Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Camilla Morild Vincent Trolle
|
Hold
|
2024 sa/e (1e sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#2 Identitet og liv i det senmoderne
Med udgangspunkt i introturen til Slesvig og det faglige samarbejde i historie om forløbet "Hvad vil det sige, at være dansk?", arbejder vi med det senmoderne samfund indenfor sociologien.
Vi arbejder case-orienteret med kultur og identitet på introturen til Flensborg, hvor vi besøger det dansk/tyske mindretal. Her laves der interview- og observationsundersøgelser.
Efterfølgende udvider vi emnet til også at handle om unge og kriminalitet.
Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagtes identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indhold i enkle modeller, tabeller og diagrammer
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvairable og sociale, kulturelle mønstre
-kvalitativ metode
Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
-kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale: Luk samfundet op, 4. udgave, s. 43-95
Indfødsretsprøven 2024
Debatfilm på Luk samfundet op om ulighed
Uddrag fra bogen "Et ord for blod", 2024, Faysa Idle, s. 13-18
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave, Columbus; sider: 43-95, 100-112
-
I timen læser vi metodeboksen s. 31 om interview.
-
Grænseland teori begreber og projekt.pptx
-
Test dig selv: Kan du bestå indfødsretsprøven?
-
Dokumentar om jeres besøg i grænselandet.pdf
-
Vi ser deadline 15.05.24
-
Sveriges skudepidemi: Få forklaringen på, hvordan det er gået så galt i Sverige
-
Vi arbejder videre med spørgsmålet "Hvorfor er der bandekrig i Sverige?". Vi forsøger at besvare det ud fra sociologiske teorier, som vi har arbejdet med.
-
Samfundstyper kap 3.pptx
-
Uddrag af Faysa Idle Et ord for blod.pdf
-
Læs til afsnit 3.3
-
Beck og Ziehe.pptx
-
Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann. Nu har han skrevet en hyldest til skæbnen
-
Test Dig Selv
-
Livsformer.pdf
-
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
-
Bourdieu med kriminalitetseksempler.docx
-
Social arv, social mobilitet og ulighed.docx
-
Debatfilm - Luk Samfundet Op
-
Partifilm om ulighed og fattigdom - Luk Samfundet Op
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#3 Medborgerskab og demokrati
Hvad er det gode liv og hvordan kan man politisk påvirke samfundet?
Hvad er et demokrati, og hvad er borgerens og mediernes rolle i demokratiet?
Hvordan påvirker satire den demokratiske dialog? Er demokratiet truet?
Det er mange spørgsmål, for at besvare dem og forstå dem skal vi arbejde med politik, ideologier, magt, politisk deltagelse, spin og meget mere. Vi tager også ind til DR for at se politisk satire "Tæt på Sandheden".
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
-politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Materiale: Luk samfundet op, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, 4.udgave, kapitel 5, 6 og 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#4 Velfærdsstatens dilemmaer
Vi skal arbejde med velfærdsstatens dilemmaer i Danmark. For at forstå de økonomiske prioriteringer og muligheder skal vi først arbejde med nationaløkonomi og økonomisk politik. Derefter ser vi på velfærdsstatsmodeller og de eksterne og interne udfordringer den danske model har.
Faglige mål:
-̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
Kernestof:
Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Luk samfundet op s. 167-220
(s. 167-179 er repetition fra grundforløbet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910116403",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910116403",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910116403"
}