Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Andreas Juul Ingvartsen, Andreas Redkjær Hansen, Morten Bach Jensen
|
Hold
|
2022 SA/f (1f SA, 2f SA, 3f SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik 1: Gymnasievalg og elevfordeling (ARH)
Med udgangspunkt i casen om den nye aftale om elevfordeling undersøges det politiske system i Danmark.
Casen behandles induktivt og medfører en række relevante spørgsmål med relevans for det danske politiske systems funktionsmåde, herunder hvem der træffer beslutninger i DK og hvordan de gør det.
Forløbet indeholdte et besøg på Folketinget med en (meget politiseret) rundvisning af Rasmus Jarlov.
Kernestof omhandler
Det politiske system i DK
- magtens tredeling i Danmark og de politiske aktørers arbejdsområder, herunder regering, folketing, embedsværk og partiadfærd (molens model)
- Lovgivning og den politiske proces: hvordan bliver en aftale til? Forligspartier, aftaletekst, lovbehandlinger og aktører.
Ideologier
- socialisme, liberalisme, konservatisme
- Statens magt og rolle.
- Planøkonomi vs. markedslogik
- frihedsopfattelser (negativ og positiv)
Integration:
- sammenhængskraft, værdifællesskab
- Integration i samfundet - fællesbevidsthed og sammenhængskraft.
- klasseforskelle, værdiforskelle ml. etniske grupper i DK, Klassepolarisering
Kompetencer
- Kvantitativ metode (opstilling, præsentation og fortolkning af tabeller via uddannelsesstatistik.dk)
- kvalitativ metode: analyse af debatter (kronikker + TV-debat)
- Diskussion og formel debat
Forløbets omfang svarer til omtrent 6 % af stoffet i undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Medierne i Danmark (ARH)
Faglige mål for medieforløb:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Kernestof:
Politik:
- Politisk meningsdannelse og medier
- Hvordan det politiske system og politikerne anvender medierne til at fremme budskaber (spin) i en bestemt ramme (framing). Derudover er diskurs introduceret.
- Forholdet mellem medierne, borgerne og politikerne
- Mediernes funktion
- Medialisering, nyhedskriterier og medielogikken.
- Hans Roslings mediekritik/verdens tilstand
Sociologi:
Følgende sociologer er introduceret til forståelsen af sociale medier.
- Goffman – frontstage og backstage
- Meyrowitz – forefront, middle region og backstage
- Honneth – anerkendelse
Derudover inddrages konsekvenserne ved sociale medier.
Metodiske kompetencer:
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Politikbogen
Sociologi – viden, teori og metode
Forløbets omfang svarer til omtrent 4 % af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
En introduktion til økonomi (ARH)
Studieplan 1.e økonomi
Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen globale forhold
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Formidle enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Argumenterer for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Økonomi
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier ift. økonomi
- Udbud og efterspørgsel
Metodiske kompetencer
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Begreber:
Velstand, velfærd, velfærdstrekanten, markedet, civilsamfundet, staten, skat, udbud og efterspørgsel, Velfærdsstatens udfordringer herunder: Demografi, familiemønstre, forventningspres, øget ulighed, forsørgerbyrden, individualisering, forandringer på arbejdsmarkedet, globalisering, outsourcing, stordriftsfordele, immigration. Kort introduktion til økonomisk politik herunder: Ekspansiv- og kontraktiv finanspolitik, ekspansiv- og kontraktiv pengepolitik, strukturpolitik herunder stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien.
Materialer:
Luk samfundet op! 3.udgave 177-184, 194-198
Luk samfundet op! 4.udgave 171-172, 204-214
Deadline – afsnit: Lever vi i krisetider eller ej?
Professor Nina Smith: Fire røde lamper blinker over den danske velfærdsmodel
Giver det økonomisk mening atafskaffe store bededag?
Forløbets omfang svarer til omtrent 3,5 % af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund (ARH)
Forløbet introducerer grundlæggende teori om identitetsdannelse og socialisering og grundlæggende teorier i det senmoderne samfund. Under forløbet introduceres også kvalitativ metode. Dette gøres ved, at eleverne laver interviews med deres forældre for at undersøge evt. værdipolitiske forskelle og ligheder mellem generationer. Herunder er interviewguides, forforståelse og den hermeneutiske spiral blevet introduceret for eleverne. Forløbets hovedfokus har været at forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer samt ændringer i sociale såvel som kulturelle mønstre.
Sociologer:
- Giddens
- Harbermas
- Honneth
Metodiske kompetencer: Lave interviewundersøgelser, beregne procentvise andele, opstille krydstabeller.
Centrale begreber (ikke udtømmende):
Identitetsdannelse, socialisering herunder dobbelt-, primær-, og sekundær socialisering, identitet, normer, værdier, system og livsverden, herredømmefri dialog, generationer (x, y, z og curling), samfundstyper (traditionel, moderne og senmoderne), strukturationsteori, udlejring af sociale relationer, adskillelse af tid og rum, refleksivitet, ekspertsystemer, ontologisk usikkerhed, aktør, struktur.
Særlige fokuspunkter:
- Generationsforskelle med udgangspunkt i artiklen: Konflikt: Den evige kløft.
Forløbets omfang svarer til omtrent 5 % af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Et splittet Danmark (ARH)
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til områder, der splitter det danske samfund. Det første område er folkesundhed. Hovedformålet: Hvordan kan vi anvende sociologisk teori til at forklare sundhedsmæssige forskelle i befolkningen.
Det andet område er forholdet mellem land og by. Hovedformålet: Land-by-problematikken, der ved flere valg har været en af forklaringerne på valgets udfald.
Sociologer:
- Bourdieu
- Giddens
Kernestof:
- Social differentiering (sociale klasser og uddannelse).
- Vælgeradfærd ift. bopæl.
- Fordelings- og værdipolitik
Skriftlige kompetencer:
- Notat – Samlet notat om folkesundheden i Danmark.
- Hypoteser om geografisk vælgeradfærd.
Begreber:
- Habitus, kapital, doxa, symbolsk vold, felt. Ulighed, centrum og periferi, yderområder, den kreative klasse, fordelingspolitik og værdipolitik land- og bypartier, strukturationsteori, udlejring af sociale relationer, adskillelse af tid og rum, refleksivitet, ekspertsystemer, ontologisk usikkerhed.
Forløbets omfang svarer til omtrent 5,5 % af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det bæredygtige samfund (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
Uddrag fra I-bog: ”Samfundsfag på tværs” kap 4 (uddrag som fil) af Nikolajsen og Ohnesorge, Systime,
Uddrag fra bogen "En bæredygtig verden – fra systemkrise til verdensmål", kap 1 (uddrag udleveret som wordfil) af Liv Andersson Kihl og Liv la Cour (forlaget Systime)
i-bog: Ensomhed og fællesskab, kapitel 3.8 af Morten Hasselbalsch og Lene Vendelbo (forlaget Columbus): https://xn--ensomhedogfllesskab-vxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
Supplerende stof, anvendt materiale
Dr.dk (2.8.2023):” Med 152 dage tilbage har vi brugt alle Jordens ressourcer for i år: 'Det største problem, vi har lige nu’”
Podcast: Genstart (dr 1.8.2023)), episode ”Og så til uvejret” (uddrag)
Youtubeklip om beregninger i Excel: https://www.youtube.com/watch?v=a4DHKTQlq0M
Videnskab.dk (2019): ” Hvor meget skader det klimaet, at jeg ser Netflix?”
https://globalis.dk/
www.verdensmålene.dk
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/SDG/globale-verdensmaal
https://ourworldindata.org/
Faglige mål, indhold og kernestof:
Der arbejdes bl.a. med at undersøge og dokumentere klimaudfordringen (CO2-aftryk, sammenligninger, danskernes forbrug på forskellige generationer mv), klimaktørerne politiske handlemuligheder + en sociologisk tilgang ud fra bl.a. Hartmut Rosa, Ulrich Beck. Der introduceres til forskellige faglige resurser til at finde kvantitativ data inden i nationale og internationale databaser
Der arbejdes med beregninger og opstilling af diagrammer, tabeller.
Skriftligt arbejdes med opgavetyper
udled af tabel inkl. beregninger
udled af tabel inkl. opstil lineær regression
Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
bæredygtig udvikling (økonomi)
Identitetsdannelse og socialisering, politisk meningsdannelse, samfundsforandringer (sociologi)
Der arbejdes med de faglige mål i læreplanen
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Forløbets omfang svarer til ca. xx procent af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvad kan der udledes af tabel
|
03-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dansk økonomi og den danske velfærdsmodel (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
Lene Nibuhr Andersen: "Økonomibogen", 1.udgave
Det danske arbejdsmarked. Et undervisningssite. De læste sider på sitet er følgende:
- https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/det-fleksible-arbejdsmarked/flexicurity/ + undersider til denne
- https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/portraet-af-den-danske-model/hoeje-skatter-i-danmark/ + undersider til denne
Supplerende stof, anvendt materiale
https://www.danskerhverv.dk/det-er-nu-vi-skal-handle/mangel-pa-arbejdskraft/
AE-rådet (13.9.2023):"Dansk Erhverv misleder om mangel på arbejdskraft"
Nøgletal om dansk økonomi fra Danmarks statisik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/nationalregnskab/noegletal-for-nationalregnskabet-bnp
Podcast (DR, 25.9.2023), episode: "vellønnet protest"
Politiken (23.9): "Debat: Der er ikke råd til både velfærd og skattelettelser"
Helsingør Dagblad (29.9. 2023): "Økonomer skyder påstand om øget velfærd gennem lavere skat ned"
Opslag i samfundsfag.dk på makropolitikker: https://samfundsfag.dk/begreber/oekonomi/generel-oekonomi/makropolitik/
Indhold, kernestof og faglige mål
Der arbejdes med opgavetypen
Hvad kan der udledes med konfidensinterval
Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
Økonomi
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
Metode:
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Der arbejdes med disse faglige mål i læreplanen:
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formidling og bearbejdning, herunder beregninger og konstruktion af tabeller, diagrammer og modeller
-statistisk analyse, herunder lineær regression
Forløbets omfang svarer til ca. 6,5% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvad kan der udledes af (II)
|
02-10-2023
|
Økonomikrydsogtværs
|
15-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Medier og meningsdannelse (SRO, MBJ og MWI, dansk)
Kernestof, anvendt materiale
Kap 17.1+17.2. Uddrag fra "Samfundsfag til hf” af Kåre Blinkenberg og Jens Breindahl, Systime 2023
Kap 19.1+19.2.+ 19.3 Uddrag fra i-bog: ” Demokrati i krise” af Hans Branner, Systime, 2023
Supplerende stof, anvendt materiale:
Jyllandsposten 7.9.2019: "Forskere: Facebook og Twitter skader ikke demokratiet"
Indhold, kernestof og faglige mål:
Temaet undersøges empirisk og metodisk som optakt til SRO (sammen med faget dansk), hvor der arbejdes videre med temaet ud fra forskellige opgaveformuleringer, hvor de skal undersøge forholdet mellem nye sociale medier, meningsdannelse og social adfærd. Der arbejdes med særligt kvalitativ metode og empiri i form af 'opslag' på sociale medier
Skriftlig fokus er således på den samfundsfaglige undersøgelse og diskussion i større opgaver
Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
Sociologi:
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-magt- og demokratiopfattelser
Fra læreplanens faglige mål arbejdes der med:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Forløbets omfang svarer til omtrent procent af 2 % af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Samfundsfaglige metoder (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
Uddrag fra i-bogudgaven af ”Metodebogen” af Anders Hassing m.fl, forlaget Systime, første udgivelsesår 2019.(https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1.)
Supplerende stof, anvendt materiale
Statsministerens nytårstale 2024
Altinget (2.1.2024): "En tynd kop te" og "ikke et ord om klima": Her er reaktionerne på statsministerens nytårstale!"
Indhold, kernestof og faglige mål
Forløbet er et induktivt, projektorienteret forløb i grupper, hvor eleverne skal prøve kræfter med samfundsfaglige metoder i praksis ved at gennemføre en mindre empirisk undersøgelse. Eleverne skal med vejledning opstille problemstillinger til at undersøge danskernes holdning og adfærd ifht klima og bæredygtighed. I forløbet vejledes grupperen under processen som ender i skriftligt produkt med resultaterne. Undervejs i forløbet og i rapporten skal eleverne have viden om fx Forskelle på kvalitative og kvantitative undersøgelser afhængige og uafhængige variable, operationalisering, randomiseret eller stratificeret stikprøve, validitet, reliabilitet, generaliserbarhed, kausalitet, induktiv og deduktiv tilgang
Fra læreplanen arbejdes med kernestoffet
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Fra læreplanen arbejdes med de faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Forløbets omfang svarer til omtrent 5% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
empirisk undersøgelse
|
08-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
De lykkelige danskere? (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
"Sygt sund". kap 7, Uddrag fra bog udleveret som pdf af Rasmus Tranegaard Andersen + Jesper Engsted, forlaget Columbus
"Sociologibogen", af Søren juul med flere. Uddrag på pdf. Læste sider er: side 219-223 + 227-236
"Sociologi - viden, teori og metode" [2.udg.], Gyldendal 2017 af Brejnrod, Grubb og Kauffeldt
Supplerende stof, anvendt materiale:
Berlingske tidende 3.3.2023: "Færre skoleelever med høj trivsel: »Det er bekymrende«"
Lykkeindeks fra https://worldhappiness.report/ed/2023/world-happiness-trust-and-social-connections-in-times-of-crisis/#ranking-of-happiness-2020-2022
Sundhedstyrelsens database over 'Danskernes sundhed: https://www.danskernessundhed.dk/
Lærernoter om Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur (udleveret som wordfil)
AE-rådet site om klasser: https://klassesamfund.dk/
Faglige mål, indhold og kernestof:
Med udgangspunkt i om danskernes er så lykkelige, som undersøgelser viser, anvendes sociologiske teorier om samfundsforandringer og individ.
I forløbet fokuseres der på hvordan man anvender sociologiske forklaringer samt undersøger dem empirisk (fx sundhedsdata)
Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
Sociologi:
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Fra læreplanens faglige mål arbejder med:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Skriftligt arbejdes med opgavetyper
Opstil hypotese
Undersøg (I)
Forløbets omfang svarer til omtrent 5, % af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af sociolog
|
06-03-2024
|
Opstil hypoteser
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Demokrati og EU - EU-parlamentsvalg (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
Se sider nedenfor (med blåt) under kernestof
Udleveret bog: "Politikbogen" af Peter Brøndum og Jacob G. Jensby (forlaget Columbus, udgave 2022)
Udleveret pdf-uddrag fra bog: "EU på kryds og tværs" udgivet af Folketingets EU-Oplysning. Læste sider er side 47-59
Supplerende stof, anvendt materiale:
Se nedenfor (med blåt) under supplerende stof. Derudover er der læst:
Weekendavisen (22.3.2024): "Nuancer af sort"
dr.dk (22.3. 2024): "Analyse op til EP-valg: Højrefløjen i Europa 'er ved at vinde den digitale valgkamp - og faktisk ret eftertrykkeligt'"
Altinget.dk (22.2.2024): "Ny måling afslører vælgernes vigtigste dagsorden til EU-valget"
Undervisningsvideoer fra Folketingets EU-oplysning, serien "Dit demokrati"
Dr.dk (23.3.2024): Skal Ukraine, Serbien og Tyrkiet med i EU-klubben? Langt størstedelen af de danske spidskandidater er for en udvidelse
Dr.dk (10.4.2024): EU vedtager nye regler på migrations- og asylområdet
Dr.dk (17.3.2024): Ruslands frosne formue giver EU hovedbrud
dr.dk (14.4.2024): Oprør indefra mod Viktor Orbán? Fremadstormende politiker har nu et parti og stiller op til Europa-Parlamentet
dr.dk (12.4.2024): Danske EU-politikere kritiserer von der Leyen: 'Der må ikke være nogen mistanke om nepotisme'
dr.dk (12.4.2024) Belgien vil til bunds i beskyldninger om russisk indblanding i EU-valget
Dokumentaren "I Orbans skygge" (af Sigrid Dyekjær, 2024)
Indhold, kernestof og faglige mål:
Forløbets tema om demokrati tager udgangspunkt i valg til Europaparlamentet 2024. Der arbejdes hen mod et valgdebat på skolen, hvor eleverne kan stille spørgsmål til de politiske EP-kandidater.
Eleverne arbejder med gruppeoplæg om selvvalgte problemstillinger inden for EU-området. Her tages udgangspunkt i en artikel fra DR, som fremlægges for klassen. Artiklerne er fælles supplerende stof for klassen.
Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
Politik
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
De faglige mål i læreplanen:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Forløbets omfang svarer til ca. 4,5% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøg (I)
|
17-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
EU (II) (MBJ)
Forløbet er en forlængelse af forløbet: "Demokrati og EU - EU-parlamentsvalg" med fokus på kernestoffet:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt”
Se derudover beskrivelse af førnævnte forløb
Forløbets omfang svarer til omtrent 3,5 % af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse i timen
|
14-08-2024
|
Undersøg (II)
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kampen om den internationale verdensorden (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
Bog: J.Graves Sørensen & M. og J. Graves Rasmussen: IP&Ø, Columbus 2016
Udleveret pdf: "Kloden Rundt", kap. 5 af Hans Branner, forlaget Columbus
i-bog: "Sådan skriver du i samfundsfag" af Marie Berg Carlsen, forlaget Columbus.
Supplerende stof, anvendt materiale
Det supplerende stof er meget omfangsrigt og er ikke gentaget her, men kan findes under det 'supplerende stof' i Lectios UV-beskrivelse her.
Indhold, kernestof og faglige mål
Forløbet er et omfangsrigt og langstrakt forløb i international politik med forskellige vinkler, emner og fokus undervejs med udgangspunkt i aktuelle problemstillinger og konflikter. Som eksempler kan nævnes bl.a. Israel-Palæstina, Ukraine-Rusland, Taiwan-Kina. Der undersøges og diskuteres forskellige betydningsfulde magtforhold, stater og faktorer for det internationale system, fx bl.a. betydningen af USA's præsidentvalg. I forløbet inddrages danmarks rolle og udenrigspolitiske mål, perspektiver og muligheder i det internationale system; herunder problemstillinger forholdet til Grønland og ikke mindst Arktis. Derudover er mange andre aktuelle forhold og problemstillinger løbende blevet inddraget i undervisningen til at belyse det teoretiske stof ud fra induktive principper
I forløbet arbejdes (videre) med de skriftlige opgavetyper
Kernestof fra læreplan:
International politik:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Faglige mål fra læreplan:
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidle
Forløbets omfang svarer til omtrent 17 % procent af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøg (III)
|
22-09-2024
|
Notat
|
02-12-2024
|
terminsprøve
|
13-12-2024
|
Terminsprøven (II)
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det amerikanske valg (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
pdf-sider af bogen "USA's udfordringer" af Peter Brøndum m.fl. (4.udgave). Forlaget Columbus,
Indhold, kernestof og faglige mål
Forløbet indgår som en del af forløb 13: Kampen om den internationale verdensorden. Der arbejdes særskilt med USA's demokrati, hvor indgår viden om det amerikanske politiske system, valgmåde, vælgernes adfærd med mere. I forløbet arbejdes med skriftlig opgave omkrings USA's demokrati, og klassen deltager i internt foredrag om det amerikanske præsidentvalg.
Forløbets omfang indgår i forløb 13: Kampen om den internationale verdensorden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sammenlign
|
11-10-2024
|
Diskuter
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
international økonomi, handel og udvikling (MBJ)
Kernestof, anvendt materiale
Bog: "IP og Ø - Grundbog i International Politik og Økonomi", Columbus 2016, af J.Graves Sørensen & M. og J. Graves Rasmussen
Supplerende stof, anvendt materiale
Internetdatabaser, aktører med mere anvendt i undervisningen
- https://www.globalis.dk/konflikter
- https://um.dk/danida
- https://ourworldindata.org/
- https://unstats.un.org/sdgs/dataportal/
- https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/SDG
- https://www.verdensmaalene.dk/
Indhold, kernestof og faglige mål
Forløbet har fokus på international økonomi, handel og udvikling
Der arbejdes bl.a. skriftligt med aktuelle eksamenssæt og 'mundtligt' arbejdes med synopsis; herunder opstilling af vellykkede problemformuleringer.
Der arbejdes slutteligt med forberedelse til mundtlig eksamen med fokus på oplæg og vellykkede problemformuleringer i synopsisskrivning.
Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
International politik:
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Økonomi:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne
Metode:
komparativ metode og casestudier”
De faglige mål i læreplan:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, - regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Forløbets omfang svarer til ca. 11% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenssæt
|
23-02-2025
|
Eksamensæt
|
25-03-2025
|
Synopsis #1
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Opsamling/repetitionsforløb (MBJ)
Supplerende stof, anvendt materiale
Se aktuelle artikler og andet materiale i aflevering "Synopsis #2"
Indhold, kernestof og faglige mål
Forløbet er en træning i mundtlig synopsiseksamen. I forløbet arbejdes videre med synopsen som genre. Eleverne instrueres og trænes i den mundtlige eksamen, herunder oplæg, samtale og kriterier for bedømmelse. Eleverne får sidste instrukser også vedrørende den skriftlige prøve, og der udleveres sidste råd og vejledninger til både mundtlig og skriftlig prøve.
Fra læreplan arbejdes med det faglige mål:
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Forløbets omfang svarer til ca. 2 % af det faglige stof
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis #2
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424959",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424959",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187424959"
}