Holdet 2024 la/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Mathias Hartvig Heggelund Arnov
Hold 2024 la/c (3c la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til LATIN
Titel 2 Catul (lyrik)
Titel 3 Seneca - Filosofi  - latin C
Titel 4 Ovid - Apollo & Daphne - Latin C

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til LATIN

PRIMÆRLITTERATUR:
Augustus - begynderforløb, Susanne Høeg

SEKUNDÆRLITTERATUR:
Augustus - begynderforløb, ss. 4-7, Susanne Høeg
Dokumentar: Orden i kaos (Romerriget 1), DR2 (CFU)

MONUMENTER:
Buste af Augustus med corona civica, Glyptoteket, München
Augustus som pontifex maximus, Palazzo Massimo, Rom
Prima Porta statuen, Musei Vaticani, Rom

PERSPEKTIV:
Sueton, Augustus, 61-65, i Augustus (Susanne Høeg), ss. 34-36
Seneca, Om mildhed 9, 1-11,  i Augustus (Susanne Høeg), ss. 39

Æneas med sin far og søn, Bernini, 1618-19, Galleria Borghese, Rom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Catul (lyrik)

PRIMÆRLITTERATUR:
Catuls Carmina:  5, 7, 70, 72, 85, 87  læst statarisk; 1, 2, 3, 8, 13, 16, 43, 51, 58, 75  og 107 læst i oversættelse


SEKUNDÆRLITTERATUR:
Gajus Valerius Catullus, Simon Laursen

PERSPEKTIV:
Sapphos fragment 31, oversat af Rasmus Sevelsted

Emner: Catuls kærlighed til Lesbia, neoterikerne og traditionel romersk poesi (fx epos) , Sappho, neoterikernes digteriske program og hvordan dette afspejles i Catuls digtning (f.eks. begreber som lepidus), digter-jegets opståen i romersk poesi, smædedigtning, Catul i kontrast til normal romersk national identitet, dispositionen af et Catul-digt og form i forhold til indhold. Metrik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Seneca - Filosofi - latin C

PRMÆRLITTERATUR:
Seneca, Epistula Moralis 47, stk. 1-2.1,10.1-2., 11-13.2, 17.1-6 læst statarisk; resten i oversættelse.

SEKUNDÆRLITTERATUR:
Om Senecas værk i "Romersk Antologi", s. 189, Christensen og Tortzen (2006)

PERSPEKTIV:
Cicero, 5. Stoiske Paradoks,Romersk Antologi, Christensen og Tortzen

FOKUS: Stoicisme, Seneca som stoiker, fatum (skæbne), Fortuna (tilfældet/lykke), Dominus og servus, slavens stilling, sapiens (den vise),
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ovid - Apollo & Daphne - Latin C

PRIMÆRLITTERATUR
Ovids Metamorphoses, 1. sang, vers 468-474, 504-508, 510-520 og  545-552 læst statarisk; resten af myten (Apollo og Daphne) i oversættelse.

MONUMENTER:
Flodguden Peneus, Apollo og Daphne, Mosaik fra "Dionysos Hus" på Cypern, 2. årh. evt


SEKUNDÆRLITTERATUR
God Latin 3 - OVID, ss. 4-6

PERSPEKTIVERING
Properts, Elegi IV 6, vers 6-68
Ovids Eskapader (Amores), 1. bog, digt 9, Otto Steen Due
Ovids Elskovskunsten, 2. bog, vv. 703-732; 3. bog, vv. 769-788, Otto Steen Due
Apollo og Daphne, Giovanni Lorenzo Bernini, Galleria Borghese Rom

EMNER: Kærlighed (lykkelig/ulykkelig), magt, vold(-tægt), forvandling, romerske guder, Apollon, erotik,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer