Holdet 2022 EN/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lone Winsløw Stilling
Hold 2022 EN/n (1n EN, 2n EN, 3n EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Heat or Eat - Inequality in Britain
Titel 2 Gender Stereotypes and Crime Fiction
Titel 3 Black America
Titel 4 Brexit
Titel 5 Love & Relationships EXAM TOPIC
Titel 6 The Oscars
Titel 7 South Africa
Titel 8 A Dystopian World EXAM TOPIC
Titel 9 American Presidents EXAM TOPIC
Titel 10 Vaulting Ambitions EXAM TOPIC
Titel 11 Belonging in Britain EXAM TOPIC
Titel 12 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Heat or Eat - Inequality in Britain

Med udgangspunkt i verdensmål 1 End  Poverty in All its Forms Everywhere zoomer dette emne ind på England og ulighed og især child poverty and rough sleepers.
I emnet introduceres de tre velfærdsmodeller, de to store partier, valgsystemet for at forstå den politiske baggrund for den stigende ulighed.
Der blev fortrinsvis arbejdet med non-fiction, men filmen I, Daniel Blake blev inddraget både som et fiktionsværk og som et debatindlæg af Ken Loach.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Gender Stereotypes and Crime Fiction

Forløbet gav en introduktion til krimigenren - herunder den amerikanske, hårdkogte detektiv genre, den britisk whodunit, Scandinavian Noir og domestic noir.  Forløbet har overvejende fokus på nyere kriminoveller samt værklæsning med fokus på genrens stereotypiske fremstillinger af mande- og kvinderoller.

Kernestof:
Tine Rønlev Eriksen: Case Reopened, p. 7.16/Afsnit om teori, som findes tilgængeligt her:  http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/casereopened/index.html
Lee Child: Guy Walks Into a Bar... (Fra: Case Reopened, Linghardt og Ringhof,)
Zöe Sharp. Tell Me, 2012
Karin Slaughter: The Last Widow, 2019 (Her har klassen læst prologen)

Supplerende materiale
Staunch Book Prize http://staunchbookprize.com/
Afsnit af Luther (Netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Black America

Klassen læste som værk Harper Lees To Kill a Mockingbird (1960) og arbejdede i forlængelse af romanlæsningen med Civil Rights Movement og forholdene for afroamerikanere i USA både dengang og nu. Fokus var på introduktion af fiktion og nøgleord som P.O.V., setting m.v, men også sprog fx accent from Alabama and banned words e.g. The N-word med samtale om racial slurs, racial bias og code-switching.

Kernestof:
Harper Lee: To Kill a Mockingbird (1960)
13th Amendment (Netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Brexit

Som forberedelse til studieturen til Bruxelles og London, havde klassen et forløb om Brexit.
I forløbet blev der først læst en introducerende tekst samt to taler af henholdsvis David Cameron og Boris Johnson for at få et overblik over de politiske og økonomiske konsekvenser v. leave or remain synspunkterne. Efter arbejdet med non-fiktion læste klassen et udvalg af fiktionstekster under den samlende overskriften BrexLit. I forlængelse heraf så klassen et afsnit af tv-serien The Walk-In og blev introduceret til narrativ non-fiction som genre samt fik forståelse for de højreorienterede kræfter, som støttede leave fløjen.
Eleverne forberedte desuden interviewguides til brug i London, hvor de i udvalgte kvarterer dels lavede en kvartersanalyse samt undersøgte  Briternes oplevelse af konsekvenserne af Brexit.

1. episode af The Walk-In (DR.DK)
Sarah Doyle. Cloudy with outbreaks of Brexit
Anthony Cartwright: The Cut, p. 39-43
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Love & Relationships EXAM TOPIC

Forløbet havde udgangspunkt i værklæsning af Sally Rooneys Normal People (2018), og fra den roman perspektiveres til et litteraturhistorisk blik på kønsroller og kærlighed. Værklæsningen var placereret i 2.g, men den litteraturhistoriske kontekst var i slutningen af 3.g

William Shakespeare:  Romeo and Juliet, Act 1, sc. 5 (lines 90-105), The Balcony Scene, Act 2, sc. 2 + Sonnets 18 og 116
Jane Austen: Sense and Sensibility, Chapter 1 and 2  (1811)
Værklæsning af romanen Normal People af Sally Rooney (2018).

Supplerende materiale:
Interview med Sally Rooney fra Louisiana https://channel.louisiana.dk/video/sally-rooney-writing-with-marxism
BBC- serien (episode 1, 8 og 12)
BBC-podcast, episode 2 https://www.bbc.co.uk/programmes/p08bm103/episodes/player
Film: Sense and Sensibility + Shakespeare in Love
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The Oscars

Forløbet fokuserer på egenproduktion af film og med et årgangs Oscar-show m. rød løber d. 8. feb. 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 South Africa

Forløbet om Sydafrika havde fokus på The Born Free Generation, men for at kunne forstå de udfordringer, som samfundet og især de unge står overfor i dag, var udgangspunktet en historisk ramme med fokus på Mandela.

Kernetekster:
The Rainbow Nation af Jeff Cangialos (2012)
Mandela: An Ideal for which I am prepared to die (1964)
Nadime Gordimer: Once Upon a Time
White Schools vs. Black Hair in Post-Apartheid South Africa by Panashe Chigumadzi, Oct. 5, 2016
Trevor Noah: Born a Crime, 2016 (Differentieret læsning. En gruppe læste hele bogen, andre ca. halvdelen og sidste del ca. 50 sider)

Supplerende materiale
Searching for Sugar Man
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 A Dystopian World EXAM TOPIC

Forløbet fokuserede på dystopisk litteratur som genre, men også på dystopiske tendenser i samfundet i dag fx forringelsen af kvinders rettigheder i USA, angrebet på Kongressen i 2021 og dermed på demokratiet. Genren  appellerer også særlig stærkt til læsere i kølvandet på Covid-19 og genren som en art selvhjælpslitteratur blev diskuteret. I forlængelse heraf blev  "Girls on Fire" typen introduceret og Greta Thunberg, Malala Yousafzai blev eksemplificerede sat i perspektiv til Katniss fra The Hunger Games, og hvordan unge kan være aktivistiske.


Trine Østergaard: The English Handbook, Systime (2020), p. 64-70
Alex Garland: Civil War (2024)
Margaret Atwood: The Handmaid's Tale (1985), chapter 1 and 28
Susan Collins: The Hunger Games, chapter 1 (2011)
Cormac McCarthy: The Road (2006), uddrag
Caroline Zielinski: I've been reading more dystopian fiction that ever during the corona crisis,  Guardian.com, April 8th, 2020
Amy Atchison: Are we living in a dystopia?, April 29, 2020 https://theconversation.com/are-we-living-in-a-dystopia-136908

I forbindelse med Greta Thunberg blev Lingua Franca gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 American Presidents EXAM TOPIC

Forløbet fokus var American Presidents - Winners, Losers and Wives, som fungerede som optakt til at tale om  Election 2024 i USA . Forløbet gav indsigt i amerikansk historie og samfundsforhold med et udgangspunkt i udvalgte præsidenters sejre og nederlag. Centralt i forløbet var magtens tredeling og hvordan man bliver præsident samt håndtering af massemedier fra før til nu. I tillæg til at tale om præsidents rolle blev også præsidentfruens rolle diskuteret for dermed at bygge bro til den næste forløb om Vaulting Ambitions og The Macbeths.
Forløbets materiale er overvejende non-fiktion og centrale begreber indenfor analyse af taler blev gennemgået.

Nøgleord:
concession speech, gerrymandering, silent majority, grievance politics, fearmongering

Materiale
https://www.npr.org/2020/11/02/929085584/how-to-lose-an-election-a-brief-history-of-the-presidential-concession-speech
Presidents And Their Relationship with Media—It's Been Complicated by Peter Suciu, Feb 19, 2024, Forbes online edition.
A Role Without a Rulebook: The Influence and Leadership of Global First Ladies by Natalie Gonnella-Platts and Katherine Fritz (Report from Georg W. Bush presidential Center, March 2017).
The podcast A Love Affair: American Politics And Country Music, NRP Radio, dec.   https://www.npr.org/2022/12/07/1141298735/a-love-affair-american-politics-and-country-music
Uddrag fra Election Year af Lotte Genefke, Lise Wich og Stine Nue Mikkelsen, forlaget Columbus, 2024
Call Her Daddy, podcast m. interview med Kamela Harris (kort uddrag) samt artiklen https://www.ussc.edu.au/how-podcasters-became-the-vanguard-of-the-us-election

Ekstra: Only the Young af Taylor Swift og Lee Grenwoods God Bless the USA samt fællesoplæg i samfundsfag for alle klasser med samfundsfag A niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Vaulting Ambitions EXAM TOPIC

Forløbets fokus var Shakespeares Macbeth, og i analysen af indholdet er fokus på personkarakteristikken af Macbeth og Lady Macbeth og deres fælles ambitioner om at ville magten. I forløbet så klassen også 1 episode af sæson 1 af House of Cards (Netflix) og sammenlignede Frank og Claire Underwood med Shakespeares ægtepar. Dernæst blev der inddraget virkelighedens powerpar i primært amerikansk politik,  fxThe Clintons og dernæst var fokus på the American Macbeth/D. Trump og first wives igennem tiden fx Eleanor Roosevelt, Nancy Reagan, Hillary Clinton, som alle er blevet sammenlignet med Lady M. I forbindelse hermed genbesøges teksten A Role Without a Rulebook fra forrige forløb for at diskutere Lady M's role as first lady.

Materiale:
Shakespeare: Macbeth, Act 1, sc. 1-7
House of Cards, Sæson 1/episode 1 (Netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Belonging in Britain EXAM TOPIC

I forløbet sættes fokus på Storbritannien og især The Windrush Generation, hvor fokus særligt er på temaer som identity, race, whiteness, belonging og (super)diversitet. Forløbet har en kolonialt aspekt, da udgangspunktet er decolonization og mass migration til UK og de tre faser i litteraturen: arrival phase, settler phase, indigene phase.

Nøgleord:
- Conviviality
- In-betweenness
- Assimilate
- Othering
- Overt racism vs closet racism


Dave: Black (Brit Awards 2020)
John Agard: Listen Mr Oxford Don (1985)
Enoch Powell: Rivers of Blood (1968)
Maggie Gee: The Artist (2004)
Teori fra Sten Pultz Moslund: Everyone is here, Systime 2021, chapter 1+2
The Children of the Windrush: ’I’m here legally, but they’re asking me to prove I’m British’ (The Guardian, 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Opsamling og repetition

Vi repeterer de mundtlige emner og fokuser på den skriftlige eksamen.

Grammatikbøger anvendt i de tre år:

Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard: Fejlstøvsugeren,  Forlaget Musagetes, 1981
Aase Herskind og Uffe Gravers Pedersen:  Engelsk grammatik med synonymer- Grundbog, Kaleidoscope, 1992
Mette Hermann og Poul Tornøe: Getting Started,  Gyldendal, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer