Holdet 2022 DA/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mikael Skou Hougaard Jørgensen
Hold 2022 DA/h (1h DA, 2h DA, 3h DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytemotiver
Titel 2 Motiver for mytologisering
Titel 3 Om skriftlighed - det ender med en klumme
Titel 4 Det moderne og det folkelige gennembrud
Titel 5 Hvordan ondskab ser ud - i filmkunst og litteratur
Titel 6 Naturkunst - fra middelalder til antropocæn
Titel 7 Hvad er (det) moderne?
Titel 8 Kvindelige forfattere og feminisme - en kanon?
Titel 9 Store kanoner - en maskulin litteratur?
Titel 10 Breaking!: Nyhedsformidling...
Titel 11 Krig i litteraturen - litteratur om krig
Titel 12 Danskfaglig slutspurt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytemotiver

Hvad er en myte? Hvilken funktion kan en myte have?

Udarbejdelse af remedialiseringer.

Faglige mål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- kanonforfatter

Kernestof:
- tekster fra tiden før 1700
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvem gemmer sig her? 14-11-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Om skriftlighed - det ender med en klumme

Skriftlighedsforløb.

Faglige mål:
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber

Kernestof:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g
- kommunikationsanalyse  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det moderne og det folkelige gennembrud

Forløb i samspil med historie og som faglig optakt til DHO.

Faglige mål:
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag

Kernestof:
- læsning af norsk tekst (uddraget af "Lucie")
- værklæsning (selvvalgt roman)
- kanonforfattere
- læsning af en afgrænset periode før 2000
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv en klumme 22-03-2023
Litterær analyse af "Franz Pander" 02-05-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvordan ondskab ser ud - i filmkunst og litteratur

Hovedfokus på oplevelse, analyse og fortolkning af forskellige udgaver af ondskab og deres fremtrædelsesformer.


Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed

Kernestof:
- værklæsning, dokumentarfilm ("The Act of Killing"). PS: Også arbejdet med dokumentarfilm som værk på grundforløbet.
- værklæsning, digtsamling ("White Girl")
- kanonforfatter
- svensk tekst (klippene fra "Onskan")
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digtanalyse 28-08-2023
Ondskab, forbrydelse og straf a la Ole Kollerød 22-09-2023
Skriv som den ond White Girl (eller Boy) 27-10-2023
ChatGPT får Kunstnerlængsel 13-11-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Naturkunst - fra middelalder til antropocæn

Tematisk forløb med epokale nedslag.

Faglige mål:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

Kernestof:
- kanonforfattere
- tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mågerne kommer - og ulven! 19-01-2024
Censurér klimabenægterne - og tosserne! 06-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hvad er (det) moderne?

Faglige mål:
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- kanonforfattere
- oversat international litteratur
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvad er det moderne? 23-04-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kvindelige forfattere og feminisme - en kanon?

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Kernestof:
- værklæsning, drama ("Et dukkehjem")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Der var engang... 18-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Store kanoner - en maskulin litteratur?

Faglige mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Faglige mål:
- værklæsning, roman ("Den kroniske uskyld")
- kanonforfattere
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3h DA skr. prøve 16-12-2024
3h DA skr. prøve#2 16-12-2024
Mere køn... 08-01-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Breaking!: Nyhedsformidling...

...og andre former for fake news.

Særligt fokus på skriftlighed, herunder akademisk skrivning.

Faglige mål:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g
- kommunikationsanalyse
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3h DA skr. prøve#3 29-01-2025
Eksamenssæt X 05-02-2025
Danskfaglig skrivning 1 19-02-2025
Danskfaglig skrivning 2 28-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Krig i litteraturen - litteratur om krig

Faglige mål:
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer