amfor, Panathenæisk amfor, hvidgrundslekyth, sortfigur, rødfigur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Filosofi: Det gode samfund

Forløbet tager udgangspunkt i nutiden og tager afsæt i en problematisering af demokratiet og det demokratiske menneske. I uddragene af Platons "Staten" er fokus på idealstaten, menneskenes ("vogternes") plads i dette samfund, hvordan arbejdet skal fordeles og om kvinder kan bruges til det samme arbejde som mænd. I ”Hulelignelsen” skildres ledernes pligter: den, der har opnået at komme til idéernes verden, er forpligtet til at gå ned i hulen igen og føre de andre op i lyset. Ciceros "De Re Publica" er læst som romersk pendant til "Staten". I ”De Re Publica” skriver Cicero i dialogform om menneskets forpligtelse over for staten og giver sit bud på den bedste statsforfatning.  

Kernestof:
- Platon, Staten (oversættelse: Hans Ræder), Kbh. 1961, s. 175-200; 264-269 (441E-461D; 511D-518C)
- Cicero, De Re Publica, § 8-13; 33-45, i: Foss, O., H. Frisch & C. Høeg, Cicero, en Antologi, Gyldendal 1945, s. 183-187; 199-203

Supplerende stof:
Lykkeberg, R., Alle har ret. Demokrati som princip og problem, Gyldendal, 2013, s. 106-113


Vigtige ord & begreber:
Dialektik
Demokrati
Oligarki
Republik
Maieutik
Idé/ idéernes verden
Fænomen/ fænomenernes verden
Doxa
Episteme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer