Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Chris Askholt Hammeken, Martha Maria Rewers Rahbek Hansen
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mundtlighed, argumentation og retorik
Titel 2 Skriftlighed og skrivehandlinger
Titel 3 Ungdomsfortællinger
Titel 4 Videnskabshistorie i litteratur og medier
Titel 5 Virkeligheden fortryllet
Titel 6 Italiensbilleder
Titel 7 Verden i flammer
Titel 8 Oplysning og fornuft
Titel 9 Romantik og følelser
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Tendenser i den nyeste tids litteratur
Titel 12 Blik for køn
Titel 13 Eksistentialisme
Titel 14 Modernisme og avantgarde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mundtlighed, argumentation og retorik

Vi ser på en bred vifte af mundtlige udtryksformer såsom taler, samtaler, talesprog og debatstof med afsæt i klimaretorik og undersøger samtidig klimaretorikkens virkemidler i kampagnefilm og reklamer. Forløbet giver dermed analytiske redskaber til argumentation, retorik, appelformer, kommunikation og medier.   

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  sproglig analyse, fortolkning og vurdering
–  retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse- og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

TEKSTER & MEDIER
Erik Bjerager, ”Skru ned for klimaangsten”, Kristeligt Dagblad, 29. marts 2019.
Caspar Eric, ”Jeg ser dit bitre ansigt forbande mig, fordi I fik nye elbiler, men mistede laksen”, Politiken, 8. december 2018.
Jens Joel, Søren Egge Rasmussen, Christian Poll, Ida Auken & Pia Olsen Dyhr, ”Vores børn fortjener grønne ambitioner”, Politiken,12. maj 2017.
Clement Kjersgaard, ”Generationssvigt”, Debatten, DR, 30. september 2021.
Christian Kloster & Patrick Thomas, ”Danske børn frygter dommedag”, BT, 26. maj 2019.  
Greta Thunberg, ”Tale ved klimamarch”, 2019.

Kampagner og reklamer
Arla - Skridt for skridt mod en bæredygtig fremtid, 2021.
Danish Crown, Klimakontrolleret gris, 2020.
Greenpeace Danmark, ”Danish Crowns greenwashing forklaret”, 2021.
IKEA - Climate Action Starts at Home, 2019.
Kohberg - Dansk mel. Vi er bagere, 2019.
Landbrug & Fødevarer, Klimakampagne, 2020.
McD - Mere på menuen, 2022.

Sekundærlitteratur
Bodil Marie Gade, ”Om argumentation, Stephen Toulmins argumentmodel og appelformerne”, Grundbog i retorik: At vise og overbevise, Systime, 2019 (e-bog).
Rune Kier Nielsen, ”Sådan holder du en god klimatale, POV, 18. oktober 2021.
Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup, “Argumenttyper”; “Klimaaktivisme og taler”, Dansk i tiden, red. Systime, 2021 (e-bog).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvem gemmer sig her? 06-11-2022
Taleskrivning 14-12-2022
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skriftlighed og skrivehandlinger

I dette skriftlighedsforløb har vi fokus på formidlingsbevidst skrivning, skrivehandlinger og formalia i danskfagets skriftlige genrer samt korrekturlæsning. Vi arbejder med mindre skriveøvelser og går i skriveværkstedet for at undersøge, hvordan man skriver debatterende, reflekterende og analyserende.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
- tekster fra 1900-tallet
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- fra dansk litteraturs kanon læses Johannes V. Jensen
- litteraturanalyse og -fortolkning
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1g

TEKSTER
Primærlitteratur
Johannes V. Jensen, “Fusijama”, 1907.
Martin Krasnik, "Den svære toer", Weekendavisen, 11. januar 2023.
Jens Kæmpe, "Det flyder med popcorn i sengen", Kunstens regler, 2019.

Sekundærlitteratur
Maja Bødtcher-Hansen & Susan Mose, Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf, København: Gyldendal, 2019, pp. 11-15; 54-59; 63-64.
Maja Bødtcher-Hansen & Mischa Sloth Carlsen, ”Lyrik”, Med tiden, København: Gyldendal, 2012, pp. 349-353.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende skriveøvelse 19-01-2023
Reflekterende skriveøvelse 25-01-2023
Analyserende skriveøvelse 02-02-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdomsfortællinger

Temaet ungdomsfortællinger anskues ud fra en række litterære og mediemæssige nedslag, der undersøger ungdommeligt følelsesliv, subjektsforståelser og overgangstilstande.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra tiden før 1700
–  tekster fra 1700-tallet, herunder oplysningstid
–  tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
–  fra dansk litteraturs kanon læses: En folkevise, Klaus Rifbjerg
–  verdenslitteratur i oversættelse
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
–  tekster gennem kreative arbejdsprocesser
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
- medieanalyse- og fortolkning (podcast)

TEKSTER
Primærlitteratur
Helle Helle, "Hedebølge", 2000.
Gustaf Munch-Petersen, "til mine forældre", 1932.
Kristina Stoltz, Paradis først, 2020 (romanuddrag).

Medier
Babak Vakili, Familie før alt, 2019 & Generationen, 2021 - Podcast, DR LYD.

VÆRK (digtsamling)
❋ Sebastian Nathan, Honey Moon, 2021.

Sekundærlitteratur
Mikkel Krause Frantzen, "Som en god popsang, når den er allerbedst", Politiken, 4. september 2021.
Malte Frøslev, "Den hellige almindelige forelskelse", Atlas Magasin, 8. december 2021.

Undervisning i podcast ved praktikant og specialestuderende Anna Beyer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 22-03-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Videnskabshistorie i litteratur og medier

Forløbsoptakt til dansk-historieopgaven om videnskabshistorie i litteratur og medier, der belyser kosmos, evolution og videnskabsmanden som karakter.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra 1900-tallet
–  fra dansk litteraturs kanon læses: Johs. V. Jensen, Adam Oehlenschläger
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  sproglig analyse, fortolkning og vurdering
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
–  dokumentartekster
–  medieanalyse- og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
–  analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

TEKSTER
Primærlitteratur
Tycho Brahe, "Om Urania", 1573.
J.P. Jacobsen, Fru Marie Grubbe, 1876 (uddrag).
Johs. V. Jensen, "Interferens", 1906.
Adam Oehlenschläger, "Himmel-Lysene", 1803.

Medier: Dramatiseret dokumentar
Store Danske Videnskabsfolk: Tycho Brahe & H.C. Ørsted, DR, 2016.

Sekundærlitteratur
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens Veje, Aarhus: Systime, 1996 (2004), pp. 88-91, 151-153, 213-218, 265-267, 287.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Virkeligheden fortryllet

Dette litterære tema giver indsigt i mytemotiver, eventyrlige forestillingsverdener og menneskelivets oversanselige erkendelser og erfaringer. Vi analyserer og fortolker ældre nordisk litteratur fra norrøn digtning til middelalder og undersøger det magiske og åndelige i samklang med nyere litteraturs realismebrud og fantastik i alt fra magisk realisme til samfundskritisk sci-fi.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
Her indgår:
- tekster fra tiden før 1700
- tekster fra 1900-tallet
- tekster fra 2000-tallet
- fra dansk litteraturs kanon læses: En folkevise, Karen Blixen
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
–  tekster gennem kreative arbejdsprocesser (remediering)

TEKSTER
Primærlitteratur
Ikarosmyten, Ovids Metamorfoser.
Vølvens spådom, Ældre Edda (uddrag).
Elverskud, folkevise.
Prinds Hvidbjørn, folkeeventyr.
Karen Blixen, "Dykkeren", Skæbne-Anekdoter, 1958.
Jonas Eika, "Alvin", Efter solen, 2018.
Olga Ravn, De ansatte, 2018 (uddrag).
Charlotte Weitze, "Mørke cyklister", Mørkets egne, 2005.

Sekundærlitteratur
Rebecca Allouche, "I en dystopisk virkelighed føles science fiction som realisme", Kristeligt Dagblad, 22. oktober 2021.
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens Veje, Aarhus: Systime, 1996 (2004), pp. 46-47; 68-72; 74-75.
Lasse Horne Kjældgaard, "Tøven overfor det overnaturlige", Information, 1. september 2007.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sci-fi novelle 03-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Italiensbilleder

Vi udforsker forestillinger om Italien i nordisk litteratur, kunst og medier. Klassen skal på studierejse til Firenze, og temaet fungerer som optakt og efterspil til rejseoplevelsen. Fokus er primært på nordiske ideer og tanker om det italienske i romantikken og ind i det moderne. Her bliver Italien et længselsrum for personlig frihed, kærlighed og åndsliv med dannelsesrejsen som centralt omdrejningspunkt.  

Skriftligt fokus er på den reflekterende skrivehandling og udvikling af personlig stemme, der fungerer som skridt på vej mod den reflekterende artikel. Eleverne skriver en illustreret rejsebeskrivelse med refleksioner over studierejsen til Firenze.


KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra 1800-tallet, herunder fra romantik, romantisme og naturalisme
–  tekster fra 1900-tallet
–  fra dansk litteraturs kanon læses H.C. Andersen
–  svensk litteratur på originalsprog
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
–  tekster gennem kreative arbejdsprocesser
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
–  medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
–  visuelle udtryksformer


TEKSTER
Primærlitteratur
H.C. Andersen, “Italien. Indtrædelse i Italien” (Reisebilleder 1 & 2), En Digters Bazar (1842).
H.C. Andersen, “Metalsvinet”, En Digters Bazar (1842).
J.P. Jacobsen, “Arabesk. Til en Haandtegning af Michel Angelo” (1870-74).
Olivia Levison, “Loreley”, Gjæringstid. Kvindebilleder (1881).
Birger Sjöberg, “Längtan till Italien” (1929).
Christian Winther, “Skriftestolen” (1843).

KUNST
Carl Bloch, Fra et romersk osteria, 1866, Statens Museum for Kunst.
C.W. Eckersberg, Marmortrappen, som fører op til kirken Santa Maria in Aracoeli i Rom, 1814-16, Statens Museum for Kunst; Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk, 1815, Statens Museum for Kunst.
Julius Exner, En Gondol, 1859, Statens Museum for Kunst.
Constantin Hansen, Et selskab af danske kunstnere i Rom, 1837, Statens Museum for Kunst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Italiensrejse 26-10-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Verden i flammer

Vi ser på krig i nyhedsformidling og dokumentartekster og forholder os reflekteret til disse udtryksformer ud fra såvel mediemæssige som sproglige perspektiver. Med krig som tematisk ramme opøves derfor et kendskab til mediebilledet i dag.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse- og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

TEKSTER
Primærlitteratur og medier
Alexanders krig: Hvorfor er jeg ikke bange for at dø?, episode 1, DR.dk, 18. juni 2023.
Rasmus Jungersen, "Puk Damsgård har mødt israelske soldater på grænsen ved Gaza: Jeg ved, at mange opfatter det, vi gør, som barbarisk", DR.dk, 22. oktober 2023.
Lea Korsgaard, "Den der råber lyver", video, 2018 (https://www.youtube.com/watch?v=fQtJ0rdcqG0).
Hakon Mosbech, "Bliver du trist og handlingslammet af nyheder? Den her artikel er et forsøg på det modsatte", Zetland, 2019
(https://www.zetland.dk/historie/soNVYxp1-mowG5yzk-77a40).
Hakon Mosbech, "For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer. Så blev hans advarsel til en opskrift", Zetland, 2019
(https://www.zetland.dk/historie/s8yvddEv-a8dQKjjz-d9b75).
Lise Flindt Nielsen, "Hamborg, en levende By med døde Huse", Roskilde Dagblad, 29. oktober 1946.
Gunnar Willum, "Barnegråd i bombekælderen", Weekendavisen, 8. april 2022.

VÆRK (dokumentar)
❋ Boris Benjamin Bertram, Krigsfotografen, 2019.

Sekundærlitteratur
Peter Christensen og Henrik Poulsen, "Store Nyheder - Undersøgende journalistik fra Watergate til fake news", kapitel fra bogen: Journalistik: metoder og genrer, s. 35-59, 2022.
Constructive Institute, "A global call for constructive journalism", video, 2019

Begrebspixl:
Nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt)
I forb. m. 'væsentlighed': nærhed, herhed, derhed, særhed.
News-avoiders
Galtungs 12 nyhedskriterier
Konstruktiv journalistisk
Nyhedstrekant
Peak end-modellen

/Undervisningen har til dels været ved vikar Martha Maria Rewers Rahbek Hansen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Medieanalyse 03-12-2023
Research og analyse af online nyhed 15-01-2024
Reflekterende artikel: 'Verdens tilstand' 25-02-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Oplysning og fornuft

Vi ser på oplysningstidens rationalisme, salonkultur, borgerlige offentlighed og undersøger dramaet, epistlen og epigrammet som genrer. Samtidig arbejder vi videre med argumentation og retorik.  

Til arrangementet Litteraturens Dag møder vi forfatterne Benedicte Huang og Stine Askov.

KERNESTOF OG SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER:
- tekster fra 1700-tallet
- læsning af en afgrænset periode før 2000
- fra dansk litteraturs kanon læses: Ludvig Holberg
Her arbejdes metodisk med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af argumentation

TEKSTER
Primærlitteratur
Ludvig Holberg, "For og imod Te, Kaffe og Tobak", 1748; ”Moralske tanker”, 1744.
J.S. Sneedorff, uddrag af tidsskriftet "Den patriotiske tilskuer", No. 3, 1761.

Sekundærlitteratur
Sune Berthelsen, ”Borgerlig offentlighed”, Rundt om Holberg, 2019.
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens Veje, Aarhus: Systime, 1996 (2004), pp. 116-124.
Daniel Øhrstrøm, "Erasmus Montanus er vores nationalfortælling om, hvordan debatten kører af sporet", Kristeligt Dagblad, 17. februar 2017.

VÆRK (drama)
❋ Ludvig Holberg, Erasmus Montanus, 1723.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvem er lyset for? 17-03-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantik og følelser

I dette periodestudie bevæger vi os fra følsomheden i slutningen af 1700-tallet frem til romantik og romantisme i 1800-tallet gennem nærlæsning af tekster med blik for den litteraturhistoriske kontekst. Tematiske spor som subjektsforståelse, naturopfattelse, nationalitet, kærlighed og længsel indfanger vores historiske fortid og udfoldes i vores aktuelle samtid. Hvordan forstår vi os på det rørstrømske, følsomme og romantiske i dag?


KERNESTOF OG SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet (sentimentalisme, romantik og romantisme)
- læsning af en afgrænset periode før 2000
- fra dansk litteraturs kanon læses: Adam Oehlenschläger, Grundtvig, Steen Steensen Blicher
- verdenslitteratur i oversættelse
Her arbejdes metodisk med:
- litteraturanalyse og -fortolkning (genrebevidsthed, næranalyse, stilistik)
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser (remediering)

EKSKURSION
Guldalderkunst på Den Hirschsprungske Samling og Statens Museum for Kunst
- Omvisning og kreative skriveøvelser


TEKSTER
Primærlitteratur
Jens Baggesen, ”Spidsen af Spiiret”, Labyrinten, 1792-93.
Johannes Ewald, ”Arendse”, Levnet og Meninger, 1774-78.
Johann Wolfgang von Goethe, Den unge Werthers lidelser, 1774 (uddrag).
N.F.S. Grundtvig, "Danmarks Trøst", 1820; "Duggen", 1808.
Thomasine Gyllembourg, ”Den lille Karen”, 1830.
B.S. Ingemann, ”Selv-Citationen”, 1847.
Novalis, Hymner til natten, 1800 (uddrag).
Adam Oehlenschläger, "Guldhornene", Digte, 1803 (1802).
Schack Staffeldt, ”Indvielsen", Digte 1804, 1804.
Emil Aarestrup, "Angst", Digte, 1838.

VÆRK (NOVELLE)
❋ St. St. Blicher, "Hosekræmmeren”, 1829.

Sekundærlitteratur
Katrine Frøkjær Baunvig, "Åh og så videre!", Romantik, Tænkepauser, Aarhus Universitet, 2014, pp. 6-21.
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens Veje, Aarhus: Systime, 1996 (2004), pp. 136-137; 140; 144-156; 159-161; 172-176.

KUNSTVÆRKER OG VISUELLE MEDIER
Disneys Pocahontas, “Vindens farver” (Alan Menken, Stephen Schwartz, Judy Kuhn), 1995.

Emil Bærentzen, Familiestykke, 1828, Statens Museum for Kunst, København.
Caspar David Friedrich, Ishavet, 1823-34, Hamburger Kunsthalle; Munken ved havet, 1810, Alte Nationalgalerie, Berlin; Vandreren over tågehavet, 1818, Hamburger Kunsthalle, Hamborg.
Johan Thomas Lundbye, En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843, Statens Museum for Kunst, København.
Erik Pauelsen, Portræt af digteren Johannes Ewald, 1780, Frederiksborg Nationalhistorisk Museum, Hillerød.
Philipp Otto Runge, Der Morgen, 1808, Hamburger Kunsthalle, Hamborg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den romantiske kærlighed 05-05-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det moderne gennembrud

I dette periodestudie retter vi blikket mod realisme, naturalisme og impressionisme i litteraturen under Det moderne gennembrud, med kig til Det folkelige gennembrud. Hvad sker der, når litteratur sætter problemer under debat? - og hvad indebærer det moderne?

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra 1800-tallet, herunder naturalisme (samt realisme og impressionisme)
–  tekster fra 1900-tallet, herunder realisme  
–  læsning af en afgrænset periode før 2000
–  fra dansk litteraturs kanon læses Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø
–  svensk litteratur på originalsprog
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  sproglig analyse, fortolkning og vurdering
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

TEKSTER
Primærlitteratur
Herman Bang, "Fra Lighuset", 1881; "Den sidste Balkjole", 1887.
Victoria Benedictsson, "Ud fra Mørket", 1888.
Holger Drachmann, "Engelske Socialister", Digte, 1872.
Martin Andersen Nexø, “Tobaksarbejderskerne”, Soldage, 1903.
Ulrich Peter Overby, "Snart dages det, brødre", 1881.
Henrik Pontoppidan, "En Vandringsmand", 1887.
Amalie Skram, "Det røde gardin", 1899.
August Strindberg, "Ett Drömspel", 1902 - i uddrag.

Sekundærlitteratur
Herman Bang, “Impressionisme. En lille replik”, 1890 (uddrag).
Georg Brandes, “Indledning til Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur”, 1872 (uddrag).
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens Veje, Aarhus: Systime, 1996 (2004), pp. 205-213; 219-224; 233-237.

EKSKURSION
Anna Balslevs iscenesættelse af Strindbergs "Et Drømmespil", Skuespilhuset, 2024.

KUNST
Anna Ancher, Pige i køkkenet, 1883-86, Den Hirschsprungske Samling, København.
Edgar Degas, Tre danserinder i gule skørter, 1891, Detroit Institute of Arts.
Claude Monet, Indtryk, solopgang, 1872, Musée Marmottan Monet, Paris; La Gare Saint-Lazare, 1877, Musée d'Orsay, Paris.
Pierre August Renoir, Dans i Moulin de la Galette, 1876, Musée d'Orsay, Paris.
John Singer Sargent, Claude Monet Painting by the Edge of a Wood, 1885, Tate, London.
Bertel Thorvaldsen, Kristus, 1821-27, Vor Frue, København.
Anders Zorn, Omnibus, 1891-92, Nationalmuseet, Stockholm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk Stil 1 02-09-2024
Dansk Stil 2 06-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tendenser i den nyeste tids litteratur

Vi ser på tendenser i ny litteratur og undersøger blandt andet autofiktion, performativitet, klassebevidsthed, socialrealisme, klimabevidsthed og postkoloniale perspektiver i prosa og poesi. Dermed udvider vi repertoiret af redskaber til analyse og fortolkning af litterære tekster, øver metodebevidsthed samt får kendskab til den nyeste tids forfatterstemmer og litterære genrers karakteristika i dag.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
–  verdenslitteratur i oversættelse
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
–  tekster gennem kreative arbejdsprocesser
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
–  visuelle udtryksformer (paratekster)

TEKSTER
Primærlitteratur
Haidar Ansari, Institutionaliseret, 2022 (digte i udvalg).
Amina Elmi, Barbar, 2023 (digte i udvalg).
Édouard Louis, Forvandlingens metode, 2022 (uddrag).
Asta Olivia Nordenhof, det nemme og det ensomme, 2013 (digte i udvalg).
Elias Sadaq, Djinn, 2024 (digte i udvalg).
Leonora Christina Skov, Den, der lever stille, 2018 (uddrag).
Nanna Storr-Hansen, Bøgetid, 2022 (digte i udvalg).

VÆRK (ROMAN)
❋ Édouard Louis, Hvem slog min far ihjel, 2023 (2018).

Sekundærlitteratur
Poul Behrendt & Mads Bunch, "Performativitet og paratekst", pp. 23-29, Selvfortalt, Dansklærerforeningens forlag, 2016 (2015).
Claus Christensen & Peter Jensen, "Introduktion", Livsværk, Dansklærerforeningens forlag, 2008, pp. 11-29.
Hans Lind, "Forbindelsen mellem chips, klimakrisen og poesi", Atlas Magasin, 2016.
Kathrine Tschemerinsky, "Vi er, hvad vi fortæller", Weekendavisen, 20. september 2024.

Medier
Avistid med Bennike: Diezdag – Christian Bennike taler med Anna Libak og Poul Pilgaard, Podcast, Weekendavisen, 1. oktober 2024.  
Édouard Louis i Deadline, 9. januar, 2023: ”For underklassen er politik ligeså intimt som det første kys”.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk Stil 3 03-11-2024
Dansk Stilesæt 1 08-12-2024
3x DA skr. prøve 16-12-2024
3x DA skr. prøve#2 16-12-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Blik for køn

Vi undersøger køn i sprog, medier og litteratur ud fra et fokus på kønsdiskurser, queerteori, nonbinaritet, feminisme, nye maskulinitetsidealer og #MeToo-bevægelsen.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra 1700-tallet, herunder fra oplysningstid
–  tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
–  fra dansk litteraturs kanon læses Ludvig Holberg
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
–  tekster gennem kreative arbejdsprocesser
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
Argumenterende tekster og taler.
Her arbejdes metodisk med:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
Nyhedsformidling og visuelle udtryksformer.
Her arbejdes metodisk med:
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse- og fortolkning
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

TEKSTER
Primærlitteratur
Kåre Fog og Lone Nørgaard, "Ja, biologien er dybt uretfærdig. Så fat det dog", Politiken, 19. august 2020.
Anne Sophia Hermansen, "Når en kjole ikke bare er en kjole", Weekendavisen, 16. september 2022.
Ludvig Holberg, Niels Klims underjordiske rejse, 1741 (uddrag).
Inger Christine Løwe, ”Forfatter Ida Holmegaard: Det kan simpelthen ikke passe, at der kun findes to kønskategorier. Det er ikke sådan, det føles, jeg gider det ikke.”, Politiken, 8. februar 2020.
Jakob Rosendal, "En mand i kjole bliver altså ikke vores civilisations endeligt", Politiken, 27. december 2020.
Laurits Sandborg, "Et nyt maskulinitetsideal", Information, 30. september 2022.

Sekundærlitteratur
Ditte Campion, “Socialkonstruktivisme og køn”; ”Diskursanalyse”, Blik for køn, Dansklærerforeningens Forlag, 2016. pp. 10-22; 23-27.
Michelle From Hoxer, ”Ida følte sig forkert i prøverummet”, DR, 31. januar 2020.
Lone Nikolajsen, "Dengang Holberg skrev Niels Klim skelnede man ikke mellem fiktion og fakta", Interview med Simona Zetterberg-Nielsen, Information, 11. november 2022.

Gruppeopgaver ud fra følgende tekster:
Linea Maja Ernst, "Det universelle sexobjekt", anmeldelse af Tobias Rahims digtsamling, Weekendavisen, 18. november 2022.
Cille Lewinsky, "Kan røvryst, fake bryster og letpåklædte billeder være feminisme?", Alt for damerne, 2017, pp. 14-19.
Sofie Linde, Tale ved Zulu Comedy Galla, 2020.
Freja Marquardt, "Tobias Rahim har ret. Bag solbrillerne græder mændene", Berlingske, 25. juli 2022.
Tessa, "Nytårstale 2021", Deadline, 2. januar 2021.

MEDIER
Tobias Rahim, "Når mænd græder", 2022.
Ditlev Tamm - Professor på høje hæle: Modens kønskæmpere, DR, 12. juni 2022.

KUNSTVÆRKER
Kristian Zahrtmann, Adam i Paradis, 1914, privateje; Loke, 1912, privateje; Madam Ullebølle som bacchantinde, 1888, privateje; Sokrates og Alkibiades, 1911, Statens Museum for Kunst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3x DA skr. prøve#3 29-01-2025
Dansk Stilesæt 2 02-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksistentialisme

Fokus er på eksistentialisme som filosofisk strømning i skønlitteraturen. I læsecirkler analyseres tekster i samspil med filosofiens eksistenstænkning hos Kierkegaard, Sartre, Camus og Simone de Beauvoir.

KERNESTOF OG SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
–  svensk litteratur på originalsprog
–  verdenslitteratur i oversættelse
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  sproglig analyse, fortolkning og vurdering
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk


TEKSTER
Primærlitteratur
Franz Kafka, "Foran loven", 1915.
Søren Kierkegaard, "Begrebet Angest" (uddrag), 1844; Enten-Eller: "Om Valget", 1843; "Forførerens Dagbog" (i uddrag), 1843.
Jean-Paul Sartre, Eksistentialisme er en humanisme (uddrag), 1946.
Edith Södergran, "Triumf att finnas till", Septemberlyran, 1918.

VÆRK (ROMAN)
❋ Martin A. Hansen, Løgneren, 1950.

Sekundærlitteratur
Johannes Fibiger og Gerd Lütken, Litteraturens Veje (Om Heretica og eksistentialistisk filosofi), Aarhus: Systime, 2012 (1996), pp. 313-316.
Nanna Nørby Hansen, "Vi trækker næsten vejret gennem ironi: 75 år gammel romanklassiker siger noget helt særligt om Danmark, mener Margrethe Vestager", DR.dk, 17. februar 2025.
Liselotte Henriksen, "Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip", Eksistentialisme i dansk, Aarhus: Systime, 2017, pp. 14- 27.
Marianne Stidsen, Rilkes Engle: Eksistentialismen i går, i dag, i morgen, Dansklærerforeningen, 2016, pp. 22-36.
Cecilie Egholm Tonnesen, "Lige meget om du er spidsborger, æstetiker eller etiker, kan Kierkegaard lære dig noget om dannelse på nettet", Information, 5. april 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Modernisme og avantgarde

Vi læser modernistiske tekster og undersøger tiden fra symbolismen og frem, med nedslag i avantgardebevægelserne dadaisme, futurisme og surrealisme. Med sproglig opmærksomhed for øje undersøger vi modernismens evne til at åbne op for andre virkeligheder overfor avantgardens forsøg på at skabe verden på ny og forene liv og kunst.

KERNESTOF OG DANSKFAGLIGE PERSPEKTIVER
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
–  tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme (med perspektiver til realisme)
–  tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
–  verdenslitteratur i oversættelse
– norsk litteratur på originalsprog
–  læsning af en afgrænset periode før 2000
–  fra dansk litteraturs kanon læses Tom Kristensen
Her arbejdes metodisk med:
–  litteraturanalyse og -fortolkning
–  anvendelse af relevante litterære metoder
–  litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
–  tekster gennem kreative arbejdsprocesser
SPROGLIGE PERSPEKTIVER
–  sproglig analyse, fortolkning og vurdering
–  produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

TEKSTER
Primærlitteratur
Hugo Ball, "Dada-manifest", 1916; “Karawane”, fonetisk digt, 1917.
André Breton, "Det første surrealistiske manifest", 1924 (uddrag).
Rudolf Broby-Johansen, "FORÅRET KOMMER TIL CAFÉEN", BLOD, 1922.
Emil Bønnelycke, "Århundredet", Asfaltens Sange, 1918.
Inger Christensen, første sonet fra Sommerfugledalen, 1991.
Tom Kristensen, "Fribytter", Fribytterdrømme, 1920.
Filippo Marinetti, "Futurismens manifest", 1909.
Gustaf Munch-Petersen, “det underste land”, det underste land, 1933.
Sebastian Nathan, “fødderne svævende” og “englene”, Engle, 2024.
Sigbjørn Obstfelder, "Jeg ser", 1893.
Michael Strunge, "Når vi sover", Væbnet med vinger, 1984.
Pia Tafdrup, "Vælter", Når der går hul på en engel, 1981.
Tristan Tzara, "Digt", 1923.

Sekundærlitteratur og -materiale
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens Veje, Aarhus: Systime, 1996 (2004), pp. 287-289; 370-371; 416; 427-428; 432.
Jan Maintz, "Modernitetens mentale kaos", Information, feb. 2020.

KUNSTVÆRKER
Umberto Boccioni, Bevægelsens urform i rummet, 1913, MoMA, New York; Byen rejser sig, 1910, MoMA, New York.
Luis Buñuel & Salvador Dalí, Den andalusiske hund, 1929 (klip).
Emil Bønnelycke, Figurdigtene “Berlin” og “New York”, Tidsskriftet Klingen, 1918.
Marcel Duchamp, Bicycle Wheel, 1916-17; Fountain, 1917, New York; Nøgenmodel går ned ad en trappe, 1911, MoMA, New York.
Max Ernst, Collage fra Une semaine de bonté, 1934.
Wassily Kandinsky, Rytter, 1911, Museum Boijmans Van Beuningen.
Ernst Ludvig Kirchner, Gadescene i Berlin, 1913, Neue Galerie, New York; Potsdamer Platz, 1914, Neue Nationalgalerie, Berlin.
André Masson, Automattegning, 1921, MoMA, New York.
Edvard Munch, Skriget, 1893, Nasjonalgalleriet, Oslo.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer