Holdet 2022 HI/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Annemarie Sandoval, Juliane Marie Kuntz
Hold 2022 HI/h (1h HI, 2h HI, 3h HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 teori og metode
Titel 2 Antikken
Titel 3 Danmarkshistorisk forløb
Titel 4 DHO
Titel 5 Renæssancen, Reformationen & Opdagelsesrejser
Titel 6 Oplysningstiden, Revolutioner & Industrialisering
Titel 7 Nationalisme, Imperialisme & Konsekvenser
Titel 8 1.verdenskrig & mellemkrigstiden
Titel 9 2.verdenskrig
Titel 10 Den Kolde Krig
Titel 11 Københavns historie: Kend din by
Titel 12 Danmark & den senmoderne verden:fra 1990 til i dag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 teori og metode

Eleverne er blevet introduceret til historiefaglig teori og metode herunder:
- Hvad der driver historien (5 forklaringsmodeller: Individet, Teknologien, Folket, menneskene, Religion og ideer, Økonomien)
- Periodiseringsprincipper
- Struktur/aktør
- Idiografisk/ nomotetisk
- Historiesyn (idealistisk/materialistisk)
- Klassisk kildekritik

Faglige mål:
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antikken

Antikken
I forløbet har eleverne arbejdet med Antikken med fokus på Det gamle Grækenland og Romerriget.

Der har i forløbet været særligt fokus på styreformer i hhv.  Athen, Sparta og Rom, samt de forskellige årsager til Romerrigets fald. Forløbet har ligeledes koncentreret sig om synet på slaveri og slaver i antikken og deres position i samfundet (heloter, løsøreslaveri (Chattel)). Herunder er der perspektiveret til den transatlantiske slavehandel og slaveforhold i særligt Amerika, samt slaveri i nutiden.

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Kilder:
- Perikles gravtale
- Quintus Tullius Cicero: Brev til broderen Marcus ( fra bogen På sporet af Romerriget, kap 4 republikken i krise)
- Aristoteles "Slaveredskabet og dets natur - ifølge Aristoteles" (fra bogen: Ansigt til ansigt med grækerne)
- Aristotle and slavery in Athens, af Paul Millett.  Taget fra: Greece and Rome, vol 54, no. 2., 2007.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmarkshistorisk forløb

Forløbet vil give et indblik i Danmarkshistorien, fra oldtiden til det moderne gennembrud. Forløbet har haft fokus på følgende: Vikingetiden, middelalder, renæssance, oplysningstid, Danmark som kolonimagt og demokratiseringsperioden.

Kernestof
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

Faglige mål
- At kunne redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- Diskussion af periodiseringsprincipper
- Reflektion over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kilder:
- Ibn Fadlan
- Ahmad al-tartushi
- Keld B. Jessen m.fl.: Fra sagatid til førromantik, s. 94-96, Systime 1998 ”Peder Palladius: Om troldkvinder (1541)” (PDF)
- Erobringen af Arkona (Fra Vores Danmarkshistorie kilde 11)
- Jyske lov (Fra Vores Danmarkshistorie kilde 12)
- Vedtagelsen på kirkemødet i vejle (Fra Vores Danmarkshistorie kilde 13)
- Erik Klippings håndfæstning (Fra Vores Danmarkshistorie kilde 14)
- Pavebrev til kong Menved (Fra Vores Danmarkshistorie kilde 15)
- Forordningen om neger-handelen (Vores Danmarkshistorie kilde 34)
- Peder Palladius om hekse og trolddom
- Danske Kvinders Adresse til Regering og Rigsdag, 5. Juni 1915
- Barndom på Christianshavn (fra Vores Danmarkshistorie kilde 45)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Renæssancen, Reformationen & Opdagelsesrejser

Fokus på 1400-tallet - start 1600-tallet.

- Når vi gennemgår renæssancen, vil vi undersøge hvordan periodens humanisme og nye politiske strømninger var med til at ændre det europæiske samfund.

- Vi vil undersøge hovedtræk inden for reformationen, samt fordybe os i de religionstridigheder som reformationen medførte. Vores fokus "case" vil være reformationen i England.

- I forløbet vil vi også arbejde med de store opdagelsesrejser, og konsekvenserne af disse for Europa og det amerikanske kontinent.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer





Titel 10 Den Kolde Krig

Fokus punkter:
- Den nye politiske verdensorden fra 2.verdenskrigs afslutning til murens fald
- Bipolaritet, internationale konflikter (herunder våbenkapløb) og alliancer
- "The Red Scare" og domino teorien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Københavns historie: Kend din by

(projekt-orienteret /gruppe-projekt , derfor ikke eksamens emne)


Hvor godt kender du København? Hvor godt kender du din egen bydel?
Forløbet fokuserer på historie, arkitektur og by-sociologi, herunder gentrificering.
Forløbet afsluttes med en projekt præsentation som laves i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer