Titel
14
|
Sociologi
Formålet med undervisningen er, at eleverne opnår viden om kernestoffet inden for sociologi. Eleverne skal ligeledes kunne benytte sig af deres faglige viden til at analysere, undersøge og diskutere sociale problemstillinger med afsæt i forskellige sociologiske teorier. Dette gøres med udgangspunkt i Grønland som case. Med Grønland som case inddrages både empiri om sociale forhold, men også empiri om den netop overståede valgkamp, da selvstændighedsspørgsmålet er blevet diskuteret i undervisningen.
Det overordnede formål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Centrale problemstillinger:
- Hvordan kan forskellige sociologers teorier hjælpe med at forstå forholdet mellem Danmark og Grønland i en sociologisk kontekst?
- Hvordan kan forskellige sociologiske teorier anvendes til at forstå sociale dynamikker i Grønland?
- Hvordan kan begreber henholdsvis Giddens og Bourdiue begreber forklare ungdomslivet i Grønland?
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Adfærd på sociale medier
- Der arbejdes med følgende sociologer: Bourdieu, Giddens, Honneth, Rosa og Ziehe. Yderligere introduceres eleverne for de tre nyere sociologiske skoler: Symbolsk interaktionisme, Konfliktteori og funktionalisme.
Begrebsliste:
Funktionalisme, Symbolsk interaktionisme, Konflikteori, accelerationssamfundet, De tre sfærer, teknologisk, social forandring og livstempo, fremmedgørelse, resonans, anerkendelse: Den private, den retslige, den solidariske, Kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, frontstage, backstage, face, setting, forefront region, branding, ontologisering, middle region, Image, individualisering, potensering, deep backstage, Den usynlige menneske, ontologiske usikkerhed, selvstyre, selvstændighed, bloktilskud, habitus, adskillelse af tid og rum, forebyggelse eller behandling, tilknytningskrav, social retssikkerhed, symbolsk vold, kapital, doxa, ekspertsystemer felt, strukturationsteorien
Tekster:
Sociologi - Viden, teori og metode: 12 sider
Zetland artikel: 10 sider
Ungdomssociologi: 4 sider
Identitet og senmodernitet - Med stress som case: 4 sider
DR artikler: 4 sider
Samlet: 34 sider.
|