Titel
10
|
Born a Crime (South Africa) - EXAM
I denne periode læses Trevor Noahs selvbiografi 'Born a Crime' fra 2016. Værket læses i 'study groups' der samarbejder og tilrettelægger læsningen. Vi arbejder med læsehastighed og bevidsthed om læseomstændigheder. Der læses både (højt) i timerne og hjemme. Vi har fokus på værkets opbygning og på de enkelte kapitlers struktur, herunder ligheder med 'stand-up comedy'. Der fokuseres særligt på humor i værket. Vi ser også filmen 'Mandela: Long Walk to Freedom', der giver baggrundsviden om overgangen fra Apartheid til demokrati i Sydafrika, hvilket også er et centralt tema i 'Born a Crime'. Gennemgang af værket foregår dels som klasseundervisning og dels som elevoplæg. Eleverne afleverer i 'study groups' desuden en filmet mundtlig analyse og diskussion af udvalgt del af værket.
Fokuspunkter:
- narrative structure and technique
- autobiography / narrative non-fiction
- humour in storytelling
- punch lines
- the narrative cliffhanger
- intertextual references
- humorous devices (absurdity, ambiguity, black comedy, caricature, carnivalism, confusion, contradiction, contrast, exaggaration, gag, incongruity, intertextuality, irony, lazzi, litotes, low comedy, paradox, parody, pastiche, pathos, pun, sarcasm, satire, stereotype, surprise)
- the philosophy of humour (the superiority theory, the relief theory, the incongruity theory)
KERNETEKSTER:
Trevor Noah: Born a Crime (2016) (værk, non-fiction)
Mandela: Long Walk to Freedom (Justin Chadwick, 2013, 2h21m) (film)
"The Philosophy of Humour" p. 10-13 in Serious business - satire wit and humour, Gyldendal, 2011
"Humorous Devices" p. 14-24 in Serious business - satire wit and humour, Gyldendal, 2011
|