Holdet 2022 EN/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Margrit Skou Jørgensen
Hold 2022 EN/u (1u EN, 2u EN, 3u EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Zombies
Titel 2 Checking up on the US
Titel 3 Climate campaigning
Titel 4 Britain, class and education - EXAM
Titel 5 The English Game
Titel 6 Love - Normal People - EXAM
Titel 7 SRO - Crime and punishment in the US
Titel 8 The Oscars - filmprojekt
Titel 9 South Africa - EXAM
Titel 10 Born a Crime (South Africa) - EXAM
Titel 11 The next American president - EXAM
Titel 12 Nature in American literature - EXAM
Titel 13 Shakespeare and love that transcends time - EXAM
Titel 14 Empire state of mind - EXAM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Zombies

Nedenstående skitserede grundforløb er læst august-oktober 2022 i forskellige grundforløbsklasser:

Forløbet præsenterer eleverne for genrer inden for både fiktion og non-fiktion og introducerer dem samtidig for basale tekstanalytiske begreber – alt sammen gennem tekster, der på forskellig vis har zombier som omdrejningspunkt. Zombier (og monstre i det hele taget) kan ses som forvrængede spejlbilleder af noget menneskeligt – ofte noget, vi selv har svært ved at se i øjnene – og teksterne kan derfor fortælle os noget om både det at være menneske og om vores samfund.

Forløbet er bygget op over en rækker overordnede, engelskfaglige læringsmål, så alle elever i grundforløbet sikres det samme udgangspunkt når grundforløbet er slut og studieretningsforløbet begynder.

Forløbet strækker sig over 14 moduler, og nedenfor findes læringsmål og tekstoversigt samt forslag til forløbsplan, arbejdet med grammatik og en samlet skriftlig opgave på 5 elevtimer.

Tekstanalyse
• At kende til de overordnede forskelle på fiktion og non-fiktion
• At kunne give eksempler på genrer indenfor både fiktion og non-fiktion
• At kunne anvende basale tekstanalytiske begreber inden for fiktion (narrator – point of view – setting – characters – themes) og non-fiktion (modes of persuasion – intention – topic – sender – audience – context)

Grammatik og sprog
• At kunne identificere de vigtigste ordklasser i en tekst (verber, substantiver, adjektiver)
• At kunne finde neksus (subjekt og verballed) i en sætning
• At kende til begrebet (verbal)kongruens og kunne forklare den mest simple regel: -s på 3. ps. ental

Skriftlighed
• At skrive i præsens
• At bruge linkers/forbinderord
• At skrive et summary
• At skrive en lille diskussion

Kernetekster:
Ben Howling & Yolanda Ramke (dir.) Cargo (short film, 2013)
Mark C. Scioneaux: “A Very Trying Time” (short story, 2012)
Cinsearae S.: “Them” (short story, 2012)
Robert Kirkman: The Walking Dead – Volume 1: Days Gone By, pp. 1-14 (graphic novel, 2008)
Robert Kikman: The Walking Dead (S1E1, Tv-series, 2010)
Michael Jackson: “Thriller” (lyrics + music video, 1982)
Key & Peele: “White Zombies” (comedy sketch, 2012)
Sebastian Kettley: “Zombie apocalypse: The real-life plan of the CDC”, express.co.uk (news article, 2020)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Checking up on the US

Kort SR-introduktionsforløb, hvor vi gennem primært nyhedsklip om aktuelle amerikanske samfundsforhold arbejder med samtale, diskussion og mindre skriveøvelser i klassen. De temaer, vi behandler, er
- US midterm elections
- The reversal of Roe v. Wade
- Gun politics
- Basic American Values and Beliefs:
     Individual freedom - Self-reliance
     Equality of opportunity - Competition
     Material wealth - Hard work

Perioden indeholder også teamlærer-aktiviteter forbundet til den generelle SR-opstart.

KERNETEKSTER:

Karen Swallow Prior: I prayed and protested to end Roe. What comes next? (The New York Times, 2022)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Us and the US 22-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Climate campaigning

Som en del af skolens arbejde med Unescos verdensmål stiller vi i dette forløb skarpt på forskellige positioner i klimadebatten i især USA. Vi deltager samtidig i skolens bæredygtighedsdag og projektet 'Atropocæne dage' med oplæg af Jesper Theilgaard og Niels Bubandt.
Vi arbejder med læsning af forskellige genrer: TED Talk, fiktive breve, politisk litteratur og blogindlæg. Vi arbejder med at skrive 'summary' og mindre analyseafsnit.

KERNETEKSTER:

Rob Greenfield: I wore all my trash for 30 days (A TEDxUCLA talk, August 2022)

Four letters to the Earth  from Morris, J., & Thompson, E. “Letters to the Earth: Writing to a Planet in Crisis”, 2019. I: Cli-fi – Writing for Change
- A Letter to the Dying
- Patient E
- The Age of Restoration
- The Sixth Mass Extinction

Al Gore: Earth in the Balance, Foreword pp. ix-xx (excerpt 2007 ed. (1992))

Marcela Mulholland: None Of Us Can Go It Alone If We Want To Make Big Change Possible (blogpost 2021)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
I wore all my trash for 30 days 15-12-2022
The Anthropocene X Climate Campaigning 23-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Britain, class and education - EXAM

I dette forløb undersøger vi forholdene mellem klasse og uddannelse i Storbritannien i historisk og nutidigt perspektiv. Vi undersøger forholdet mellem sprog/dialekt og klasse. Vi arbejder fortsat med skriftlighed og grammatik.

Fokuspunkter:
- The British education system
- Public school vs. State school
- Oxbridge/Traditional/Ancient universities - Red brick universities (the Industrial Revolution)
19th Century vs. 21st Century social hierarchy
- Entitlement
- Language
- Posh - common - working class

KERNETEKSTER:

Charles Dickens: Hard Times (1854), excerpt in Fields of Vision

Education Matters - Being British chapter 4

A letter to... My parents, who abandoned me to boarding school (The Guardian, January 7, 2017)

Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life (1978) i Worlds of English, Systime, 2010

The Riot Club, film, 2014

---
Studieretningsdag 27.4 (Livable cities) sammen med samfundsfag


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
None of Us Can Go It Alone... 05-03-2023
Grammar & The Happiest Days of Your Life 23-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The English Game

Forløbet The English Game er læst af CM i perioden august-oktober 2023 (MSJ orlov).

With the English NetFlix-series The English Game as a starting point, the class has in this course studied the development of the game of football from amateurism to professionalism, fan culture, the role of the FA, the difference between the industrial North and the "soft" South, the social class system in Victorian England (represented by the rowdy millworkers and the network of aristocratic Old Etonians), different accents and dialects, and last but not least the role of Victorian women.
On their study tour in September 2023 the class visited Manchester, where they spent 5 days.

In groups the class have made oral presentations as an introduction to the historical background:
1. The origin of football and the FA organization and from amateurs to professionals.
2. The historical Fergus Suter and Arthur Kinnaird, and Tommy Marshall and John Hunter
3. Eton College and Etonians.
4. Sports in the Victorian England.
5. Women’s role in Victorian England, including working class women and children in the Victorian Age.
6. Fans and football chants today and then.
7. The history of women's football
8. Facts and fiction in the English Game

Netflix series, Victorian novels:
The controversy about 2022 FIFA World Cup in Qatar (hand-out)
Historical background: Victorian topics (hand-out)
Being British - Education for the Elite, Mustad, Sevaldsen, Vadman (Gyldendal 2014)
Extract from John Storey’s article in Culture Matters, Jan. 23, 2016
How to Analyze a Film | Introduction to Literature | | Course Hero
The English Game - TV mini series, historical sports drama in 6 episodes by Julian Fellowes relased in 2020
North and South by Elizabeth Gaskell (1854); extract pp.122-23,
North and South by Elizabeth Gaskell (1854); extract pp.180-83
Football chants/songs:
On the Ball, City (1890s)
You'll Never Walk Alone (1945)
Manchester Vacation Travel Guide | Expedia - YouTube
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar: 4 assignments 25-08-2023
They Tell You They Love You 11-09-2023
Assignments 1-4 25-10-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Love - Normal People - EXAM

I denne periode læser vi som optakt til værket Normal People et par noveller om 'young love'. Vi læser Sally Rooneys roman 'Normal People' (2018) med fokus på romanens opbygning, fortællestil, karakterernes udvikling og temaer som mental health, identity, relationships, education, class & inquality og Ireland. Forløbet afsluttes med gruppearbejde og fremlæggelser i klassen. Vi ser desuden første afsnit af tv-serien baseret på Normal People.

KERNETEKSTER:

William Strafford: The Osage Orange Tree (1959) - short story

Stephanie Meyer: Twilight (2005) - excerpt from a novel (chapter 13, Confessions)

Sally Rooney: Normal People (2018)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignments 1 - 2 - 3 - 4A (1st draft) 17-03-2024
Assignments 1 - 2 - 3 - 4A (final version) 21-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SRO - Crime and punishment in the US

Fagene engelsk og samfundsfag arbejder sammen om temaet 'crime and punishment in the US', hvor vi ser på ulighederne og årsagerne hertil i det amerikanske retssystem. Eleverne skriver SRO ud fra opgaveformuleringerne:

Kriminalitet i USA – Hvilken sammenhæng er der mellem kriminalitet og straf i USA?
1. Analyser engelsksproget materiale om kriminalitet i USA. Dit materiale kan fx bestå af Hillary Clintons tale om criminal justice reform og en raptekst. Det kan også være en leder (editorial) eller anden holdningsjournalistik.
2. Undersøg på baggrund af statistik og kriminalitetsteori kriminalitetsmønstre i USA.
3. Diskuter hvorvidt hårde straffe er et godt instrument i forhold til at bekæmpe kriminalitet i USA. Inddrag både baggrundslæsning, analyse og undersøgelse i din diskussion.

Straf i USA – Er det amerikanske retssystem retfærdigt?
1. Lav en analyse af en amerikansk dokumentar eller en fiktionsfilm om straf i USA.
2. Undersøg USA’s fængselspopulation, idet du inddrager statistik og sociologisk teori.
3. Diskuter med udgangspunkt i både analyse og undersøgelse, hvorvidt det amerikanske retssystem er retfærdigt.

Bestemmer man selv, om man bliver kriminel?
1. Redegør for teori om kriminalitet.
2. Analyser dokumentaren The Central Park Five eller et afsnit fra TV-serien When They See Us.
3. Diskuter hvorvidt filmen giver et retvisende billede af vejen til indespærring i USA. Inddrag andet engelsksproget materiale i din diskussion. Diskuter i forlængelse heraf, hvorvidt aktøren eller strukturen spiller den største rolle i forhold til, hvorvidt man ender i kriminalitet.

Som opfølgning på forløbet ser vi på UNG:DOX dokumentarfilmen Tehachapi (https://www.imdb.com/title/tt21084872/)
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 The Oscars - filmprojekt

I dette projektforløb introduceres klassen til filmanalytiske begreber. Eleverne skal i grupper researche, planlægge, filme og redigere en film ud fra temaet 'a classic with a twist'. Klassens bedste film går videre til skolens Oscar-show for engelsk A-klasserne på 2. årgang.

Gruppernes film tog udgangspunkt i:
Frankenstein
Home Alone
Misery
Planet of the Apes
Romeo & Juliet
The Notebook
Twilight

Generelle begreber:
- setting
- narrative technique
- character analysis
- structure (plot)
- title
- theme

Cinematic techniques:
1. Framing – long shot, medium shot, close-up, subjective shot (from a specific point of view)
2. Focus – shallow/deep focus, focus change
3. Camera angles – eye-level shot, low angle/high angle shot, the Dutch Angle
4. Lighting and colours – low key/high-key lighting, warm/cold colours, positive/negative connotations/atmosphere, tone and mood
5. Camera movement – tilt, pan, zoom, the tracking shot
6. Sound – diegetic sound, non-diegetic sound, sound effects, dialogue, interior monologue
7. Music – tone and mood, voiceover
8. Editing – cross-cutting, parallel editing, jump cuts, montage editing, slow/fast motion, freeze frame

Awards:
1. Best Film
2. Most Creative Film
3. Best Plot
4. Best Actor/Actress
5. Best Editing
6. Best Use of the Dutch Angle
7. Best Use of Surprise and Suspense
8. Best Use of Foreshadowing
9. Best Use of Point of View
10. Best Use of Twist
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Oscars 03-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 South Africa - EXAM

I dette korte forløb læser vi et par tekster, der giver et indblik i tiden under og efter Apartheid-styret for den hvide del af befolkningen. Vi har fokus på mundtlig samtale og formidling af analyse og krav til akademisk skrivning. Forløbet lægger op til læsningen af Trevor Noahs selvbiografi 'Born a Crime' og de to forløb skal således ses som tematisk sammenhængende.

KERNETEKSTER:

Ngũgĩ wa Thiong'o: Decolonising the Mind (1986, excerpt in English: Global Language, Global Anguish, 2007)

Nadine Gordimer: Once Upon a Time (short story, 1989)

Ken Harris: The Life of Worm (short story, 2010, in From Dompas to Democracy)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Group conversation (film) 19-04-2024
Analytical essay - The Life of Worm 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Born a Crime (South Africa) - EXAM

I denne periode læses Trevor Noahs selvbiografi 'Born a Crime' fra 2016. Værket læses i 'study groups' der samarbejder og tilrettelægger læsningen. Vi arbejder med læsehastighed og bevidsthed om læseomstændigheder. Der læses både (højt) i timerne og hjemme. Vi har fokus på værkets opbygning og på de enkelte kapitlers struktur, herunder ligheder med 'stand-up comedy'. Der fokuseres særligt på humor i værket. Vi ser også filmen 'Mandela: Long Walk to Freedom', der giver baggrundsviden om overgangen fra Apartheid til demokrati i Sydafrika, hvilket også er et centralt tema i 'Born a Crime'. Gennemgang af værket foregår dels som klasseundervisning og dels som elevoplæg. Eleverne afleverer i 'study groups' desuden en filmet mundtlig analyse og diskussion af udvalgt del af værket.

Fokuspunkter:
- narrative structure and technique
- autobiography / narrative non-fiction
- humour in storytelling
- punch lines
- the narrative cliffhanger
- intertextual references
- humorous devices (absurdity, ambiguity, black comedy, caricature, carnivalism, confusion, contradiction, contrast, exaggaration, gag, incongruity, intertextuality, irony, lazzi, litotes, low comedy, paradox, parody, pastiche, pathos, pun, sarcasm, satire, stereotype, surprise)
- the philosophy of humour (the superiority theory, the relief theory, the incongruity theory)


KERNETEKSTER:

Trevor Noah: Born a Crime (2016) (værk, non-fiction)

Mandela: Long Walk to Freedom (Justin Chadwick, 2013, 2h21m) (film)

"The Philosophy of Humour" p. 10-13 in Serious business - satire wit and humour, Gyldendal, 2011

"Humorous Devices" p. 14-24 in Serious business - satire wit and humour, Gyldendal, 2011
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i sprog og grammatik 30-08-2024
Written assignment - Born a Crime 13-09-2024
Spoken assignment - Born a Crime 01-10-2024
The Importance of Reading Books X Born a Crime 03-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 The next American president - EXAM

I dette forløb arbejder vi med det amerikanske præsidentvalg 2024, dels ved at opnå en baggrundsviden om det amerikanske valgsystem, samfund og historie, dels ved at analysere helt aktuelle tekster, særligt taler og debatter. Vi trækker på noget af den viden, vi har fra det korte forløb 'Checking up on the US' (1.g), hvor vi bl.a. arbejde med midtvejsvalget 2022. Vi har i perioden besøg af amerikanske udvekslingsstuderende (fra DIS). Vi ser desuden filmen Civil War (Alex Garland, 2024), der fungerer som en kommentar til det amerikanske demokratis udfordringer

Vi arbejder med:
- The American election system (the electoral college)
- US government - the seperation of powers - checks and balances
- Polarisation issues (immigration, gun control, abortion, religion, wokeness, ...)
- Rhetoric in politics – comparison to earlier debates
- Analysis of speeches
- The importance of swing states
- Gerrymandering
- Basic American Values and Beliefs:
     Individual freedom - Self-reliance
     Equality of opportunity - Competition
     Material wealth - Hard work

Kernetekster:

Harris vs. Trump in 2024 ABC News Presidential Debate (focus on the first two questions) - https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE

'Nikki Haley's Policy Speech on Abortion Rights' April 25, 2023 (in Election Year, Columbus, 2024)

Trump’s victory speech 2024 (delivery and transcript)
https://www.youtube.com/watch?v=EaqggidyAVg&ab_channel=USATODAY
https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234

Kamala Harris’ concession speech 2024 (essay text) (delivery and transcript)
https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/

2024 Presidential Election Results - https://apnews.com/projects/election-results-2024/?office=P

How voting demographics changed between 2020 and 2024 presidential elections - https://www.nbclosangeles.com/decision-2024/2024-voter-turnout-election-demographics-trump-harris/3554587/

Filmen 'Civil War' (Alex Garland, 2024)

The Declaration of Independence (1776) (intro)

The Constitution of the United States (1787) (intro)

Baggrundslitteratur:

'How the system works' (chapter 1 in Election Year, Columbus, 2024)

'Abortion pushing votes' (chapter 5 in Election Year, Columbus, 2024)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kamala Harris' concession speech 01-12-2024
3u EN skr. prøve 11-12-2024
3u EN skr. prøve#2 11-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nature in American literature - EXAM

I dette forløb læser vi nogle klassiske amerikanske tekster med fokus på naturens rolle i litterære fremstillinger og perioder. Vi kobler de klassiske tekster til en postmoderne fremstilling af Atwood og perspektiverer hermed kort til vores tidligere forløb Climate Campaigning (1.g).

Fokuspunkter:
- American romanticism (imagination, transcendentalism, self-reliance, individuality, connection between human and nature, literary nationalism)
- American modernism and minimalism (Hemingway)
- Nature in postmodern literature (Atwood)

Kernetekster:

Henry David Thoreau: Walden (1854) memoir, excerpt

Walt Whitman: Song of Myself (1892-version) poem, excerpts

Robert Frost: The Road Not Taken (1916) poem

Earnest Hemingway: Big Two-Hearted River part I & II (1925) two-part short story

Margaret Atwood: The Frontier (1972) in The American Wilderness (Systime, 1997) p. 81 (essay)

Margaret Atwood: Time Capsule Found on the Dead Planet (2009) short story
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3u EN skr. prøve#3 29-01-2025
Pair writing analysis 17-02-2025
Analytical essay fiction/non-fiction 1 20-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Shakespeare and love that transcends time - EXAM

I dette forløb læser vi uddrag af Romeo & Juliet og et antal sonetter af Shakespeare. Vi arbejder os ind i en tilgang til Shakespeares sprog og udtryk. Det samlende tema for uddrag og sonetter er 'love that transcends time' - på overraskende forskellig vis. Holdet arbejder med mundtlige afleveringer (samtale, analyse, citater) om udvalgt sonnet og uddragene af Romeo & Juliet. Vi ser afslutningsvis Baz Luhrmans filmversion af Romeo & Juliet.

Fokuspunkter:
- Rhythm and rhyme schemes (iambic pentametre)
- The structure of the Shakespearean sonnet (rhyme schemes + problem/topic, turning point/volta, conclusion/solution)
- Puns
- Figurative language (metaphor, simile)
- Vocabulary

Kernetekster:

Three sonnets:
- 18 (Shall I compare)
- 29 (When in disgrace)
- 116 (Let me not to the marriage)

Three excerpts from Romeo and Juliet:
- The prologue (Two households, both alike in dignity)
- Extract from Act 1, Scene 5 (where Romeo and Juliet meet for the first time)
- Act 2, Scene 2 (the famous balcony scene)
(all from Romeo and Juliet by Shakespeare, Clausen og Kaalund, Gyldendal 2017)

Film: Romeo + Juliet (Baz Luhrman, 1996)

Baggrundstekster:

The Renaissance (The Elisabethan Period) (1500-1660) p. 12-15 in The English Handbook (Systime, 2017)

Language in the Elizabethan Era (p. 34-39 in Romeo and Juliet by Shakespeare, Clausen og Kaalund, Gyldendal 2017)

Poetic devices (p. 44-45 in Romeo and Juliet by Shakespeare, Clausen og Kaalund, Gyldendal 2017)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spoken assignment on Shakespeare 26-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Empire state of mind - EXAM

I dette forløb læser vi eksempler på britisk litteratur fra forskellige perioder (1719-1984) om mødet med de koloniserede. Vi ser på forskelle og ligheder i kolonimagtens (litterære repræsentanters) fremstilling af de koloniserede over tid. Adichies TED Talk fra 2009 afrunder forløbet med et nutidigt perspektiv på fortællingen om magt og sprog.

Fokuspunkter:
The white man's perception of the indigenous
Otherness
Power and the language of power

Kernetekster:

Daniel Defoe: Robinson Crusoe (1719) - excerpt in English - Global Language - Global Anguish (p. 46-49)

Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (1899)

Georg Orwell: "Shooting an Elephant" (1936)

Chimamanda Ngozi Adichie: "The danger of a single story" (2009) text + TED Talk

Baggrundslitteratur:

"'The Two Dispersals of English"  in English - Global Language - Global Anguish (p. 38-39)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer