Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Tina Borregaard
|
Hold
|
2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik: ordets magt
Et forløb om mundtlighed (retorik)
Mundtlige udtryksformer og genrer. Eleverne arbejder med retoriske virkemidler: appelformer, kommunikationssituationen (det retoriske pentagram), argumentationsanalyse, transaktionsanalyse samt troper og figurer.
Vi arbejder primært med genrerne: lejlighedstale og politisk tale.
Forløbet slutter med både en mundtlig og skriftlig tale. (fokus er hermed både på metode og analyse: Hvordan analyserer man taler med brug af retoriske virkemidler og hvordan opbygger man selv en tale ved brug af retoriske virkemidler.
Tekster:
1. Helle Borup: "Ud med sproget", retorikkens overbevisningsformer, side 47-57 + s. 19-30, 2008.
2. Susan Mose og Bente Egelund Jensen: "Psykologi i praksis", Transaktionsanalyse, s. 115-117, Systime 2002.
3. Videoklip fra Thomas Vinterbergs "Festen" (lejlighedstale)
4. Barack Obamas sejrstale "Ja, vi kan" (2008)
5. TEDTalk: "How to sound smart in your TEDTalk" af Will Stephen.
6. Pia Kjærsgaard: "En hyldest til hverdagen"
7. Ditte Giese: "Kære studenter: I er den første generation med udsigt til klimakollaps, dårlig økonomi og mindre sex"
8. Tom Andkjær Olsens Vlog på FaceBook:
https://livsstil.tv2.dk/2016-04-26-toms-opsang-til-snotvalpe-deles-igen-og-igen-i-oedelaegger-det-for-folk-som-mig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Skriftlighed
Et forløb hvor eleverne få kendskab til den analyserende artikel. De skal analysere en tale og dermed bruge den fagterminologi, som de har arbejdet med i retorik-forløbet. Vi læser og arbejder med Sofie Lindes tale (2021).
Vi arbejder med:
Struktur
Sprog (stilleje og den personlige stemme)
Fagterminologi
Citatteknik
taksonomi (analyse og perspektivering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Novellegenren og genrehybrider
Vi læser nyere litteratur med fokus på sms-litteratur og digital litteratur og taler i den forbindelse om genrehybrider indenfor novelle-genren (herunder interaktive fortællinger og hyperfiktion). I den forbindelse fokuserer vi især på kompositionen i teksterne.
Tekster:
"Den lille rødhætte" (folkeeventyr)
"Huen" (2014) af Julie Hastrup (sms-novelle)
"Sig altid farvel i tide" (2007) af Ida Jessen (novelle)
"Min" (1988) af Raymond Carver (kortprosa)
"Novelle" (1971) af Per Kirkeby (kortprosa)
"Luboslav Hacek" (2000) af Peter Adolphsen (hyper fiktion)
"Mågerne er søgt ind over byen..." (1990) af Solvej Balle
(Eleverne vælger selv nogle narrative Videospil med fokus på genren og kompositionen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dramagenren (værklæsning)
I forlængelse af genreforløbet får eleverne her en introduktion til dramagenren, hvor vi læser korte uddrag af forskellige dramaer og får en fornemmelse af genren og den tilknyttede fagterminologi (herunder også en sproglig analyse, hvor vi bl.a. arbejder med sproghandlinger, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet, face-work og bygger videre på transaktionsanalysen fra retorik-forløbet.
Tekster:
Line Knutzon: Af: "Torben Toben" (2001)
Holberg: Af: "Den stundesløse" (1726)
August Strindberg: "Den stærkeste" (1889)
Samuel Beckett: Af: "Mens vi venter på Godot" (1952)
Derefter læser eleverne et værk: Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" - hvor vi fokuserer på det moderne gennembrud med særligt fokus på kønsroller. Vi perspektiverer til kønsrolledebatten i dag med fokus på den norske TV-serie "SKAM", hvor vi kigger på intertekstualitet og nutidens kønsroller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Optakt til DHO
Klassen arbejder tværfagligt med emnet "Demokrati". Vi arbejder med forskellige analysemetoder - både det retoriske pentagram og socialhistorisk metode - alt efter hvilken genre man analyserer i sin DHO. Vi arbejder både synkront og diakront. Og arbejder med det redegørende, de analyserende og det diskuterende. Samtidig arbejder vi med et overblik over dansk litteraturhistorie samt sammenhængen til den historiske samtid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fra Oplysningstiden til Det folkelige gennembrud
I dette forløb har vi fokus på litteraturhistorien fra Oplysningstiden og frem til det folkelige gennembrud. I oplysningstiden arbejder vi i særdeleshed dramagenren og Ludvig Holberg, men også kort om pietismen i tiden. Herefter kigger vi på, hvad romantikken gjorde op med. I forbindelse med romantikken kigger vi både på universalromantik og nationalromantik, romantisme (det interessante, det romantiske geni) og arbejder med realismebegrebet (poetisk realisme) som en overgang til det moderne gennembrud og kritisk realisme (herunder kigger vi også på naturalisme og impressionisme) og arbejder til sidst med folkelig realisme (og perspektiverer kort til symbolismen).
Tekster:
Oplysningstiden:
Brorson: "Mit hjerte altid vanker"
Holberg: af: "Den Stundesløse" og af: "Niels Klims underjordiske rejse"
Romantikken:
Nationalromantik:
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født"
N.F. Grundtvig: "Danmarks Trøst"
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land"
Universalromantik:
Oehlenschläger: af: "Sankt Hansaften Spil" og "Guldhornene"
Romantisme:
St. Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" (værk)
H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne"
Det moderne gennembrud:
Herman Bang: "Ved Alteret"
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" og "Naadsensbrød"
J. P. Jacobsen: "Et skud i taagen"
Amalie Skram: "Karens jul" (norsk)
Det folkelige gennembrud og socialrealisme:
Johannes V. Jensen
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sprog i sociale medier
Med udgangspunkt i bogen: "Sprog i sociale medier" arbejder vi med forskellige sproglige begreber inden for sociale medier. Eleverne får bl.a. kendskab til kommunikationssituationen (herunder relationskommunikation og indholdskommunikation), sproghandlinger, Roman Jakobsens sprogfunktioner, typer for interaktion (online og ansigt til ansigt), Goffmans backstage, frontstage og middle region begreber, forskellige typer for medialekter. Forløbet afsluttes med en mundtlig aflevering, hvor elevernes evner til at anvende begreberne er i fokus.
Eleverne slutter af med at analysere en selvvalgt Instagramprofil med fokus på de begreber, som vi har arbejdet med i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Film fra studieturen
|
23-10-2023
|
Den debatterende artikel
|
29-10-2023
|
Sproget på sociale medier
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Litterære tendenser fra 90erne til nu
Vi kigger på tendenser i litteraturen fra 1990erne og frem til nutiden
(Minimalisme, Dirty realism, Chick lit, Performativ biografisme og Autofiktion, sms-litteratur/Insta-lit) - med fokus på både komposition og fortælleren samt "portrættet" der tegnes af fortælleren.
I forbindelse med dette forløb har eleverne også lavet remediering af en kortprosatekst fra Hesselholdts punktroman "Hovedstolen", hvor de har produceret film med fokus bl.a. på showing versus telling, isbjergteknikken, sanser og symbolik.
Tekster:
Helle Helle: "Roligt ungt par" og "En stol for lidt" begge fra "Rester"
Raymond Carver: "Min"
Uddrag af "Nynnes dagbog"
Kristina Nya-Glaffey: "Hvid jul"
Jørgen Leth: "Kokkens datter" fra "Et uperfekt menneske"
"Klovn"
Christina Hesselholdt: "Hovedstolen" (værk)
Yahya Hassan: Af "Yahya Hassan" (udvalgte digte)
Nick og Jay: "Tag mig tilbage"
Ankerstjerne: "Vent og se"
Morten Pape: Af: "Planen"
Leonora Christina Skov: Af: "Den der lever stille"
Bianca Fløe: "Trylleformuleringer" og "Kan du heller ikke sove?"
Materiale i forbindelse med Litteraturens dag:
Uddrag fra "Nøjsomheden" af Stine Bødker
Uddrag fra "Døtreskolen" af Benedicte Huang
Forfatteroplæg af: Stine Bødker og Benedicte Huang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fakta- og fiktionkoder i medier og journalistik
Fokus på medier og journalistik: Vi skal arbejde med forskellige nyhedsgenrer (også de mindre klassiske genrer) og derigennem kigge på nyhedskriterier - i den forbindelse vil vinklingen, kommunikationssituationen og fakta/fiktionskoder komme i fokus. Til sidst vil vi undersøge begrebet "Fake News" og diskutere om avisen som medie stadig har en plads i vores tid.
Vi bruger "Ryd forsiden" af Henning Olsson og Henrik Poulsen, Dansklærerforeningen, 2009 og fokuserer på nyhedskriterier, nyhedstrekanten, traditionelle og utraditionelle nyhedsgenrer (nyhedsartiklen, reportagen, interviewet, kommentar, læserbrev, anmeldelse, Lederen, New Journalism og Gossip) samt fakta- og fiktionskoder
Tekster:
Nyhedsartikler fra dagens aviser (karakteristika)
Reportage fra Politiken: "Blodig nat på stenbroen" (20. maj, 1993)
Interview: Meningsinterview med Bertel Haarder
Eksempler på Ledere fra forskellige aviser alle fra samme dag (16. januar, 2018) - fokus på kommunikationssituationen
Oplevelsesjournalistik: Morten Sabroe: "Ondskabens nat"
Fortællende journalistik: Herman Bang: "Nogle fattigbesøg før jul"
Fokus på Fake News: "Det går bedre en nogensinde" (fra Weekendavisen) - i denne forbindelse kigger vi også på netavisen Zetland samt Lea Korsgaards "Den der råber lyver"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skriftlighed
Både med fokus på akademisk skrivning og den personlige stemme
Vi arbejder her primært med den reflekterende artikel (men også akademisk skrivning generelt). Skriveøvelser ud fra bogen:
"Dyrk din personlige stemme" af Camilla Aaquist og René A. Christoffersen.
Her kigger vi primært på troper og figurer samt varieret sætningsopbygning i forbindelse med den personlige stemme samt (sproglig) struktur i opgaven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fra myter til moderne eventyr (periodelæsning)
Fra myter til moderne eventyr - Vi arbejder med en udvikling af tekster der fokuserer på det eventyrlige og med særligt fokus på dobbeltgængermotivet i dansk litteratur (samt fokus på overnaturlige elementer og intertekstualitet) Vi arbejder tematisk med teksterne og perspektiverer til litteraturhistorien (den mundtlige tradition, folkeeventyr (romantikken), fantastisk litteratur, magisk realisme og hybridgenrer i nyere litteratur.)
"Litteraturhåndbogen"
Tekster:
Den ældre Edda: "Vølvens spådom"
Saga: "Af Njals saga"
Folkevise: "Elverhøj" og "Stalt Elins Hævn"
Folkeeventyr: "Manden og hans skygge"
Kunsteventyr: HC. Andersen: "Skyggen"
Karen Blixen: "Aben" fra "7 fantastiske fortællinger"
Fantastisk litteratur: Villy Sørensen: ”Duo”
Magisk realisme: Peter Høeg: "Et spejlbillede af en ung mand i balance"
Charlotte Weitze: "Brødrene"
Kortfilm: "Lille Lise" samt "Tug Me In"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Fakta og fiktion i dokumentargenren
Fakta og fiktion i dokumentargenren
I forløbet arbejder eleverne med fakta og fiktion i dokumentargenren. Vi kigger på fakta og fiktionskoder i forbindelse med filmiske virkemidler som billedbeskæring, kameravinkler, klipning, lys og lyd. I den forbindelse holder eleverne nogle korte oplæg om de mange blandingsformer inden for genren: dokumentarfilm, TV-dokumentar, Dokudrama, Dramadok, Mockumentary, Dogme 95, Reality-dokumentar/realityserie, Realityshow.
Vi taler om vinkling som det bærende element (herunder kommunikationssituationen (faktakontrakt med publikum), autenticitetsmarkører, manipulation, etik og dokumentargenren som en "kreativ bearbejdning af virkeligheden. Herunder tager vi udgangspunkt i parameterhjulet (Litteraturportalen): og kigger på de otte parametre:
Rum - tid
Kunst - journalistik
Oplevelse - oplysning
Iscenesættelse - autenticitet
Subjektivitet - objektivitet
Fiktion - fakta
Mikrosyn - Makrosyn
Det unikke - det almene
Eleverne arbejder også med genrer indenfor dokumentaren: den klassiske dokumentar, den observerende dokumentar, den poetiske dokumentar og den personlige dokumentar.
Tekster:
Dokumentarens fortælleformer fra "Fat om dokumentaren"
"Dogme 95 - et manifest"
Film:
Mockumentary: "AFR" af Morten Hartz Kaplers (2007)
Dokumentarfilm: "Krigsfotografen" af Boris Benjamin Bertram (2019)(Værk)
Dogmefilm: "Festen" af Thomas Vinterberg (1998)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Digtsamling (værk)
Vi læser 2 (nyere) forskellige digtsamlinger, som eleverne hver især har valgt sig ind på:
"YAHYA HASSAN" af Yahya Hassan
og
"Det nemme og det ensomme" af Asta Olivia Nordenhof
Overordet har alle elever fokus på digter-jegets sindstilstand (og analyserer det både socialhistorisk, biografisk og nykritisk) - herunder begreber som autofiktion, selviscenesættelse og eksistentialisme
Vi har også fokus på genren, lyrik og lyriske virkemidler.
Klassen arbejder med forskellige gruppeoplæg som både er analyser af udvalgte digte, men også perspektiverer til andre relevante tekster fra tidligere forløb, så det også fungerer som repetition. Og vi har fokus på, hvordan man skriver et godt talepapir.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Realisme og modernisme i 1900-tallet
Forløbet har fokus på mellemkrigstidens litteratur og de to litteraturhistoriske spor (realisme og modernisme), men starter lidt før og vi perspektiverer også kort til tiden efter (efterkrigsmodernisme og 60er-modernisme + ultrakort om postmodernisme)
Vi starter forløbet med at kigge på forskellen på realisme og modernisme og arbejder her med de forskellige ismer, der opstår i litteraturen på denne tid. (futurisme, ekspressionisme, dadaisme, surrealisme, socialrealisme, (og kort om den efterkrigsmodernisme (absurd litteratur) der kommer efter 2. verdenskrig.)
Tekster:
Johannes V. Jensen: "På Memphis Station" (bruges som eksempel på "tidlig modernisme" + "symbolisme" og dermed en forfatter, som modernister er meget inspireret af.) og J.V. Jensens Himmerlandshistorie "Cecil", som kobling til Det folkelige gennembrud, som vi arbejdede kort med i 2.g)
Futurisme:
Marinetti: "Futurismens Manifest"
Emil Bønnelycke: "Gaden"
Emil Bønnelyckes figurdigte: "Berlin" og "New York"
Ekspressionisme:
Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" og "Stridsmænd for det vi elsker" (fra digtsamlingen "Blod")
Tom Kristensen: "Landet Atlantis - et symbol"
Dadaisme:
Forskellige fonetiske digte + "Dada manifest" og collageteknikken.
Surrealisme:
Af: Surrealismens manifest
Gustaf Munch-Petersen: "det underste land"
Socialrealisme:
Martin Andersen Nexø: "Murene"
Efterkrigsmodernisme (Martin A Hansen: "Soldaten og pigen"), konfrontationsmodernisme (Klaus Rifbjerg: "Terminologi" og 60er modernisme (Peter Seeberg: "Patienten")
og Postmodernisme (Michael Stunge: "Der er et yndigt land" (1980) og "Den hæslige by" (i denne forbindelse perspektiverer vi kort til Punkkulturen i England og USA og ser på intertekstuelle referencer til David Bowies "All the Madmen" og The Sex Pistols "God Save the Queen")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424883",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424883",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424883"
}