Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Signe Mentzel Vie
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er liv?
Titel 2 Hvorfor er jeg mig? Forplantning og genetik
Titel 3 Kost og fordøjelse
Titel 4 Økologi - fra organisme til samspil
Titel 5 Fysiologi - når kroppen arbejder
Titel 6 Hvordan påvirkes nervesystemet
Titel 7 Genetik og genteknologi
Titel 8 Immunologi - Forsvar mod virus og bakterier
Titel 9 Muskler og respiration
Titel 10 enzymer, enzymtyper og proteinstruktur
Titel 11 Genetik og evolution
Titel 12 Økosystemundersøgelse, Hormoner og Økotoksikologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er liv?

Bog: Biologi i udvikling 2. udg. Side: 14-18, 21-27 og 33-37

Kort forløb der introducerer biologiske grundbegreber.
Celler og celletyper.
Cellemembranens opbygning og membrantransport. Passiv transport (diffusion, faciliteret diffusion og osmose), aktiv transport, endozytose og exocytose.
Mirkobiologi med fokus på baktierier. Mikrobiel vækst. Bakteriers deling. Væksthastighd og vækstkurve.


Forsøg:
Diffusion i agarterning
Bakterieforsøg med håndvask
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvorfor er jeg mig? Forplantning og genetik

Biologi i udvikling. 2. udg. 117-143, 153-193

DNAs opbygningog proteinsyntese
Kromosomer og celledeling (mitose og meiose)
Typer af mutationer. genotype-fænotype. homozygot-heterozygot. dominant-recessiv. Blodtyper og codominans. Ufuldstændig dominans og PTC. Mendel, krydsningsskemaer og stamtræsanalyse.

Pubertet, hormoner og regulering. Kvindens og mandens kønsorganer. Sædcelledannelse og menstruationscyklus. Befrugtning, prævention og kønssygdomme. Nedsat sædkvalitet, barnløshed og kunstig befrugtning. fosterdiagnostik og Downs syndrom.


Forsøg:
DNA i kiwi
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kost og fordøjelse

Sider læst: Biologi i udvikling 2. udg. side 19-20, 57-84 og pdf'er fra "Diabetes og insulin - undervisningshæfte"

Kostens energirige stoffer: Opbygning af kulhydrater, fedt og proteiner. Vitaminer og mineraler. Fordøjelse og enzymer. Kulhydrater og diabetes. Insulins og glukagon. Produktion og regulering af insulin. Regulering af blodsukker. Kostens betydning, blodsukker og Glykæmisk indeks. Diabetes type 1 og type 2

forsøg:
Enzymforsøg: spytamylase
Glykæmisk indeks (GI)


Forløb afbrudt af studieretningsdag i zoologisk have (øvelse: genetik og chimpanser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økologi - fra organisme til samspil

Starter med grundbegreber og slutter med tur til Ålesund

Nedenstående begreber er behandlet i forløbet.
Økosystem, abiotiske og biotiske faktorer
Fotosyntese og respiration (overblik)
Autotrofe og heterotrofe organismer
De forskellige trofiske niveauer (pirmærproducenter, sekundærproducenter osv)
Primærproduktion, sekundærproduktion, BPP og NPP. Måling af primærproduktion.
Populationsbiologi, habitat, niche og biotop.
Begrænsende faktorer, minimumslov, tolerancetærskel, populationsvækst, populationsbestemmelse.
Konkurrence i økosystemet: inter- og intraspecifik konkurrence
Succession og biodiversitet
Energistrømme, fødekæder, fødenet og energipyramider
Stofkredsløb: kulstofkredsløb, kvælstofkredsløb, fosforkredsløb.
forløb afsluttes med grundig gennemgang af fotosyntese

Forsøg: Primærproduktion hos enårige planter
Forsøg: Spalteåbninger i tulipan

Afsluttes med studietur til Ålesund og besøg på fuglefjeld

Sider læst i Yubio: 1268-1333 og 1346-1350 og 1355-1367 og 1374-1376 og 851-862
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fysiologi - når kroppen arbejder

Et forløb der lægger op til SRO
Gennemgang af fysiologiske grundbegreber og sammenhænge i forbindelse med at kroppen arbejder. Afsluttes med gruppearbejde om doping

Gennemgåede fagbegreber: Opbygning, funktion og regulering af lunger, blodkredsløb og hjerte. Herunder: Lungeventilation, åndingsdybde, åndingsfrekvens. Minutvolumen, pils, slagvolumen.
Blodets bestanddele, hæmatokritværdi og påvirkning ved arbejde og træning.
Blodtryk og venepumper. hjertesygdomme.
Arbejdsfysiologi - genetik og kønsforskelle. Muskelfibertyper. Energi under arbejde. Iltgæld og steady state. RQ-værdier - trænet/utrænet arbejde/hvile.
Kondition og kondital.
Forløb afsluttes med matrixarbejde om doping (EPO, Steroider, gendoping)


Forsøg:
Forsøg med åndingsfrekvens
Forsøg med vitalkapacitet
Måling af hæmatokritværdi
Hjertedissektion
SRO: Koffeins betydning for fysisk præstation (løb)


Sider læst i Yubio: 92-99, 106-126, 148-154, 535-550, 558-568, 575-578 (SRO), 626-629, 644-646, 631-635
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hvordan påvirkes nervesystemet

Sider læst i Yubio: 403-424 og 461-463. Herudover er læst PDF fra andre lærebøger - en del fra KRAM-alkohol

I forløbet er gennemgået:
Nervesystemets opbygning - underinddelinger af CNS og PNS.
Neuroners opbygning, neuroner i hvile og nervesignalets udbredelse. Na-K-pumpe, aktionspotentiale og dets vandring gennem neuron, tærskelværdi.
Summation, IPSP, EPSP, synapsen, agonist og antagonist, transmitterstof. Ionkanaler og ionpumper.
Kemiske påvirkninger af nervesystemet. Gruppearbejde om koffein og nikotin.
Afsluttende fokus på alkohol: Optageles i kroppen, promille, påvirkning af cellemembraner, nedbrydning, tolerans, afhængighed, genetikkens betydning, antabus. Belønningssystemet og dopamin. Elevproducerede postere om Ludomani eller tømmermænd


Forsøg:
Miniøvelse med sanser
Nerveledningshastighed
Alkohol og cellemembraner


Forløb afbrudt af studieretningsdag: Blodets dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Genetik og genteknologi

Sider læst i Yubio: 903-919, 928-959, 972-977, 1050-1068, 1076-1081, 1086-1087, 1089-1094, 1102-1112

Forløbet starter med repetition og udbyggende forståelse af proteinsyntesen. Herunder: RNA, transskription, spliceosomer, exons og introns, promoterere,  translation og den genetiske kode.
Herefter repetition af genetiske grundbegreber og nye begeber: karyotype, allele gener, dominant, recessiv, homozygot, heterozygot, genotype, fænotype, autosomal og kønsbunden nedarvning. Mendels 1. lov. Stamtræer og typer af nedarvning. ufuldstændig dominans og codominans. Multiple alleler og analysekryds
Togensnedarving og Mendels 2. lov, udspaltningsforhold, blodtyper, epistasi og koblede gener.
Genteknologi: PCR og gelelektroforese. DNA-sekvensanalyse. Sanger. DNA-profiler. DNA-biblioteker. Gensplejsning af bakterier og planter.

Forsøg:
Togen-udspaltning i majs
DNA i kiwi
Hvem er forbryderen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Immunologi - Forsvar mod virus og bakterier

Forløb startes med mikrobiologi med fokus på bakterievækst, antibiotika og antibiotikaresistens.
Gennemgang af immunsystemets opbygning - det medfødte og det adaptive fosvar. Det medfødte opdeles i passivt og aktivt. Det adaptive: gennemgang af celletyper og funktion. makrofager, t-lymfocytter (t-hjælpeceller og t-dræberceller), b-lymfocytter (plasmaceller og b-huske). Betydning af MHCI, MHCII, TCR, CD4 og CD8.
Immunrespons ved virus eller bakteriinfektion.
Antigener og forskellige slags antistoffer.
Immunitet og vaccine.
Elisa, antigentest og antistoftest. Autoimmune sygdomme og allergi


Øvelse: Tiny Earth - Elever finder nye antibiotikaproducerende bakterier
Øvelse: Elisa
Øvelse: bakterier og resistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Muskler og respiration



Starter forløber med gennemgang af musklers opbygning, muskelkontraktion, og muskelstyrke og muskeltræthed.
Derefter grundig gennemgang af respiration
Aerob og anaerob energiproduktion. Opbygning og nedbrydning af ATP.
Grundig gennemgang af forbrænding af kulhydrat og regulering: glykolyse, Krebs cyklus og elektrontransportkkæde. Mælkesyregæring og kort om alkoholgæring.


Øvelse: muskelkraft i underarm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Genetik og evolution

Mere genetik, HW, genregulering, epigenetik, stamtræer, evolution og naturlig selektion

Et forløb der starter med at samle op på genetiske grundbegreber og repeterer proteinsyntesen.
Populationsgenetik, Hardy-Weinberg og beregning af allelfrekvenser.
Epigenetik, genregulering og DNA-reperationer
Evolution, naturlig selektion, seksuel selektion, artdannelse og bioinformatik.
Stamtræer, slægtsskab og slægtsskabsanalyse.
Miniøvelse med slikstamtræ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer