Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Christian Grossjohann, Line Steckhahn Hulgaard, Mia Marie Katborg Jürgensen, Sheila Mertz-Nielsen
|
Hold
|
2022 MA/e (1e MA, 2e MA, 3e MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Funktionsbegrebet
Eleverne kan på baggrund af dette forløb
- definere en funktion
- forklare værdimængde og definitionsmængde for funktioner
- redegøre for gaffelfunktioner (herunder stykvis lineære funktioner)
- kende forskel på lokale og globale ekstrema.
Mine noter er brugt som materiale. Findes under dokumenter på Lectio under mappen Funktionsbegrebet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Andengradspolynomiet
Eleverne kan på baggrund af dette forløb
- Opstille ligning for andengradsligning
- Kvadratsætninger (3 stk)
- Andengradspolynomiet på standardform f(x)=ax^2+bx+c, faktoriseret form og toppunktsform.
- Konstanternes betydning for grafens udseende
- Rødder/løsninger
- Diskriminanten
- Toppunkt
- Bevise løsningsformlen
Kernestof 1 af Lindhardt og Ringhof s. 230-233 samt egne noter i Lectio i mappen Andegradspolynomiet.
Kernestof 2 af Lindhardt og Ringhof s. 8-13.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Potensfunktionen
- Potensregneregler
- Forskrift og graf
- a og b's betydning for grafens udseende
- Beregning af a og b når to punkter på grafen kendes samt bevis herfor.
- Regression
- Introduktion til 10-tals logaritmen samt den naturlige logaritme
- Logaritmeregneregler
- Omvendte funktioner (e^x og ln(x) og 10^x og log(x)).
Kernestof 1 af Lindhardt og Ringhof s. 162-164 og s. 234-239 samt egne noter i Lectio i mappen Potensregning og Potensfunktioner
Kernestof 2 af Lindhardt og Ringhof s. 52-53.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Potensfunktioner
- Potensregneregler
- Forskrift og graf
- a og b's betydning for grafens udseende
- Beregning af a og b når to punkter på grafen kendes samt bevis herfor. Samt bevis.
- Procent-procent vækst.
- Regression
Kernestof 1 af Lindhardt og Ringhof s. 162-164 og s. 234-239 samt egne noter i Lectio i mappen Potensfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Vektorregning
Eleverne kan efter dette forløb:
- Regning med vektorer både analytisk og geometrisk (addition, subtraktion, vektor gange skalar)
- Nulvektor, modsatrettede vektorer, ensrettede vektorer, parallelle vektorer, ortogonale vektorer
- Skalarprodukt mellem to vektorer samt bevis for dist.lov, komm. lov, associativ lov.
- Determinant
- Vinkel mellem vektorer samt bevis
- Projektion af vektor på vektor samt bevis
Kernestof 1 bog af Lindhardt og Ringhoff s. 184-189.
Samt egne noter i Lectio -> mappen Vektorer i 2D
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 Differentialregning
- Differentialkvotienter af funktionstyper
- Tangents ligning i et punkt
- Forskellen på f'(x) og f'(x0).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Differentialregning
Eleverne har på baggrund af dette forløb arbejdet med:
- Differentialkvotienter af forskellige funktionstyper
- Monotoniforhold
- Tangents ligning i et punkt
- Bevis for differentialkvotienten af x^2, ax+b, og x^3, 1/x, sqrt(x), ax^2+bx+c, tan(x) vha 3 trinsreglen
- Arbejde med differentialkvotient af produktet af to funktioner samt sammensatte funktioner.
- Bevis for produktregneregel
- Grafisk arbejde med f'(x) og f(x) og hvordan man kan finde væksthastigheden i et enkelt punkt ud fra en graf.
- Optimering
Eleverne har arbejdet med gennemgået materiale som findes i mappen "Differentialregning" i Lectio samt bogen Kernestof 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: Kædelinjer
Eleverne har i dette forløb arbejdet med Gaudis kædelinjer i forbindelse med studierejse til Barcelona. Dette er supplerende stof.
Eleverne har arbejdet med kompendiet "2e Gaudi noter" som findes under mappen Studietur Barcelona i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9: Trigonometriske funktioner
Eleverne har på baggrund af dette forløb:
- Tegne enhedscirklen og retningspunktet. Kendskab til radianer som buelængde og kunne regne fra grader til radianer og omvendt.
- Eleverne kan tegne tangens og vha. enhedscirklen og retvinklede trekanter forstå formlen for tangens.
- Tegne cos(x), sin(x) og tan(x) ud fra enhedscirklen.
- Grafisk og analytisk kendskab til Trigonometriske funktioner, herunder amplitude, vinkelhastighed, forskydning, periode og frekvens.
- Udlede beviset for differentialkvotienten til f(x)=tan(x).
Kernestof 2 er benyttet samt mappen "Trigonometriske funktioner" i Lectio mappen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9: Sandsynlighedsregning og statistik
Eleverne har styr på begreberne:
- Udfaldsrum, sandsynlighedstabel, symmetrisk/asymmetrisk sandsynlighedsfelt, hændelse, komplementær hændelse
- mængder og delmængder
- Multiplikation og additionsprincippet
- Fakultetsfunktionen
- Permutationer og kombinationer
- Pascals trekant samt historisk perspektiv med kinesisk matematik
- Stokastisk variabel
- Middelværdi, spredning, varians
- Binomialfordeling (herunder antalsparameter og sandsynlighedsfordeling)
- Sandsynlighedsfunktionen for stokastisk variabel samt bevis hertil
- Binomialtest
- Dobbeltsidet test og enkeltsidet test (venstre og højre)
- Det mest sandsynlige udfald samt exceptionelle og normale udfald.
- Eksperiment med blindsmagning (Kan vi smage forskel på Cola og Pepsi).
Bogen kernestof 2 er benyttet samt materiale som findes i mappen "Sandsynlighedsregning og statistik" i Lectio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 10: Plangeometri
- udledninger af den rette linjes ligning og parameterfremstilling
- metoder til bestemmelse af vinkler mellem linjer
- afstand fra punkt til linje (BEVIS)
- cirklens ligning, tangentbestemmelse, skæring mellem linje og cirkel samt brug af dist-formlen til at bestemme antal skæringspunkter mellem en linje og en cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition: differentialregning
Kort repetitionsforløb ifm. overgang til ny lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 11: Integralregning
- stamfunktionbegrebet og integrationsregneregler
- bestemme stamfunktion gennem punkt
- bestemte og ubestemte integraler
- integralregningens hovedsætning (BEVIS)
- arealbestemmelse (herunder mellem to grafer, mellem x-aksen og negativ funktion, indskudsreglen)
- integration ved substitution
- rumfang af omdrejningslegemer
- udledning af rumfangsformler for cylinder og kegle (BEVIS)
- bestemmelse af kurvelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition: integralregning
Henrik Bindesbøll Nørregaard og Per Gregersen: Kernestof Mat 3, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 1. udgave, 2. oplag 2020
side 8-11, 28-29
- ubestemte og bestemte integraler
- integration ved substitution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb 12: Differentialligninger
Henrik Bindesbøll Nørregaard og Per Gregersen: Kernestof Mat 3, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 1. udgave, 2. oplag 2020
side 100-127
- Førsteordens (lineære) differentialligninger
- Fuldstændig og partikulær løsning
- Separation af de variable
- Linjeelementer, hældningsfelt og løsningskurver
- Den logistiske differentialligning
- Tangentens ligning
- Modeller: forskellige former for vækst: eksponentiel, forskudt eksponentiel samt logistisk vækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb 13: Funktioner af to variable
Henrik Bindesbøll Nørregaard og Per Gregersen: Kernestof Mat 3, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 1. udgave, 2. oplag 2020
side
- Niveau- og snitkurver
- Partielt afledede
- Tangentplan og gradient
- Stationære punkter og arten af de stationære punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb 14: Vektorfunktioner
- Banekurver og retning
- Skæringspunkter
- Hastighed og acceleration
- Tangenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Funktionsanalyse
- Opsamling på analyse af funktioner: afledede, monotoniforhold, niveaukurver, hastighed og acceleration.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Statistik og normalfordelingen
Statistik og normalfordelingen
- regression (andet en lineær)
- usikkerhed og residualplot
- normalfordelingen
tætheds- og fordelingsfunktion
QQ-plot og undersøgelse af data
bevis for sammenhæng mellem standardnormalfordelingen og andre normalfordelinger
bevis for QQ-plot
- Selvstædigt emne: sandsynlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Matematikkens historie
Matematikhistorie
- Eudklid og opbygningen af matematik - DSB
- Euklids definitioner vs. analytisk geometri
- Infinitesimalregningens historie - kort. Herunder Newton vs. Leibniz beskrivelse, Leibniz' notation og grænseværdibegreb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Opsamling på vektorfunktioner - herunder beviser
Opsamling på beviser for funktioner
- Vektorfunktioner
- Vektorfunktioner - bevis for kurvelængden af en vektorfunktion
- Argumentation ifht. funktionsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Beviser og ræsonnementer
Arbejde med forskellige beviser inden for a-niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424945",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424945",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424945"
}