Holdet 2022 MA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Christian Grossjohann, Line Steckhahn Hulgaard, Mia Marie Katborg Jürgensen, Sheila Mertz-Nielsen
Hold 2022 MA/e (1e MA, 2e MA, 3e MA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Funktionsbegrebet
Titel 2 Forløb 2: Andengradspolynomiet
Titel 3 Forløb 3: Potensfunktionen
Titel 4 Forløb 4: Potensfunktioner
Titel 5 Forløb 5 Vektorregning
Titel 6 Forløb 6 Differentialregning
Titel 7 Forløb 7: Differentialregning
Titel 8 Forløb 8: Kædelinjer
Titel 9 Forløb 9: Trigonometriske funktioner
Titel 10 Forløb 9: Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 11 Forløb 10: Plangeometri
Titel 12 Repetition: differentialregning
Titel 13 Forløb 11: Integralregning
Titel 14 Repetition: integralregning
Titel 15 Forløb 12: Differentialligninger
Titel 16 Forløb 13: Funktioner af to variable
Titel 17 Forløb 14: Vektorfunktioner
Titel 18 Funktionsanalyse
Titel 19 Statistik og normalfordelingen
Titel 20 Matematikkens historie
Titel 21 Opsamling på vektorfunktioner - herunder beviser
Titel 22 Beviser og ræsonnementer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Funktionsbegrebet

Eleverne kan på baggrund af dette forløb
- definere en funktion
- forklare værdimængde og definitionsmængde for funktioner
- redegøre for gaffelfunktioner (herunder stykvis lineære funktioner)
- kende forskel på lokale og globale ekstrema.

Mine noter er brugt som materiale. Findes under dokumenter på Lectio under mappen Funktionsbegrebet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Andengradspolynomiet

Eleverne kan på baggrund af dette forløb

- Opstille ligning for andengradsligning
- Kvadratsætninger (3 stk)
- Andengradspolynomiet på standardform f(x)=ax^2+bx+c, faktoriseret form og toppunktsform.
- Konstanternes betydning for grafens udseende
- Rødder/løsninger
- Diskriminanten
- Toppunkt
- Bevise løsningsformlen


Kernestof 1 af Lindhardt og Ringhof s. 230-233 samt egne noter i Lectio i mappen Andegradspolynomiet.
Kernestof 2 af Lindhardt og Ringhof s. 8-13.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Potensfunktionen

- Potensregneregler
- Forskrift og graf
- a og b's betydning for grafens udseende
- Beregning af a og b når to punkter på grafen kendes samt bevis herfor.
- Regression
- Introduktion til 10-tals logaritmen samt den naturlige logaritme
- Logaritmeregneregler
- Omvendte funktioner (e^x og ln(x) og 10^x og log(x)).

Kernestof 1 af Lindhardt og Ringhof s. 162-164 og s. 234-239 samt egne noter i Lectio i mappen Potensregning og Potensfunktioner
Kernestof 2 af Lindhardt og Ringhof s. 52-53.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Potensfunktioner

- Potensregneregler
- Forskrift og graf
- a og b's betydning for grafens udseende
- Beregning af a og b når to punkter på grafen kendes samt bevis herfor. Samt bevis.
- Procent-procent vækst.
- Regression


Kernestof 1 af Lindhardt og Ringhof s. 162-164 og s. 234-239 samt egne noter i Lectio i mappen Potensfunktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5 Vektorregning

Eleverne kan efter dette forløb:

- Regning med vektorer både analytisk og geometrisk (addition, subtraktion, vektor gange skalar)
- Nulvektor, modsatrettede vektorer, ensrettede vektorer, parallelle vektorer, ortogonale vektorer
- Skalarprodukt mellem to vektorer samt bevis for dist.lov, komm. lov, associativ lov.
- Determinant
- Vinkel mellem vektorer samt bevis
- Projektion af vektor på vektor samt bevis

Kernestof 1 bog af Lindhardt og Ringhoff s. 184-189.
Samt egne noter i Lectio -> mappen Vektorer i 2D
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 Differentialregning

- Differentialkvotienter af funktionstyper
- Tangents ligning i et punkt
- Forskellen på f'(x) og f'(x0).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7: Differentialregning

Eleverne har på baggrund af dette forløb arbejdet med:

- Differentialkvotienter af forskellige funktionstyper
- Monotoniforhold
- Tangents ligning i et punkt
- Bevis for differentialkvotienten af x^2, ax+b, og x^3, 1/x, sqrt(x), ax^2+bx+c, tan(x) vha 3 trinsreglen
- Arbejde med differentialkvotient af produktet af to funktioner samt sammensatte funktioner.
- Bevis for produktregneregel
- Grafisk arbejde med f'(x) og f(x) og hvordan man kan finde væksthastigheden i et enkelt punkt ud fra en graf.
- Optimering

Eleverne har arbejdet med gennemgået materiale som findes i mappen "Differentialregning" i Lectio samt bogen Kernestof 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: Kædelinjer

Eleverne har i dette forløb arbejdet med Gaudis kædelinjer i forbindelse med studierejse til Barcelona. Dette er supplerende stof.

Eleverne har arbejdet med kompendiet "2e Gaudi noter" som findes under mappen Studietur Barcelona i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 9: Trigonometriske funktioner

Eleverne har på baggrund af dette forløb:

- Tegne enhedscirklen og retningspunktet. Kendskab til radianer som buelængde og kunne regne fra grader til radianer og omvendt.
- Eleverne kan tegne tangens og vha. enhedscirklen og retvinklede trekanter forstå formlen for tangens.
- Tegne cos(x), sin(x) og tan(x) ud fra enhedscirklen.
- Grafisk og analytisk kendskab til Trigonometriske funktioner, herunder amplitude, vinkelhastighed, forskydning, periode og frekvens.
- Udlede beviset for differentialkvotienten til f(x)=tan(x).

Kernestof 2 er benyttet samt mappen "Trigonometriske funktioner" i Lectio mappen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb 9: Sandsynlighedsregning og statistik

Eleverne har styr på begreberne:

- Udfaldsrum, sandsynlighedstabel, symmetrisk/asymmetrisk sandsynlighedsfelt, hændelse, komplementær hændelse
- mængder og delmængder
- Multiplikation og additionsprincippet
- Fakultetsfunktionen
- Permutationer og kombinationer
- Pascals trekant samt historisk perspektiv med kinesisk matematik
- Stokastisk variabel
- Middelværdi, spredning, varians
- Binomialfordeling (herunder antalsparameter og sandsynlighedsfordeling)
- Sandsynlighedsfunktionen for stokastisk variabel samt bevis hertil
- Binomialtest
- Dobbeltsidet test og enkeltsidet test (venstre og højre)
- Det mest sandsynlige udfald samt exceptionelle og normale udfald.
- Eksperiment med blindsmagning (Kan vi smage forskel på Cola og Pepsi).

Bogen kernestof 2 er benyttet samt materiale som findes i mappen "Sandsynlighedsregning og statistik" i Lectio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 10: Plangeometri

- udledninger af den rette linjes ligning og parameterfremstilling
- metoder til bestemmelse af vinkler mellem linjer
- afstand fra punkt til linje (BEVIS)
- cirklens ligning, tangentbestemmelse, skæring mellem linje og cirkel samt brug af dist-formlen til at bestemme antal skæringspunkter mellem en linje og en cirkel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition: differentialregning

Kort repetitionsforløb ifm. overgang til ny lærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb 11: Integralregning

- stamfunktionbegrebet og integrationsregneregler
- bestemme stamfunktion gennem punkt
- bestemte og ubestemte integraler
- integralregningens hovedsætning (BEVIS)
-  arealbestemmelse (herunder mellem to grafer, mellem x-aksen og negativ funktion, indskudsreglen)
- integration ved substitution
- rumfang af omdrejningslegemer
- udledning af rumfangsformler for cylinder og kegle (BEVIS)
- bestemmelse af kurvelængde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Repetition: integralregning

Henrik Bindesbøll Nørregaard og Per Gregersen: Kernestof Mat 3, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 1. udgave, 2. oplag 2020
side 8-11, 28-29

- ubestemte og bestemte integraler
- integration ved substitution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb 12: Differentialligninger

Henrik Bindesbøll Nørregaard og Per Gregersen: Kernestof Mat 3, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 1. udgave, 2. oplag 2020
side 100-127

- Førsteordens (lineære) differentialligninger
- Fuldstændig og partikulær løsning
- Separation af de variable
- Linjeelementer, hældningsfelt og løsningskurver
- Den logistiske differentialligning
- Tangentens ligning
- Modeller: forskellige former for vækst: eksponentiel, forskudt eksponentiel samt logistisk vækst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 18 Funktionsanalyse

- Opsamling på analyse af funktioner: afledede, monotoniforhold, niveaukurver, hastighed og acceleration.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 21 Opsamling på vektorfunktioner - herunder beviser

Opsamling på beviser for funktioner
- Vektorfunktioner
- Vektorfunktioner - bevis for kurvelængden af en vektorfunktion
- Argumentation ifht. funktionsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Beviser og ræsonnementer

Arbejde med forskellige beviser inden for a-niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer