N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1t ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Ariane Isabel Bräuninger Tang, Christel Tvedegaard Lund
Hold
2025 ap/t (
1t ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Formålet med faget er at skabe en fælles referenceramme om og med sprog. Vi arbejder fortrinsvis med dansk og latin herunder elevernes egne tekstproduktioner, men inddrager dog også eksempler på de fremmedsprog der undervises i på gymnasiet.
Materialet tager udgangspunkt i ’Sprogenes Verden’, Marianne Terp og Rasmus Gottschalck Rasmussen, Gyldendal, 2013. Derudover bruges ’Horrible Histories’, BBC (vedhæftet aktiviteter til de enkelte timer) til kulturdelen og bl.a. til semantikdiskussioner. Endelig bruges også øvelser fra læringssitet minlæring: Sprogenes Veje.
Eleverne kommer igennem følgende elementer i almendelen:
Grammatisk terminologi og analysefærdighed
Morfologi
Syntaks
Semantik (fx synonymer, konnotationer ol)
Sætningstyper
Sproglig praksis (tale- og skriftsprog, variation)
Sprog i en globaliseret verden
Eleverne kommer igennem følgende elementer i latindelen:
Forholdet mellem kasus og ledstilling
Morfologi (verbernes morfologi begrænses til præsens og imperfektum(præteritum) på grund af det korte forløb)
Syntaktisk analyse
Sprogets opbygning og ordenes opbygning (præfikser, infikser og suffikser)
Kulturstof og tilhørende sproglige domæner
Indhold
Kernestof:
Velkommen til Milla :-)
1t makkerpar og grupper.docx
Morfologi | Supplerende materialer
1. Husk høretelefoner
2. Morfologi: Substantiver:
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden, kladdehæfte, blyant/kuglepen og godt humør. Jeg glæder mig til at møde jer :-) Kh C
ethnologue
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden, kladdehæfte og kuglepen/blyant. I skal have spurgt jeres forældre, hvorfor I har fået det navn I har og hvad det betyder. I skal have læst s.9 i Sprogenes Verden og have lavet en liste over de 10 vigtigste
Læs om verber på s. 25-26 i Sprogenes Verden og lav derefter opgaverne 28, 29, 32 og 33 på Morfologi | Supplerende materialer
Verber. Lav følgende opgaver:
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden, kladdehæfte og blyant/kuglepen. I skal kunne gengive for mig hvad 'finger', 'hår', 'øje' og 'fod' hedder på dansk, svensk, engelsk, tysk, latin, fransk, italiensk og spansk. I skal have læst s.10 i Sprogene
Læs s. 30-33 i Sprogenes Verden.
Nye grupper og makkerpar i 1.t per 1. september.docx
Lav øvelse 9 + 10 i dit kladdehæfte eller skriv på kopien.
Læs om adjektiver i Sprogenes Verden (s. 34 - 36). Vi laver øvelserne i timen.
Sprogenes Verden: Læs
Kære 1t, I skal selvfølgelig medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. Vi skal læse en masse på latin i morgen. Det bliver dejligt! Kh C
Lektie del 2: Sprogenes Verden: Læs side 49 – 53 (Syntaks).
Nye grupper og makkerpar i 1.t per 1. september (2).docx
Syntaks | Supplerende materialer
Sprogenes Verden. Læs side 54 - 59 om direkte Objekt og Subjektsprædikat. Vi laver øvelser i timen.
Sprogenes Verden: Læs side 60 - 61 om indirekte objekt.
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. I skal have læst og oversat linje 1-7 på s.119 i Sprogenes Verden. Skriv evt. jeres oversættelse ned i kladdehæftet, hvis I har brug for at skrive den ned. Vi skal tale om kasus og verbalform
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden og notesbog. I skal have lavet øvelse 2 (på s.121). Hvis I skriver svarene ned, så skriv i jeres kladdehæfte. I skal også læse om præpositioner (§4, øverst s.122). Kh C
Lav øvelse 64 (objektsprædikat) og aflever i elevfeedback.
Repeter: hvad er et finit verbum? - slå det op i bogen.
SEMANTIK OG SPROGLIG VARIATION.docx
Medbring den færdige aflevering
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæftet. Kh C
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. I skal kigge jeres substantivsbøjninger (deklinationer) og jeres verbalbøjninger (konjugationer) igennem. Vi læser videre i teksten. Kh C
Fejlsætninger.docx
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. I skal læse og oversætte linie 3, 4 og hele resten af teksten (som er skrevet som et brev og står i kursiv). Altså kort sagt: læs og oversæt resten af side 137. Skriv jeres oversættelse op i
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes verden og kladdehæftet. I skal have læst og oversat linie 3-5 på s.143 i Sprogenes Verden. Kh C
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte, I skal have lavet øvelse 18 og 19 på s.144 i Sprogenes Verden. I skal aflevere øvelse 19 på papir til mig. Bladr jeres kladdehæfte/noter igennem, sådan at I kan stille spørgsmål inden examen.
Kære 1t, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. Vi taler eksamen, jeg svarer på spørgsmål og vi ser på kalker-øvelsen. Kh C
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
AP opgave
08-10-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756910479", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756910479", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756910479" }