Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anne Aaskov Vigsø, Jonas Kjær Andersen
|
Hold
|
2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetid og middelalder
Vikingetiden og middelalder i Danmark, herunder den tidlige statsdannelse. I arbejdet indgår forskellige skriftlige kilder fra perioden 700-tallet til 1300-tallet, men også genstande, da vikingetiden ligger i skellet mellem forhistorisk tid og historisk tid.
Til at undersøge perioden vil kildekritik blive anvendt som metode, samt betegnelserne det funktionelle kildebegreb, historiebrug, historiebevidsthed samt kollektiv erindring.
Ud over at arbejde med vikingetidens kilder, vil det blive undersøgt, hvordan vikingetiden opstod som selvstændig periode i 1800-tallet, og hvordan vikingetiden bliver husket og brugt nyere tid. Det overordnede mål er elevernes kompetence til at arbejde med brud og kontinuitet i historien.
Faglige mål:
- at kunne redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- diskussion af periodiseringsprincipper
- reflektion over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kilder:
Følgende kilder er i Vores Danmarkshistorie:
Kilde 1. "Hedningernes hærgen på Lindisfarne"
Kilde 2. "Ibn Fadlan om vikingerne"
Kilde 4. "Danelagen-traktaten"
Kilde 8. "En arabisk købmand i Hedeby"
Kilde 11. "Erobringen af Arkona"
J.J.A. Worsaae's ”De Danskes kultur i vikingetiden”
Erik den rødes saga. Beskrivelsen af Vølven Torbjørg og sejd-ritual
Propagandaplakater med vægt på analyse af historiebrug: danske naziplakater
Gruppearbejde og fremlæggelser om: Kalmarunionen, pesten, religion/overtro, mad og drikke, krige/fejde, Klostervæsen, kvinder i middelalderen. Selvvalgte kilder.
Baggrundsmateriale:
Vores Danmarkshistorie. 27-47, 53-56, 61-65
Historieportalen. "Vikingetiden til diskussion" + ”Gamle og nye Guder” + ”Vikinger alle vegne”
DRs Historien om Danmark: Vikingetiden
Hassing og Vollmond. "Fra fortid til historie", kap. 3 (om historiske fremstillinger)
Film: Arn - Tempelridderen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
ingen lektier
-
Kære 1x, I skal læse dokumentet:"Vikingetiden til diskussion". Det ligger i "Dokumenter" under Historie
-
link til timen:
-
Kære 1x, I skal til dette modul læse dokumentet "Vikingetiden 800-1050" (3 sider) i Dokumenter --> Vikingetiden
-
Kære 1.x, I skal læse dokumentet "Vikingetogter" som ligger i Dokumenter --> vikingetiden (spring kilderne over)
-
Kære 1x, læs dokumentet "De gamle guder" i dokumenter -> Vikingetiden (læs ikke kilden)
-
Ingen lektier
-
Kære 1x, I skal læse dokumentet "Vikingesamfundet" (uden kilderne)
-
Kære 1x, I skal til timen læse dokumentet "Vikinger alle vegne" (1,5 sider) og svare på de to spørgsmål i elevfeedback
-
Kære 1x, I skal læse i dokumentet "Kap. 3 middelalderen". Læs s.1-2 (uden Fokuspunkt) indtil s. 11 i dokumentet
-
Historiske fremstillinger
-
Kære 1x, I skal læse s.12-18 (uden kilder og uden afsnittet "kongens håndfæstning") i dokumentet "Kap. 3 middelalder"
-
Kære 1x, I skal læse s. 18-23 (uden kilder) i dokumentet "kap. 3 - Middelalder"
-
Afsnit
-
I skal holde jeres fremlæggelser
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Besættelsen
Med udgangspunkt i bogen "Danmark besat og befriet", vil tyskerenes besættelsen af Danmark under 2. verdenskrig blive undersøgt.
Forløbets overordnede emner er mellemkrigstiden, 9. april, regeringens samarbejde, de danske nazister, modstandskampen (med fokus på stikkerlikvideringerne) og den kollektive erindring af besættelsestiden. Forløbet blev afsluttet med en byvandring, med fokus på erindringshistorie.
Formålet med forløbet har været, at få en bred forståelse og et nuanceret billede af besættelsestiden og de dilemmaer folk har stået overfor. Derfor kommer forløbet både ind på de begivenheder som man i eftertiden har opfattet positivt, og de begivenheder som man i lang tid ikke har fremhævet, som fx stikkerlikvideringerne.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Kilder:
Scavenius om forholdet til Tyskland. i "Danmark besat og befriet"
Breve fra Østfronten. i "Danmark besat og befriet"
Artikel fra Politiken. Bjerregaard og Bjerg. "Historiebevidste unge". 19. april
Baggrundsstof:
Danmark besat og befriet
Historieportal ”Danmark besat” kap. 1
Kronik: "Fremstillingen af dansk ondskab er falsk". 4. december 2015. Politiken. Casper Bauerfeld Krogh.
Film: Under sandet
dokumentar om stikkerlikvideringerne
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/med-ret-til-draebe
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031512082230 - Deadline om Under sandet (fra 16:30)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antikkens samfund
Det gamle Grækenlands og Romerrigets historie, brud og kontinuitet i den lange periode, herunder specielt overgangen fra republik til kejserrige i Romerriget og opstilling af problemstillinger, der kan belyse denne overgang. Desuden arbejde med antikkens indvirkning på Europas efterfølgende historie og brug af perioden i eftertiden, bl.a. i populærkulturelle fremstillinger.
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus 2021 1.udg.; sider: 30-34, 43-47, 50-53, 56-66
Romerske citater: Cicero, Hannibal og Cato den ældre
Supplerende stof:
Antikkens verden: De gamle grækere (BBC-dokumentar, 2013)
Alexander (Oliver Stone, 2004, uddrag)
Rome (Episode 1, Michael Apted, 2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Renæssancen
Arbejde med specielt fokus på nybrud og nye verdensbilleder i perioden samt forbindelsen til forløbet om antikkens samfund, samt senere tids opfattelse af renæssancen. I forlængelse heraf også fokus på problematisering af renæssance-begrebet, samt forskellige former for historiebrug. Der blev desuden arbejdet fokuseret med kildekritik og det funktionelle kildebegreb. I forløbet blev inddraget problemstillinger, der knytter sig til Firenzes betydning i renæssancen ifm. studietur (uden deltagelse af historiefaget) til Firenze.
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus 2021 1.udg.; sider: 68-73, 224-235
Giovanni Boccaccio: Dekameron (uddrag)
Benito Scocozza: Hvilken Renæssance (2006)
Supplerende stof
Et dynastis fødsel (Firenze, Medici-familien og Brunelleschi - DR-kultur-dokumentar, 2012)
Stendhalsyndromet fra "Romantikerne i Firenze" af Ivan Ž. Sørensen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Mellemøsten
Arbejde med mellemøstens historie, konflikter og kulturmøder i området. Der blev bl.a. arbejdet med konflikten mellem sekulær, socialistisk panarabisme og fremkomsten af radikal islamisme samt Europas og vestens indflydelse i området. Desuden rettedes fokus på Israel-Palæstinakonfliktens udvikling og aktuelle relevans.
Kernestof:
Den arabiske højkomites udtalelse, 1946 og Israels uafhængighedserklæring, 1948 (Grundbog til historie, s. 273-276)
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, 2. & 3. udgave, Systime; sider: 321-330, 340-350
How Israel Helped to Spawn Hamas - The Wall Street Journal, 2009
Supplerende stof:
Waltz with Bashir (Ari Folman, 2008, Uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Verden efter 1914, s. 321-330 Mellemøsten.pdf
-
Mellemøsten billeder 2z.pdf
-
Den arabiske højkomite, 1946 - Israels uafhængighedserklæring, 1948 (Grundbog til historie, s. 273-276).pdf
-
Kilder til Israel-Palæstinakonflikten 2x.docx
-
Den arabiske højkomite, 1946 - Israels uafhængighedserklæring, 1948 (Grundbog til historie, s. 273-276) (6).pdf
-
Introfilm om Israel-Palæstina-konflikten 2x.docx
-
Introfilm om Israel-Palæstina-konflikten 2x (1).docx
-
Verden efter 1914, s. 321-330 Mellemøsten (2).pdf
-
Verden efter 1914, s. 335-339 - Den muslimske radikalisme - billeder.docx
-
Waltz wih Bashir .docx
-
Verden efter 1914, s. 335-339 - Den muslimske radikalisme.pdf
-
How Israel Helped to Spawn Hamas - The Wall Street Journal.docx
-
Opsamling på Israel-Palæstina-konflikten 2x.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Oplysningstid og revolutioner
Forløb omhandlende oplysningstidens ideer og de amerikanske og franske revolutioner. Arbejde med oplysningsfilosofferne og deres relevans i nutidigt perspektiv og betydning for revolutionerne i slutningen af 1700-tallet. Fokus på problemstillinger, der kan forklare revolutionernes udbrud samt kildemæssigt fokus på den franske revolution.
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime; sider: 192-199
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 2, Columbus 2021 1.udg.:, s. 84-106
Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776
Kilder til Den franske revolution (Anders Bjørn - Leve Revolutionen, s. 26-28, 41, 52, 68-69, 86-87).
Supplerende stof:
The Patriot (Roland Emmerich, 2000, uddrag)
Den franske revolution - oversigt (Anders Bjørn - Leve Revolutionen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
National identitet og industrialisering
Med udgangspunkt i og specielt fokus på udviklingen i Danmark i anden halvdel af 1800-tallet, herunder den demokratiske udvikling. Arbejde med problemstillinger om nationalisme og historiebrug i forbindelse med diskussionen om Tv-serien 1864. Desuden undersøgelse af den industrielle revolution som kontekst for udviklingen samt kvinders rolle og ligestilling ifm. kildelæsning.
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime; sider: 241-263, 267-280
En ufaglært kvindes erindringer (1900-1932, Familieliv i Danmark (Jacobsen og Løkke))
Danmark fra helstat til nationalstat ca. 1814-1870 (Overblik, s. 79-87)
Krigen i 1864 - 2. Slesvigske Krig - fra Danmarkshistorien.dk
Orla Lehmann - Falstertalen (1841, uddrag)
Supplerende stof:
1864 (1. afsnit, Ole Bornedal, 2014)
Pia Kjærsgaard: »Jeg er dybt rystet over 1864-serien« (Bent Blüdnikow, 2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
1. verdenskrig og mellemkrigstiden
Forløb, der tog udgangspunkt i koblingen mellem imperialisme og 1. verdenskrig og opstillede problemstillinger om årsager til krigens udbrud, samt den personlige oplevelse af den. Desuden bl.a. kildekritisk arbejde med propagandaplakater og national selvforståelse i krigsførende nationer og diskussion af kunstneriske bearbejdninger af historiske begivenheder.
Specielt fokus på Tyskland i perioden, herunder arbejde bl.a. med nazismens opståen i mellemkrigstiden og senere forklaringer på nazismen - herunder også arbejde med Holocaust, inkl. foredrag om antisemitisme og folkedrab ifm. Auschwitz-dag. Undersøgelse af og perspektiver til debatter om fascistiske træk i Europa og USA i dag.
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, 2. & 3. udgave, Systime; sider: 9-18, 31-40, 81-110
Kilder til 1. verdenskrig - Stefan Zweig, Den fransk-russiske militæraftale, 1892 og Tyskland, 1914 (Michael Klos - Den 1. verdenskrig, s. 9-11, 32, 38-39).pdf
Propagandaplakater fra 1. verdenskrig fra Storbritannien, Tyskland og Frankrig
Ernst Jünger: Kampen som indre oplevelse (1922) og Erich Maria Remarque: Intet nyt fra vestfronten (1928, uddrag)
Kilder til nazismen (Peter Frederiksen - Det tredie rige, s. 173-192)
Kilder til antisemitisme (uddrag fra Mein Kampf, forordning om jødeproblemet, en skolepiges brev til Der Stürmer).
England og os (uddrag fra tysk lærebog fra 1940)
Is It Fascism? A Leading Historian Changes His Mind (Elisabeth Zerofsky,
The New York Times, 2024)
Supplerende stof:
Imperialisme - overblik og tidslinje (Fokus).pdf
Franz Ferdinand: All for You, Sophia (sang, 2004)
PJ Harvey - The Words That Maketh Murder (sang, 2010)
Intet nyt fra vestfronten (Uddrag, Edward Berger, 2022)
Der Untergang (Uddrag, Oliver Hirschbiegel, 2004).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Imperialisme (Verden efter 1914, s. 9-18).docx
-
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
-
Første verdenskrig - På vej mod afgrunden - Zweig og kilder til optakten 3x.doc
-
Optakten til 1. verdenskrig (Verden efter 1914, s. 31-40).docx
-
Kilder til 1. verdenskrig - Stefan Zweig, Den fransk-russiske militæraftale, 1892 og Tyskland, 1914 (Michael Klos - Den 1. verdenskrig, s. 9-11, 32, 38-39).pdf
-
Fra nationalisme og industrialisering til imperialisme og 1. verdenskrig 3x.doc
-
Is It Fascism - NYT.docx
-
Historiebrug.docx
-
Verden efter 1914, s. 31-40 - Første verdenskrig 3x.doc
-
PJ Harvey - The Words That Maketh Murder 3x.doc
-
1. verdenskrig propaganda 3x.doc
-
Verden efter 1914, s. 31-40 - Første verdenskrig 3x (1) (1).doc
-
Jünger og Remarque 3x.doc
-
Historisk metode (Fra fortid til historie) (1).pdf
-
Jünger og Remarque.pdf
-
Historieeksamen 2025.docx
-
England og os, 1940.doc
-
1. verdenskrig - England og os - skriveøvelse 3x.doc
-
Jünger og Remarque.pptx
-
Vores verdenshistorie 3, s. 48-56 (Første verdenskrigs afslutning).pdf
-
Kilder til antisemitisme.pdf
-
Intet nyt fra vestfronten 3x.docx
-
Verden efter 1914, s. 81-88 Krisen i trediverne.pdf
-
Verden efter 1914, s. 81-88 Krisen i trediverne 3x.doc
-
Problemstillinger i historie.pdf
-
Verden efter 1914, s. 89-99 Tyskland i mellemkrigstiden.pdf
-
Tyskland 1918-1933, Verden efter 1914, s. 89-99 3x.pdf
-
Kilder til nazismen - Peter Frederiksen - Det tredie rige, s. 174-181, 188-191.pdf
-
Peter Frederiksen - Det tredie rige, s. 174-192 3x.doc
-
Der Untergang 3x.doc
-
Genlæs jeres kilde om nazismen i dokumentet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Kold krig og verden efter 1989
Arbejde med bl.a. ideologiernes kamp og atomkrigstruslen, herunder den politiske retoriske iscenesættelse af den kolde krig, samt forskellige eksempler på atomkrigsfrygten. Forløbet undersøgte også forskellige historiske fortolkninger af den kolde krig og placeringen af ansvaret for den kolde krig. Derudover bl.a. undersøgelse af tiden efter den kolde krig, herunder globalisering samt begreberne historiens afslutning og civilisationernes sammenstød. Desuden arbejde med kronologisk sammenhæng og overblik i forlængelse af forløbet.
Kernestof:
Grundbog til historie (Olsen og Søndberg), s. 15-17, 24-25, 36-39 - begyndende kold krig
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, 2. & 3. udgave, Systime; sider: 153-161, 165-178, 297-304
Winston Churchill: Jerntæppet (1946, uddrag)
Josef Stalin: Sovjets ret (1946, uddrag)
Duck and Cover (1951, amerikansk informationsfilm)
John F. Kennedy: Ich bin ein Berliner (1963, uddrag, videoklip)
Ronald Reagan: Tear Down This Wall (1987, uddrag, videoklip)
Kilder om Berlinmuren (Grundbog til historie (Olsen og Søndbjerg)), s. 83-84
Francis Fukuyama: Den historiske udvikling er afsluttet (1992) og Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød (1993) (Grundbog til historie, s. 303-309)
Vores verdenshistorie 3, s. 261-269 - Verden efter 1989
Fareed Zakaria: Den post-amerikanske verden (uddrag)
Supplerende stof:
Bob Dylan: With God on Our Side (sang, 1964)
Nena: 99 Luftballons (sang, 1984)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2. verdenskrig - billeder 3x.pdf
-
Den kolde krig - begyndelsen 3x.docx
-
Epic Rap Battles of the Cold War 3x.docx
-
Begyndende kold krig (Grundbog til historie, s. 15-17, 24-25, 36-39) (1) (1) (2).pdf
-
Bob Dylan - With God On Our Side.doc
-
Verden efter 1914, s. 153-161 begyndende kold krig 3x (1).doc
-
John F. Kennedy - Ich Bin Ein Berliner Speech
-
Kilder om Berlinmuren - Grundbog til historie, s. 83-84.doc
-
Verden efter 1914, s. 153-161.pdf
-
Den kolde krig - spørgsmål.pdf
-
Verden efter 1914, s. 165-174.pdf
-
Verden efter 1914, s. 174-181 Kold krig - våbenkapløb.pdf
-
Spørgsmål til den kolde krig.pdf
-
Verden efter 1914, s. 297-304 Den kolde krigs afslutning.pdf
-
Duck And Cover (1951) Bert The Turtle
-
Den kolde krig.pptx
-
Nena – 99 Luftballons
-
Kold krig afslutning - i grupper træk begreb/begivenhed/person på skift, forklar kort, hvad det er, og sæt (ca.-)årstal på. Tag noter i fællesskab.
-
Kold krig begreber og personer 3x.doc
-
Reagan - Tear Down This Wall
-
Grundbog til historie, s. 303-309 (Fukuyama og Huntington).docx
-
Vores verdenshistorie 3, s. 261-269 - Verden efter 1989.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424924",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424924",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424924"
}