Holdet 2022 BI/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Mads Bønnelycke Ziebell
Hold 2022 BI/i (1i BI, 2i BI, 3i BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fordøjelse og kost
Titel 2 Diabetes
Titel 3 DNA opbygning og nedarvning
Titel 4 Hormoner og forplantning
Titel 5 økologi
Titel 6 nervesystemet og rusmidler
Titel 7 muskler og træning
Titel 8 Kulhydraternes intermediære stofskifte
Titel 9 Genetik (2)  og nedarvning
Titel 10 evolutionsbiologi og populationsbiologi
Titel 11 Økologi 2
Titel 12 immunforsvaret
Titel 13 Enzymer og proteiner
Titel 14 Arktis Tema
Titel 15 biologi på kryds og tværs - repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fordøjelse og kost

Vi ser primært på kilder til næringsstofferne, og på fordøjelsen af dem. Desuden på makronæringsstoffernes opbygning. Vi kigger også på den anatomiske konstruktion af fordøjelsesystemet

kulhydrater
proteiner
fedt
enzymer
Fordøjelses systemet


Øvelse: Dissektion af hvirveldyr (rotte)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 5 økologi

Vi kigger på grundlæggende økologiske begreber og sammenhænge. Herunder arbejder vi med bl.a. fødekæder, energistrømme, abiotiske og biotiske faktorer. Desuden undersøger vi et lille vandløb -


Øvelse: Makroindex i vandløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 nervesystemet og rusmidler

Vi skal snakke om hvordan nervesystemet er opbygget og fungerer, så vi skal ind på neuroner og gliaceller, samt på hvordan aktionspotentialet sendes. Vi skal også berøre funktionen af agonister og antagonister, samt kroppens belønningssystem. Virkningen af koffein, nikotin og alkohol berøres.

Øvelse:
nerveledningshastighed
to-punkts diskriminering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 muskler og træning

vi arbejder både med hvordan skeletmuskulaturen er opbygget og hvordan den aktiveres. --> AP og tværbroscyklus
Vi arbejder desuden med træningsfysiologi, hvor vi ser på hvilke krav træning stiller til kroppen og hvilke tilpasninger kroppen gør sig når den udsættes for træning
Vi arbejder med den grundlæggende anatomi for de  - for arbejdsfysiologien - mest interessante indgående dele: hjerte, kredsløb, blod og lunger.
Desuden kigger vi naturligvis med sammenhængen mellem dem. Vi ser på hvilke adaptationer der sker, når man arbejder -  både på kort og på lang sigt.

Øvelse: 3 påstande om muskler
Øvelse: EMG og muskeltræthed
Øvelse: Vitalkapacitet
Øvelse: måling af hæmatokrit.
Øvelse: puls og blodtryk i hvile og ved arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kulhydraternes intermediære stofskifte

Vi arbejder med Glykolysen, Krebs´ cyklus og elektrontransportkæden.
vi ser på aerob og anaerob energiomsætning i kroppens celler. Vi kigger på de intermediære produkter, enzymerne og energi-regnskabet i omsætningen af simple kulhydrater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Genetik (2) og nedarvning

Vi gentager DNA´s opbygning, Mitose og meiose, replikation, proteinsyntesen. Grundlæggende fagord, principper og begreber indenfor nedarvning og stamtavler, men udvider også vores begrebsapparat og forståelse med fx to-gen-nedarvning og epistasi.


Øvelse: Hvem er morderen? Gel-elektroforese.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 evolutionsbiologi og populationsbiologi

Grundlæggende evolutionsmekanismer, og dets betydning for populationer og arters udvikling.
Populationsbiologi, hvor vi anvender relevante matematisk-statistiske værktøjer til at behandle og analysere populationsbiologiske informationer.

Øvelse: To-gen-udspaltning hos majs
Øvelse: Bakteriers resistens mod antibiotika som evolutionsforsøg
Øvelse i genetisk drift (papir-øvelse)
Alignment-analyse af arvemateriale (simpel bio-informatik øvelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 immunforsvaret

Immunforsvarets opbygning og funktion - det specifikke, uspecifikke.
Vaccinationer
Betydning af immunisering både i forbindelse med smitte, men også vaccinationer.

Øvelse: Bakteriers resistens mod antibiotika
Øvelse: ELISA-TEST. HIV-antigener.
Øvelse: Corona-test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Enzymer og proteiner

Vi arbejder med hvordan enzymers er opbygget og deres klassificering. Herunder kigger vi på proteiners generelle opbygning.
Vi arbejder med at forstå enzymers virkemåde, muligheder og begrænsninger. Herunder hvordan begrænsende faktorer kan have indflydelse på enzymaktiviteten.


Øvelse: Spytamylase
Øvelse: Bromelin i ananas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer