Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Marc Andersen Borg
|
|
Hold
|
2025 id/u (1u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Teen Volley
Teen Volley: samspil og bevægelse. Introduktion til volley i gymnasiet.
Forløbet har et stort fokus på korrekt teknisk udførelse af baggerslag, fingerslag og underhåndsserv, da de tre slag er afgørende for at bolden kan holdes i spil.
Eleverne vil også blive introduceret til de tekniske aspekter af overhåndsserv, smash og smash tilløb.
Spillemæssigt kommer der til at være fokus på holdets placering og den enkeltes rolle i en forsvars- vs. angrebs situation. Der vil være spilsekvenser med det færdige spil alle undervisningsgangene, men en del af undervisningen vil også gå med mere tekniske øvelser alene, parvis eller flere på et mindre eller større område.
Forløbet skal give den enkelte elev øget kropsbevidsthed, og forståelse for egen rolle ift. andre spillere på holdet.
Det forventes, at eleven efter dette forløb kan:
* indgå i en spilsituation med et grundslag, således at bolden holdes i spil
* I simple isolerede øvelser kunne kontrollere et baggerslag/fingerslag, således at øvelsen kan holdes i gang
* Kropsbeherskelse – kunne koordinere kroppens bevægelser (teknikken i den udførte praksis)
* Fokusere og koncentrere sig i afgørende korte momenter, f.eks. i forbindelse med serven
* Kende regel- og pointsystemet for teenvolley, herunder være i stand til at kunne rotere og tælle point i en kampsituation
Eleven bliver bedømt ud fra følgende kriterier:
* Den tekniske udførelse af fingerslag, baggerslag og underhåndserv i isolerede øvelser såvel som åbent spil (Fingerslag: spiller bolden i en bue, hænder danner trekant, spilles over panden.
* Baggerslag: bold spilles i bue, strakte arme, arme danner plade, ”SKF”.
* Underhåndsserv: Strakt arm, knyttet hånd, bold rammer indenfor banens streger)
* Ens spilmæssige forståelse og ageren i hhv. en angrebs- og forsvarssituation
* Angreb: gør sig spilbar, kalder på bolden, spiller bolden over på modstanderens side.
* Smash: tilløb og korrekt slag på bolden
* Forsvar: står i ready-position, siger ”jeg har”, holder bolden på egen banehalvdel)
* At man tør tage ansvar i spilsituationer (kommunikerer med sine medspillere og tager de bolde, der kommer på ens banehalvdel)
* At man er bevidst om sin rolle på holdet og kan træffe beslutninger i spilsituationer, der er til gavn for holdet (hæver vs. angrebs- eller forsvarsspiller, kunne vælge et hensigtsmæssigt slag på en given bold)
* Kendskab til overhåndsserv, smash og smashtilløb (F.eks. at bolden slås med ”stor” hånd, afsæt på to ben i tilløb uden at røre nettet)
* At man kan tælle point og rotere i en kampsituation
Eleverne skal til sidst i forløbet udvikle en øvelse, der viser kendskab til den teknik som de har tillært sig. Hertil skal eleven kunne vise, at denne er i stand til at evaluere egne evner.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#2
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756893168",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756893168",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756893168"
}