N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1v ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Christel Tvedegaard Lund, Tine Smidt Lützen
Hold
2025 ap/v (
1v ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Formålet med faget er at skabe en fælles referenceramme om og med sprog. Vi arbejder fortrinsvis med dansk og latin herunder elevernes egne tekstproduktioner, men inddrager dog også eksempler på de fremmedsprog der undervises i på gymnasiet.
Materialet tager udgangspunkt i ’Sprogenes Verden’, Marianne Terp og Rasmus Gottschalck Rasmussen, Gyldendal, 2013. Derudover bruges ’Horrible Histories’, BBC (vedhæftet aktiviteter til de enkelte timer) til kulturdelen og bl.a. til semantikdiskussioner. Endelig bruges også øvelser fra læringssitet minlæring: Sprogenes Veje.
Eleverne kommer igennem følgende elementer i almendelen:
Grammatisk terminologi og analysefærdighed
Morfologi
Syntaks
Semantik (fx synonymer, konnotationer ol)
Sætningstyper
Sproglig praksis (tale- og skriftsprog, variation)
Sprog i en globaliseret verden
Eleverne kommer igennem følgende elementer i latindelen:
Forholdet mellem kasus og ledstilling
Morfologi (verbernes morfologi begrænses til præsens og imperfektum(præteritum) på grund af det korte forløb)
Syntaktisk analyse
Sprogets opbygning og ordenes opbygning (præfikser, infikser og suffikser)
Kulturstof og tilhørende sproglige domæner
Indhold
Kernestof:
Kære 1v, I skal medbringe blyant og kuglepen OG godt humør :-) Jeg glæder mig til at møde jer. HUSK også jeres fotosedler (I kan ikke blive fotograferet uden). Kh C
Sprogtræ.docx
Sprogtræ.png
HORRIBLE HISTORIES - Roman Toilets - Subtitled
Kære 1v, I skal medbringe jeres Sprogenes Verden, kuglepen/blyant og kladdehæfte. I skal kunne fortælle mig, hvordan vi definerede 'sprog'. Læs om sproghistorie på s. 9 i Sprogenes Verden og lav en prioriteret liste over de 10 vigtigste oplysninger p
De ti største sprog i verden
Kære alle, hjemme reflekter over hvilke fejltyper, som I ofte laver på dansk. Dvs. hvad er svært når I skriver dansk - hvor laver I ofte fejl?
læs også det korte afsnit om ordklasser s. 19 (inkl. listen over ordklasser). skriv dem ned i jeres notesbog (noter til almendelen af AP plejer vi at skrive 'bagfra' i notesbogen. På den måde har I latinnoter og almendelensnoter adskilte.
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden, kladdehæfte og blyant/kuglepen. I skal have læst s.10 i Sprogenes Verden og fundet ud af hvad de to vigtigste begreber i teksten er. Skriv dine svar ned i kladdehæftet (og ikke på computer, fx). I skal også
Kære alle, find venligst alle substantiver i denne tekst:-) Vi undersøger substantiver i timerne og deres bøjningsmuligheder. Kan I finde nogle sammensatte substantiver herunder også?
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden, kladdehæfte og blyant/kuglepen. I skal have læst s.113-115 i Sprogenes Verden. I skal kunne gengive for mig de tre bølger, som det latinske sprog har spredt sig. I skal også kunne fortælle mig hvad den germ
Læs om ordklasserne på bogens forside lap og skriv ordklasserne ned i jeres notesbog inkl. de latinske betegnelser.
Melissa Lozada-Oliva - My Spanish
Kære alle, Vi har været så heldige at få ekstra timer i dag! Så vi kan fordybe os i kreativitet og sprog. Vi arbejder med pronominer og substantiver i form af poetry slam.
Obamas last speech 'one week' 2008.docx
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden, kladdehæfte og kuglepen/blyant. I skal have læst højt og oversat linie 1 -7 på s.119 i Sprogenes Verden. I skal skrive oversættelsen op i kladdehæftet (I må ikke bruge computeren). Kh C
Vi er klar til at høre jeres poetry slam! Det bliver så hyggeligt.
Hans eller sin.pdf
Reflekter over forskel i brug af 'de' og 'du'. Hvornår bruger I det, og hører I det/ser det skrevet?
Nogen eller nogle.pdf læs lige de her oversigter over hvordan man kan skelne mellem 'nogen' og 'nogle'.
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. I skal kunne fortælle mig hvornår man kan have subjektsprædikater og direkte objekter i en syntaktisk analyse. I skal også (gen)læse s.120 øverst og kunne fortælle mig, at substantiver kan ha
Læs og skriv noter til kapitlet om adjektiver og adverbier s. 34-38. Vi laver øvelser i timerne og begynder også at kigge på hvilke medbetydninger ord og særligt adjektiver kan have.
Kære alle, vi tager hul på den helt fantastiske ordklasse nemlig verber. Verber som virkelig kan bøjes og som derfor kræver ekstra fokus:-) Læs hjemme, venligst om verberne.
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. I skal have lavet øvelse 2 (oversættelse af de 4 sidste sætninger på s.121) - og for at lave den skal man øve sine verbalbøjninger (stamme + personendelse, -o, -s, -t, -mus, -tis, -nt) og sin
Verber fortsat - genlæs noter om verber fra kapitlet om verber - fokus på aktiv-passiv. Men bøj også verbet: at lægge og at ligge i:
Bare kom glade
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæftet. I skal have løst øvelse 3 på s.122 i Sprogenes Verden. Øv endelig jeres personendelser og kasusbrug. Kh C
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæftet. I skal læse og oversætte linie 1-7 på s.125 i Sprogenes Verden. Vi gentager hele bøjningskemaet for de tre deklinationer (1.deklination, a-stammer; 2.deklination, o-stammer og 3.deklination,
Kære alle, lav venligst øvelserne 51, 53 og 58 s. 31 og 32 færdige (gammel øvelse). Lav også en analyse af følgende sætninger:
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæftet. Vi skal gentage vores kasusendelser og brugen af dem. Hvis I har tid, kan I jo se på de kasusendelser, I allerede kan (-m = akkusativ). Kh C
Øvelse syntaktisk analyse.docx Kære alle, lav sætningsanalyse på sætningerne i dokumentet, por favor. Vi gennemgår også jeres aflevering og kigger lidt på synonymer og antonymer:-)
Han gav hende blomster, for at hun skulle blive glad'.
Når klokken er fem, spiser drengen æblet
Kære 1v, I skal selvfølgelig medbringe Sprogenes Verden og kladdehæftet. Vi ser på sagerne sammen i morgen tidlig. Glæder mig til at se jer. Kh C
Komma - basisreglerne.pdf
Kære alle, læs venligst s. 67 og lav øv. 87. Og repeter 'ikke-prøven'
Tænk over spørgsmål og find synonymer på at løbe, mand og kærlighed.
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. I skal øve alle kasusendelserne i 1., 2. og 3. deklination (det vil sige, at I skal sige alle endelserne højt for jer selv/for hinanden, sådan at I kan sige dem uden at skulle tjekke i jeres
Kære 1v, I skal medbringe Sprogenes Verden og kladdehæfte. I skal have skrevet evt. spørgsmål til eksamen ned og I skal have lavet øvelse 18 og 19 på s.144. Skriv øvelse 19 ned på papir, sådan at I kan aflevere den til mig. Kh C
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
skriftlig hjemmeopgave
02-10-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756913018", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756913018", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756913018" }