Y - Gammel Hellerup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Mads Bønnelycke Ziebell
Hold
2022 BI/i (
1i BI
,
2i BI
,
3i BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fordøjelse og kost
Titel 2
Diabetes
Titel 3
DNA opbygning og nedarvning
Titel 4
Hormoner og forplantning
Titel 5
økologi
Titel 6
nervesystemet og rusmidler
Titel 7
muskler og træning
Titel 8
Kulhydraternes intermediære stofskifte
Titel 9
Genetik (2) og nedarvning
Titel 10
evolutionsbiologi og populationsbiologi
Titel 11
Økologi 2
Titel 12
immunforsvaret
Titel 13
Enzymer og proteiner
Titel 14
Arktis Tema
Titel 15
biologi på kryds og tværs - repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fordøjelse og kost
Vi ser primært på kilder til næringsstofferne, og på fordøjelsen af dem. Desuden på makronæringsstoffernes opbygning. Vi kigger også på den anatomiske konstruktion af fordøjelsesystemet
kulhydrater
proteiner
fedt
enzymer
Fordøjelses systemet
Øvelse: Dissektion af hvirveldyr (rotte)
Indhold
Kernestof:
Biologi i udvikling; sider: 56-67, 72-84
fordøjelseskanalen og fordøjelsen.pptx
image.png
Dissektion af hvirveldyr .doc
Dissektion af hvirveldyr (2).doc
Create Your Own Criss Cross Puzzle | Discovery Education Puzzlemaker
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Diabetes
Vi arbejder kort med det normale stofskifte inden vi ser på Diabetes type 1 og 2.
Herunder ser vi på insulin-produktion og frigivelse og dennes reguleringen af kulhydrat-optag i kroppen. Desuden ser vi på sammenhængen med andre hormoner som fx glukagon, og vi arbejder med begreber som sult/mæthed og glykæmisk index.
Forsøg: Glykæmisk index
Indhold
Kernestof:
Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte.pdf
Diabetes og insulin Novo; sider: 4-24, 26-32
Diabetes og insulin spørgsmål til kap 1 og 2.docx
Insulin og diabetes kap 3 og 4 arbejdsspørgsmål.docx
Molslaboratoriet. Danmarks Vildeste Sted.
Afsnit
Prøve i diabetes. Prøven er med blyant på papir. Uden hjælpemidler. Prøven handler om s. 8-32 i ´Insulin og Diabetes undervisningshæfte´
diabetes film.docx
Forsøgspersonerne husker at komme fastende. Dvs; ingen mad eller drikkevarer fra kl 22 mandag aften (dog er vand, the og kaffe uden mælk og sukker tilladt)
GI - blodsukker vejledning.docx
Besøgselever 19.01.23 -1i og 1s.doc
Lave diabetes-video færdig.
Frøsig, Hede, Jørgensen og Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2.udg., Nucleus 2021, 2.udg. 2.opl.; sider: 117-120
DNA opbygning første intro.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DNA opbygning og nedarvning
Vi arbejder med
DNA´s opbygning, Mitose og meiose, replikation, proteinsyntesen. Grundlæggende fagord, principper og begreber indenfor nedarvning og stamtavler.
Øvelse:
Ekstraktion af DNA fra kiwi
Blodtypebestemmelse.
Indhold
Kernestof:
Frøsig, Hede, Jørgensen og Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2.udg., Nucleus 2021, 2.udg. 2.opl.; sider: 117-159
DNA opbygning første intro.pptx
DNA proteinsyntese den første intro .pptx
replikationen og mutationer.pptx
kiwi dna.pdf
DNA afslører Ruslands sidste zar.pdf
Vi gennemgår også artiklen om slægtsskabsanalyse på zar-familien, som I læste i sidste modul.
DNA afslører Ruslands sidste zar arbejdsark.docx
kort gennemgang af 1. bio-aflevering
stamtavler og krydsningsskemaer.docx
Genetikopgaver.doc
Kig på dine - og din families øreflipper. I modulet laver vi krydsningsskemaer og stamtavler for øreflipper.
hormonsystemet kap 6 yubio.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hormoner og forplantning
Vi arbejder med hormonel kontrol af reproduktion, af cyklus hos kvinden, og hvad der sker, når dette ikke fungerer korrekt. Vi arbejder med fosterudvikling og fosterdiagnostik. Desuden kigger vi på betydningen af hormonforstyrrende stoffer hos både manden og kvinden.
øvelse: spørgeskema-undersøgelse af gymnasie-elevers kendskab og erfaring med kønssygdomme og prævention.
Indhold
Kernestof:
Frøsig, Hede, Jørgensen og Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2.udg., Nucleus 2021, 2.udg. 2.opl.; sider: 153-194, 219-223
hormonsystemet kap 6 yubio.pdf
OPFØRELSE AF MENSTRUATIONSCYKLUS.docx
Danskerne fravælger omdiskuteret præventionsform
Arbejdsspørgsmål til in the womb.docx
59242365888_Sophie Emilie Horsbøl Flamand_Spørgeskema om kønssygdomme og prævention.docx
59242321225_Albert Ladefoged Haastrup_Spørgeskema om prævention og kønssygdomme (1).pdf
59242402244_Julie Krener Balling_spørgeskema oimrking kønssygdomme.docx
59242440965_Halfdan Dahl Jespersen_spørgeskema.docx
59242441888_Karla Leisby Antonsen_Prævention og kønssygdomme spørgeskema.docx
59245782404_Daniel Wium-Ullerichs_Spørgeskema.docx
fosterundersøgelser.docx
økologi og fotosyntese.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
økologi
Vi kigger på grundlæggende økologiske begreber og sammenhænge. Herunder arbejder vi med bl.a. fødekæder, energistrømme, abiotiske og biotiske faktorer. Desuden undersøger vi et lille vandløb -
Øvelse: Makroindex i vandløb.
Indhold
Kernestof:
Frøsig, Hede, Jørgensen og Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2.udg., Nucleus 2021, 2.udg. 2.opl.; sider: 219-223, 228-233, 237-250
økologi og fotosyntese.pptx
På vej mod et surt hav arbejdsark.docx
på vej mod et surt hav.pdf
vandløbsundersøgelse Højen Bæk.docx
Vi mødes 8.20 ved Dyssegård station (se billede).
image.png
Vi arbejder med aflevering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
nervesystemet og rusmidler
Vi skal snakke om hvordan nervesystemet er opbygget og fungerer, så vi skal ind på neuroner og gliaceller, samt på hvordan aktionspotentialet sendes. Vi skal også berøre funktionen af agonister og antagonister, samt kroppens belønningssystem. Virkningen af koffein, nikotin og alkohol berøres.
Øvelse:
nerveledningshastighed
to-punkts diskriminering
Indhold
Kernestof:
Medbring din `Biologi i udvikling´ - den skal afleveres.
guide_acrobat_reader.pdf
Yubio A; sider: 403-428, 461-463
E og I-Bog
nervesystemet 1 - opbygning og opdeling.pptx
nervesystemet 2 AP aktionspotentialet.pptx
Undersøgelse af nerveledningshastighed .docx
topunktsdiskriminering .doc
Rusmidlernes_biologi.pdf
arbejdsspørgsmål til afhængighedens gåde.docx
Rusmidlernes Biologi; sider: 24-26, 42-47, 49-52
Vi laver forsøg med dafnier. Kun pigerne
Dafnier og rusmidler .docx
Vi laver forsøg med dafnier. Kun drengene.
Vi arbejder med rusmiddel-fremlæggelser
på vej mod et surt verdenshav.pdf
Opgaver-og-oevelser-forsuring-af-verdenshavene.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
muskler og træning
vi arbejder både med hvordan skeletmuskulaturen er opbygget og hvordan den aktiveres. --> AP og tværbroscyklus
Vi arbejder desuden med træningsfysiologi, hvor vi ser på hvilke krav træning stiller til kroppen og hvilke tilpasninger kroppen gør sig når den udsættes for træning
Vi arbejder med den grundlæggende anatomi for de - for arbejdsfysiologien - mest interessante indgående dele: hjerte, kredsløb, blod og lunger.
Desuden kigger vi naturligvis med sammenhængen mellem dem. Vi ser på hvilke adaptationer der sker, når man arbejder - både på kort og på lang sigt.
Øvelse: 3 påstande om muskler
Øvelse: EMG og muskeltræthed
Øvelse: Vitalkapacitet
Øvelse: måling af hæmatokrit.
Øvelse: puls og blodtryk i hvile og ved arbejde.
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 92-120, 122-126, 484-504, 518-525, 539-550, 563-578
E og I-Bog
Sliding Filament Theory Of Muscle Contraction Explained
Muscle Contraction - Cross Bridge Cycle
Create Your Own Criss Cross Puzzle | Discovery Education Puzzlemaker
arbejdsspørgsmål 498-504.docx
undersøgelse af 3 påstande om muskelkontraktion.docx
Når musklerne ældes.pdf
Arbejdsspørgsmål til når musklerne ældes (3).docx
50 spørgsmål til muskeltræthed og muskelømhed yubio s 518-525 elevversion.docx
Delehold: KUN pigerne. - drengene holder fri
EMG og muskeltræthed .doc
Alle skal have hentet LoggerPro ned på deres computer
Delehold: KUN Drengene - pigerne holder fri
Medbring svar på alle arbejdsspørgsmålene fra 30/10
Samme lektier som sidst
om at besvare opgave-sæt (3).docx
004_gl-2stx181-BIO_A-04062018.pdf
Måling af hæmatokritværdi.docx
Måling af vitalkapacitet.docx
øvelse i puls og blodtryk.docx
vitalkapacitet data
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kulhydraternes intermediære stofskifte
Vi arbejder med Glykolysen, Krebs´ cyklus og elektrontransportkæden.
vi ser på aerob og anaerob energiomsætning i kroppens celler. Vi kigger på de intermediære produkter, enzymerne og energi-regnskabet i omsætningen af simple kulhydrater.
Indhold
Kernestof:
opsamling på triathlon aflevering.pptx
Prøve i de sider vi har læst i kap. 10 `Arbejdsfysiologi og Sundhed´ + De sider vi har læst i kap 2 ´Lunger og Blodkredsløb´ 92-126 ( minus s.103 om Bohr-effekten og afsnittet om EKG og hjerteklapper og hjertelyd)
Yubio A; sider: 800-831
E og I-Bog
arbejdsspørgsmål til 800-804.docx
glykolysen med sidetal fra yubio.pptx
arbejdsspørgsmål s. 813-815.docx
arbejdsspørgsmål 816-821 Krebs´ cyklus .docx
Von Gierkes sygdom.docx
Opgaver i enzymklasser.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Genetik (2) og nedarvning
Vi gentager DNA´s opbygning, Mitose og meiose, replikation, proteinsyntesen. Grundlæggende fagord, principper og begreber indenfor nedarvning og stamtavler, men udvider også vores begrebsapparat og forståelse med fx to-gen-nedarvning og epistasi.
Øvelse: Hvem er morderen? Gel-elektroforese.
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 872-899, 903-924, 928-945, 947-959
E og I-Bog
Arbejdsspørgsmål Yubio 872-881.docx
når kroppen reparerer DNA.pdf
Arbejdsspørgsmål til Når kroppen reparerer DNA.docx
yubio 890-894 genom gener og en lactase historie.pptx
arbejdsspørgsmål sidste del af DNA og genommets sammensætning af andet end exons (1).docx
Transposoner artikel.pdf
Transposoner fagord og centrale pointer.docx
arbejdsspørgsmål.docx
CRISPR artikel.pdf
Arbejdsark-CRISPR-Et-genetisk-vaerktoej-mod-sygdomme .docx
Vildt Naturligt | Kan vi genskabe arter i gen-laboratoriet? | DR LYD
genopfriskning på mutationer.pptx
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
evolutionsbiologi og populationsbiologi
Grundlæggende evolutionsmekanismer, og dets betydning for populationer og arters udvikling.
Populationsbiologi, hvor vi anvender relevante matematisk-statistiske værktøjer til at behandle og analysere populationsbiologiske informationer.
Øvelse: To-gen-udspaltning hos majs
Øvelse: Bakteriers resistens mod antibiotika som evolutionsforsøg
Øvelse i genetisk drift (papir-øvelse)
Alignment-analyse af arvemateriale (simpel bio-informatik øvelse)
Indhold
Kernestof:
to-gen udspaltning vejledning .docx
Yubio A; sider: 1050-1058, 1061-1068, 1076-1085, 1091-1093, 1156-1185, 1196-1213
E og I-Bog
Sanger sekventering_papir tegning.docx
Kun pigerne skal komme.
Preparing an Agarose Gel For Electrophoresis - Edvotek Video Tutorial
Performing Agarose Gel Electrophoresis - Edvotek Video Tutorial
Hvem er forbryderen 2i.docx
Kun drengene skal komme.
778051_AE (3).pdf
Flaskehalse - når genetisk variation går tabt.pdf
Arbejdsspørgsmål til yubio1166-1171 og flaskehalse når genetisk variation går tabt. .docx
Øvelse i genetisk drift.docx
Når man rækker genetikeren en lillefinger.pdf
arbejdsspørgsmål til Når man rækker genetikeren en lillefinger .docx
Arbejdsspørgsmål hår, knogler og gammelt DNA og livets kode livets træ (1) (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Økologi 2
Vi vender tilbage til økologien og kigger på sammenhængen mellem de indgående dele - biotiske og abiotiske. Desuden arbejder vi os hen imod at kunne bygge en sammenhæng med populations og evolutionsbiologi.
Øvelse: Biotopundersøgelse og Biodiversitetsmåling i Bøllemosen/ Jægersborg hegn
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med jeres årsprøver fra 2.g
2i årsprøve.docx
hånddynamometer opgave til 3i.docx
om at besvare opgave-sæt (3).docx
Yubio A; sider: 1268-1299, 1346-1374
E og I-Bog
primærproduktion opgaver.docx
Arktiske fødekæder.pdf
De invasive arter
•Hvad betyder det at en art er invasiv? •Hvor mange invasive arter er der i DK? •Udvælg en invasiv art (og skriv den på tavlen, så andre ikke vælger den samme) •Hvad er artens spredningsveje og nuværende udbredelse, •Spredningspotentiale, levestedets
Biodiversitet i danske skove - center for makroøkologi evolution og klima.docx
opsamling på skovtur.docx
spørgsmål til 1346-1355.docx
27.3
27.3.1
Husk også svar på dine spørgsmål til sidst.
AN1-2024-dff-selvgoedende-planter.pdf
selvgødende planter arbejdsark.docx
Fotosyntese biokemibogen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
immunforsvaret
Immunforsvarets opbygning og funktion - det specifikke, uspecifikke.
Vaccinationer
Betydning af immunisering både i forbindelse med smitte, men også vaccinationer.
Øvelse: Bakteriers resistens mod antibiotika
Øvelse: ELISA-TEST. HIV-antigener.
Øvelse: Corona-test.
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 268-284, 290-298, 300-303, 760-766
E og I-Bog
20 spørgsmål til immunforsvarsfigur.docx
indlægsseddel coronatest.pdf
vaccination mod covid-19 (1).pdf
Statistik og forskning - HPV-vaccination
vaccinationer og smitteværkstedet.pptx
Øvelsesvejledning ELISA test HIV antigener.docx
arbejdsspørgsmål der skal besvares sammen med journalen for ELISA test .docx
det medicinerede menneske kap 5 Allergier.pdf
Det medicinerede menneske; sider: 100-118
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Enzymer og proteiner
Vi arbejder med hvordan enzymers er opbygget og deres klassificering. Herunder kigger vi på proteiners generelle opbygning.
Vi arbejder med at forstå enzymers virkemåde, muligheder og begrænsninger. Herunder hvordan begrænsende faktorer kan have indflydelse på enzymaktiviteten.
Øvelse: Spytamylase
Øvelse: Bromelin i ananas
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 766-776, 779-781, 788, 792-794
E og I-Bog
natrium kalium pumpen.pdf
Opgave-Natrium-kalium-ATPase-subunit-alpha3.docx
1. halvdel af klasselisten (til og med Karla)
2. halvdel af klasselisten læser
Følgende skal læses
Enzymer Bromelin i ananas.docx
lille enzymopgave.docx
myrerr.pdf
opgaver myrer benytter bioreaktorer.docx
Medbring besvarelser på arbejdsspørgsmål fra i går
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Arktis Tema
Indhold
Kernestof:
Michael Arvedlund, Lis Ravnsted-Larsen & Anne-Mette Vire: Økologibogen, Nucleus; sider: 16-22, 34-40, 54-57, 131-161
Alle skal lave en minipowerpoint+ fremlæggelse om deres lektier
medbring økologibogen
Populationsbestemmelse af det arktiske bønnedyr.docx
•Hvad kan du sige om isborekerner? •Hvad kan du sige om hvilke forskere, der kunne være optaget af isborekerner og deres indhold? •Hvad kan du sige om DNA i isborekerner? •Hvordan ville du egentlig selv prøve at få informationer ud af isborekerner? D
1) Tænk over hvad du godt kunne tænke dig at fremlægge om i løbet af foråret. 2) Tænk over hvor du synes du har de største huller i din viden fra1-3.g BioA.
oversigt.docx
Arbejder med fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
biologi på kryds og tværs - repetition
Indhold
Kernestof:
gær-opgave.docx
Data-fra-gaeringseksperiment-4293.xlsx
spytamylase_øvelsesvejledning (Journal + Yubio figurer).docx
bakterier på hjernen.pdf
Undervisningsmateriale-Bakterier-paa-hjernen (1).docx
I kommer til at løse en eksamens-opgave indenfor det emne vi hørte om i går.
testosteronproduktion.pdf
Vi arbejder med et skriftligt eksamens-sæt
eksamensopgave på word fil.docx
eksamensopgaver på word powerpoint.pptx
191187_opg1.xlsx
191187_opg2.xlsx
191187_opg4.xlsx
SPV-KOPI225030307350.pdf
Vi arbejder videre med et skriftligt eksamens-sæt
Alle medbringer arbejdet med eksamensbesvarelser fra sidste uge - husk at det skal ende med en karaktér...som I også skal begrunde
umv.response.dk
tilbage til fremtiden en virusforskers syn på tre år i pandemiernes tegn.pdf
Tilbage til fremtiden en virusforskers syn på tre år i pandemiens tegn.docx
Yubio A; sider: 984-987
E og I-Bog
HW2_Lactosetolerans (3).docx
hardy opg 2 (2).pdf
H-W HIV resistens (6).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424749", "T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424749", "H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424749" }