Holdet 1z ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Mathias Hartvig Heggelund Arnov, Vicki Würtz Allouche
Hold 2025 ap/z (1z ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP

Formålet med faget er at skabe en fælles referenceramme om og med sprog. Vi arbejder fortrinsvis med dansk og latin herunder elevernes egne tekstproduktioner, men inddrager dog også eksempler på de fremmedsprog der undervises i på gymnasiet.

Materialet tager udgangspunkt i ’Sprogenes Verden’, Marianne Terp og Rasmus Gottschalck Rasmussen, Gyldendal, 2013. Derudover bruges ’Horrible Histories’, BBC (vedhæftet aktiviteter til de enkelte timer) til kulturdelen og bl.a. til semantikdiskussioner. Endelig bruges også øvelser fra læringssitet minlæring: Sprogenes Veje .

Eleverne kommer igennem følgende elementer i almendelen:
Grammatisk terminologi og analysefærdighed
Morfologi
Syntaks
Semantik (fx synonymer, konnotationer ol)
Sætningstyper
Sproglig praksis (tale- og skriftsprog, variation)
Sprog i en globaliseret verden

Eleverne kommer igennem følgende elementer i latindelen:
Forholdet mellem kasus og ledstilling
Morfologi (verbernes morfologi begrænses til præsens og imperfektum(præteritum) på grund af det korte forløb)
Syntaktisk analyse
Sprogets opbygning og ordenes opbygning (præfikser, infikser og suffikser)
Kulturstof og tilhørende sproglige domæner
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer