Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Nina Christensen, Olivia Voldby, René A. Christoffersen
|
Hold
|
2022 DA/n (1n DA, 2n DA, 3n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0. Skriv og lev 💘
De moduler der siden 2.g har handlet om skriftlighed, er samlet i ét forløb.
Undervejs har der været fokuseret på anmeldelsen som optakt til den analyserende artikel, på essayet som optakt til den reflekterende artikel, og på kronikken som optakt til den debatterende artikel.
Alt sammen med udgangspunkt i bogserien "Dyrk din personlige stemme 2-3".
Begreber -
Sproglige virkemidler: Anafor, allitteration, hypo- og paratakse, neologisme, maju- og minuskel, semantiske skemaer, sanseskrivning og synæstesi...
Anmeldelsens fire hjørnesten: Oplevelsesrapport, karakterisering, perspektivering og vurdering
Essay: 1) Erkendelse - 2) Bevægelsen fra det konkrete til det abstrakte - og 3) En tydelig afsender
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Gemmeleg
|
09-11-2022
|
2. Drivhuset
|
13-12-2022
|
3. DIGT
|
05-02-2023
|
4. Stilleben - GHG læser
|
12-03-2023
|
5. Prinsesser fra blokken
|
16-04-2023
|
6. Anmeldelse
|
18-09-2023
|
7. Essay om engelske låneord
|
20-11-2023
|
8. Essay om anmeldelser
|
08-01-2024
|
10. Debatterende artikel #2
|
11-03-2024
|
10. Debatterende artikel
|
10-05-2024
|
11. På tirsdag skal jeg dø
|
23-09-2024
|
12. At læse skønlitteratur
|
14-11-2024
|
13.
|
01-12-2024
|
14.
|
19-01-2025
|
15.
|
24-02-2025
|
16.
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Flygtningkrisen 2015 (Grundforløb)
Det overordnede tema i grundforløbet er flygtningekrisen, som belyses ud fra forskellige genrer. Forløbets centrale spørgsmål er: Hvad gør den enkelte fortælling ved sit publikum? Skaber den fx sammenhæng, forståelse, tilknytning, opfordring til handling, frustration, afsky, undren, provokation? Det er selvfølgelig interessant hvad fortællingen gør ved den enkelte, men det afgørende er at kunne se fortællingen og dens kvaliteter i et perspektiv der rækker ud over en selv. Forud for en vurdering følger naturligt en analyse, hvor man sikrer kendskab til fortællingens redskaber og de enkelte genrers muligheder. Med temaet bliver centrale genrer og begreber introduceret, så man kan komme i gang med analysen og frem til en vurdering.
Fælles krav til afvikling af grundforløbet i dansk:
- Temaet flygtningekrisen 2015
- Fælles begreber og fælles fokus, herunder: introduktion til genrerne epik, lyrik og dokumentarfilm
- Analyse af dokumentarfilm (værklæsning)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1. Fristelse og fordærv
Syndefaldet i litteraturen - overgangen fra barn til voksen
I dette forløb om fristelse og fordærv har vi beskæftiget os med et til alle tider yndet motiv i litteraturen og kunsten, nemlig syndefaldet, som vi oprindeligt kender fra Biblens fortælling om Adam og Eva og det skambidte æble. Syndefaldet, tabet af paradiset, skildres i litteraturen ofte som tabet af barndommen der igen opleves som et uskyldstab. Og netop overgangen fra barn til voksen, fra en livsfase til en anden, har gennem tiden kaldt på kunstnerisk fremstilling og har i dette forløb været omdrejningspunktet og fællesnævneren for det læste materiale. Fælles for de læste tekster er det, at overgangen fra barn til voksen skildres som et eksistentielt grundvilkår; som en fælles almenmenneskelig skæbne. Alle skal vi en dag plukke af den forbudne frugt fra kundskabens træ. Alle skal vi lære at skelne mellem godt og ondt, mand og kvinde og liv og død. I dette forløb er det som udgangspunkt den seksuelle vækkelse og med den skammen som eksistentielt grundvilkår, der har optaget os. Alle teksterne - på nær Frk. Escobar - kredser om den seksuelle vækkelse og menneskets uundgåelige møde med denne. Vi har set, hvordan nogen fuldbyrder overgangen fra barn til voksen gennem den seksuelle vækkelse, mens andre mislykkes i deres forsøg, eller mangel på samme.
Kernestof:
1) Syndefaldsmyten. Første Mosebog kap. 3. Bibelselskabet
2) L.O.C: Frk. Escobar. Cassiopeia, 2005
3) Bodelsen, Anders: Drivhuset. Drivhuset, 1965
4) Harpens Kraft. Højskolesangbogen
5) Nabokov, Vladimir: Lolita kap. 13. Lolita, 1955
6) Aronofsky, Darren: Black Swan. 2011
Supplerende stof:
https://altomstoffer.dk/leksikon/kokain
Oplæg ved lærer om syndefaldsmyten
Oplæg ved lærer om folkeviser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Innovationsdag
Innovationsdag med fokus på bæredygtighed.
2 moduler
Vi har læst og skrevet klimadigte.
Tekster læst i undervisningen:
1) Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider. Digte 2014.
2) Rasmus Nikolajsen: Og regnen falder på mig. 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2. Ekspressionisme 1905-1925
I dette værklæsningsforløb har eleverne fået lov til at tage livtag med Rudolf Broby-Johansens skrækekspressionistiske, antilyrisk larmede digtsamling, BLOD, fra 1922, der med sin sprængte form og sit ”usædelige” og tabukrænkende indhold sendte en chokbølge gennem sin samtid og afstedkom intet mindre end en pornografisag.
Formålet med forløbet har været at præsentere eleverne for ekspressionismen som form og indhold. De ekspressionistiske forfattere skrev deres værker i kølvandet på 1. verdenskrig, hvor civilisationen var på sammenbruddets rand. Kendetegnende for den ekspressionistiske litteratur var det derfor, at forfatterne med udgangspunkt i værdisammenbruddet i mellemkrigsårene afsøgte nye virkeligheder. Digtsamlingen BLOD er i høj grad gennemsyret af en oprørsk, vild og mareridtsagtig undergangsstemning. Men gennem digtsamlingens afgrundsdybe mørke anes alligevel en bagvedliggende søgen efter kosmisk samhørighed og ren kærlighed, der glimtvist kommer til syne midt i afsløringen af den borgerlige verdens horisontløse kaos; et spinkelt håb om en anden virkelighed.
Eleverne har desuden læst, remedieret og holdt oplæg om Tom Kristensens digte.
Kernestof:
1) Broby-Johansen, Rudolf: BLOD (digtsamling, 1922)
2) Kristensen, Tom: Det blomstrende Slagsmål (1920), Angst (1920) og Hærværk (1930)
Supplerende stof:
The Minds of 99: Det er Knud, som er død. 2014
Oplæg ved lærer om ekspressionisme
Prøve i sproglige virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
3. Dokumentaren som genre
Dokumentarfilmen er et komplekst og interessant fænomen. På den ene side er den via en underlæggende faktakontrakt forpligtiget over for det, vi kalder virkeligheden. På den anden side ligger der oftest en personlig vision og ide bag. I dag ser vi konstant dokumentarfilm, som overskrider grænser og aktivt bruger fiktionens virkemidler. Man kan tale om genreblandinger, hybrider, faktion osv. Én ting er sikkert: skellet mellem fiktion og virkelighed er ikke klart.
Vi arbejder med at opbygge en forståelse for netop dette. Vi præsenteres for en række forskellige definitioner af, hvad en dokumentarfilm er. Desuden taler vi om, hvad fakta i det hele taget er, og om man nogensinde kan være objektiv, når man undersøger verden. Vi gør brug af følgende tre overordnede dokumentarformer: den observerende, den autoritative og den deltagende.
1) Granild, Dorthe og Mette Wolfhagen: DOX - Forløb i medier. 2016, s. 8-17 (intro til og definition af dokumentargenren), s. 32-43 (de tre klassiske genrer: den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar).
2) Thorsboe, Peter m.fl.: Rejseholdet. Sæson 4. episode 1. 2003. Danmarks Radio. (00:00-05:35)
3) Isager-Nielsen, Bent m.fl.: Danske mord. Sæson 2. episode 4. Jagten på nazi-mordere. 2021. Danmarks Radio. (00:00-03:56)
4) Lorentzen, Thora: Efterskolen. Sæson 1. episode 1. Noget er på vej. 2021. Danmarks Radio. (00:00-06:00)
5) Vilde vidunderlige Danmark. Sæson 1. episode 1. Skoven. 2020. Danmarks Radio. (00:00-02:10)
6) Moore, Micheal: Bowling for Columbine. 2002 (00:00-06:23)
7) Operation X: “Narret til porno”. TV2. 2006
8) Rødbro, Eva Marie: Prinsesser fra blokken. Sæson 1. episode 1. + sæson 1. episode 2. Danmarks Radio. 2016. (VÆRK)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
4. DHO - Det moderne gennembrud
I nærværende dansk-historieforløb har vi beskæftiget os med perioden, det moderne gennembrud. Vi har arbejdet med en realistisk og kritisk litteratur i opbrud, hvis eksistensberettigelse bestod i ”at den satte problemer under debat”. Som de fleste andre litterære perioder var det moderne gennembrud et opgør med den forrige litterære periodes tankegods. Således var det moderne gennembruds realistiske og samfundskritiske litteratur et opgør med romantikkens indadvendte og idealistiske litteratur. Alle de problemer, der af romantikerne var blevet fejet ind under gulvtæppet, blev af det moderne gennembruds forfattere så at sige fejet ud igen. Især tre emner blev med det moderne gennembrud gjort til genstand for den overophedede, offentlige debat; nemlig kirke, klasse og køn. I dette forløb er kernestoffet altså valgt ud fra ønsket om, at kernestoffet repræsenterer den litterære behandling af netop disse tre emner.
Som en fortsættelse af det moderne gennembruds litterære ideal om realisme, fulgte det folkelige gennembrud i begyndelsen af 1900-tallet. Af denne grund har vi i undervisningen også læst litteratur skrevet af det folkelige gennembruds forfattere; en litteratur, der var kendetegnet ved, at den var skrevet "fra folket til folket".
Udover at forbedre elevernes kendskab til perioden har vi i dette DHO-forløb arbejdet hen mod en kultivering af elevernes studieforberedende kompetencer. Især det videre arbejde med udviklingen af de studieforberedende skrivekompetencer har været vægtet højt. Eleverne har øvet sig i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt såvel som skriftligt. De er herunder blevet trænet i at anvende centrale mundtlige og skriftlige fremstillingsformer. I arbejdet med de mundtlige fremstillingsformer har eleverne holdt faglige oplæg, samt trænet, hvordan man på fagligt velfunderet vis argumenterer for egne synspunkter. I arbejdet med de skriftlige fremstillingsformer har eleverne udvidet deres forståelse af, hvordan man redegør, diskuterer, analyserer, fortolker og vurderer. Derudover har vi arbejdet målrettet mod at styrke elevernes viden om og evne til at udarbejde problemformuleringer med tilhørende problemstillinger. Sidst men ikke mindst har eleverne fået en grundlæggende introduktion til dansk- og historiefagets identitet og metode, samt en forståelse af, hvordan fagene anvendes i samspil. Eleverne har i forlængelse heraf opnået indsigt i, hvordan den historiske samtid kan præge litteraturen og vice versa.
Kernestof:
Primærlitteratur:
Aakjær, Jeppe: Jens Vejmand. 1905
Bang, Hermann: Skøgens juleaften. 1878
Jacobsen, I. P.: Fru Marie Grubbe - indledningen. 1876
Nexø, Martin Andersen: Lønningsdag – en idyl. 1900
Pontoppidan, Henrik: Fra hytterne. 1887 (VÆRK)
Skram, Amalie: Uddrag af Lucie (s. 175-177). 1888
Sekundærlitteratur:
Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose: Det moderne gennembrud: #Metoo (s. 37-41). Systime. 2019
Fibiger, Johannes mfl.: Litteraturens veje. Det folkelige gennembrud (s. 256-256). Systime. 2012
Kjær-Hansen, Barbara mfl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (s. 1-5). Systime. 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
5. Forfatteren i fokus 🎯
Klassen blev præsenteret for nyere litteratur med fokus på autofiktion.
Begreber -
Selvbiografisk, dobbeltkontrakt og selvfortælling
Paratekst: Avanttekst, peritekst og epitekst
Frontstage, middle region og backstage
Tærskelsituation + Feedbacksløjfe
Minerva-modellen
Intertekstuel reference og dedikation
Hypo- og paratakse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
6. Retten er sat 👨⚖️
Klassen blev præsenteret for og arbejdede med Toulmins udvidede model, dvs. hjemmel, påstand, belæg, (op- og ned tonende) styrkemarkører, rygdækning og (empatisk og repressiv) gendrivelse .
Derudover blev appelformerne logos, patos og (forventnings- og situations-)etos.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
7. Antropocæn litteratur
Forløb om natur og klimakrise i dansk samtidslitteratur- og medier samt metoden økokritik. Forløbet har til hensigt at præsentere en specifik strømning i dansk samtidslitteratur for eleverne, nemlig klimakrisen herunder også opfattelsen af menneskets forhold til naturen.
Eleverne bliver introduceret til den økokritiske metode, som er en litterær metode, der har fokus på menneskets forhold til naturen. Metoden forholder sig kritisk til skildringer af naturen som noget adskilt fra mennesket, da dette fastholder os i et romantisk natursyn, hvor vi tror, at vi vender tilbage til naturen. Ud fra denne teori har vi læst en række danske forfatteres forsøg på at skildre mennesket som sammenvævet med naturen og ligeledes deres stigende fokus på klimakrisen og menneskets andel heri.
Vi arbejde med begreber som mørk økologi, antropocentrisme, biocentrisme, anti-antropocentrisme, the mesh, natur vs miljø m.fl.
Derudover har vi arbejdet kort med cli-fi som genre i en bredere kulturel kontekst bl.a. i film. Vi har arbejdet med klip fra filmen "The day after tomorrow" (2004) og set den danske film "QEDA" (2017) som et bud på en spekulativ cli-fi.
Tekster læst i forløbet:
- Reklame for Færøerne (Visit Faroe Islands)
- Conservation Internationa - "Mother Nature" / "Nature is speaking"
- Greenpeace - "Elegy for the Arctic"
- Eske Mathisen - "Det er ikke til ære for mig"
- Lea Løppenthin - ”nervernes bane” (uddrag)
- Theis Ørntoft - "Digte 2014" (udvalgte digte)
- Adam Oehlenschläger - "Simon Peder"
- Charlotte Weitze - "Den afskyelige" (romanuddrag)
- QEDA (film).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Litteraturens dag
I anledning af litteraturens dag på GHG, arbejder vi med forfatterne Stine Askov og Benedicte Huang forud for deres besøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
8. Forbrydelse uden fortrydelse 🕵️♂️
Klassen læste i slutningen af 2g Emil Aarestrups Paa Sneen (1838) som en kort introduktion til værklæsningen af Steen Steensen Blichers Sildig Opvaagnen (1828)
I 3g vil romantismen blive uddybet med bl.a. litteraturhistorisk kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
9. Sprog er magt 👑
Klassen blev introduceret til og arbejdede med diskursanalyse med aktiv dødshjælp som hovedtema
Faglige fokuspunkter:
- Nodalpunkt, Hegemonisk diskurs, antagonistiske diskurser, ækvivalenskæder, diskursiv kamp, antagonismepar, flydende betegnere, konnotationer og Faircloughs tredimensionelle model
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kristian Lindberg: Kære kvinder hvorfor gør I det her... (Berlingske, 7. august 2024)
-
Spørgeskema: Effektiv, interessant eller redelig
-
Charlotte Jørgensen, om: God og dårlig argumentation (s. 101, 105, 107 og 110)
-
Spørgsmål
-
Aktiv dødshjælp
-
Preben vil dø (Genstart, 30. nov. 2022)
-
DRTV - På tirsdag skal jeg dø: Preben vil dø
-
DRTV - Deadline: Ebbe Preisler - drabsmand med en mission
-
Madsen: Staten vil også bestemme her (Jyllands-Posten, 31. januar 2024)
-
Gammelgaard: Preisler-sagen er ikke et argument for aktiv dødshjælp (Politiken, 17. februar 2024)
-
Græsborg m.fl.: Diskursanalyse i dansk (s. 8-26, 2014)
-
Alice Birch: REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN (2017)
-
Lad døende leve (Leder, Politiken, 14. juli 2024)
-
Mette Frederiksen bør fortryde sit ønske om dødshjælp (Leder - Kristelig Dagblad, 14. juni 2023)
-
Retten til at dø har en uhyggelig bagside (Leder - Berlingske, 22. juni 2023)
-
Hvad vi kan lære af det hollandske dødsrige... (Leder - Jyllands-Posten, 14. juli 2024)
-
Ebbe Preisler_Det skal ikke være en pligt at leve... (Politiken, 14. sept. 2024)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
10. Læsehestens værktøjskasse 🔧🔨
Klassen blev introduceret for og arbejdede bredt med biografisk, nykritisk, strukturalistisk, ideologikritisk, psykoanalytisk og postkolonial læsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
11. Gud er død, og du er helt, helt alene
Klassen blev introduceret for og arbejdede med eksistentialismen. Herunder bl.a. Søren Kierkegaards stadier og Albert Camus' eksistentielle valg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
12. Gud lever
Klassen blev introduceret for og arbejdede med forskellige former for romantik: Nationalromantik, universalromantik og nyplatonisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
13. Tid til tale
Eleverne blev introduceret for og arbejdede med talegenrerne: Deliberativ og epideiktisk
Faglige fokuspunkter: Det retoriske pentagram, det verbale, ekstraverbale og nonverbale sprog, forventningsetos + de fire p'er: power, pace, pause og pitch
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424881",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424881",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424881"
}