Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Katrine Lindholm Nicolaisen
|
Hold
|
2024 if/d (3d if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til programmering
Blokprogrammering
Algoritmer
Rutediagram
Pseudokode
Funktioner
Variabler
Kontrolstrukturer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling af hjemmeside
Trelagsarkitektur
Client-server-arkitektur
Sikre kommunikationsformer
Cookies
IP-adresse
Vi har brugt generativ AI i undervisningen til udvikling af hjemmesider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Innovation og applikationsudvikling
Design af en brugergrænseflade
Principper for interaktionsdesign
Prototyper og brugerinddragelse
Brugsmønstre til afdækning af krav til et IT-system
Brugertest til kvalitetssikring af et IT-system
Kategorisering af innovative it-systemer
Vi har brugt generativ AI i undervisningen til udvikling af applikationerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
It-sikkerhed
Kryptering
CIA
Digitalisering og samfundsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Udvikling af informationssystem
Modellering som middel til at forstå et problemområde
Abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
Data og datatypers repræsentation og manipulation
Vi har brugt generativ AI i undervisningen til udvikling af databaser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66309203206",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66309203206",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66309203206"
}