Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Esben Brandt Eriksen
|
|
Hold
|
2025 mu/1 (1gf mu1, 1g mu1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb Musik
I dette forløb skal vi arbejde med at opnå et grundlæggende kendskab til henholdsvis musikkundskab og musikudøvelse.
Særlige fokuspunkter:
Teori:
Tonernes navne
Intervallernes størrelse (visuelt og som hørelære)
Tre- og Firklange
Dur/mol
Dur-skalaer
Taktarter
Rytmik
Koordination (rytmik: forskellige øvelser med ERT (elementær rytmisk træning))
Groove (fokus på at beskrive de forskellige instrumenter i forhold til hinanden)
Hook, Break og Gimmick
Analyse:
Analyse af henholdsvis klassisk og rytmisk musik ud fra grafisk gengivelse (noder)
af det hørte.
Musikhistorie:
Vi skal lære at sætte musikken ind i en historisk kontekst, og dermed
påpege særlige karaktertræk ved den genre vi beskæftiger os med.
Musikudøvelse
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt musik.
̶ samarbejde med indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Faglige mål:
Musikkundskab:
̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Musikudøvelse:
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Kernestof:
Musikkundskab
– grundlæggende musiklære og hørelære
Materiale:
Grønager, Johannes: C-nøglen, Systime: side 7-11, 12-17, 21
Rytmekompendie
og nodelærer kompendie
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
2
|
Rytmik
Rytmik
I dette forløb skal vi arbejde med rytmik
Undervisningen er tilrettelagt så der skiftevis arbejdes med teori og praksis opgaver sammenspil og rytmiske øvelser.
Nodernes længde, pauser, cynkober, betoning, groove analyse, rytmesammenfald, komplimentærrytmik, modrytme offbeat, backbeat, beatmarkering, rytmerondo, Bindebuer, Punkteringer, Ostinat, Aktivitets niveau,
Analyser af:
Bad Guy, Dr Jones, Maroon 5 This Love, Call me Maybe, Problems - Sex Pistols,
Vi spiller
Ain't no Sunshine, Blinding Lights,
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756877250",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756877250",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756877250"
}