Titel
14
|
Modernisme og avantgarde
Vi læser modernistiske tekster og undersøger tiden fra symbolismen og frem, med nedslag i avantgardebevægelserne dadaisme, futurisme og surrealisme. Med sproglig opmærksomhed for øje undersøger vi modernismens evne til at åbne op for andre virkeligheder overfor avantgardens forsøg på at skabe verden på ny og forene liv og kunst.
KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
– tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme (med perspektiver til realisme)
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– verdenslitteratur i oversættelse
– norsk litteratur på originalsprog
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– fra dansk litteraturs kanon læses Tom Kristensen
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
TEKSTER
Primærlitteratur
Hugo Ball, "Dada-manifest", 1916; “Karawane”, fonetisk digt, 1917.
André Breton, "Det første surrealistiske manifest", 1924 (uddrag).
Rudolf Broby-Johansen, "FORÅRET KOMMER TIL CAFÉEN", BLOD, 1922.
Emil Bønnelycke, "Århundredet", Asfaltens Sange, 1918.
Inger Christensen, første sonet fra Sommerfugledalen, 1991.
Tom Kristensen, "Fribytter", Fribytterdrømme, 1920.
Filippo Marinetti, "Futurismens manifest", 1909.
Gustaf Munch-Petersen, “det underste land”, det underste land, 1933.
Sebastian Nathan, “fødderne svævende” og “englene”, Engle, 2024.
Sigbjørn Obstfelder, "Jeg ser", 1893.
Michael Strunge, "Når vi sover", Væbnet med vinger, 1984.
Pia Tafdrup, "Vælter", Når der går hul på en engel, 1981.
Tristan Tzara, "Digt", 1923.
Sekundærlitteratur og -materiale
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens Veje, Aarhus: Systime, 1996 (2004), pp. 287-289; 370-371; 416; 427-428; 432.
Jan Maintz, "Modernitetens mentale kaos", Information, feb. 2020.
KUNSTVÆRKER
Umberto Boccioni, Bevægelsens urform i rummet, 1913, MoMA, New York; Byen rejser sig, 1910, MoMA, New York.
Luis Buñuel & Salvador Dalí, Den andalusiske hund, 1929 (klip).
Emil Bønnelycke, Figurdigtene “Berlin” og “New York”, Tidsskriftet Klingen, 1918.
Marcel Duchamp, Bicycle Wheel, 1916-17; Fountain, 1917, New York; Nøgenmodel går ned ad en trappe, 1911, MoMA, New York.
Max Ernst, Collage fra Une semaine de bonté, 1934.
Wassily Kandinsky, Rytter, 1911, Museum Boijmans Van Beuningen.
Ernst Ludvig Kirchner, Gadescene i Berlin, 1913, Neue Galerie, New York; Potsdamer Platz, 1914, Neue Nationalgalerie, Berlin.
André Masson, Automattegning, 1921, MoMA, New York.
Edvard Munch, Skriget, 1893, Nasjonalgalleriet, Oslo.
|