Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martha Maria Rewers Rahbek Hansen, Susanne Zeest Nygaard, Tina Borregaard
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfortællinger i forskellige medier og genrer
Titel 2 Fortællende journalistik
Titel 3 Mundtlighed og argumentation
Titel 4 Det moderne gennembrud
Titel 5 Sociale forhold i nyere tekster
Titel 6 Natursynet i litteraturen før og nu
Titel 7 Litteraturens dag
Titel 8 Værklæsning: Digte 2014 af Theis Ørntoft
Titel 9 Konstruktiv journalistik
Titel 10 Skriftlighed
Titel 11 Dansk litteraturhistorie
Titel 12 Rap-sprog
Titel 13 Dansk litteraturhistorie fortsat
Titel 14 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfortællinger i forskellige medier og genrer

Formålet med første forløb i studieretningsforløbet er at introducere eleverne til danskfagets identitet, genrer og arbejdsmetoder. Temaet om selvfortællinger går på tværs af litteratur, sprog og medier. Eleverne skal i forløbet analysere selvfortællinger fra nutiden og i ældre tekster. Hovedfokus vil være på lyrik og epik. Undervejs i forløbet skal eleverne lave forskellige skriveøvelser - allerede her skal de lære at udtrykke sig med en personlig stemme.

Desuden indgår i forløbet en gennemgang og analyse af dokumentaren 'Min barndom i helvede'. I denne forbindelse studerer vi forskellige dokumentariske undergenrer og filmiske virkemidler. Eleverne skal selv arbejde med at producere en mikrodokumentar.

Tekster:
I undervisningen er bogen "Fortællingens spejl - et grundforløb i dansk" blevet brugt og klassen har arbejdet med følgende:
Dokumentar: "Min barndom i helvede"
Uddrag fra Christina Hesselholdts "Hovedstolen"
"Do Danska" (2014) af Jonas Suchanek
Dan Turell: "Hyldest til hverdagen" (1984)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fortællende journalistik

Vi gennemgår et forløb om journalistik med fokus på den klassiske nyhedsartikel og kontrasten; den journalistiske fortælling. Forløbet inddrager bl.a. Herman Bang og hans særlige journalistiske skrivestil (feuilletonjournalistik og reportagen). I forløbet arbejder eleverne med at skrive journalistiske tekster, og de lærer at skrive en nyhedsartikel. Vi arbejder med nyhedskriterier og nyhedstrekanten.

Tekster:
Herman Bang: "Branden"
Puk Damsgaard: "Hvor solen græder"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mundtlighed og argumentation

I forløbet arbejder vi med analyse af debatter og taler. Fokus på analyse af argumentation, herunder argumenttyper, appelformer, sproglige troper og figurer og det retoriske pentagram. Som en del af forløbet skal eleverne udarbejde et debatindlæg, som senere skal ombearbejdes til en tale, der skal fremføres i mindre grupper.

Tekster:
Debat om mistrivsel
Dronningens nytårstale (2022)
Statsministerens nytårstale (2023)
Ditte Gieses "Studentertale" (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det moderne gennembrud

Som optakt til DHO arbejder vi med det moderne gennembrud. Der lægges særlig vægt på sædelighedsfejden og kvindernes stilling. Eleverne introduceres til de mest basale begreber inden for facework og sproghandlinger, og de lærer at anvende disse begreber som et led i personkarakteristik og dialoganalyse i uddragene af "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen. Her kigger vi kort på de feministiske bølger og hvordan kønsroller har udviklet sig fra sædelighedsfejden til #Metoo. Vi bruger bogen "Det Moderne Gennembrud #Metoo"

Tekster:
Af: "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
J.P. Jacobsen: "Fra husets tag"
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
"Herman Bang og de stille eksistenser"
Elisabeth Grundtvig: "Et sædeligt lighedskrav"
Georg Brandes (svar til Elisabeth Grundtvig): "Engle"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sociale forhold i nyere tekster

I dette forløb arbejder vi med nyere klasselitteratur, sprog og medier, der taler oppefra og nedefra, og som diskuterer, problematiserer og provokerer et klasse-Danmark. Vi undersøger, hvorledes klasse tematiseres, og hvordan klasseidentitet manifesterer sig politisk, kulturelt og æstetisk. Som en afsluttende del af forløbet læser vi romanen ’Hvis der skulle komme et menneske forbi’ af Thomas Korsgaard.

Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
Yahya Hassan: "Ghettoguide"
Morten Pape: Af: "Planen"
Kaspar Colling Nielsen: Af: "Mount København" kapitlet: "Opgangen"
Kristian Bang Foss: Af: "Frank vender hjem"
Tessa + OrgiE: "Blæstegnen"
Afsnit af "Prinsesserne på blokken"
Podcast: "Generationen" af Babak Vikili

Teoritekst: "Ingenmandsland"
Et debatindlæg om Ghettoer: Wilken, Thomas: “Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer”, Information 24.04.2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Natursynet i litteraturen før og nu

Længerevarende forløb om natursynet og udviklingen heraf i ældre og nyere tid. Fokus på følgende litteraturhistoriske perioder: Middelalder, romantik/romantisme, konfrontationsmodernisme og nyere tid. Vi læser desuden Theis Ørntofts digtsamling 'Digte 2014'. Eleverne arbejder med litterær analyse og fortolkning og går litteraturhistorisk til værks, og vi perspektiverer til natursynet i nyere tid med fokus på modsætningen mellem harmoni og dystopi. Og med fokus på begreber som holocæn, antropocæn, the mesh, antropocentrisk og diffus.

"Elverhøj" (tryllevise)
"Guldhornene" af Adam Oehlenschläger
"Grantræet" af H.C. Andersen
"Marie og Vesterhavet" af St. St. Blicher
"Jern" af Klaus Rifbjerg
"Nu falmer skoven trindt om land"
"Cobaltbomben findes" af Inger Christensen
Netflix-serien "The Rain"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Litteraturens dag

Optakt til samt deltagelse i Litteraturens Dag 2024.

Uddrag fra Stine Askov roman "Nøjsomheden"
Uddrag fra Bendicte Huangs roman "Døtreskole"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Værklæsning: Digte 2014 af Theis Ørntoft

Dette forløb er en overbygning til forløbet om natursyn i litteraturen. I dette forløb beskæftiger vi os med klimafiktion i form af digtsamlingen, "Digte 2014" af Theis Ørntoft, der læses som helt værk.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
(LITTERÆRE PERSPEKTIVER):
Her indgår:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

TEKSTER:
"Digte 2014" af Theis Ørntoft
"Antropocæn: Mennesket den største miljøfaktor" (s. 24-36) i
"Naturhistorier – en litteraturhistorisk temabog" af Sidsel Toft Christensen og Ivar Lærkesen, 2016.

BEGREBSPIXL:
det antropocæne
the mesh
diffus
kosmos
kaos
mørk økologi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering: "Digte 2014" 09-04-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Konstruktiv journalistik

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
(LITTERÆRE OG MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER):
Her indgår:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.

Her arbejdes metodisk med:
- at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
- at demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
- at navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

TEKSTER:
Lea Korsgaard, 'Den der råber lyver', video, 2018 (https://www.youtube.com/watch?v=fQtJ0rdcqG0).

Hakon Mosbech, 'Bliver du trist og handlingslammet af nyheder? Den her artikel er et forsøg på det modsatte', artikel fra Zetland, 2019
(https://www.zetland.dk/historie/soNVYxp1-mowG5yzk-77a40).

Hakon Mosbech, 'For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer. Så blev hans advarsel til en opskrift', artikel fra Zetland, 2019
(https://www.zetland.dk/historie/s8yvddEv-a8dQKjjz-d9b75).

Sekundærlitteratur:
Constructive Institute, 'A global call for constructive journalism', video, 2019

BEGREBSPIXL:
Nyhedskriterier (VISA-K)
News-avoiders
Galtungs 12 nyhedskriterier
Klassisk journalistik
Konstruktiv journalistisk
Nyhedstrekant
Peak end-modellen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel: Verdens tilstand 14-05-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Skriftlighed

I dette korte skriftlighedsforløb har vi hovedsageligt fokus på den debatterende artikel og arbejder med, hvordan man kan bygge en argumentation op ved brug af sproglige virkemidler. Vi arbejder desuden med den personlige stemme ud fra bogen "Dyrk din personlige stemme" af Camilla Aaquist og René A. Christoffersen. Her kigger vi primært på troper og figurer samt varieret sætningsopbygning i forbindelse med den personlige stemme, (sproglig) struktur i opgaven samt at bygge argumentationen op.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dansk litteraturhistorie

Et kronologisk overblik over litteraturhistorien med fokus på genreforståelse, litterære begreber, tendenser og overgange - og med perspektivering til litteraturhistoriske læsninger fra 1. og 2. g.

Vi starter ved den mundtlige kultur og læser eddaer, folkeviser og saga. Og springer videre til Oplysningstiden både med fokus på deisme og pietisme og hvad de to retninger gjorde for litteraturen. Så arbejder vi med Romantikken (nationalromantik og universalromantik) samt Romantisme (med perspektiveringer til Biedermeier og poetisk realisme samt "Det interessante" og "genitanken") som vi læser som en overgang til Det moderne gennembrud (kritisk realisme, naturalisme og impressionisme) og læser til sidst J.P Jacobsen, som repræsentant for både det moderne gennembrud (naturalisme), symbolismen (nyromantikken) og Det Folkelige Gennembrud.

Tekster:

"Vølvens spådom" (edda-digt)

"Af: Njals saga" (saga)

"Stolt Elins Hævn" (med perspektivering til "Elverhøj" fra 2.g) (folkeviser)

Brorson: "Mit hjerte altid vanker" (digt, oplysningstiden)

Holberg: "Af: Den stundesløse" + Af: "Niels Klims underjordiske rejse"  (Oplysningstiden)

H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (nationalromantik) + "Den lille pige med svovlstikkerne" (Romantismen)

Grundtvig: "Danmarks Trøst" (nationalromantik)

Adam Öehlenschläger: "Der er et yndigt Land" (nationalromantik) og af: "Sanct Hansaften Spil" (universalromantik) og med perspektivering til "Guldhornene" som de arbejdede med i 2.g.

(De forskellige nationalromantiske sange/digte perspektiverer vi til nationalisme i dag bl.a. ved at inddrage Natasjas "Gi mig Danmark tilbage")

Steen Steensen Blicher: "Sildig opvaagnen" (værk) (Romantisme, især den upålidelige jeg-fortæller)

Amalie Skram: "Karens jul" (Det moderne gennembrud, kritisk realisme - med intertekstuelle referencer til "Den lille pige med svovlstikkerne")

Henrik Ibsen: Af: "Et dukkehjem" arbejdede klassen med i 1.g  og vi perspektiverer værket til TV-serien "SKAM" med fokus på intertekstuelle referencer og hvordan kønsroller bliver sat til debat)

Herman Bang: "Foran alteret" (Det moderne gennembrud, impressionisme og kritisk realisme)

Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (Det moderne gennembrud, ironi og kritisk realisme) og med perspektivering til "Ane-Mette", som de læste i 1.g.

J.P Jacobsen: "Et skud i taagen" (med fokus på naturalisme, begyndende symbolisme, gotik (nyromantisme) og det folkelige gennembrud.



Sekundær litteratur: Diverse sider fra "Litteraturhåndbogen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Rap-sprog


Materiale fra Jan Aasbjerg Petersen: "Det' sprog til et beat - hiphop under danskfaglig lup"
Kapitler læst: "Introduktion" + "Veje ind i hiphoppen - og ud igen" (fase 1, 2 og 3)

Fokus: Sproglig analyse, rimstrukturer, usammenhængende sammenligninger, semantik, tone/stemning, sproglege, argumentationsanalyse + klassiske roller (hiphop som modkultur + autenticitet i dansk hiphop)

Klassen har til slut i forløbet selv valgt et album (værk) som de har arbejdet med  i forskellige grupper. De har arbejdet med hhv. tekster, musikvideoer, hjemmesider, sociale medier, egen rap/musikvideo og iscenesættelse - og fremlagt for resten af klassen.

Værk: Ukendt kunstner: "Forbandede ungdom" (2013)

Forløbet har haft meget fokus på gruppearbejde samt fremlæggelser med talepapir
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 13 Dansk litteraturhistorie fortsat

Efter en lille pause fra litteraturhistorien fortsætter vi, hvor vi slap med at kigge på modernistiske og realistiske retninger i litteraturen fra ca. år 1900 skiftet og frem. Elever står løbende for små forfatteroplæg om kanonforfattere og vi læser et værk (punktroman).

Vi læser følgende tekster:

Johannes V. Jensen som repræsentant for flere litteraturhistoriske perioder (det folkelige gennembrud, symbolismen og tidlig modernist, så hans forfatterskab bruges til at koble litteraturhistoriske strømninger i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet.

Johannes V. Jensen: "På Memphis Station"  (1906)

Futurisme:
Marinetti: "Futurismens Manifest"  (1909)
Emil Bønnelycke: "Gaden" samt figurdigtene "New York" og "Berlin"

Ekspressionisme:
Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" og "Stridsmænd for det vi elsker" fra digtsamlingen "BLOD"
Tom Kristensen: "Landet Atlantis"

Dadaisme og surrealisme:
"Dadamanifest" og "Surrealismens manifest" (1924)
Gustaf Munch-Petersen: "Det underste land"

Socialrealisme:
Martin Andersen Nexø: "Murene"

Efterkrigsmodernisme
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947) (Heretica)
Karen Blixen: "Ringen" (med fokus på litterære analysemetoder)
Klaus Rifbjerg: "Terminologi" (1960) (Konfrontationsmodernisme) og med perspektivering til "..." som de har læst i ...
Peter Seeberg: "Patienten" (60er modernisme, absurd modernisme)

Postmodernisme:
Michael Strunge: "Den hæslige by" samt "Der er et yndigt land" (1980) som vi perspektiverer til Punk i England: The Sex Pistols: "God Save the Queen" (1977)

Minimalisme og 90er-litteratur
Helle Helle: "Roligt ungt par" (minimalisme, hverdagsrealisme)
Christina Hesselholdt: "Hovedstolen" (værk) (punktroman, genrehybrid, autofiktion, postmodernistiske træk, kortprosa, minimalisme, scenisk fremstillingsform) - denne bruges også til en remedieringsopgave, hvor de laver en kortprosatekst om til en lille kortfilm.

00'erne og autofiktion
Jørgen Leth: "Kokkens datter" fra "Det uperfekte menneske" (autofiktion og performativ biografisme) med perspektivering til ...
"KLOVN" (autofiktion og performativ biografisme) med perspektivering til ...




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer