Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Iben Lundgren Nielsen
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Antropocæn litteratur
Titel 3 Grønland
Titel 4 Litterære analysemetoder og den upålidelige fortæl
Titel 5 Lyrik og litteraturhistorie
Titel 6 Natursyn og studietur til Norge
Titel 7 Værklæsning: Tour de chambre
Titel 8 Dokumentar
Titel 9 Dokumentarforløb fortsat
Titel 10 Epikforløb
Titel 11 Blodbryllup

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Læste tekster (alle tekster kan findes på modulerne i forløbet):
Argumentation, fra: Grundbog i retorik: At vise og overbevise, Systime
Appelformerne, fra: Grundbog i retorik: At vise og overbevise, Systime
Argumenttyper, fra : Dansk i tiden,  Systime
Om argumenttyper i reklamer, fra: Virkemidler i reklamer, film og kunstbilleder (teksten er stykket sammen af uddrag fra bogen)
Kampagner
At analysere argumentation
Så længe klimakampen påfører folk skam og frygt, vil jeg flyve langt og ofte i protest,  af Christian Langelund Hansen, kronik, Information,  24/2 2020
"Klimabenægternes fem forfejlede grundargumenter", af Mark Maslin, Videnskab.dk, 14 april 2020
"Debat: De tre mest elendige argumenter for klimaskepsis" af Dennis Larsen,  POV International, 16.12.2020
"Hvor kom jeg fra..." af Lone Frank, Weekendavisen, 2/3 2012
Jonas Eika: tale ved  modtagelsen af Nordisk RÅds Litteratur pris, 2019
Eric Cantona, tale ved modtagelsen af ærespris fra UEFA, 2019
Festen, af Thomas Vinterberg, (kun talen holdt ved farens fødselsdagsfest)

Arbejdsformer:
Eleverne har løbende arbejdet med opbygning af- og analyse af egne argumenter
I sidste del af forløbet har vi arbejdet med taleskrivning og lavet små øvelsesopgaver i modulerne med fokus på emne, topikliste, disposition, sproglig variation, anafor, epifor, allitteration, metafor, realplan og biledplan, semantiske skemaer, påstand, belæg, gendrivelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antropocæn litteratur

Læste tekster:
"Antropocæn og vendingen mod kloden" af Gregers Andersen, udgivet i Dansk noter, 3/2015
"Nature speaking", YouTube
Teotwawki, Lars Skinnebach og Goodiepal, 2018 (uddrag: Timo og Dana)
Vejen, af Cormac McCarthy, 2006, dansk oversættelse (uddrag)
The Road, John Hillcoat, 2009 (værk)
The Last og Us, sæson 1, uddrag
"Det er forvirrede tider" af Theis Ørntoft, Digte 2014
Vi må smadre ideen om naturen for at redde klimaet", af Mathias Sindberg, Information, 23/9 2017

Begreber:
Antropocæn
Biocentrisme og antropocentrisme
Apokalypse
Mørk økologi

Arbejdsformer:
Gruppearbejde: eleverne lavede egne digte om klimakrisen inspireret af Tristan Tzaras digt "For at lave et digt" fra (1920) men med udgangspunkt i sætninger, de selv havde skrevet, og som afspejlede deres tanker, følelser og refleksioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grønland

Læste tekster:
"Ikerasak - Cristian Vium/hvad er et sted", af Mette Sandbye (program i anledning af Viums udstilling på fotografisk center, Kødbyen København)
Anders Lund Madsen i Den Yderste By, sæson 1, 1. episode (starten) og 4. episode, DRTV
Ivalu, film, af Pipaluk Kreutzmann Jørgensen, Anders Walter, marts 2023 (værk)
Takketale af Niviaq Korneliussen i anledning af uddeling af Nordisk Råds Litteraturpris, 3/11 2021
"Grønland taler - Danmark holder kæft!", skønlitteratur på P1, 3/11 2021
Blomsterdalen, af  Niviaq Korneliusse (uddrag)
TSUMU – HVOR GÅR DU HEN MED DINE DRØMME? dokumentarfilm af Kasper Kiertzner, 2022 (værk)
EN REJSE TIL GRØNLAND, dokumentariske optagelser, 1921
Nanook of the North, Flaherty, 1922 (uddrag)
Micktrix - Den Skæve Grønlænder, YouTube
"Eskimo-isen er også historien om det borgerlige Danmarks svigt", af Jon Stephensen, Berlingske, 19/7 2020
"dansen-med-racisme", Kulturelt: 1 sæson, DRTV (uddrag)
ATLANTIKUMI – Jessie Kleemann, Jeannette Ehlers, Pia Arke, udstilling på Nordatlantens brygge, sept 2022— Jan 2023
"Arkhticós Doloros" by Jessie Kleemann, Documented by CA Reid
"Da der var vilde mennesker i Zoo", af Lise Richter, Information, 21. september 2009 (forkortet)
Til offentligt skue, https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/zoologisk#!/
"Okay, så jeg komme til Tanzania, og jeg forvende palme..." ”White Girl” af Christina Hagen (uddrag)

Desuden:
skriftlig aflevering, analyserende artikel af Tabita af Iben Mondrup (uddrag)

Arbejdsformer:
Eleverne har taget billeder af kunstværkerne på Atlantikume og efterfølgende analyseret og fremlagt for klassen
Studieretningsdag i ZOO-københavn. Eleverne skulle lave små teaterstykker med inddragelse af de problematikkerne og dilemmaer, der kan knytte sig til det, at vi ser på den anden som en fremmed. Teaterstykkerne blev fremført i Søndermarken.

Begreber:
Racisme, etnoæstetik
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Litterære analysemetoder og den upålidelige fortæl

Undervisningsformer
Gruppearbejde:
Grupperne har arbejde med hver deres analysemetode.
Fremlæggelse for klassen:
Hvilket syn på litteraturen ligger til grund for metoden?
Hvad fokuserer metoden på?
Hvilke begreber er centrale i denne metode?
Hvordan arbejder man med teksten indenfor netop denne metode?
Hvad kræver metoden af læseren?
Kort gengivelse af  analysen af ”Tepotten”
Hvilke styrker har metoden?
Hvilke svagheder har metoden?
Selvstændig analyse af Forvanglingen med udgangspunkt i den tildelte metode



Analyse af Udenfor med fokus på den upålidelige fortæller
Upålidelighed handler ikke om, hvorvidt personen i teksten bevidst lyver eller fortier noget, men om, hvorvidt der i teksten kan defineres en modsætning mellem måden jeg-fortælleren eller hovedersonen i teksten opfatter sig selv på, og måden hvorpå læseren opfatter personen.




Læste tekster:
Forvandlingen (Grafisk roman) tekst: Kafka, omslag og grafisk tilrettelægning; Søren Jessen, 2017 (værk)
Grafiske romaner af Hans-Christian Christiansen og Mimi Olsen, 2015 (uddrag)
Om at analysere litteratur og litterære analysemetoder  (s. 23 - 34) Litteraturens veje af Johannes Fibiger og Gerd Lütken, 3. udgave
Om fortælleteknik i leksikonet s. 542 -544 og om talegengivelse s. 572, Litteraturens veje af Johannes Fibiger og Gerd Lütken, 3. udgave
Om den upålidelige fortæller (tavle)
"Udenfor" af Svend Åge Madsen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lyrik og litteraturhistorie


Undervisningsformer
Omskrivning af digte med benspænd (allegori over læst digt og at "mime" et andet digt, for eksempel ved brug af modsætningsfigurer eller særlig syntaks)

Læste ekster:
"Vølvens Spådom" (oversat af Thøger Larsen, 1914)
"Guldhornerne" af Adam Oehlenschläger,  fra Digte 1803
"Angst" af Emil Aarestrup
Perspektivering til Angst: Ked af verden, kær ad himmelen af Thomas Kingo, 1681
"Interferens", af Johannes V. Jensen, 1906
"Landet Atlantis", af Tom Kristensen, 1920
"Bordelpige dræber ufødt" af Broby-johansen
"Lystmord" af Broby-johansen
"Det underste land", af Gustaf Munch-Petersen, 1933
"lyddigt", af Hugo Ball, 1927
"For tat lave et digt",af  Tristan Tzara, 1920
"Konfrontation" af Klaus Rifbjerg, 1960
"Terminologi" af Klaus Rifbjerg, 1960
"Velkommen igen guds engle små"
"Den yndigste rose er funden"
"Julen har bragt velsignet bud"
"Juletræet med sin pynt"
"Jul på Vesterbro"
"Satellit" af Michael Strunge, 1980
"Skrigerne"  af Michael Strunge, 1980
"KRIGSDANS", af Michael Strunge, 1980
"Natmaskinen" af Michael Strunge, 1981



Perioder:
Romantikken, herunder også romantismen (organismetanken, guldalderen, monisme, dualisme, Schelling, ånden, poesien, digteren)
Barok, herunder synet på livet vs. døden
Den tidlige modernisme, herunder den moderne grunderfaring/meningsløshed
Realisme vs. modernisme fra romantikken over det moderne gennembrud til mellemkrigstiden
Efter 2. verdenskrig: Avantgarde, Modernisme (kort introduktion til symbolisme og hereticamodernisme)
Epokalt nedslag:
Mellemkrigstiden
Krigens betydning, Nietzsche, ekspressionismen, Berlin i 20´erne, malerkunsten blandt andet Kokoscha
Broby-Johansen, Freud, Storbyen, surrealismen (Max Ernst, Dali, Wilhelm Freddie, Gustaf Munch-Petersen)
Dadaisme (Hugo Ball, TroistanTzara)
Konfrontationsmodernsimen
80´er lyrikken

Læst i Litteraturens veje, af Johannes Fibiger og Gerd Lütken, 3. udgave:
s. 42 - 47
s. 149 - 153
s. 286 - 291
s. 293 - 296
s. 411 - 416

Faglige begreber knyttet til forløbet:
Mytologi
Episk digt, lyrisk digt, prosadigt, metadigt
Lyrisk jeg
SKandering, metriske vers, frie vers, trykstærke- og tryksvage stavelser
Komposition - ydre og indre
Ordklasser og ordenens betydning i lyrik
Semantik og semantiske skemaer
Motiv/tema
Allitteration
Assonans
Kenninge
Allegori
Besjæling
Metriske vers og frie vers
Modsætningsfigurer: antitese, oxymeron, zeugma, paradoks, kiasme
Syntaks: knust syntaks, parataktisk syntaks, hypotaktisk syntaks, Asyndese, enjambement
Metaforer




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Natursyn og studietur til Norge


Læste tekster:
"Trold" fra Wikipedia (uddrag)
"Historien om  trodene" fra visitnorway (uddrag)
"Trolde i den nordiske mytologi" af Stephen Reese, -2023 (uddrag)
"Kjætten på Dovre" fra wikikilden (uddrag)
Troll - film af Roar Uthaug, 2022  (uddrag)
”Eline af Vildenskov”
Lykke-Per (uddrag)
"FAKTA Norges fundament flyder på olie" af Maya Nielsen, 11/9 2017, DR
Om den industrielle revolution, artikel  fra Information
Om natursyn gennem tiden (s. 18 - 22) fra Naturhistorier af Sidsel Toft Christensen og Ivar Lærkesen, 2016
Lykkeland og Norges olie
Bindingerne af Morten Chemnitz (uddrag)
Bruno Latour: Pandemien har sået en tvivl i os, som vil forandre vores verden, af Rune Lykkeberg, Information, 15/1 2022

Arbejdsformer:
På studieturen til Ålesund skulle eleverne på en tur til Runde fuglefjeld skrive digte, der sprogligt mimede digtene i Bindingerne af Morten Chemnitz og interviewe beboere i Ålesund om deres forhold til naturen og deres syn på- og tanker om klimaforandringerne.


Gruppeaflevering: Tidslinje og natursyn.
”Vølvens spådom” (læst i lyrikforløbet)
”Eline af Vildenskov”
”Ked af verden, kær ad himmelen” (læst i lyrikforløbet)
”Guldhornene” (læst i lyrikforløbet)
Lykke-Per (uddrag)
Troll - film (uddrag)
Lykkeland og Norges olie
Bindingerne
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Værklæsning: Tour de chambre

Læst tekst:
Tour de chambre, af Tine Høeg, 2020 (værk)
Vist om minimalisme: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
Helle Helle om læseren: https://www.youtube.com/watch?v=Dd-MM3sa5Vc

Faglige begreber:
Minimalisme

Arbejdsformer:
Eleverne har læst bogen i klassen i særskilte læsemoduler og løbende arbejdet med analyse og forskellige fokuspunkter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dokumentar



Læste tekster:
"Definition af dokumentargenren" (s. 16-22) fra DOX af Dorte Granild og Mette Wolfhagen
om den observerende dokumentarfilm og den poetiske dokumentarfilm, Filmcentralen / filmleksikon
Om filmiske virkermidler, Filmcentralen / filmleksikon
De sidste mænd i Aleppo, Feras Fayyad, 2017 (værk)
Armadillo, Janus Metz, 2010 (uddrag)
"Vejen til Armadillo" af Lasse Lavrsen, Information, 5/6 2010
Nat og tåge, Alain Resnais, 1955 (værk)
"Nat og tåge" af Klas Viklund / Ekko #13
"Traumefotos" af Mette Sandbye, Ekko, 7/9 2004


Desuden:

Tavle/hovedpointer fra artiklen "Adskilte verdener" af Paul Ward, udgivet i Kosmorama
Skriftlig analyseopgave: 20 dage i Mariopol af Mstyslav Chernov, 2023 (uddrag)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentarforløb fortsat


Læste tekster
Manipulation og etik (s. 87 - 93) fra Dokumentaren i undervisningen af Jan Foght Mikkelsen og Kirsten Andersen
"Pigerne påm Halmtorvet" af Lars Engels, 1992 (uddrag)
"Dømt til behandling"  af Lars Engels, 1997 (uddrag)
"Blok på bistand" DRTV,  2014 (uddrag)
Om den autoritative/dybdeborende dokumentarfilm og den deltagende dokumentarfilm, Filmcentralen / filmleksikon
Analyseeksempel (s. 64 - 75) fra Dokumentaren i undervisningen af Jan Foght Mikkelsen og Kirsten Andersen
"Bowling for Columbine" after Michael Moore, 2002 (uddrag)
Om hybridgenrer (s. 15-19) fra Dokumentaren i undervisningen af Jan Foght Mikkelsen og Kirsten Andersen
"Her er en påmindelse til dig" (artikel) Information, 11/9 2017 Kirstine Benedicte Laurisen
"The Only Game" af Torgny og Emil Trier,  2010


Desuden:
Tavle/hovedpointer: Om Manipulation og uredelighed (s. 87 - 92) fra Dokumentaren i undervisningen af Jan Foght Mikkelsen og Kirsten Andersen
Skriftlig reflekterende artikel "at betragte andres lidelse"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Epikforløb

Læste tekster
Romantisme:
Sildig opvaagnen",) af Steen Steensen Blicher, 1828 (værk)
"Skyggen" af H.C. Andersen, 1847
"Forførerens dagbog " af Søren Kierkegaard, 1843 (uddrag)

Det moderne gennembrud:
Hovedstrømninger i det nittende aarhundredes litteratur, af Georg Brandes, 1871 8uddrag)
Naturalisme:
Mogens, af J.P. Jacobsen,  1872 (uddrag)

Impressionisme:
Ved vejen, af Herman Bang, 1886 (uddrag)
Stuk, af Herman Bang, 1887 (uddrag)
"Den sidste balkjole" af Herman Bang, 1887

Det folkelige gennembrud:
Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø, 1906 - 1910 (kort uddrag og filmklip)
"Bonde-idyl" af Henrik Pontoppidan, 1883 (uddrag)
"Muldskud" af Henrik Pontoppidan, 1888

Eksistentialisme:
Sartre
"Sisyfos-myten" af Albert Camus, 1942 (uddrag)
"Paradisæblerne" af Martin A. Hansen, 1953
"Hullet" af Peter Seeberg, 1962
"Ringen" af Karen Blixen, 1958

Satire:
Kant
Niels Klim, af Ludvig Holberg, 1741 (uddrag)
Solar, af Theis Ørntoft, 2018 (uddrag)
Doppler, af Erlend Loe,  2004 (uddrag) læst på norsk

Arbejdsformer:
Debat om- og hvordan synet på kvinder og kvinders stilling i samfundet har ændret sig fra slutningen af 1800-tallet til i dag. Hvilke forskelle er der, og hvilke ligheder - og hvad mener du selv om emnet
Tekster:
Litteraturens veje:
”Kvinderne og det moderne gennembrud” og ”Sædelighedsfejden” s, 233 nederst til 235 øverst.
Jacobsens fru Marie Grubbe og Niels Lyhne” fra afsnittets begyndelse på s. 216 til midt på første spalte s. 219
Ida Jessens forord til Lykke Per af Henrik Pontoppidan (vedhæftet)
Kvindernes situation i Danmark (vedhæftet)
Alternativet-politiker: ”Puttemiddage” viser, at sexisme lever i bedste velgående
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/jo-puttemiddage-er-gymnasiedrenges-ansvar-de-viser-sexisme-lever-i-bedste-velgaaende
’Ludermanifestet’ er et ’fuck you’ til dem, der vil sætte kvinder i en social skammekrog" af Ekatarina Andersen, Information, 6/10, 2017 (forkortet)

Arbejde med den debatterende artikel
Tekster:
"Okay så jeg komme til Tanzania.." fra digtsamlingen White Girl af Christina Hagen, 2012 (læst i 1.g)
"sidde fuldstændig smadret..." fra digtsamlingen Det nemme og det ensomme, af Asta Olivia Nordenhof, 2013
"Er Christina Hagen til store sorte pikke?" af Camilla Schwartz og  Jon Helt Haarder, Information, 24/3 2917










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Blodbryllup

Læste tekster:
Blodbryllup - hele manuskriptet, af Gabriel Garcia Lorca, 1935, i dansk oversættelse (værk)
Om drama (tragedie og komedie), Lorca: og at analysere drama (se dokument på modul d. 23/10
Blodbryllup, Ballet, Koreografi og iscenesættelse: Eukene Sagues, Det kongelige teater
Manuskript til danseforestillingen "Blodbryllup", af Eukene Sagues, Kgl-teater

Blodbryllup (balletforestilling) på Det kongelige teater, 2024 (værk)

Arbejdsformer:
Oplæsning af hele manuskriptet, analyse af drama og sammenligning af det oprindelige manuskript med manuskriptet til danseforestillingen med fokus på betydningen og betoningen af symboler og scenografi.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer