Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Asta Borg Larsen
|
|
Hold
|
2025 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Køn og ligestilling i et valgår
Formål:
Formålet med forløbet i grundforløbet er, at eleverne får et indblik i køn og ligestilling set ud fra forskellige samfundsmæssige perspektiver. Forløbet vil perspektivere tematikken ligestilling mellem kønnene gennem sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Således introduceres eleverne til arbejdet med de samfundsfaglige områder, aktuel empiri og begreber, som kan være med til at forklare de forhold, som vi kan observere i arbejdet med empirien.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
- faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
̶ Identitetsdannelse og socialisering
̶ Sociale og kulturelle forskelle.
Politik
-Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
-Det økonomiske kredsløb
Kernelitteratur:
Luk samfundet op! 4. udgave af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 10-24, 29-43, 100-120, 167-179.
Supplerende materiale (Youtube, artikler, dokumentarer m.m):
• Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
• Introduktionsvideo til Judith Butlers teori om kønnet som socialt konstrueret, Macat: https://www.youtube.com/watch?v=Z7M6kD5Qt5M&ab_channel=Macat
• Indkomstforskelle mellem mænd og kvinder: https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm
• Venstre: https://vimeo.com/647250643?fl=pl&fe=sh
• Liberal Alliance https://vimeo.com/639856044?fl=pl&fe=sh
• FN’s 17 verdensmål - fokus er på verdensmål nr. 5: https://www.verdensmaalene.dk/maal/5
• Globalis’ ”Ligestilling - Indeks for skævfordeling mellem køn: https://www.globalis.dk/Statistik/gii-ligestilling
• Udvalgte statistikker fra Danmarks Statistik vedr. køn og beskæftigelse, indkomst, tryghed, familie, demokrati & ledelse osv: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling
• Kvindernes dom: Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet: https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
• DR2 Debatten ”Lige løn lige køn” fra 2020. (60 min)
• Kvinder er fortsat en underskudsforretning for statskassen: https://www.mm.dk/artikel/kvinder-er-fortsat-en-underskudsforretning-for-statskassen
• De Riges By - huslejen i København tonser i vejret: https://www.dr.dk/nyheder/penge/de-riges-huslejen-i-koebenhavn-tonser-i-vejret
• Unge fravælger potentielle kærester af politiske årsager: https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/unge-fravaelger-potentielle-kaerester-af-politiske-aarsager
• Dokumentar: Fordi du er kvinde: Hvem gider at høre på en skrigeskinke? (42 min). https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000122215
I
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72743592309",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72743592309",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72743592309"
}