Holdet g2 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Niels Steensens Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ellen Bjerrum-Bohr
Hold G2025 En g2 (g2 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up

Indhold
Med afsæt i et emne, der berører os alle - vores modningsproces fra barn til voksen - tager vi hul på anvendelsen af nogle af de basale metoder, som faget engelsk anvender ved læsning og analyse af fiction såvel som non-fiction.

Efter dette forløb kan jeg:
- tale præcist om emnet growing up på engelsk
- analysere setting, narrator og character i en novelle
- bruge CAIP-analysemodel til fiktion
-bruge det retoriske pentagram til analyse af non-fiktion
- diskutere nogle relevante problemstillinger, der har rod i vores opvækst med inddragelse af teksterne
- vurdere forskellige parenting styles som indgår i teksterne
-diskuture betydning af arv (nature) og miljø (nurture) i vores opvækst

Materialer
-Max Porter and Ru Kuwuhata: Negative Space (2017)(Short film)
- Raye Johnson: “Experience: I paid to have my daughter kidnapped”, The Guardian 25. marts 2016 (artikel)
- Ernest Hemingway: “Indian Camp” (1921) (novelle)
-Penelope Lively: "Clara's Day"
- Lynne Ramsay: “We Need to Talk about Kevin” (2011) (spillefilm, baseret på roman af samme navn af Lionel Schriver)
- Simon Baron-Cohen: "We need to talk about Kevin's lack of empathy" The Guardian 24. okt 2011 (artikel)
-Robert Frost: The Road not Taken (1915) (poem)

Metoder
Dette er det første forløb i gymnasiet, og vi har derfor fokus på fagets grundlæggende analyseredskaber men også på gode rutiner i par-/ og gruppearbejde

Evaluering
- Grammatikscreening og diverse grammatikøvelser på Minlæring.dk
- To skriftlige opgaver: Et summary og et essay-paragraph

Omfang
Ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer