Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Alice Bøeg, Olivia Voldby
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og politik
Titel 2 Folkeviser, folkeeventyr og saga
Titel 3 Jeppe på Bjerget (VÆRK)
Titel 4 SkriveCup
Titel 5 DHO kolonialisme
Titel 6 Noveller (VÆRK)
Titel 7 Romantik (Værk)
Titel 8 Dokumentar
Titel 9 Lydfortællinger: True crime
Titel 10 Moderne gennembrud
Titel 11 Nyheder
Titel 12 Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden
Titel 13 Værklæsning Døgnkioskmennesket (VÆRK)
Titel 14 Modernisme og eksistentialisme
Titel 15 Antropocæn tid (VÆRKER)
Titel 16 Opsamling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og politik

Introduktion til argumentation
RETORIK
ARGUMENTATION
• Toulmins modul – Påstand, belæg, hjemmel
• Styrkemarkør, gendrivelse, rygdækning
• Generalisering – fx ”Alle svenskere drikker”
• Ad hominem - Gå efter personen, ikke sagen
• Ad populum - Appel til fx nationalfølelse eller andre gruppe-følelser
• Ad baculum – Trusselsargument – hvis ikke, så…
• Ad verecundiam – appellerer til autoriteter
• Ignoratio – Undviger, taler om noget andet, taler udenom
• Stråmand – opfinder synspunkt, som modstanderen IKKE har.
• Mængdeargument – fx ”Et flertal af befolkningen mener…”
• Lykkeargument – hvad alle kan være enige om – ex ”Vi skal sørge for bedre forhold for….”
APPELFORMER
• Etos
• Logos
• Patos
DISKURSANALYSE
• Nodalpunkt
• Ækvivalenskæder

Man kan søge ekstra forståelse her:
https://skriveportalen.dk/vaerktojskassen/argumentation/
https://dansksiderne.dk/index.php?id=2979
https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html

Vi har arbejdet med Uffe Ellemann-Jensens tale til årsmødet 2022 samt en artikel af Lars Trier Mogensen fra 3. december 2022 fra Information samt andre argumenttyper som fx reklamer og vi har selv konstrueret argumentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Folkeviser, folkeeventyr og saga

Vi har læst:

Litteraturhåndbogen s. 81-84 om Folkeviser
Germand Gladensvend


Grupper har læst og remedieret:

1: Albert, Lea, Selma, Laura, Martin - Agnete og havmanden
2: Oscar, Marie, Storm, Kathrine, Lilja – Ebbe Skammelsen
3: Frederik, Johanne, Sebastian, Christina - Elverskud
4: William Lund, Carl, Thilde, Emma M – Harpens kraft
5: Cornelius, William L, Victoria, Sarah – Jomfruen i fugleham
6: Frederikke, Alma, Oskar, Sofie – Nøkkens svig
7: Conrad, Emma B, Signe, Dagmar – Ridder Stigs fald
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jeppe på Bjerget (VÆRK)

Vi har læst Holberg: Jeppe på Bjerget og arbejdet med oplysningstiden.

Læst Litt. Håndbogen side 116-125 om Oplysningstiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SkriveCup

1U deltog i SkriveCup. www.skrivecup.dk

Temaet var: LYS OG MØRKE
Vi læste følgende tekster:

Uddrag af Mary Shelley: ”Frankenstein” 1816 – da Dr. Frankenstein giver liv til sit monster.
Morten Nielsen ”Døden”, digt fra 1943.
Grundtvig: ”Er lyset for de lærde blot”, 1839 – om lærdom som lys.
Jon Bang Jensen: ”Aften”, 2002 – kortprosa om eksistens.
Jacob Knudsen: ”Se nu stiger solen”, 1890 – om solen som livet.
B S Ingemann: ”Nattevandrerinden”, 1813 – romantisk digt om søskendekærlighed (Incest i romantikken…;0)
Stig Dalager: ”Skred”, 1998 – om dommeren, der vil holde op med at dømme.
Knud Sønderby: ”9. april 1940”, Skrevet 1945 – om at vågne op til besættelsen.
Emil Aarestrup: ”I en landsbykirke”, 1838 – et kærlighedsdigt.

Eleverne remedierede i grupper en selvvalgt tekst.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Noveller (VÆRK)

Læst: Thomas Korsgaard novellesamling "Tyverier", 2019 - NYESTE TID

Eleverne har fremlagt analyse og fortolkning i grupper på 3.

Vi har yderligere læst: Karen Blixen "Ringen", der er analyseret i plenum.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romantik (Værk)

Vi har læst Staffeldt: "Indvielsen".

Vi har set filmen "Mary Shelley".

Eleverne har i grupper  analyseret filmen ud fra tildelte passager med 5-7 skærmbilleder fra filmen.

Vi har læst Litteraturhåndbogen s. 157-166. Eleverne har besvaret spørgsmål til teksten.

Vi har læst uddrag af romanen "Frankenstein". Eleverne har fremlagt analyse i større grupper om afsnit i uddraget.



Grundtvig
HC Andersen: Klokken, Hyrdinden og skorstensfejeren og Skyggen
Oehlenschlæger: Guldhornene
Aarestrup:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Lydfortællinger: True crime

Hvorfor er der så meget true crime i medierne og særligt i lydfortællinger?
Hvordan er forbrydelserne iscenesat, konstrueret? Og hvilke typer true crime-podcasts er i omløb?

Med udgangspunkt i "Podcast" (Dansklærerforeningen, 2020) har eleverne arbejdet med true crime-podcasts. Der er arbejdet med forskellige analytiske tilgange til genren:
- komposition
- fakta- og fiktionskoder
- fortælleforhold og stemme
- lyd (reallyd, speak, effekt, musik)

Vi har arbejdet med story-telling i lydfortællinger.

Eleverne har til sidst i forløbet prøvet kræfter med at producere deres egen true crime-podcasts med udgangspunkt i en selvskrevet fiktiv historie.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Moderne gennembrud

Moderne gennembrud 3u

Grundbog: Romantik og realisme

Vi læste i fællesskab teksterne:
af ”Arternes oprindelse”, J P Jacobsen s 140.
af ”Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes litteratur”, Georg Brandes s.156

Grupper:
1: Marie, Martin, Sarah, Sebastian   
Læs teksten side 7-23 om forholdene i Danmark fra 1830-90.
Udarbejd en grundig fremlæggelse af tekstens vigtigste pointer – husk at resten af klassen ikke læser teksten, så I skal gengive teksten relativt detaljeret. Lav et dokument eller en ppt. Med materialet.
  
2: Oscar K, William, William, William
Læs teksterne side 60-62 og 64-65 arbejderes hverdag i slutningen af 1800-tallet. Gengiv indholdet for klassen – husk, det er kun jer, der har læst det, så det skal fremstilles relativt grundigt (der må gerne være en del genfortælling og gerne længere citater). Giv en tolkning af budskabet i teksten side 64-65. Lav et dokument eller en ppt. Med materialet.

3: Signe, Thilde, Victoria
Læs teksterne af hhv. Ibsen (side 116) og J P Jacobsen (side 145). Alle i klassen kommer til at læse disse korte tekster.
I skal give en analyse og fortolkning af teksterne. Lav et dokument med jeres pointer eller en ppt.

4: Frederikke, Johanne, Kathrine, Lea Kjar-Levin
Læs teksten af Stella Kleve s. 120 (det er svensk, og jeg skal nok hjælpe jer med at få den læst!). Giv en analyse og fortolkning af teksten.
Læs teksten af Elisabeth Grundtvig side 127. Denne tekst kommer hele klassen til at læse.  Giv en forklaring af de vigtigste punkter fra teksten.
Lav et dokument med jeres samlede arbejde eller en ppt.

5: Alma, Andrea, Emma Mendelovit, Lea Skibsted
Læs teksten om malerkunst side 172-173. Gengiv de vigtigste detaljer fra teksten (resten af klassen kommer ikke til at læse den). Lav et dokument eller en ppt.
Vælg nogle af billederne på side 174-189 og beskriv realisme og impressionisme i 1800-tallets slutning i malerkunsten. Lav også her et dokument eller en ppt.


6: Albert, Carl, Dagmar, Emma Bogavac
Læs ”Knokkelmanden” af Pontoppidan på siden 48. Giv en analyse og fortolkning af novellen. Lav et dokument eller en ppt. Hele klassen kommer til at læse novellen.

7: Christina, Laura, Lilja, Selma
Læs novellen ”Murene” af Martin Andersen Nexø (den er ikke i bogen, men er vedhæftet modulet). Giv en analyse og fortolkning af novellen. Hele klassen kommer til at læse novellen.
Lav et dokument eller en ppt.

8: Conrad, Frederik, Oskar E, Oskar L
Læs ”Franz Pander” af Herman Bang. Novellen er ikke i bogen, men er vedhæftet modulet.
Giv en analyse og fortolkning af novellen. Lav et dokument eller en ppt.
Hele klassen kommer til at læse novellen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Nyheder

NYHEDER
3U november-december 2024

Vi skal i dette forløb finde ud af, hvordan nyhedsformidlingen har ændret sig i de seneste årtier. Vi skal arbejde med de faglige begreber, der er på spil i nyhedsformidling.
Det kommer til at handle om:

• De traditionelle nyhedsmedier - papiraviser (opstået gennem 1800-tallet – dog Berlingske Tidende i 1749)
• TV-nyheder (opstået efter 2. VK)
• De moderne nyhedsmedier – (Internet-baserede)

Sammen med forløbet arbejder vi med argumentationsanalyse. Man kan finde argumentationsanalyse beskrevet mange steder – fx her: https://www.gymdansk.dk/argumenttyper.html  
Jeg har også lavet en sammenskrivning i dokumentet: Retorik og stilistik (vedhæftet modulet – og indsat nedenfor) Kan ses i moduloversigt.

Vi skal også arbejde med nyhedskriterierne: AVIS+K, der står for Aktualitet, Væsentlighed, Identifikation, Sensation + Konflikt.


1. Politiken, Ekstra Bladet – Dagmar, William N, Sebastian, Frederikke
2. Berlingske Tidende, BT – Oskar E, Andrea, Lea S, Albert
3. Kristeligt dagblad – Sarah, Frederik, Lilja, Oskar H
4. Information – Lea K, Selma, Marie, William Ø
5. Jyllandsposten – Emma B, Victoria, Kathrine, Oscar K
6. Aktuelt, Land og Folk (disse to medier skal I blot læse om – I skal IKKE finde artikler)
Weekendavisen – William S, Carl, Johanne, Laura
7. TV-avisen (både DR og TV2) – Emma M, Signe, Alma, Conrad
8. Nyhedsstrømmen på nettet (sociale medier, youtube mm) – Martin, Thilde, Christina



OPGAVE:
1. Hvilken historisk udvikling har jeres medie gennemgået?
2. Hvilket politisk parti er mediet traditionelt knyttet til?
3. Hvordan er mediets nuværende fremtrædelsesform (hvordan og hvor kan man læse det)?
4.Find en kort artikel (indslag hvis I har TV/internet) fra dit nyhedsmedie og lav en kort analyse af indholdet ud fra AVIS+K samt retoriske virkemidler.
5. Giv en karakteristik af dit medies nuværende fremtrædelsesform (Papir/net) (reklamer, clickbaits, typer af artikler – med eksempler)
6. Hvilke af de traditionelle nyhedskriterier er stadig aktive i nyhederne i jeres medie?
7. Analyser, hvordan dit medie arbejder på sociale medier.
8. Vurdér, hvordan dit medie løber rundt økonomisk – hvor skaffer de penge fra?
9. Vurdér, hvordan dit medie vil udvikle sig i fremtiden – hvilken rolle spiller de sociale medier i sammenhæng med jeres medie (dette spørgsmål gælder ikke gruppe 8)?


Her kan du finde avisartikler:
https://autologin.infomedia.dk/mediaarchive/unic/deff  Adgang til Infomedia med UNI-login – her kan du finde artikler fra alle danske dagblade.


OPLÆG
Gruppen skal lave et oplæg, som kommer til at vare ca. 5-10 minutter. Her skal I svare på alle spørgsmålene ovenfor – I må selv bestemme rækkefølgen.
I får 3-4 moduler til forberedelse af arbejdet.
God arbejdslyst
VH
Alice

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden

Formålet med det ultrakorte forløb er en introduktion til de fire -ismer:
Futurisme
Dadaisme
Surrealisme
Ekspressionisme
Samt  at forstå disse som konsekvenser af 1. Verdenskrig.

I plenum arbejdes med følgende materiale:

Vi har set og arbejdet med "Den andalusiske hund" 1929, Bunuel
Vi har læst "Gustaf Munch-Petersen "Det underste land"
Broby-Johansen af "Blod" 1922: Bordelpige dræber nyfødt" og "Stridsmænd for det vi elsker".
Hugo Ball: "Karawane" samt uddrag af Dadaismens manifest (Ball).
Bønnelycke "Aarhundredet" samt uddrag af Futurismens manifest (Marinetti)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" Her med særligt fokus på stilistik.

Af dette meget korte forløb vil kun EKSPRESSIONISME være egentligt pensum. - ekspressionisme bliver genoptaget i Modernisme/eksistentialisme-forløb i foråret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Værklæsning Døgnkioskmennesket (VÆRK)

Klassen læser henover jul romanen: Døgnkioskmennesket af Sayaka Murata.

Vi arbejder med romanen de første moduler efter jul.

Læsningen foregår sideløbende med andet forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Modernisme og eksistentialisme

Læst i Litteraturhåndbogen siderne: 330-35, 355-359

Martin A Hansen: Soldaten og pigen
Peter Seeberg: Eftersøgningen
Leif Panduro: Uro i forstæderne
Klaus Rifbjerg: Badeanstalten
Genlæst: Karen Blixen: Ringen
Klassen blev præsenteret for et kort uddrag ad Inger Christensen: Det.
Læst uddrag af Villy Sørensen om Velfærdsstaten fra Digtere og Dæmoner.

Arbejdet med begreberne 1. og 2. fase-modernisme (den bekendende og den erkendende fase).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Antropocæn tid (VÆRKER)

Vi har set afsnit 1 og 2 af serien Familier som vores af Thomas Vinterberg (VÆRK)

Vi læst og arbejdet med digtsamlingen "Digte 2014" af Theis Ørntoft (VÆRK) efter følgende plan:

Gruppe 1 og 2 arbejder med afsnittet ”Sort frekvens” 8-19
Gruppe 1: Beskriv og analysér alle de oplysninger, der er om digter-jegets handlinger om følelser – hvad laver digterjeget? Hvad lytter digterjeget til? (husk citater)
Gruppe 2: Beskriv og analysér afsnittets henvisninger til klimaet. Hvilke metaforer benyttes og hvilket billede får vi af klimasituationen? (husk citater)

Gruppe 3 og 4 arbejder med afsnittet ”Bølge” s. 22-31
Gruppe 3: Beskriv og analysér digterjegets identitet – hvordan opfatter I digterjegets beskrivelse af sig selv? Hvilke metaforer bruger han? (husk citater)
Gruppe 4: Beskriv og analysér digterjegets opfattelse af samfundet – fx politikere og forholdet mellem menneskers ageren i samfund holdt op imod digterjegets opfattelse af klodens tilstand. (Husk citater)

Gruppe 5 og 6 arbejder med afsnittet ”Elephantor” s. 34-43
Gruppe 5: Beskriv og analysér digterjegets opfattelse af tidsaldre. Hvordan er digterjeget knyttet til tid og natur? (Husk citater)

Gruppe 6: Beskriv og analysér afsnittets opfattelse af klimakatastrofen – hvordan fremstilles forholdet mellem menneske og natur og hvilke metaforer benyttes? Hvordan opfatter i de sidste 7 linjer i afsnittet, side 43? (Husk citater)
Gruppe 7 og 8 arbejder med afsnittet ”Arktisk kommando” s. 46-63
Gruppe 7: Find ud af, hvad Arktisk kommando er og relatér det til afsnittets beskrivelse af krig og oprør mellem mennesker. Hvordan beskrives oprør, vold og krig i afsnittet – hvilke metaforer viser dette? Hvordan kan man tolke en sammenhæng mellem klimakatastrofe og krig/vold? (Husk citater).
Gruppe 8: Giv en tolkning af digterjegets tilstand i dette sidste afsnit – er det en undergangsbeskrivelse eller er der nogle former for håb? (husk citater).

Vi har arbejdet med Inger Christensens digt "Alfabet"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Opsamling og eksamensforberedelse

Vi repeterer danskfaglige begreber og samler op på det, vi mangler.

1: Johannes V Jensen - lyriklæsning med begreber.

2:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer