N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1x ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Ariane Isabel Bräuninger Tang, Mathias Hartvig Heggelund Arnov
Hold
2025 ap/x (
1x ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP
Formålet med faget er at skabe en fælles referenceramme om og med sprog. Vi arbejder fortrinsvis med dansk og latin herunder elevernes egne tekstproduktioner, men inddrager dog også eksempler på de fremmedsprog der undervises i på gymnasiet.
Materialet tager udgangspunkt i ’Sprogenes Verden’, Marianne Terp og Rasmus Gottschalck Rasmussen, Gyldendal, 2013. Derudover bruges ’Horrible Histories’, BBC (vedhæftet aktiviteter til de enkelte timer) til kulturdelen og bl.a. til semantikdiskussioner. Endelig bruges også øvelser fra læringssitet minlæring: Sprogenes Veje .
Eleverne kommer igennem følgende elementer i almendelen:
Grammatisk terminologi og analysefærdighed
Morfologi
Syntaks
Semantik (fx synonymer, konnotationer ol)
Sætningstyper
Sproglig praksis (tale- og skriftsprog, variation)
Sprog i en globaliseret verden
Eleverne kommer igennem følgende elementer i latindelen:
Forholdet mellem kasus og ledstilling
Morfologi (verbernes morfologi begrænses til præsens og imperfektum(præteritum) på grund af det korte forløb)
Syntaktisk analyse
Sprogets opbygning og ordenes opbygning (præfikser, infikser og suffikser)
Kulturstof og tilhørende sproglige domæner
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Indhold
Kernestof:
LATIN 1: Kære 1x. Vi mødes i lokale 324, inden I skal fotograferes. I vil få udleveret materialer til faget AP(latin), inden vi tager fat på lidt sproghistorie og forhåbentlig en smule latin - vi bliver nok lidt pressede på grund af jeres fotosession
Velkommen til AP - den almene del. Jeg glæder mig til at møde jer!
LATIN 2: Øv jeres latinske udtale ved at læse teksten Páris et Hélena på side 119 i Sprogenes Verden højt for jer selv tre gange.
LATIN 3: Lav Øvelse 2 på side 121 i Sprogenes Verden. Læs opgaveformuleringen grundigt, og husk at bøje både substantiver og verber. I kan finde substantivernes bøjning i jeres kladdehæfte og verbernes personendelser nederst på side 119. Der finder I
Morfologi | Supplerende materialer
Læs om morfologi og substantiver i Sprogenes Verden s. 19 - 24. Du behøver ikke lave opgaverne.
LATIN 4: Analyser og oversæt så meget I kan nå på 30 minutter af teksten Paris et Helena på side 125 i Sprogenes Verden. Skriv spørgsmål til tekst/oversættelse ned, så I husker dem i timen.
LATIN 5: Analyser og oversæt så meget I kan nå på 30 minutter af teksten Bellum Troianum på side 125 i Sprogenes Verden. Skriv spørgsmål til tekst/oversættelse ned, så I husker dem i timen.
LATIN 6: Lav Øvelse 8 på side 126 i Sprogenes Verden. Læs opgaveformuleringen grundigt, og husk at bøje både substantiver og verber.
1. Verbets tider. Øv dig i at huske de latinske begreber på side 28.
Almen | Supplerende materialer
LATIN 7: Læs (højt!), analyser og oversæt teksten A. Aeneas Fugit på side 131 i Sprogenes Verden. Brug en halv time på lektier - ikke mere.
LATIN 7: Læs (højt!), analyser og oversæt teksten A. Aeneas Fugit på side 131 i Sprogenes Verden. Brug en halv time på lektier - ikke mere.
Lektie del 1: Gør følgende tekst nuanceret ved at indsætte så mange adjektiver som muligt. (Den trænger virkelig til at blive peppet op!) Du må gerne indsætte adjektiver også foran substantiver i bestemt form, så f.eks. 'hunden' bliver til 'den store
Lektie del 2: Læs om adverbier og præpositioner på side 37 – 41 i Sprogenes Verden.
LATIN 8: Læs om Indirekte Objekt på dansk og latin på side 60 og 138 i Sprogenes Verden. Lav hjemme tre danske sætninger med Indirekte Objekt - ingen ord må gentages i de tre sætninger.
Sprogenes Verden: læs s. 44-48 (fra konjunktioner til morfemer)
LATIN 9: Læs (højt!), analyser og oversæt teksten Lucretia Collatino Salutem Dicit på side 137 i Sprogenes Verden. Brug en halv time på lektier - ikke mere.
Lav de opgaver, som du ikke kunne nå i timen. Brug Sprogenes Verden som hjælp. Slå de forskellige sætningsled (S, V, O etc.) op i bogens indholdsfortegnelse eller i stikordslisten bagerst. 21 S, V, O
LATIN 10: Læs (højt!), analyser og oversæt linje 1 til 9 af teksten Hannibal Ad Portas på side 143 i Sprogenes Verden. Brug en halv time på lektier - ikke mere.
LATIN 11: Lav Øvelse 19 (syntaktisk analyse og oversættelse til latin) på side 144 i Sprogenes Verden.Husk at bøje substantiverne i kasus (nominativ/ akkusativ/ genitiv/ dativ/ ablativ) og tal (singularis/pluralis), samt at bøje verberne i person (1.
Husk at medbringe den færdige aflevering.
SEMANTIK OG SPROGLIG VARIATION (2).docx
Fejlsætninger.docx
Afsnit
LATIN 12: Læs (højt!), analyser og oversæt linje 1 til 9 af teksten Iulius Caesar et Vercongetorix på side 157 i Sprogenes Verden. Brug en halv time på lektier - ikke mere.
Få styr på jeres noter og læs op på emner, I synes er svære. Brug bogen, ikke internettet. Der vil igen være mulighed for at stille spørgsmål og øve sig i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756913427", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756913427", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756913427" }