Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mikael Skou Hougaard Jørgensen
|
Hold
|
2022 HI/k (1k HI, 2k HI, 3k HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oldtiden - fra Mellemøsten til Europa
Herunder introduktion til historiefaget. Hvor og hvornår begynder historien?
- Vi har introduceret de første bycivilisationers opståen i Mellemøsten og Nordafrika og derefter fokuseret på antikkens Grækenland og Romerriget.
- Hvad skal der til for, at en bycivilisation opstår og udvikler sig? Hvad skyldtes Romerrigets succes - og dets fald?
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Læste kilder:
- Herodot beskriver Indien
- Herodot om perserne og spartanerne
- Xenofon om kvinden
- Aristoteles om slaver
- Perikles' gravtale
- Om athenernes statsforfatning
- Thukydid om det at føre krig
- Livius om retfærdig krig
- Josefus om den romerske hær
- Dio Cassius om mordet på Cæsar
- Augustus: Mine bedrifter
- To romere om slaveri
- Augustin om gladiatorkamp
- Tre historikere om årsagerne til Romerrigets undergang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DK-historie - industrialisering og rettighedskamp
Forløb i samspil med dansk og som faglig optakt til DHO.
- Hvordan ser den politiske udvikling ud i det industrialiserede Danmark?
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Læste kilder:
- Grove om Dannevirke
- Krigsminder fra Dybbøl
- Uddrag af Næringsfrihedsloven
- Erindringer om barndom på Christianshavn
- Hornemann om boligforhold i København
- Johannes V. Jensen om maskinens kraft
- Uddrag af Pontoppidans ”De dødes Rige”
- Andelskontrakt
- Pio: ”Maalet er fuldt!”
- Politibekendtgørelse
- Politispion om Pios tale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Middelalderen
- Det kristne Europa, det kristnede Danmark og kampen om Det hellige land. Hvordan så verden ud i middelalderen - og hvordan så man verden?
- Fokus på ”hvordan mennesker har levet under forskellige vilkår” og på udvikling af ”indsigt i egen kulturel baggrund”.
- Elevarbejde med ”kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet historisk materiale, herunder de mange former for historieformidling.”
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie ̶
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Læste kilder:
- Gregor om kirkens fritagelse af skat
- Eksempler på troskabseder
- Munkeberetning om ægteskab
- Ærbarhed og at pleje sin mand
- Det medicinske fakultet om pesten
- Skøder og testamenter efterladt af korsfarere
- Anonym beskrivelse af Jerusalems erobring
- Valdemar Atterdags forordning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rejsen mod det antropocæne?
– opdagelser, oplysning og produktionskapitalisme
Et tematisk forløb, der rummer renæssance, opdagelserne, reformationen, oplysningstiden, industrialisering, kolonisering og et nutidigt perspektiv.
Lever vi i antropocæn og på hvilket historisk bagtæppe?
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Læste kilder:
- Mirandola om menneskets værdighed
- Columbus finder Cuba
- Manuel I’s brev til Ferdinand og Isabella
- Columbus’ logbog
- Columbus om mødet med ”de vilde”
- Columbus om mødet med det fremmede
- De spanske krav til den indianske befolkning
- Uddrag af ”Robinson Crusoe”
- Thomas Mun om udenrigshandlens betydning
- Erasmus: ”Dårskabens lovprisning”
- Uddrag af Luthers 95 teser
- Luther om bondeoprøret
- Boussuet: ”Gud skaber konger”
- Bekendtgørelse om afskaffelsen af religionsfriheden
- De Rouroys om kongens brevspioner
- De Rouroys om kongens morgenkur
- Fabriksregler fra Whittaker & Sons, Waterfoof Mills
- Rapport fra 1840 om børnearbejde
- Brev fra Bostons borgerkomité
- Montesquieu om lovens ånd
- Uddrag af Menneskerettighedserklæringen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder
-
Niels Bubandt_Antropocæn - Historien om verden af i morgen_Hvad er så antropocæn_En anden slags verdenshistorie.pdf
-
Prof Herman Daly - Redefine Growth and Scarcity
-
Antropocæn, kap. 3_Antropocæne begyndelser.pdf
-
Pico della Mirandola - Om menneskets værdighed.pdf
-
Opdaget_Ib Michaels forord_Forfatterens forord.pdf
-
Columbus finder Cuba_Spanierne indtager Cuba_kilder.docx
-
Engang var oceanet som en mur. Men så blæste europæerne murene omkuld
-
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 2, Columbus 2021 1.udg.; sider: 14-36, 62-86, 93-97
-
Robinson Crusoe_s. 173-179.pdf
-
Robinson Crusoe_s. 206-217.pdf
-
Opdaget_seks kilder.pdf
-
Opdaget_kap. 5_Hvorfor sejrede spanierne.pdf
-
NB: Medbring "Vores verdenshistorie 2".
-
På sporet af historien, kap. 26_Økohistorie.pdf
-
Medbring "Vores verdenshistorie 2". På klassen arbejder vi med siderne 53-60. Her kommer vi lidt højere op i den historiske helikopter, mens vi dog holder arbejdet med Aztekerriget in memorandum.
-
Vores verdenshistorie 1, s. 234-236.pdf
-
Vores verdenshistorie 1, s. 214-227.pdf
-
Weber beskrev troens betydning for kapitalismens opblomstring
-
Det Konstantinske Gavebrev | lex.dk – Den Store Danske
-
Vores verdenshistorie 1, s. 237-247.pdf
-
Medbring "Vores verdenshistorie 2".
-
Leder: Større fokus på den industrielle revolution kunne være til gavn for omstillingen i dag
-
Verden før 1914, s. 274-277.pdf
-
Supertanker | Ud over afgrunden på første klasse? | DR LYD
-
The White Man's Burden - Wikipedia
-
Det danske Congo-Æventyr - Opdagerne
-
På sporet af historien, kap. 25_Postkolonial historie.pdf
-
Det danske Congo-Æventyr - Erobrerne
-
Debat: Klimakrisens rødder er kolonialisme, ulighed og racisme – ikke generationssvigt
-
Det danske Congo-Æventyr - Hjælperne
-
Begær drev den industrielle revolution og skabte klimakrisens år nul
-
Undervurder ikke motorsaven – den har kraft til at forandre selve livet
-
Da Erna Lorentzen vandt et eventyrhus i Femina, gik kloden ind i en ny epoke
-
Forfatter: 90'erne og 00'ernes optimisme er skyld i nutidens kriser
-
Ugens kunstner: Allan Otte
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Straf og forbrydelse
- magt og afmagt. Tematisk forløb m. danmarkshistorisk fokus.
For hvad, hvem og hvordan har man straffet fra middelalderen og frem? Og hvorfor?
Faglige mål
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Læste kilder:
- Stadsret for Ribe, 1443
- Forordning om trolddom, 1617
- Hekseforhør i Viborg
- Danske Lov om straffe for forbrydelser
- Reglement for Vridløselille
- Beretning fra Horsens Tugthus
- Henrettelsen af Anders Sjællænder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
talionsprincippet | lex.dk – Den Store Danske
-
Baggrundsmateriale, Kriminalitet og straf, CHE.pdf
-
Stadsret for Ribe, 1443, i Carstensen, Middelalderliv, Gyldendal1992, s.119-121.pdf
-
Spøgelsesfolket af peder frederik jensen.docx
-
Christian IVs forordning om trolddom, 1617, i Frederiksen m.fl., Grundbo til Danmarkshistorien, Systime 2006, s. 92.pdf
-
Hekseforhør i Viborg, i Thiedecke, Vredens tid - kvindesyn og heksejagt i renæssancen i Danmark, Pantheon, s.102-104.pdf
-
Hundemordet i Vimmelskaftet_De Fattiges Horehus.pdf
-
Korporlige straffe i 1700-tallets Danmark.pdf
-
Retssager fra 1700-tallets Danmark.docx
-
Medbring "Vores verdenshistorie 2".
-
Danske Lov om straffe for forbrydelser.docx
-
På sporet af historien, kap. 13_Historiesyn.pdf
-
De marginaliserede
-
The Hidden World of Plant Intelligence
-
Ny tænketank vil begrænse dit materielle forbrug og gøre dit liv bedre. Men de kan ikke forklare hvordan
-
Wellbeing Economy Lab (WELA)
-
www.oekokrati.com
-
Alle firemandsgrupper skal være klar til at kunne stå for klassens station. Der skal interageres og hænges ud med stationens gæster:O) Gæsterne skal aktiveres og bringes til at reflektere.
-
Michel Foucault, Overvågning og straf, Det lille Forlag, 2002, s.17-21.pdf
-
Reglement for fangerne i Straffeanstalten på Vridløselille Mark, 1857.pdf
-
10 år bag fængslets mure, beretning fra Horsens Tugthus, 1923.pdf
-
www.dr.dk
-
Om kildekritik, i Troelsen & Ditlevsen, Historielærerens øvelsesbog, Columbus, 2017, s. 56-59.pdf
-
Mørch, Danmarkshistorien 1880-1960, Henrettelsen af Anders Sjællænder 1882, s.92-95..pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Europæisk nationalisme og Den Store Krig
- Introduktion til begrebet "Det korte 20. århundrede"
- Indføring i europæisk nationalisme, rivalisering og fremskridtstro samt Første Verdenskrigs forløb og afslutning.
- Hvad er europæisk nationalisme? Hvorfor brød 1. Verdenskrig ud – og hvorfor forløb den, som den gjorde?
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Læste kilder:
- Serbiske nationalister
- Krigens er mandens eventyr
- Soldaterbrev fra Vestfronten
- Synet på lokalbefolkningen
- Wilsons fredsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Depressionen, ideologierne og Anden Verdenskrig
- Indblik i 30'ernes depression, ideologiernes kamp og Anden Verdenskrig. Herunder Holocaust som begivenhed og fænomen samt stalinismens folkemord.
Hvad førte til depressionen og hvilken rolle spillede den for den politisk-ideologiske udvikling i Europa, særligt i Tyskland? Hvad er Holocaust? Hvad er folkemord (genocide)? Og hvad er stalinisme?
- Herunder Holocaust og stalinismens forbrydelser.
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Læste kilder:
- Eaton imod New Deal
- Derfor blev jeg nazist
- Bemyndigelsesloven
- Min tid i Hitler-Jugend
- Den store fædrelandskrig
- Atlanterhavserklæringen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kina i centrum - før og nu
- Overblik over Kinas historie fra det første kejserdynasti og frem til i dag. Fokus på de begivenhedsmæssige brud og ændringer i styreformer. Samtidig også på kontinuiteten i udviklingen – og på udviklingen i Kinas internationale rolle og selvforståelse.
- Hvilken rolle spiller konfucianismen? Hvad kendetegner de forskellige styreformer i Kina? Hvad kendetegner Kinas internationale rolle?
Faglige mål
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Læste kilder:
- Konfutze om forholdet mellem lærer og elev
- Yan-familiens husregler
- Song Ruozhao om kvindens rolle
- Marco Polos beretning
- Den kinesiske kejsers brev til George 3.
- Lin Zexus brev til dronning Victoria
- Nanjing-traktaten
- Bokserprotokollen
- Det nye Kina
- De 23 forbud
- Rødgardist under kulturrevolutionen
- Socialismens mål
- Kinas socialistiske modernisering
- Studenternes åbne erklæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Danmark i en ny verdens(u)orden
- Forløb om den kolde krig og tiden før og efter 9/11 i dansk perspektiv.
- Hvad var Danmarks rolle og position i NATO under Den kolde krig? Hvorfor bliver Danmark mere aktivistisk efter Den kolde krig? Hvordan ser Europas fremtid ud efter angrebet på Ukraine - og efter Trumps magtovertagelse?
- Herunder også opsummerende kronologiforløb. Eleverne udarbejder gruppevis "wikier" over forløbene i studieplanen samt præsenterer og deler dem med hinanden.
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Læste kilder:
- Jalta-aftalen
- Potsdam-aftalen
- Jerntæppetalen
- Truman-doktrinen
- Anders Fogh Rasmussens nytårstale 1. januar 2002
- Soldat i Afghanistan
- Carsten Jensen: ”Den ubekvemme krig”
- Anders Fogh Rasmussen om Irakkrigen før og efter invasionen (to kilder)
- Søren Mørch om Libyen-krigen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3, Columbus 2021 1.udg.; sider: 127-138
-
The Cold War - OverSimplified (Part 1)
-
Danmarks historie, kap. 15_Danmark og den kolde krig.pdf
-
Danmarks historie, kap. 16_Danmark som international aktør.pdf
-
Anders Fogh Rasmussens nytårstale 1. januar 2002
-
Danmark i krig, s. 158-173_Kildetekster 29-38.pdf
-
På sporet af historien_Aktør og struktur.pdf
-
DRTV - Armadillo
-
Carsten Jensen_Den ubekvemme krig.docx
-
Ikke kun krigen i Afghanistan, men alle danske krige trænger til en ordentlig granskning
-
Medbring "Vores verdenshistorie 3".
-
Gitte Lillelund Bech_Minister svarer igen på parodi-anklage.docx
-
DRTV - I magtens korridorer
-
DRTV - I magtens korridorer: Borgerkrigen i Libyen
-
Søren Mørch_Angrebet på Libyen er den rene parodi.docx
-
Interview med Francis Fukuyama_Jeg fik ret - demokratiet sejrer.docx
-
LIVE: Trump-folk er igen på vej til Grønland
-
Midt i højspændt konflikt: Om lidt kan Trump placere amerikanske soldater på dansk jord
-
Trods Congo-invasion: Rwanda får lov til at beholde dansk bistand
-
3k_wikiskrivningsgrupper.docx
-
På sporet af historien_Diakron og synkron.pdf
-
Afsnit
-
Om kildekritik, i Troelsen & Ditlevsen, Historielærerens øvelsesbog, Columbus, 2017, s. 56-59.pdf
-
historie_opsummering.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424919",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424919",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424919"
}