Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Thyra Marie Bonde
|
Hold
|
2024 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn og ligestilling (grundforløb)
Grundforløbet har haft fokus på at introducere de tre hovedområder indenfor samfundsfag især med udgangspunkt i temaet "Køn og ligesstilling"
Tekster:
Alle grundforløbsklasser har læst disse sider: ”Luk samfundet op”, Brøndum og Hansen, 4. udgave, Columbus Forlag s. 10-37 og 101-120 og 167-179
Studieretningsklasserne er jo sammensat på baggrund af grundforløbsklasserne. De forskellige grundforløbsklasser har i varierende omfang inddraget dette eller det meste af dette empiriske stof:
Abort i Danmark: https://www.regeringen.dk/nyheder/2024/nye-politiske-aftaler-om-abort-styrker-kvinders-selvbestemmelse/
Abort i USA: https://www.axios.com/2024/04/11/abortion-laws-bans-state-map
Klip fra præsidentdebatten på tv mellem Harris Vs Trump 2024: 15:34 minut - 25. minut (abort)
Podcast : https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/koensforskelle-fra-foedsel-til-doed-3/
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-mange-doede-i-oversvoemmelser-i-spanien_485466 minut 15:30 til 21:30: VW Hvordan kan dette påvirke det økonomiske kredsløb i Danmark?
https://games.oec.world/en/tradle/
”En stor sejr for Wammen”, 25. april 2023 Berlingske, Bent Winther
Meningsmåling fra Voxmeter 29/9 2024
I timen har vi arbejdet med delopgave A fra eksamenssættet til 23/5 2023 (A-niveau) for at illustrere kravene ved skriftlig A-eksamen ud fra emnet "køn og ligestilling"
Nationalkonservatisme - Morten Messerschmidt: https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
Søren Hviid Pedersen: https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/debatfilm
Lille film nederst her om socialisering: https://luksamfundetop.dk/kapitel-2/instruktionsvideoer
Indikatorerne for Gender Inequality Index: https://hdr.undp.org/data-center/thematic-composite-indices/gender-inequality-index#/indicies/GII
“Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories” https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
Ole Bjerg om ligestilling i ”Debatten”: https://www.facebook.com/watch/?v=2650220155038488
”Køn og konspolitik som vælgerskillelinje”, Hjort i ”Klimavalget” af Hansen og Stubager, DJØF forlag, 2021 side 233-245
Introduktionsvideo til Judith Butlers teori om kønnet som socialt konstrueret, Macat, https://www.youtube.com/watch?v=Z7M6kD5Qt5M&ab_channel=Macat
Udvalgte instruktionsvideoer og videoer med politikere fra www.luksamfundetop.dk
FN’s 17 verdensmål - fokus er på verdensmål nr. 5 https://www.verdensmaalene.dk/maal/5 - Globalis’ ”Ligestilling
Indeks for skævfordeling mellem køn” https://www.globalis.dk/Statistik/gii-ligestilling
Udvalgte statistikker fra Danmarks Statistik vedr. køn og beskæftigelse, indkomst, tryghed, familie, demokrati & ledelse osv. www.dst.dk
”Kvindernes dom: Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet” af Maria Jeppesen, 18.10.2016. https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
”Traditionelle kønsroller kendetegner stadig unges studievalg” af Rasmus Fahrendorff, Kristeligt Dagblad d.31.7.2019. https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/traditionelle-koensroller-kendetegner-stadigunges-studievalg
DR2 Debatten ”Lige løn lige køn” fra 2020.
”Mandlige lønmodtagere: Vi har masser af ligestilling”, af Majbritt Berlau 8.3.2019, Fagbevægelsens Hovedorganisation https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
”Kvinder er fortsat en underskudsforretning for statskassen” af Torben K. Andersen, MandagMorgen d.26.4.2020. - https://www.mm.dk/artikel/kvinder-er-fortsat-en-underskudsforretning-for-statskassen
”Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer ”historisk” forskelligt”, af Daniel Bue Lauritzen, Altinget, 6.9.2019. https://www.altinget.dk/artikel/koensforskellene-vokser-maend-og-kvinder-stemmerhistorisk-forskelligt?fbclid=IwAR0w5tt3Kuxpo1HtQCDWHfpKdMJwbHtyMmhQtOh1iEj2MwAgModEysK6GY
"Barselsballade sætter Ellemann under nyt pres", 27/9 2022, JP, Niels Th. Dahl
Repetition af begreber: https://quizlet.com/_bue90a?x=1jqt&i=7v2ss
Beregninger i excel vedrørende regression og disponibel indkomst for kønnene.
Radikale Venstre: https://vimeo.com/644266461
Nationalkonservatisme: https://vimeo.com/586190990/16476de93c
Jan Werner Müller: "Hvad er populisme?" s.134-141
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nationer og identitet
I forbindelse med introturen afholdes et Fagligt Samspils-projekt med samfundsfag og historie.
Det overordnede spørgsmål er ”Hvad vil det sige at være dansk og hvordan er det at leve i et grænseland?”
Materialer:
”Luk Samfundet Op” (4. udg.), Brøndum og s. 31-32 og 43-52
Indfødsretsprøven: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05-29-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
Radioavisen, dr.dk 11/11 kl 9.00
Eleverne har før turen udarbejdet interviewspørgsmål på dansk og engelsk. På introturen gennemførtes interviews på gaden i Flensborg og ved besøg på Duborgskolen. Efter hjemturen har eleverne lavet placher og fremlagt i plenum.
Estimeret antal sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aktuelle udfordringer i dansk politik
Forløbet har haft fokus på at præsentere centrale politologiske begreber og anvende dem til at analysere aktuel dansk politik. Vi har især haft fokus på SVM-regeringens partier, herunder hvilke prioriteter disse har og vælgernes reaktioner.
Anvendte materialer:
"Luk samfundet op!", 4. udgave, Brøndum og Hnasen, Columbus Forlag, 2021, s 100-151 og 157-160
-https://youtu.be/IJzia4-Z4Dk?si=raQVO96kbvPWazkH (Unge Moderater - reklame)
-https://moderaterne.dk/forslag/ Konkrete forslag fra partiet, særligt vedrørende uddannelsespolitik.
-Meningsmålinger og vælgervandringer illustreret hos DR: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
-Lille film om Molins model: https://youtu.be/wW6eS_ZvaLk?si=i-fpZUcNCEAhhgv
-Vælgervandringer- tabel 1.1-1.7 og figur 1.1 i "Samfundsstatistik", Arbo-Bähr, Asmussen og Holmqvist, 2023, Columbus Forlag
-Undtagelsestilstand i Sydkorea forklaret: https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-presset-paa-sydkoreas-praesident-stiger_492468
-Power point ved Thyra: "Regeringens position og det parlamentariske arbejde"
-"Partier i brand" - Venstre: https://www.dr.dk/drtv/se/partier-i-brand_-venstre_337310
-Meningsmåling fra Voxmeter 17/11 2024 sammenlignet med valget 2022.
-"Partiledernes kamp om midten", Kasper Møller Hansen, 2024, DJØF Forlag, side 58-71 (geografiske 'heat maps' over vælgertilslutning for hvert parti)
-Brætspil: "Hold på mandaterne"
-Tarsia: Ideologierne i trekant
-Gerrymandering: https://youtu.be/KpamjJtXqFI?si=My_5hoMDR2onNLGI ”the man who rigged America’s electoral system”
-”Magt” vi læser i timen siderne og bogen og bruger Trumps Grønlands-ønske som eksempel: https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-01-07-ord-for-ord-her-er-hvad-trump-sagde-om-militaer-magt-i-groenland
-Satire: IS-valget https://www.youtube.com/watch?v=nPc2OdZsoKo
-"Mette Frederiksen efter 'travl dag': Vi gør alt, hvad vi kan", Emil Eller, 8/1 2025, dr.dk
-"Ord for ord – her er, hvad Trump sagde om militær magt i Grønland"m dr.dk
-”Politik til salg” (dokumentarfilm om lobbyisme)
-https://youtu.be/IJzia4-Z4Dk?si=raQVO96kbvPWazkH (Unge Moderater - reklame)
- https://moderaterne.dk/forslag/
-Voxmeter 17/11 2024
-"Heat maps" fra kapitlet "PArtivalg og geografi" i Kasper Møller Hansens "Kampen om Midten"
-Regeringens flertal + indenrigspolitisk flertal (Thyras oversigt, opdateret 280425)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aktuelle udfordringer i dansk økonomi
Forløbet har haft fokus på at introducere nationaløkonomiske begreber, især de økonomiske mål, målkonflikt og prioriteringsudfordringer. Særligt væsentligt har været spørgsmål om øgede forsvarsudgifter, teknologiske forandringer (AI) og demografisk transition. Eleverne har i forløbet lavet et lille projekt, hvor de i grupper filmede og lavede rollespil for at dække økonomihistorier i en tv-avis-lignende situation om disse emner.
Materialer som er læst:
Repetition af økonomistof i "Luk samfundet op!" fra grundforløbet (s.167-179) desuden har vi læst: s. 179-195
Empiriske materialer:
"Økonomi for dummies", Dr tv, afsnit 1 om BNP og vækst.
”Udsigter for dansk økonomi”, 19. marts 2025, Nationalbanken
”Partiledere i alliance: Kræver store forhandlinger om dansk økonomi - og foreslår markante tiltag”, 27. februar 2025 Børsen, Kasper Kildegaard og Jesper Hvass
I løbet af forløbet har alle1g-klasser på skolen deltaget i oplæg hos Emma Holten om kvinders betydning i den offentlige økonomi.
Eleverne har udarbejdet en oversigt over nogle af de vigtigste tænketanke i Danmark: Cepos, Kraka, AE, Invi, Justitia, Ceva
Uddrag af: ANALYSE | Udsigter for dansk økonomi 19. marts 2025 | Nr. 9 "Udsigt til lavere lønstigninger og stabil inflation trods usikre tider" fra NAtionalbanken
Definition af "det finanspolitiske råderum": https://fm.dk/arbejdsomraader/oekonomisk-politik/det-finanspolitiske-raaderum/
Definition af "kerneinflation": https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47401
Definition af ledighedsbegreber: https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/metode/ledighedsbegreber
Podcast om Ulighed og velfærd: Nina Smith (Vores samfund - Kapitel 1) - Vores samfund: Samfundsstemmer
Side 53-61 i "Overskudskvinder" af Nina Smith og Anne-Mette Barfod (2025)
https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/debatfilm (øverste film om social mobilitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærdsstatens udfordringer i det senmoderne samf
Forløbet har haft fokus på velfærdsstaten, ulighedsproblematikker og individets position i det senmoderne samfund. Vi har inddraget sociologiske, politologiske og økonomiske elementer i undersøgelserne i forløbet.
Kernestof: "Luk samfundet op!": s. 61-73, 81-89, 90-99, 196-204
og "Byrådet" af Sørensen og Broholm, Columbus Forlag, 2. udg. 2021, s. 21-32 og s. 62-68 (læst kursorisk i timerne)
Empiriske materialer:
Podcast om Ulighed og velfærd: Nina Smith (Vores samfund - Kapitel 1) - Vores samfund: Samfundsstemmer
Side 53-61 i "Overskudskvinder" af Nina Smith og Anne-Mette Barfod (2025)
https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/debatfilm (øverste film om social mobilitet)
https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/teoriproeven
https://www.youtube.com/watch?v=oEd0adxTrW8 "Som 17-årig valgte Sine at konvertere til islam"P3, 17/9 2020
"Trivsel og mistrivsel" af Qvortrup og Wistoft, 2024, Dafolo side 15-33
Eksempler på grafer fra A-niveau studentereksamen, delopgave A, 29/5 2024 og eksamenssættet om 'ungdomskultur' fra grundbogen "Vores samfund"
Arbejde med at lave grafer på hjemmesiden velstandogulighed.dk fra Rockwoolfonden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910118060",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910118060",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910118060"
}