Titel
5
|
Oplysningstid, revolutioner og menneskerettigheder
Oplysningstid, revolutioner og menneskerettigheder
Arbejdet sigter mod en dybere forståelse af revolutionsbegrebet, drivkræfterne i revolutioner og forskelle og ligheder mellem de behandlede revolutioner. Ligeledes arbejdes med kernen i de dominerende ideologier.
1. Store linjer i verdenshistorien (Grundbog). Følgende sider er læst:
a. Den amerikanske revolution (Store linjer.. s.120-125, 129)
b. Den franske revolution (Store linjer.. s.120-123, 126-129, 148)
c. Den russiske revolution (Store linjer.., s.157-158,180-181, 198-201)
d. Den kinesiske revolution (Store linjer.. s. 139-140,164-165,196-198, 217-218)
e. Den iranske revolution (Store linjer.. s. 239-247)
f. Revolutionerne i Østeuropa 1979-1990 (Store linjer.. s.254-265)
Arbejde med følgende dele:
Årsager/optakt til den enkelte revolution
Forløb af den enkelte revolution
Konsekvenser af og reaktioner på den enkelte revolution
Ideologisk fundament for den enkelte revolution
2. Et lille antal udleverede centraltekster til hver revolution (Kilderne er SAMLET i ét dokument: Kilder. Oplysningstid, revolutioner, menneskerettigheder. Eksamenspensum) (Kopi)
a. John Locke om naturtilstanden og friheden
b. Montesquieu om magtdeling
c. Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776
d. Erklæring om menneskets og borgerens rettigheder, vedtaget af den franske
nationalforsamling 26. august 1789
e. Erklæring om kvindens og borgerindens rettigheder (af Olympe de Gouges) 1791
f. Vladimir Lenin: Hvad må der gøres, 1902?
g. Lenins aprilteser, d. 4. april 1917
h. Mao om det folkedemokratiske diktatur 1949
i. Tale af Ayatolla Khomeini: Guds regerings første dag
j.. Stasi om situationen i DDR august 1989
k. Tiden er moden. Aufbruch 89. Opråb fra neues Forum, den 13. september 198
l. "Charta 77 angriber nærsynet og dekadent pacifisme i Vest",
Trykt i Information 25. juli 1984
Kernestof: 28
Supplerende stof: 30
Den nazistiske revolution – Det Tredie Rige:
1. Peter Frederiksen: Det tredie Rige. Systime. 1. udgave, 1998.
Kap. 1 (Det tyske kejserrige), s. 7-13
Kap. 2-10 (s. 14- 87).
Tekster hertil (tekst 1-4, 5-6, 7-8, 9-11, 14-15, 16, 20, 23, 27-28, 30). Fremlagt gruppevis vha PowerPoint.
3. Gennemgang af Statistisk materiale fra Peter Fredriksen: Det tredje Rige (Tabelmateriale: 1-13)
4. Film: "Hitlers Elite - NAPOLA", 2004
Kernestof: 75
Supplerende stof: 38
Særlige problemstillinger:
a. Ideologier: Hvad var baggrunden for, forløbet og konsekvenserne af den russiske revolution? Hvad var baggrunden for, forløbet og konsekvenserne af den kinesiske revolution?
b. Nazismen: Hvad var baggrunden for, indholdet og konsekvenserne af Weimarforfatningen? Undersøg forholdene omkring tilslutningen til NSDAP (nazistpartiet) i Weimarrepublikken. Kom herunder ind på den væbnede og politiske kamp i mellemkrigstidens Tyskland (SAs rolle). Hvordan forgik den nazistiske magtovertagelse i 1933? Undersøg forholdene omkring jødeforfølgelserne og Holocaust? Hvilket syn havde nazisterne på kunst? Hvilke kilder har vi til perioden, og hvordan vil du vurdere disse?
Faglige mål:
1. Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
2. Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
3. Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
4. Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
5. Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
6. Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
7. Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid
|